I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nya Spellagen!

Övrigt - Blandat

2008-12-15 15:26

Nya Spellagen!

Den nya spellagen som precenterades idag innebär att staten ska tvinga internetleverantörerna att blockera IP adresser som tillhör utländska spelbolag för att på så sätt på till ett spelmonopol för Svenskaspel inom bland annat nätpokern.

Känns som ännu ett steg i riktning mot en kontrollstat av Sverige. Även dem som inte spelar på internet borde vara oroade över att vi inte längre kommer ha ett fritt internet.

Vad kommer härnäst, IP blockering av Fildelningssidor? Kanske är det så att Kina ändå är före sin tid när det kommer till kontroll av folket.

Länk till
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c12%255c15%255c316259%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

Länk till
http://www.aftonbladet.se/spel/article4000032.ab

Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2008-12-15 15:27
Länkarna funkar tydligen inte nej.

här är AB länken iallafall
http://www.aftonbladet.se/spel/article4000032.ab

2008-12-15 15:48
känns som att det kommer en ny sån här lag i veckan nuförtiden?

förstår inte vad fan alla är så rädda för?
shupp shupp! pilliwillie!

2008-12-15 15:54
Tror inte folk är direkt rädda. Jag tycker mest det är kefft för att det blir mer och mer ett kontroll sammhälle, och det liknar mer än diktatur än en demokatri. Mer lagar=Mer kontroll
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2008-12-15 15:55
Jag menade att jag undrar vad folk som tycker dessa lagar är så bra är så jävla rädda för?

2008-12-15 15:57
okej då förstår jag.
Ta mig inte seriöst
Jag är inte på riktigt

2008-12-15 16:36
Ja och shit, nästa steg är att vi blir PRECIS som Nordkorea.

......
eller inte.
Superflajj.
http://aakermans.wordpress.com

2008-12-15 18:05
Poängen är att det går åt fel riktning. Vi är inte som Nordkorea nej, men det är ju ingen anledning att inte bry sig.

Regeringen sniffar på flera lagändringar t ex inom Fildelning, en som kallas Acta och som snart går igenom i flera andra länder. Såhär skriver t ex sydsvenskan om detta;

"Bland annat spekuleras det i att internetleverantörer kan komma att behöva samarbeta med rättighetshavare i jakten på illegala fildelare och att tullen ska få kontrollera datorer och mp3-spelare för att söka efter piratkopierat material."

Att det ens finns en chans att Tullen ska få söka igenom ens dator är ju sjukt.

Länk till http://sydsvenskan.se/nojen/article395679/Ipred-ar-bara-borjan.html

2008-12-15 18:07
asså sverige är ju så långt över gränsen nu att det är sinnessjukt, jag måste lämna landet på heltid fan..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-12-15 18:38
Men frågan är egentligen varför allting ska va totalt fritt på nätet? Det är ju inte fritt att ge ut vad som helst på tidningar, varför ska det vara fritt att ge ut vad som helst på internet?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-15 19:17
Jag tror inte att en sådan lag kommer gå igenom, just för att jag inte kommer på några argument förutom att staten ska tjäna mer pengar, som knappast håller. En IP-ban mot nedladdningssidor är ju ändå försvarbart.

Men frågan är egentligen varför allting ska va totalt fritt på nätet? Det är ju inte fritt att ge ut vad som helst på tidningar, varför ska det vara fritt att ge ut vad som helst på internet?

Vad har ett statligt spelmonopol att göra med det du säger?

2008-12-15 20:10
Internet är ju fantastiskt iom den frihet som råder/rådde.
Jag vill iaf aldrig mer höra från folk som försvarar sånt här klaga på "kontrollstater" som Kina mfl.

2008-12-15 20:19
Jag tror inte att en sådan lag kommer gå igenom

Privatpersoner som trodde de bodde i en av demokratiskt mest framstående länder trodde inte heller att en lag som endast finns i diktaturländerna vitryssland, nordkorea, kina etc. skulle gå igenom. Inte heller trodde många sina ögon när lagen om gynning av kapitalistiska intressen till bekostnad av integritet klubbades igenom av mutade politiska svin som ska representera folket men som skulle få ansiktet inslaget så fort de kliver in pået fel gata.

2008-12-15 21:09
Kaneida

Att säga så känns lika dumt som att säga "Alla vegeterianer är onda, Hitler var ju vegeterian!"

2008-12-15 21:12
Förresten så är det ett utredd förslag bara, än så länge är det ingen NY LAG.

C-ro P16
Ett statligt spelmonopol har inte speciellt mycket med det jag sa. Däremot det utredda förslaget har med det jag säger att göra. På så sätt att den säger att man ska blocka ip nummer till vissa. Och då klagar vissa i tråden på att det är åt helvete o göra det, och om man på nått sätt censurerar internet så är man tokig som en kines. I princip. =)
Nu förstår du nog vad det jag sa har med denna tråd att göra..

tecNone
Det är ju skillnad på cencur o cencur. Bara för att man tycker det är acceptabelt att blockera vissa siter, betyder inte att man inte kan tycka det som cencureras i kina, eller hur andra kontrollstater beter sig är fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-16 00:42
Jag kan itne politik eller något sånt där, men har moderaterna något med detta o göra? Känns som allting börjat nu när moderaterna fick makten..

Jag kan som sagt ingenting om politik så moderaterna kansek inte har något med saken och göra.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-12-16 14:11
Lynguistic P23
ja nu förstår ja =)

Men skillnaden mellan internet och tidningar är ju att du vet ju inte riktigt vad som står på nästa sida. Om du googlar på t.ex. "fuck sex" så förväntar du dig knappast att hitta information om centerpartiets politik. Dock kan jag hålla med om att du har en poäng.

2008-12-16 18:55
C-ro P16
Fast om man köper en fuck sex tidning så kommer man väl garanterat få fuck sex på dom flesta sidorna. =).
Nejmen ärligt, om saker är olagliga i tidningar, tex barnporr, då är det inte konstigt att det är olagligt på nätet, dvs att man inte får köppa eller komma in på sånna sidor..
Så jag känner inte något rent spontant totalförbud mot att förbjuda vissa sidor. Däremot ska man inte göra det lättvindigt..

När det gäller just spelsidor så kan jag faktiskt tänka mig att det är okej att göra, just för att spelberoende är ett stort problem som förstör människors liv.

2008-12-16 19:17
player haters hatin on my grind , hoppas inte det går igenom
Survival of the fitest only the strong survive.

2008-12-16 19:21
Lynguistic P23

nej för fan det har du rätt i.

Men varför just spelsidor? Enda skillnaden blir väl att staten tar över det istället? Visserligen ska Svenska Spel stoppa folk som spelar för mycket, men för något år sedan bevisade dem att de inte klarade det (var ett nyhetsreportage om det). Folk var fortfarande spelberoende och t.o.m. minderåriga kunde spela på vissa ställen (Då menar jag inte någon mörk gränd i nordstan). Istället borde man ju skapa en lag som tvingar spelbolagen att inte tillåta folk att spela över sina tillgångar.

2008-12-16 20:15
C-ro P16
Jag håller med dig om att svenska spel inte gör speciellt mycket vettigt när det gäller att stoppa folk att bli spelberoende. =) Däremot ser jag snarare att dom bör skärpa sig, än att tillåta alla att erbjuda spel i sverige.
Rappare

2008-12-16 20:25
Ja, det verkar ju vara en hyffsat svinig sak att göra, men samtidigt känns som en ganska mild lag om man jämför med IPRED, Acta (som någon nämnde tidigare) och datalagringsdirektivet.

2008-12-17 07:57
C-ro
Var Hitler vegetarian?

2008-12-17 11:39
Det är ju självklart att staten måste förändra sig när tekniken gör det. Är inte ni i tråden som klagar samma människor som tycker att skivbolagen måste anpassa sig till den nya tekniken? Det är precis vad staten gör. Om svenska spel ska kunna ha spelmonopol så måste det till lagar som begränsar åtkomsten till utlänska leverantörer. Det här landet har aldrig varit anarki, och kommer nog inte bli på många år.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2008-12-17 11:59
Det är inte staten det är fel på i det här landet, det är alla efterblivna svenssons som bor här och är för allt staten säger är rätt, och nej jag pratar inte om spellagen utan det stora hela..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2008-12-17 17:05
Nehe, istället tycker du alltså att staten alltid har fel?
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2008-12-17 18:24
Lynguistic P23

Då har vi skilda åsikter =)

Kaneida

jag har för mig det :O men du förstår min poäng iaf.

Negative

Jag tror de flesta som klagar i den här tråden är emot hela spelmonopolet, inte bara att utländska IP-adresser ska spärras. Annars har du en väldigt bra poäng.

2008-12-17 21:10
ska vi ha ett spelmonopol är det den enda vägen. som sagt tidigare är det ju egentligen ingen större skillnad på att blockera tillgång till spelbutiker på nätet och spelbutiker i den fysiska världen. visst att metoden skiljer sig åt, men metod är väl knappast lika intressant som effekt.
cry me a river!
--> thcrew