Toastare
2008-12-30 16:40
Någon som har ett bra ramen (nudel) recept?
Vill göra nudelsoppa efter att ha kollat på Anthony Bourdain hela dagen. Gärna med typ lätt halstrad biff i. Man kan ju ha allt möjligt i, men tänkte höra om någon vet en god buljong.. Har googlat, men de flesta recept känns inte helt hundra. Vill inte ha några jobbiga ingredienser.. men t.ex misopasta går bra.. hittade med svampbuljong, hönsbuljong, misopasta och sake, det känns som den smaken jag eftersöker (med hackad vitlök och chili också). Kan man ersätta sake med något?
Jag skyller allt på Emma!
Har faktiskt aldrig gjort med saké (trots att jag jobbade på ett nudelhak ett tag) och det var ett bra tag sen jag drack det, men kanske nåt lättare vitvin och en touch av vinäger? Nån riktig kock får ta och ge ett bättre förslag känner jag : / Ser ut som ett trevligt recept du har där i alla fall, så du får berätta berätta hur bra det bev :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Toastare
2008-12-30 17:40
ja sake känns lite overkill, borde gå att ersätta med liten skvätt vinäger eller kanske risvinäger.. får testa :)
Ja, om du har risvinäger hemma så är det bara att skvätta på :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
risvinsvinäger är ju i stort sätt samma lika som saké, så det borde ju gå att byta ut, annars kan man ju alltid springa ner till systemet så här i nyårhandlar-ruschen och köpa en flaska saké, akta dig bara för den där amerikansk-tillverkade sorten, den är inget god. purjolök är anars Japanerna ganska glada att ha i sina nudel-soppor (eller salladslök är dte väll igentligen, sånadär små purjolökar alltså men de är nog svåra att hitta nu)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
typ shiatsu-svamp (så stavas det säkert inte, men du fattar nog ändå) är ju poppis med, vanlig champinjon går säkert det att byta ut mot om man skall vara sån. och att ha i en skvätt soja för att få lite salt i smaken är ju ett tips med
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2008-12-30 18:02
Fiyah salladslök och alla ingredienser har jag.. det är lugnt. :) Det är buljongen jag vill åt.. Risvinäger är inte riktigt samma sak som sake, även om många tror det. Men det får bli med blue dragons risvinäger, håller mig borta från systemet då mina business där är avklarat!
Toastare
2008-12-30 18:02
har vanliga skogschampinjoner.. och kikkoman soya är självklart! :)
Toastare
2008-12-30 18:03
men tror att misopastan ger godast sälta.. ' aja off to the shop I go
som buljong var väll det recept du hade riktigt bra, bara att byta ut sakén mot risvinsvinäger så är du sett, jag skulle dock ta mindre vinäger än saké
vet att risvinsvinäger & saké inte är samma men jag antar att det är så likt saké du kan komma utan att trängas på systemet.
Kikkoman:
Kikkoman är min nye hjälte - han får alla dåligt tecknade tjejer :D Shitake-svamp är ett helvete! Luktar sjukt illa (men är i och för sig gott i små mängder)... 10-4, over...
fy för buljongtärningar och köpta fonder, bara smakförstärkare och E1-E100000 enda rätta är att göra egen buljong. gör man ett storkok så kan man frysa in.
Mabande: Kikkoman är allas hjälte ricoyeo: finns vegitarisk buljong utan E-nummer och skit i. god är den också
Toastare
2008-12-30 19:37
riceyo, så du menar att du köper märgben och gör storkok? grymt att du har orken.. men jag jagar inte så jag har svårt att få tag i t.ex viltmärg så jag kan koka viltfond. Kalv är dyrt... och jag plockar inte svamp osv, Men visst är det bättre, men jag äter ju alla andra livsmedel med E-skit i.. kan tyvärr inte vara egenförsörjande med gård ;) men jag fattar vad du menar.. det roligaste var ju när grönsaksbuljongen från knorr var den enda buljongen som innehöll kött.
Toastare
2008-12-30 19:38
och det verkar bli bra!
det roligaste var ju när grönsaksbuljongen från knorr var den enda buljongen som innehöll kött. trevligt, bra jobbat där knorr
nu vet jag inte om det bara är vegitariska ekologiska buljonger som är utan e-ämnen, eller alla ekologiska, tror iaf att KRAV har som regel att inga e-ämnen får finnas.
vill man inte äta e- så är ekologiskt alltid det man bör sattsa på (är ju iof alltid eko man bör sattsa på)
hoppas din soppa blir god nu & at du använder annan buljong är just knorr då.
Hur man gör '' Japanskt nudel ''? ( Ramen )
Jag har tänkt lite och googlat om massa maträtt.
Det enda maträtter jag var sugen på var Ramen. Nudel soppa.
Men en sak, jag är ju inte i Japan?
Jag vill verkligen lära mig Ramen endå om jag ä väldigt ung.
Ingredienser måste jag ha för att den ska bli en RIKTIG Nudel Soppa.
Någon som vet mycket om mat, kan väl ge råd och tips vart man kan köpa ingredienserna?
Inte så lätt att hitta rätt sak när man är så pass liten som jag.
Här får ni några bilder om vad Nudel soppa är och hur den ser ut.
Jag brukar ta dae ramen (biffsmak) och hälla i japansk soja, hackad lök, sambal olelek, en droppe chiliolja, körsbärstomater och sen när du hällt upp det i en skål så lägger man strimlad isbergssallad på. Inte så jättematigt, men godare än bara nudelpåsen iaf
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik
Jag skulle gjort det simpelt En sats kyckling buljong vilket inte ska va några problem att göra sjuda det med lite purjolök, väldigt fint skuren vitlök (andvänd gärna rakblad) lite antingen riven eller stavar av ingerfära lite tunnskuren biff antingen snabbt brynt eller som den är i lite risvins vinäger lite japansk soja (jag föredrar kikoman efteråt om du vill ha ) Någon form av rispasta Salt och peppar för att smaka av gott!
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Toastare
2010-02-03 00:29
Min som jag gjorde när jag gjorde den här tråden för längesen blev skitbra och jag gör den då och då. Jag fräser hackad vitlök och röd chili, sen häller jag på vatten. Tillsätter misopasta, japansk soya och risvinsvinäger. Silar sen buljongen. Lägger i nudlar, ovanpå skivad salladslök/purjo, skivade champinjoner, böngroddar och låter det sjuda så det är klart. Samtidigt skivar jag entrecote eller utskuren biff som jag halstrat. Lägger den ovanpå nån halvminut innan jag tar av det hela från plattan. Så ungefär som Fatcaesar.
Pho, sjukt gott!
http://www.earforcefm.blogspot.com
Murda Moe, Floorists, Karlstad/Oslo/Bergen/Melbu