I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

dricker mycket vatten

Övrigt - Blandat

2008-11-30 12:54

dricker mycket vatten

hej,

det är så här att jag tycker att jag dricker (onormalt) mycket vatten.
dricker ca. 5-6 liter varje dag utöver det man får i sig via maten, det går inte varje måltid utan att jag dricker två 5 dl glas vatten. käkar jag exempelvis frukt såsom banan eller liknande tar jag 5 dl's glas till det med. Vad kan detta bero på? Övrig info. som kan vara av betydelse är: vikt 61 kg, tränar 3 ggr i veckan (fotboll) samt 2 löpning 2x/vecka.

what's good for the goose is still good for the gander.

2008-11-30 12:55
Har hört att man dricker mycket när man har diabetes, iof kan det vara helt fel, kanske värt att kolla upp innan du tror på mig.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2008-11-30 12:57
det hänger väl ihop med att man går mycket på toan med, va? det gör inte jag iaf.

2008-11-30 12:58
Jag med! Om jag inte dricker minst 2 liter på en dag känner jag mig helt uttorkad. Hörde nåt bullshit om diabetes men inget annat av symtomen stämde, så jag gissar mer på årstiden. Det är intressant att vi är lika gamla men lär ju inte ha nåt med nåt att göra..

Länk till http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26207
om du blir nojjig och vill kolla upp.

Poet

2008-11-30 13:00
Jag dricker typ en fem liter per dag också, mest för att jag pratar i telefon hela dagarna och rösten blir helt mongotarderad om jag inte håller den fuktig konstant. Är väl inget som jag lider av direkt förutom att man får pissa ofta.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-11-30 13:00
men jag går varken ofta på toa eller är trött fysiskt, bara enormt törstig hela tiden.

2008-11-30 13:36
Jo precis har man diabetes drickar man mycket och går på toa hela tiden..

så du kanske inte har det, men det kan ha me att du tränar mycket ganska..

2008-11-30 15:13
Du kanske borde kontakta din vårdcentral eftersom det finns risker med att dricka för mycket vatten, tex detta:
Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi

Där jag jobbade tidigare hade vi en patient som blev "vattenförgiftad". Han drack drygt 8 liter om dagen, vilket resulterar i att viktiga mineraler och salter i kroppen tunnas ut eller hur man nu ska säga. Det är inte alls bra...

2008-11-30 15:58
Och ändå säger man att vatten är bra. :o

Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob

2008-11-30 16:18
Jag dricker oftast kanske bara 2-3 små glas vatten per dag. Och jävlar vad slö jag är.

2008-11-30 18:43
men ett diabetes-test går väl snabbt och enkelt att fixa på vårdcentralen? det torde inte ta så lång tid, eller?

2008-11-30 18:46
Lyssna på mig, det är livsfarligt att dricka så mkt vatten, mkt lätt att få vattenförgiftning!
dra ner på det till iaf 2 - 3 liter vatten per dag.

2008-11-30 19:55
fronk

inte så att jag kan styra det själv.

2008-11-30 20:25
Du har inte mkt till val..

2008-11-30 20:40
inte så att jag kan styra det själv.

Klart du kan, skaffa lite självdiciplin. Kan jag sluta med droger o alkohol kan väl du avstå från två liter vatten.
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella,
Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...

2008-11-30 20:42
Bra sagt!

2008-11-30 20:58
revolutionären:
går asfort o kolla det där med diabetes.

2008-11-30 21:53
fast det verkar ju jättekonstigt om du dricker SÅ mycket vatten men INTE springer på toa stup i kvarten? så i så fall kanske du bör kolla upp så allt stämmer med blåsan och så :S

annars skulle jag också rådgiva om att kolla dig för diabetes, det vore ju så sjukt onödigt för dig att gå runt med diabetes en tid bara för att du kanske tänker "äsch, det är säkert inge farligt ändå". det skadar aldrig att checka sig i onödan, se det som en allmän hälsokontroll lixom :)

2008-11-30 21:56

Jag har hört i vissa historier att det är första steget när man har blivit vampyr att vara törstig hela tiden, kan vara värt att kolla upp
---___---___---___---___

2008-12-01 01:33
Helt inne på Slic-ATLs spår här.. Seriöst vafan hetsar ni upp snubben för? Kollat på House eller vad är grejen?

2008-12-01 02:22
Var ju någon snubbe i England (tror jag det var) i sommras som hade druckit 8 liter vatten på en dag, och sedan dött pga. det.

2008-12-01 03:05
Hm jag dricker typ 3-5 liter te varje dag. Blir lite orolig när jag läser här

2008-12-01 03:06
fast jag pinkelurar ju som ett as också

2008-12-01 10:43
Kroppen kan ta upp ungefär 0.5 liter vatten var tjugonde minut, alltså ca. 1.5 liter i timmen. Så länge du inte överstiger det ska det nog inte vara någon större fara, sålänge du inte rubbar saltvattenbalansen i kroppen osv. Du bör nog ändå dra ner lite på vattendrickandet.

Eftersom du utför en del fysiskt aktivitet antar jag att du äter bra med och då tror jag inte det är någon större fara, eftersom du svettas ut en del osv.

2008-12-01 10:50
ten

har faktiskt dålig aptit, jag borde ju ha större med tanke på att jag tränar.

2008-12-01 11:19
När man närmar sig uttorkning brukar kroppen svara med dålig aptit och törst.
Det kan vara så att din kropp "lever" lite på vatten, att du tappar aptiten pga av att du dricker så mycket vatten. Om du skulle balansera ditt vattendrickande med ditt matätande tror jag att du skulle få en bättre aptit och ett mer lugnt vattendrickande. Fast det måste du ju själv ändra isf. Tror din kropp skulle må bättre av det, och då även ditt psyke.

2008-12-01 15:26
ohälsosamt mycket ni dricker grabbar gå med i AV.

2008-12-01 19:19
har beställt tid imorgon 07.50. är så jävla nojig, pallar inte med nåt besked som: "du har...och så har du även..."

2008-12-02 10:30
var och kollade nu, ingen diabetes i alla fall. dock sa hon att jag hade högt HB-värde, det var en äldre sjuksköterska så jag uppfattade inte riktigt vad hon menade men typ läkaren skulle ringa i eftermiddag? HB = Hemoglobin-värde eller högt blodtryck? hon mumlade nåt, jag fattade aldrig nåt.

2008-12-02 10:37
Jag är helt tvärtom.. oftast får jag endast i min 2-4 dl vätska om dagen.. Förutom på helgerna.. då kan det bli någon liter.