I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Smink, dyl. för att täcka finnar?

Övrigt - Blandat

2009-01-06 16:19

Smink, dyl. för att täcka finnar?

Tjaa!

Nu är det så att jag hade en "acne-attack" eller vah man ska kalla det för ett tag sen, så nu har ja fullt med röda ärr på axlarna. Undrar en grej men är för en tid framöver men vill ändå veta :P

Oroar mig mest för sommarn, då det är då man brukar slänga av sig sin tee ;) undrar om detta går att täcka över med smink så att de inte syns, nu börjar de gå bort så de syns inte sjukt mycket som de gjorde innan, men man ser de iaf. Sen så undrar jag hur detta smink håller med tanke på om man svettas, och kan de lämna fläckar på insidan av tee.n? En sista fråga, finns det något smink som man kan ha under vatten utan att de går bort?

tack på förhand! =)

2009-01-06 16:47
mjo, täckstift och sån slits ju bort efter ett tag, spec. om du har kläder eller svettas.
men jag antar det hjälper för en stund med underlagskräm och puder. det är väl bara att lägga på ett till lager efter ett tag
men annars ska ju sol och saltvatten vara bra för acne. det torkar ju ut. hade en kille på min skola som brukade sola solarium för att få bort acne. vet inte om det hjälpte, dock
when I play doctor, I play to win

2009-01-06 16:52
jag tror det är svårt att hitta nåt smink som täcker på de delarna av kroppen. mitt råd är att gå till en hudterapeut och köpa en bra hudkräm som mjukgör och funkar med din hud istället, så kanske ärren kan blekna istället. och som tereche säger, sol och saltvatten brukar funka bra =)

täckstift för ansiktet finns det massor av bra av, gå till en sminkaffär typ kicks och be om hjälp, superviktigt att det blir bra nyans så det inte syns.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2009-01-06 16:55
sola någon gång i veckan slipper du finnar + du blir brun...

2009-01-06 17:45
tänkte på det med, om ja går till solarium och solar lite, kan de "färga" ärren, eller va man ska säga så de inte syns lika mkt?

2009-01-06 19:29

2009-01-06 20:12
om det är ryggen i fråga så någon peelande tvål, sen någon återfuktande kräm skulle nog kunna hjälpa dig.

2009-01-06 21:24
Jag kör hudlotion, sen kör jag foundation... kanske inte stava rätt men ni fattar..
Blir nice.. man får len hy =)
Highfive anyone, anyone?

2009-01-06 21:33

2009-01-06 22:32
AHAHAH
Highfive anyone, anyone?

2009-01-07 16:07
Concealer/täckstift täcker enstaka finnar men på stora områden bör du hålla dig till en täckande foundation istället. Smink är dock inte att rekommendera på de stället såvida det inte är vid något enstaka tillfälle, isf har MAC en face&body foundation man kan använda sig av. Tänk på att visst smink kan göra huden värre så det bästa är att inte sitta på whoa och lyssna på oss som egentligen inte är 100 på hur din hy ser ut och vad du bör göra - gå ist till en duktig hudterapeut och fråga dem.

Och ja, sola är det bästa du kan göra för att få bort finnar, ärr gör det dock inte så mycket för. Ärr är ju sammanväxt hud och färgas inte av sol utan blir istället mer framträdande då huden runt om blir brunare medan ärret i sig är lika vitt då det ej har pigment. Om det inte är stora akneärr brukar de bli bättre efter något år.

2009-01-07 18:46
det här med sola, gör det någon skillnad om det är riktig sol, eller solarium? Ja menar om solarium är ok så kan ja jue lika gärna börja nu :P

2009-01-07 19:01
Vad jag vet finns det ingen "mirakelsmink" som sitter som en andra hud på kroppen även i vatten. Och om det fanns så skulle den ändå inte vara särskilt bra för huden, kanske till och med direkt dålig.

Jag skulle rekommendera att du går till hudterapeut som kan ge råd om hur du ska göra för att "reducera" ärren. I och med att du bara är femton så lär du kunna få det ordinerat av din husläkare och slippa betala...Kanske kan du även få någon form av medicin eller produkt som gör att du slipper få ärr eller gör att nästa eventuella attack inte blir så omfattande..

Men ärligt sagt, så är det nog många i din ålder som råkar ut för samma sak och jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket egentligen. Den typen av ärr bleknar ju med tiden och till sommaren lär det ju inte ens synas så mycket. Och med bra hudvård så lär det knappt bli märkbart? Fast det är bara som jag tror, vet ju inte hur omfattande dina ärr är eller hur mycket du hakat upp dig på dem...

Delam tange barat

2009-01-08 19:45
omega: nej det spelar ingen roll om det är vanlig sol eller solarium, men som sagt syns ärren mer om huden är brunbränd.

2009-01-13 04:06
isf har MAC en face&body foundation man kan använda sig av

Face & Body är inte så jättetäckande. Vattenbaserad och inte så täckande är den. Och man måste isåfall kunna ta sig till en MAC som har face & body. :)

Det finns ju teatersmink och fetsmink som man kan använda, men jag skulle faktist inte alls använda sånt smink på den typen av hud.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2009-01-13 16:39
Basiron från apoteket skulle jag säga.. hade finnar på armarna som var helt ok då de knappt märktes av, men åkte utomlands o de brändes bort och har inte kommit tillbaka sen dess, typ 3 år sen
Sen att använda foundation över kroppen känns lite väl mycket om det är över stora områden på kroppen och på sommaren dessutom
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2009-01-13 18:54
Azziz F21

Fast acneärr är oftast röda och flammiga till en början, då kan det vara bra att sola för att att få en jämnare färg på huden.
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik