I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad gick/går du på högskola och varför? (utbildningar öht)

Övrigt - Blandat

2008-12-06 19:56

Vad gick/går du på högskola och varför? (utbildningar öht)

I dessa mörka tider har jag bestämt mig för att jag förmodligen ska plugga till våren, jag har ingen aning om vad jag ska läsa. Har funderar på socionomutbildningen men är inte säker. Så nu undrar jag vad du läser eller har läst.

2008-12-06 20:20
digital media på hyperisland. supersweet! fast karlskrona suger kuk, men skolan är sjukt roligt.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2008-12-06 20:41
Efter att ha gått från arbetslös till bemanningsbranchen till strökurser på universitetet till arbetslös igen, så började jag läsa en 2 årig KY utbildning till systemutvecklare(programering i C#.NET ifall någon undrar). Anledningen var enkel; jag var trött på att alltid vara orolig för framtiden, jag var trött på arbetsförmedlningen och förbannat trött på soc. Så jag valde en utbildning som hade hög chans att resultera i jobb. Jag är inte särskilt intresserad av programering, men jag är väldigt intresserad av att tjäna bra med pengar och kunna sätta mina egna tider. Jag kanske inte får mitt drömjobb på det här viset, men jag kommer ha råd med min drömfritid istället. Sen kan jag sitta och läsa whoa under arbetstid också ;)

Mitt bästa råd (som du får vare sig du vill ha det eller inte) är att inte bara tänka på vad du vill läsa, utan vad du vill göra när du är klar med utbildningen. Finns det jobb? Kommer du få göra det du vill när du är klar med utbildningen? Eller kommer du få göra skitjobb för svältlön i flera år innan du får en chans att göra det du vill, och tävla med 1000 andra personer om det eftertraktade jobbet? Väldigt många kommer säga att om du satsar på något du verkligen är intresserad av så kommer det lösa sig, men det finns tusentals arbetslösa akademiker som motbevisar det påståendet.

Finns naturligtvis fler sätt att se på det, men om du mest börjar plugga för att det är tufft på arbetsmarknaden så vill du antagligen inte hamna i situationen att du har lånat pengar i fem år för att jobba för mindre än vad en telefonförsäljare tjänar.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-12-06 21:00
UncleSam

Japp, i mitt val kommer beräkningar om tillgång och efterfrågar vara med. Och jag har också funderat på att gå en KY utbildning. Så, ska kolla upp det.

2008-12-06 21:09
Jag började läsa på högskolan vårterminen efter att jag tagit studenten. Jag kom då in på Södertörns Högskola och läste programmet för Journalistik och Multimedia, som då var en relativt ny utbildning och inte så bra. Jag ångrar att jag gick den. Efter tre år fick jag fil kand i journalistik, pluggade en termin svenska medan jag jobbade, sen cultural studies, sen började jag magisterkursen i journalistik på JMK, som den också var rätt ovärd. Har också pluggat strökurser i etnologi och socialantropologi.

Jag skulle föreslå att du först läser en grundkurs i ett ämne du verkligen är intresserad av som du tror du kan ha nytta av att ha läst även senare, istället för att hoppa på en utbildning direkt. Även om man är läsvan är det en stor omställning att gå från gymnasiet till högskolan, och när man väl börjar en utbildning är det alltid skönt att känna att man har hyfsad koll när allt annat, med klasskamrater etc är så nytt.

2008-12-06 21:22
Jag började plugga 2002. Började med nationalekonomi i Luleå, flyttade till Uppsala, tillbaka till Luleå. La av med pluggandet i några år. Tog upp det förra året då jag plockade ut min kandidat, flyttade till USA och tog en Master. Nu doktorerar jag i Alicante, har funderingar på att byta skola dock, trivs inte här.

Varför gör jag det här? Det enda jag egentligen vill göra i livet är att bli universitetslärare, jag gillar nationalekonomi och vill inte börja jobba i den riktiga världen. Jag trivs fint med att vara i skolan. Tänker väl vara klar vid 30 kanske, eller 33 iaf.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-12-06 23:27
jag går fortfarande gymnasiet men jag tycker också socionom verkar rätt kul eller kul och kul intressant iallafall

Admin

2008-12-07 01:04
Mitt tips är egentligen att inte börja plugga än på ett par 3-4 år till. Då har du bättre perspektiv på saker och ting, mer livserfarenhet och kort sagt en nyktrare verklighetssyn (du kommer aldrig kunna så mycket om världen och hur den borde se ut som när du är 19-20 om du förstår vad jag menar). Du får chansen att pröva på det "riktiga" livet först. Ska du plugga, så ta några strökurser eller grundkurser först. I vår kommer jag inte ha pluggat något på två år, bortsett från någon halvkurs. Funderar på att börja igen till hösten eller året därpå.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2008-12-07 03:42
jag säger att även om du satsar på en utbildning där chansen är 1 på 100 att få jobb, varför skulle du inte vara den 1? det handlar bara om engagemang, låt ingen trycka ner dig för fan. satsa på det du verkligen vill
http://www.kommandot.se/wp/

2008-12-07 12:21
Jag såg det bara som en fördel att plugga nu när det är relativt svårt att få ett vettigt jobb.. iof ska jag på en intervju imorgon till ett trevligt jobb med bra betalt. Men vi får se hur det blir med det. Några problem med att plugga NU tror jag inte att jag skulle få, dock så skulle valet att plugga nu och inte om 2-3 år vara baserat på lågkonjunkturen och inte lusten att utbilda sig.. Men att jag inte skulle ro det i hamn är inget jag oroar mig över. Anledningen att jag startade den här tråden är för att jag är osäker på vad jag ska plugga och jag tänkte höra vad whoaiterna läser och varför. Inte för att jag behöver råd ang. när jag ska plugga. Jag måste bara hitta min grej.

2008-12-07 13:16
Jag började läsa psykologi a och b vid Örebro universitet ht 2001-vt 2002. Sen begav jag mig till Malmö och lästen Internationell migration och etiska relationer, på Malmö högskola, ht 2002 till vt 2003. Hösten 2003 började jag på socionomprogrammet på Malmö högskola och blev klar i januari 2007. Så nu är jag socionom. Det är en bra utbildning, men man ska vara medveten om att man de första åren förmodligen måste slita med myndighetsutövning, vilket inte är speciellt roligt, enligt mig.
shake it!

2008-12-07 18:09
läser till sjukgymnast på Karolinska Institutet nu och trivs bra..

har tidigare pluggat ett mediaprogram som mer var ett alternativ till att jobba på högskolan i skövde
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap

2008-12-07 18:15
Jag kan rekommendera socionomutbildningen!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-07 18:46
präst ska vara jävligt lätt att få jobb som har jag läst, satsa på det.

Jag läste till Designingenjör på KTH, sen tog master i industridesign. Nu har jag en helt ok lön, och ingen ångest över att det är måndag imorgon. Och har inte haft det sen jag började jobba faktiskt.

This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-12-07 19:02
Jag pluggar till högstadielärare, det är kul, och att få jobba med att undervisa i ämnen som man tycker är roliga och intressanta och på det få spendera dagarna med obstinata 13-14 åringar, kan inte bli bättre.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-12-07 19:57
Jag började plugga precis efter att jag hade tagit studenten vilket kanske inte är det bästa alltid, men jag har iaf läst statsvetenskap I & II, just nu så är jag i slutfasen av sociologi I, samtliga kurser är på Stockholms Universitet. Planen är väl att ta en kandidatexamen med statsvetenskap som huvudämne, sen får jag se vad det blir efter det. Anledningen till att jag började med statsvetenskap är att jag har som mål att jobba inom eller i närheten av politiken.
 DIF!

2008-12-07 21:22
Radioproduktion i nya medier
Länk till http://www.ltu.se/edu/program/FKRPG?timePrev=false

någon som gått denna?

har läst en del radio och det jag vill syssla med, men boden känns off

2008-12-07 21:31
chana: finns väl en i kalix också? den ska vara ganska värd, eftersom det inte finns ngt annat att göra än plugga och hänga på grillen så fokuserar man på studierna.

2008-12-07 21:38
medoria, nja tror inte det? kalix och boden issåfall, vilka roliga valmöjligheter man får.

+ att radiobranchen inte är direkt enkel att slå i. kan ju inte gå 3 år där för att det är kul direkt, eller för att fördriva tid med något vettigt

2008-12-08 23:37
kalix har mycket bra anseende
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrraaap

2008-12-09 00:12
Jag läser juris kandidatprogrammet på Göteborgs universitet. Är snart klar med min fjärde termin av nio på programmet. Ska jag vara ärlig så tycker jag inte att utbildningen är speciellt bra, ämnet däremot är rätt intressant men det förpackas på ett väldigt ointressant sätt plus att det är väldig hets (både från lärare och bland eleverna). Då kan man ju fråga sig varför jag läser det och inte har hoppat av? Jag hoppade av efter ett år eftersom jag avskydde verkligen den extrema affärsinriktningen och hetsen på att prestera för att kunna få sitta 80 h/vecka och slava på byrå för att sen kanske bli delägare och få knulla sekreteraren... Jag började på europaprogrammet som var väldigt kul och intressant samt underbart mycket skönare människor. Men efter den första terminen insåg jag att de jobb jag kan få med en examen från europaprogrammet kan jag få med juristexamen, bara det att en juristexamen klingar bättre i de flestas öron så därför hoppade jag på juridiken igen och har nu läst ytterligare ett år. I vår tänker jag läsa europakunskap igen och ser fram emot detta. Dessutom tror jag att jag vill fördjupa mig i europarätt när det vankas fördjupningskurser på programmet.

Iaf. kontentan av mina studieval är att jag läser en juris kand där jag inriktar mig mot europa.

Mitt tips till dig är att läs en fristående kurs till att börja med och fatta lite hur det funkar på universitetet och sen välj något trevligt där man får göra ett avgörande kring hur kul det är nu samt hur bra det är senare.
En rotnonchalant kannibalistisk kulturkameleont med omättlig hunger för allt från tahitisk högerprogg till ethiopisk slapstick.

2008-12-09 13:44
jag började på ekonomprogrammet på handels i sthlm ett år efter studenten (aug 2006). jag ville ha en bred utbildning och hade betygen för att komma in. utbildningen ÄR bra, men långt ifrån så bra som den kunde vara då väldigt mycket är styrt av traditioner. under min tid på handels har jag varit väldigt kåraktiv, och det har nog gett mig som person mer än själva utbildningen i form av näringslivskontakter, vänner och kunskaper. till hösten börjar jag min inriktning (redovisning&finansiering) och räknar med att vara klar i december 2010. därefter är det sjukt jävla oklart vad jag ska göra.. har fått sommarjobb på KPMG nu så jag kanske vill fortsätta där..

för mig funkade det asbra att börja plugga så snart efter studenten, men jag visste redan i tvåan på gymnasiet vad jag ville göra. vet man inte det finns det många fördelar med att jobba ett par år först, men man ska tänka på att försöka få jobb som faktiskt utmanar och utvecklar också. det är lätt att fastna i kassan på ica..
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-12-09 14:06
ja det var samma sm lia för mig på det där, började också ett år efter studenten dvs nu i höst, men har vetat sen 05-06 vad jag ville göra var bara inte säker på inriktning och vilka årskurser, man ska tänka igenom ordentligt, inte kul med massa onödiga studielån

2008-12-09 14:45
studerar systemadministration linux / unix @ Jensen Education , any question, hit'em!
Niceness!

2008-12-09 15:52
Är ju inte bara det faktum att man ska tänka ut vad man vill plugga som kan göra att det dröjer. Alla vill inte hetsa igenom skolan för att börja jobba. Jag personligen hatar att jobba. Tror att det är lite anledningen att jag aldrig lämnar skolan. Det är väldigt få saker jag kan tänka mig att jobba med och för är det viktigt att jag verkligen trivs med mitt arbete (om jag nu måste ha ett).

Jag tycker att det är vettigt att vänta typ 5 år med att börja plugga. Leka runt lite, jobba skitjobb. Känna efter lite och ha lite kul. Men det är ju bara min personliga uppfattning. Jag gjorde det inte själv, började plugga ett år efter studenten.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-12-10 10:18
candide Jag måst börja med att säga att jag också Hatar att jobba, det är så otroligt tråkigt, skulle vilja plugga hela livet om det inte var så snålt om pengar..

Jag pluggar en logistikutbildning i norrköping nu, har avverkat halva (1,5 år) men ska hoppa av vid jul och läsa ett år beteendevetenskap. Om det är roligt och känns rätt är planen att sedan plocka ihop en kandidat inom beteendevetnskap, vilken inriktning det blir är dock lite oklart =)

En annan sak som är lite oklart är vad man kan jobba med som beteendevetare.... Tycker mest bara att det låter intressant =p Om någon är mer insatt än mig på det området får den gärna upplysa mig.
När man ser ljuset i tunneln är det oftast tåget som kommer

2008-12-10 10:31
chana_masala

Jag har gått den radioutbildningen du pratar om, som f.ö ligger i Piteå och inte boden.
Det är jag som är Kristin där till vänster, under studenter berättar.
Det är en skitkul utbildning och den lär en mycket, dock så är min och de flesta andras erfarenhet att en utbildning som exempelvis DI alltid kommer smälla högre. Det är en svår bransch med mycket nedskärningar...

(Inlägget ändrat av Frozen 2008-12-10 10:35:12)

Rappare

2008-12-10 10:38
Jag går på socionomprogrammet. Är inne på min tredje termin och ifall du har några frågar om det så är det bara att ställa dem.

Jag kan säga att det är en bra utbildning för den som är intresserad av att arbeta med människor för det är egentligen den enda distinktionen som görs. Utöver det så är det relativt fritt och det finns hur många olika arbetsplatser som helst där socionomer är verksamma, allt från skolor till sjukhus, socialtjänst och behandlingshem. Den enda gemensamma nämnare är att det är folk med problem som vistas i dessa lokaler, utöver det så skiljer sig jobben åt.

Eftersom det är en så bred utbildning måste jag däremot säga att du kommer förmodligen inte uppskatta alla kurser, t.ex. om du inte är intresserad av forskning så kommer den kursen bara vara ett moment du måste ta dig igenom, sen kanske det kommer nån kurs som du brinner för och sen kan det komma någon som inte är lika het igen. Så det pendlar lite upp och ner, i alla fall enligt min egen uppfattning.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2008-12-12 17:48
Länk till http://www.kyakademien.se/prod/studium/webbplats/dalis2.nsf/535e371e7fd657aec1256a5c0045675f/42f6e09c0b1ef4c1c1256f1c003da7f7!OpenDocument

Reklam och marknadsföring... enda sättet för mig att klara av saker här i livet är att bara göra roliga saker.

2008-12-12 18:00
läs nån grundkurs först så du ser vad högskole studier handlar om, istället för att slänga sig in i ett program,

sen tycker jag dock man ska plugga sånt man är intresserad av, oabvsett om man får jobb eller inte. Tycker de känns lite fel att läsa nått ämne man inte bryr sig jack shit om bara för att få ett jobb efter.