I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Er uppfattning om Istedgade i København?

Övrigt - Blandat

2008-11-11 18:15

Er uppfattning om Istedgade i København?

Har precis flyttat från lilla tysta Roskilde till København, och bosatt mig på Enghavevej som ligger på Vesterbro, nærmare bestæmt hela vægen ned på den økænda Istedgade. Jag går Istedgade upp och ned varje dag till jobbet, och handlar det mesta jag behøver i krokarna. Många jag talat med, huvudsakligen infødda københavnsbor, tycker det ær en dum idé att gå gatan ensam under natten, och føreslår att jag ska gå vesterbrogade eller ta bussen (jag jobbar bar/café och har skumma arbetstider)

Har jag bara haft tur, eller har Istedgade oførtjænt dåligt rykte? Jag har næmligen, efter en dryg månads daglig vistelse dær, aldrig upplevt, sett eller hørt något som helst obehagligt, bortsett från narkomaner och luder men de ær ju snarare en naturlig del av bydelen. Tycker snarare det vimlar av vanligt folk och jag kænner mig rent av tryggare dær æn på strøget nattetid.

Vad har ni før tankar och erfarenheter?

Tuna? Tuna is worth NOTHING!
Moderator

2008-11-11 18:36
Jag håller med, istedgade känns tryggare än ströget nattetid. ströget är det random smågäng och fyllon. istedgade är ju igång. jag antar att det är så lite överallt att vissa gator och områden får ensamma symbolisera en massa problem som inte nödvändigtvis är koncentrerade just där men det känns tryggt att ha en gata borta i andra delen av stan som man aldrig behöver gå på där allt farligt får hända.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-11-11 19:10
Vill man vistas bland jonkare, coke/heroin dealers, horor o annat pack så är det väl inget problem...sen är det ju inte alltid som dom behöver vara farliga å andra sidan!

2008-11-11 21:05
vad heter stadsdelarna i köpenhamn?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-11 21:33
hmm..vet inte om jag kan alla: Vesterbro, Amagerbro, Nørrebro, Valby, Østerbro, Nordhavn, Christianshavn, typ. ær dålig på att hålla især stadsdelar och S-tåg stationer =)
hjælp någon?
Moderator

2008-11-11 22:03

Länk till http://www.planetware.com/i/map/DK/copenhagen-metro-map.jpg

där är den planerade metron, de flesta stopp får ses som stadsdelar. det är en storstad finns ju hur många stadsdelar som helst i alla städer.

"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Graffare

2008-11-11 22:09
Istedgade och hela Vesterbro har ju rensats upp ordentligt under de senaste 10 åren så mycket av den misär som fanns där tidigare har försvunnit. Men alla porrbutiker där har exempelvis en extra våning. Där uppe finns bordellen. Sen har vi ju alla knarkare som huserar vid Mariakyrkan.

Varför den har varit så poppis bland massa löst folk är för att den danska polisen körde en tuff linje mot alla tunga knarkare på 70/80-talet och kyrkan var deras fristad.

Men hursomhelst, ryktet om Istedgade, Halmetorvet och Vesterbro lever kvar, men Vesterbro har snarare blivit ett ganska dyrt område att bo på. Alla som tidigare bodde där har kunnat sälja sina lägenheter med väldigt fin marginal.

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Graffare

2008-11-11 22:11
Legoland P23

Haha, var har du hittat den gamla kartan? Massa stationer saknas som t.ex. Nye Ellebjerg och mig veterligen har pluslinjerna försvunnit. Antagligen gäller samma för x-linjerna. Dessutom är det inte metron utan S-tåget. Metron har andra linjer.

2008-11-11 22:17
invaderZim P24

hmmm... jag drar till köpenhamn den 23e för jobb. tror att det är i Nørrebro jag ska bo. hur är det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-11 22:36
Nörrebro är roligt. Mycket liv och rörelse. klubbar, ölhak, graffiti. Litta så "alternativt"...
Har visserligen hamnat i bråk där några gånger men det är bara för att jag umgås för mycket med idioter. För vanligt folk är det lugnt. Som i alla storstäder ska man väl inte drälla runt själv nattetid på skumma bakgator om man inte kan rå om sig själv...

2008-11-11 22:57
Jag alskar Norrebro, deras loppis som ar oppet varje sommar e nice.

2008-11-12 00:11
Vad innebär metro? T-bana,spårvagn, pendel?
 DIF!
Manager

2008-11-12 00:30
akta dig för Franke
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Poet

2008-11-12 02:13
Det är väl snarare Milo & Radovan han ska akta sig för?
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/
Moderator

2008-11-12 05:23
nattugglan, google bildsök. klart det inte metroplaner ser jag nu.

2008-11-12 13:04
indintjejen: köpenhamn e rätt stort...finns många stadsdelar!
Manager

2008-11-12 13:31
apeman: nah radovan och milo hänger väl på norrebro? det e frank som e pusher i vesterbro ;)
/ Deedz.

2008-11-12 14:03
nörrebronx. fett område....smutsigt...

2008-11-12 15:55
eller om du ser tillrackligt trashig ut med en ljuva pa huvet sa kommer ingen vilja dig nat anda...ta pa dig din lodis outfit o du ar safe.
I be around, just out of sight

2008-11-12 17:36
Franke är ju kraftigt jagad och kan inte styra så mycket mer
Akta dig för Kusse Kurt bara han är en klass-A troublemaker
Manager

2008-11-12 23:29
Jag tror att Franke är död :(
/ Deedz.
Graffare

2008-11-13 19:16
indiantjejen

Nørrebro är vad danskar/köpenhamnare kallar för ett "balladekvartér". Ballade har inget med ballader att göra, utan betyder i detta sammanhang stökigt, bråkigt och kriminellt med massor av invandrare. Skiljer egentligen inte så mycket från Möllan enligt vad jag upplevt.
Toastare

2008-11-13 22:01
jag gillar de öststatska prostituerade unga tjejerna i varje vägkorsning, med tillhörande alfons i gathörnen.

dock börjar det ju vända nu och meatpacking district är ju ett av de rättare ställena att hänga på i københavn. Och snart så har det blivit lika poppis som möllan och alla som är födda med blått blod i ådrorna men önskar att deras föräldrar bar palestinasjal kommer flytta dig och vilja kasta sten.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-11-13 22:04
när vi var på klassresa där så tog jag några från min klass på en Husk mit navn utställning i ett galleri i Köttbyen.. så sa jag nått med att det är jobbigt med Lilja 4 ever grejen på Istedgade.. men de hade inte lagt märke till nått.
Antar att om man letar efter de gamla hororna i lack och lårhögastövlar ser man inte nått, men letar man efter unga tjejer i H&M kläder ser man destomer..
Jag skyller allt på Emma!
Graffare

2008-11-14 02:09
BountyBoo F28

Vilken briljant analys!

2008-11-14 23:27
För en vecka sedan traska jag ner för Istedagade runt 10 om morgonen då kom det fram en rejäl madam i 40 års åldern och frågade om jag ville ha French,massagi

-We can have som fun mister.

klockan 10 på morgonen! Va fan.

Jag har traskat den gatan upp och ner alla möjliga tider på dygnet och jag har aldrig råkat ut för något men man ska se upp vart man sätter fötterna bara. Mycket sprutor och skit som ligger och dräller. Det som kan vara lite läskigt är att folk sitter och skjuter i sig helt öppet. Men annars är det soft, älskar istedgade och ködbyen. En av mina favorit barer simpelt V som ligger mitt på Istedgade, billig öl och kass musik och man får röka inne.
Det är innan thaicorner det är scary efter det så är det bara push, ungefär lika farligt som söder.

Nörrebro är med schysst mycket bra barer och bra falafel, men som sagt lite stökigt men som jag har förstått det så är det kring Blå gårdsplads det brukar smälla? Men nörrebro är samma sak, inte alls farligt och något ghetto är det knappast. Åk ut till vestamager och kolla in höghusen där, fan va deppigt det är.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-11-19 17:53
Jag har blivit lite galen i Märkbar, som ligger där Enghavevej möter Vesterbrogade. Skippers Bodega på Istedgade är också hyggligt... och McKluuds.
Kan någon tipsa om fler tillförlitliga ställen utmed Istedgade?

2008-11-25 09:49
Kommit fram nu. Nice stad ju. Känns lite som Berlin... Tipsa gärna om roliga dolda ställen, helst i Norrebro område! Nån som har en extra cykel förresten?

2008-11-25 10:02
InvaderZim: Vi borde verkligen dricka öl på märkbar ihop! Märkbar hängde jag på som fan precis när jag flyttat hit. Dummaste stället i stan. Synd att den legendariska bartendern är död =( Annan anekdot var när jag träffade Thomas Hanzon där med massa danskaskådisar och annat filmfolk. Jag tror jag kalla han torsten flinck...

Indiantjejen: Blågårdsplads... I övrigt är nörrebro posh.

2008-11-25 13:00
R0feman P23
Så han är verkligen död? shitfuck. Jag trodde nästan det var någon gimmick de hade, eller ett makabert internt skämt. Har sett bilder från gravölen nere i märkbar.. Vet du vad som hände?

Jag bjuder gärna en omgång hvedeöl i utbyte mot några goda vesterbro-anekdoter..

2008-11-25 18:05
Invader: Haha, det tror jag inte äns dom skulle göra där. Var massa skriverier i dom stora tidingarna när det hände. Han var lite av en köpenhamnslegend. Jag tror han dog av typ hjärtattack om jag minns rätt. Inget spännande iaf. Men han var reko spelade alltid hårdrock och vägrade byta eller sänka. Riktigt skön snubbe.

Jag har nog inga direkta vesterbro-anekdoter, förutom lite dumheter man hört av kollegor och annat löst folk. Vad gör du i Köpenhamn=

2008-11-27 01:23
R0feman P23
jag jobbade med administration och rekrytering på roskilde festival (ja, det är en året runt-organisation, heh) intill för två månader sedan. Nu är jag på DGI-Byen, idrotts- och konferenscentret alldeles vid huvudbanegården och jobbar i Food & Beverage med mässor, utställningar, firmafester etc.

Var på märkbar ikväll och fann till min glädje ut att en god vän från roskilde har börjat som bartender där, så nu blir det mongomycket häng på det stället framöver! Trots allt bara 50 meter från min port... =)

2008-12-12 17:15
jag förstår inte problemet med istedgade... jobbat där två dagar nu och det va ju helt dött?

2008-12-13 14:04
Skelbæksgade 4 life!
Steve Rifkind must of been sniffing!
Graffare

2008-12-13 15:48
Hellerup är bäst :)

2008-12-13 18:16
Hellerup e snobb område
Moderator

2008-12-13 18:34
uhh hellerup är ångest. jälva tågbyten på sommaren. så trasig man varit när man sprungit runt där...

2008-12-13 18:53
hellerup...pffff Vad gör folk ikväll då? Oldschool rave på köttbodarna 18 kommer nog bli galet! Själv är det svanmöllenstation som gäller nu förtiden. Men Amager med närheten till stranden kommer alltid vara sommar för mig

2008-12-13 19:25
här hemma hos mig ska alla på 90-talsravet som du pratar om rofeman... ska du dit? jag tror jag bangar, har inga pengar plus kan inte va bakis imorgon... eller så dricker jag några 2 för 22-öl på floss...

2008-12-13 20:01
Klart alla ska dit indiantjejen! Det kommer bli tokigt bra. Floss,du bor inte i nordväst va? Typ vid nörrebrostation? Jag ska vara på jobbet i lufthavnen klockan 10 imorgon så jag ska inte dricka särskilt mycket, vi kan hålla reda på varandra

2008-12-14 23:29
Jag går till Märkbar på vesterbrogade nu. Men jag lovar fan ingen underhållning. Jag är den enda i hela köbenhavn som arbetar 13 timmar på en söndag och sedan går till en bar... känns det som =)

2008-12-15 00:12
Höker Cafen på Skelbæksgade is the place to be!