I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är rökare mer sociala än icke rökarna?

Övrigt - Blandat

2009-01-07 00:21

Är rökare mer sociala än icke rökarna?

Nu har jag tänkt på det ett tag, på kalas jag har varit på den senare tiden, även kalas då jag var mindre. Och det är ALLTID dom gamla tanterna och gubbarna som röker/rökt ciggaretter lång del av sitt liv som pratar mest, dom är aldrig tysta. Dom är så himla sociala att dom tom kan prata i mobilen och närmaste grannen bredvid under fikat. Medans dom icke rökande håller sig mer passiva och är tysta, inte helt tysta, men ja ni förstår. Det kanske är så att dom icke rökande vill andas in röken genom att prata? Eller iallafall inbilla sig att dom inte gör det, eller är det så att ciggaretterna tyvärr är en social grej? Att det är något som påverkar hur social man blir resten av livet?

För det börjar ju redan nu, när man är ute på krogen, så går man ut ett gäng och snackar och röker istället för att vara inne och dansa och inte kunna säga ett ord typ. Och så, ni kanske förstår hur jag menar även fast det är ganska luddigt skrivet, även för mig.

Nu ska jag självklart inte dra alla över en gräns, men så har min släkt fungerat under määängder av kalas och liknande jag varit på..

Well, någon som har funderat på om dom har varit med om samma sak som mig? Eller något liknande? Bara att skriva, kan bli en rätt rolig tråd!

Lets see!

(Jag blir rädd när gamla tanter som rökt i 50år skrattar)

be the change

2009-01-07 00:31
Jag kan nog inte säga att jag håller med..
Eller det finns ju vissa som röker för att det är en social grejj.. Men det betyder ju inte att dom faktiskt snackar mer.

O när det gäller krogen så är det väl knappast så att dom som är inne är det för att dom är osociala, utan det är snarare så att man inte vill börja röka bara för att få en lugn stund ute i röken när man är på krogen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-07 00:58
Osocial av att röka cigg? Tror du har blandat ihop de med zutt. tror de kvittar om man röker cigg eller inte när de kommer till att vara social...
http://www.myspace.com/DjRoyalBeats

2009-01-07 01:00
läste bara de första innan ja skrev, menar då på att folk brukar säga att flummhuven brukar va osociala, vilket däremot kan stämma, men självklart inte på alla.
http://www.myspace.com/DjRoyalBeats

2009-01-07 01:17
Jag röker och är social... din teori stämmer.

2009-01-07 01:25
Jag lider av en släng av social mani, motsatsen till social fobi, och YES jag röker. alla som inte röker har autism.

2009-01-07 01:32
klart zutt är socialt möter upp polarna snackar osv.

2009-01-07 01:57
sweden, ja innan man har tänt holken men efter det glider alla bland molnen och oftast inte säger något..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-07 08:02
Jag tror dock inte detta stämmer då jag själv är rökare och inte uplever mig själv som social! Kanske ska testa sluta för att se om jag blir mer socialare...
Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.

2009-01-07 09:07
Rökare är äckligare än ickerökare?
SMÅLAND!
Graffare

2009-01-07 09:32
Rökning skapar fler sociala situationer.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2009-01-07 09:39
självklart stämmer det inte.. möjligen på så vis att sociala människor ofta börjar röka i skolan då de umgås med mycket folk och är mer öppna går på fester där de kommer i kontakt med alkohol och tobak och gärna hamnar på rökrutan till slut medan mer inbundna ungdoommar inte kommer i lika mycket kontakt med rökning..

slutastsen är juu då att rökare inte är mer sociala än icke rökare men att sociala mäniskor möjligen oftare är rökare än introverta..

särskillt slutsatsen om att det skulle kunna bero på att man går ut från krogen och röker blir skum då de tanter du tar upp levt i en värld där man bolmat på på dansgolvet så mycket man vill..

sedan är det väl inpräntat att rökning är en social pryl så din hjärna kanskeomedvetet söker bevis på det så att du ser rökarna som mer sociala utan att det egentligen är så.. det hjärnan tror bevisar hjränan för sig..

2009-01-07 09:42
slutastsen rökare är mer sociala och slutatsen sociala blir lättare rökare skiljer sig enormtförövrigt..

rökare är mer soiciala betyder att för att bli mer social bör man börja röka..

sociala blir lättare rökare betyder att är man socialt lagd så bör man akta sig extra noga för att börja röka..

2009-01-07 10:12
för mig stämmer det nog in delvis, men det handlar nog mest om att jag förknippar mina cigaretter med att vara full på krogen, och är man full på krogen är man ju rätt social ändå. har nog mycket med alkoholen att göra också, inte så man skulle ställa sig och börja prata med de andra rökarna utanför biblioteket eller vårdcentralen
http://www.kommandot.se/wp/

2009-01-07 10:43
Förstår till viss del trådskaparens tankar.
Jag rökte tidigare men slutade. Det är en annan grej i skolan att inte gå upp till rökrutan. I min klass så rökte så många att alla i princip gick upp dit för annars va d tomt i cafeterian.

Men som senare tagit upp, "vilka som börjar röka" med kraftiga generaliseringar tror jag inte alls på. Det handlar nog mer om värderingar,osäkerhet och miljö, varför en människa börjar röka. I miljö kan det sociala räknas in men jag tänker mer på vilka grunder man blir introducerad för rökning. De flesta jag känner som är rökare har rökare i familjen. tex en mamma eller pappa mf.

2009-01-07 11:14
ja tror inte heller det jag tog upp är den enda eller ens övervägande anledningen till att folk börjar röka, det var bara en teori utifrån obsevationen (som jag inte själv delar det minsta) att rökare skulle vara mer sociala.. ser det iallafall som troligare än att man skulle bli social av själva rökningen.. inte så att icke rökare inte umgås med folk, jag tror inte ens att det ligger så mycket i idén om att rökning är en social grej, det är bara rökare själva som tror det då de alltid hänger på rökrutan och inte märker av att de som stannar inne pratar minst lika mycket med varandra (dock är det ett antagande då jag själv växt upp som rökare så jag kan inte veta säkert vad ickerökarna höll på med inne i skolan, känns dock troligare att de umgicks som vanligt folk än att de satt ensamma i mörka hörn och var tysta)..

2009-01-07 11:15
om man inte är i restinpeaces situation att alla röker, då blir det självklart mer socialt att hänga på till rökrutwan, vilket ju inte innebär att man måste röka.. sen jag slutade röka går jag ändå ofta med rökarna ut när det blir för tjattrit inne på krogen och tar en nypa frisk luft, till skillnad från mitt sällskap..

2009-01-07 14:46
Jag röker, men jag pratar aldrig med folk.