I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att chippa djur

Övrigt - Blandat

2008-12-03 16:00

Att chippa djur

Hejsan, Läste en artiken idag som handlade om att ålbeståndet i världen håller på att minska och hur dom ska operera in elektroniska chip i dom så man kan logga vart dom håller hus och så vidare.
Detta är inte exklusivt för ålen, utan det finns många många djur man sätter sändare och chips på för att hålla koll på bestånd och deras rörelsemönster.

Det jag undrar är att om vi säger att en fisk äter upp en ål med chipet, hur mår den fisken då?
Har för mig att alla fiskar alltid bajsar diarré och jag antar att fisken inte kan smälta ner chipet så då måste det fastna i magen och fisken dör?

inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2008-12-03 16:03
De här chippen är små, alltså väldigt, väldigt små.
Jag tror inte det blir problem för en fisk att få ut dem bakvägen, annars får de ju helt enkelt stanna i kroppen. Där de inte är skadliga, eftersom man kan operera in dem ...

Chipmärker mina hästar, och det är inte helt ovanligt att de vandrar i kroppen på dem, men med tanke på hur små de är, så är det aldrig någon fara.

Toastare

2008-12-03 16:40
chipet är ju som sagt inte i magen, utan inoperarat i "köttet" som på husdjur.. så det finns där nånstans.

Jag skyller allt på Emma!

2008-12-03 17:59
Okej fan vad bra, trodde dom var stora som sim-kort typ.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.

2008-12-03 18:09
Chippet är såpass litet att det kan föras in med en kanyl, så det ska nog inte ställa till några problem :)

Rent off-topic så var det första jag tänkte på när jag såg tråden att: "nej, inte en lustigkurre till som ska hitta på ett 'roligt ämne' som x-box-chippning av en hamster..." - Tack för att du återgav mig lite tro på mänskligheten gen att faktiskt ha en seriös fråga :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-12-03 18:14
Hur tusan kommunicerar såna där små chip då? Jag tänker batterier, sändare/mottagare och sånt som väl borde behövas för att kunna logga fiskens whereabouts. Jag tänker även på 24-timmarsjakten.
Göteborg på låtsas.

2008-12-03 18:18
Funderade på det också, googlade med hitta inte så mkt ...

2008-12-03 19:24
Vad hände med djurens integritet?
Vart är världen på väg? Är det detta ni vill ha, ett kontrollsamhälle?

In this new age, Babylon culture, dont worship technology and bow to computers!
One chapter a day
Toastare

2008-12-03 20:06
Zoned, hoppas du skämtar... annars rök mindre gräs och läs mer tidingar. ;)

chippet är lika stort som ett riskorn.
Producent

2008-12-03 22:49
well, dom har redan börjat chippa människor i delar av usa..
det lär inte dröja innan det dyker upp även här
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2008-12-04 07:22
Den där ironi-knappen som nån pratade om vore kanske nåt att fundera över?

cliche Jag vet...
One chapter a day

2008-12-04 23:59
chippen och sändare osv är inte samma lika.. kartläggning med chip bygger på att man fångar upp samma individ vid ett flertal ställen vid ett flertal tillfällen och på så sätt kan försöka klura ut vad individen håller på med.. pejling sker också, men då rör det sig om större leksaker och därför också i regel större djur.. helst sådana som inte blir uppätna. =)

cry me a river!
--> thcrew

2008-12-05 00:00
man kan jämföra det med ringmärkning av fåglar antar jag =)
cry me a river!
--> thcrew

2008-12-05 02:22
ja tänkte också att de skulle ha nått med tv-spel å göra.

x-box-chippning av en hamster

haha riktigt gött..

men.. hur vet ni att dom e små som riskorn å så? vart hittar ni fakta om detta?
för asså den ända bilden jag får i huvet är sånna där stora fula kameror på delfiner... å de e ju fel :P

//Ydebrinkarn - vad dom hittar på nå fö tin
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-12-05 02:25
bjäär
därför att man ser dom titt som tätt på tv om man tittar på sådana program..

finns nog mindre också om det skulle behövas..
cry me a river!
--> thcrew

2008-12-05 03:08
joda:
Det e heelt sjuuukt! fy fan va ballt! ^^

//yde - ska lätt ha sånna på mina ungar!
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-12-05 03:20
Kan jag få en sån i mig om jag vill det? Coolt om jag tappar bort mig själv! Nej, men seriöst, jag vill ha en sån. Tänk om jag dör, och blir bortspolad i en ström, då måste någon kunna hitta mig. Jag vill ha en värdig begravning!
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-12-05 03:29
somsagt, den där hjälper ingen att hitta er om ni springer bort.. om ni däremot hittas kan dom få reda på vem ni är.. mer spännande än så är det inte..
cry me a river!
--> thcrew

2008-12-05 07:44
Va härligt att se att folk är så positivt inställda till chipet!
One chapter a day

2008-12-05 09:38
Nya topic är "Att chippa människor" :P
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Toastare

2008-12-05 10:10
Zoned, följ mitt exempel och använd en enkel smily.. det brukar folk i din generation förstå.

2008-12-05 11:00
Bounty

Ska bli! =)
One chapter a day
Toastare

2008-12-05 11:01
och denna smilys används ofta, och blir förstådd av, äldre =0) (används flitigt i mailen från andra på mitt jobb)

2008-12-05 14:36
jaha nu såg jag att man inte kunde spåra med chipen utan bara identifiera å då var det väl inge kul... men hur hjälper de en då med att spåra ålar?

haha Bounty xD as bra smiley ju!

//yde - =0)
www.myspace.com/ydetobbe

2008-12-05 15:59
Att chipmärka hästar är ju för att förhindra att de säljs till utlandet utan papper, finns fortfarande en massa skumma hästaffärer, men alla hästar måste numera ha pass också för att få åka utomlands.

De där med ålarna är fortfarande oklart för mig dock.

Toastare

2008-12-05 16:41
conspiscious, ålar och andra djur chippas för att man ska kunna kolla hur de lever och rör sig.. man gör det med många olika djur.

Att husdjurs chippas är ju, som du säger, för att man ska kunna identifera dem och har tagit över den gamla hederliga örontatueringen hos katter/hundar (även om vissa gör det fortfarande)

2008-12-06 15:36
Gjorde en snabbsökning och chansar vilt på att denna rapport listar lite hur det funkar med den aktiva spårningen (kan inte lova någonting i och med att jag inte kollat den, men sammanfattningen låter lovande i alla fall) :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda