I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Åka fast med körförbud?

Övrigt - Blandat

2008-11-08 13:36

Åka fast med körförbud?

Vad händer igentligen när man åker fast och de ser att man har körförbud på bilen?
Böter såklart, men kan de ta kortet tex?
I mitt fall är bilen försäkrad och skattad, men ej besiktigad.

Någon som varit med om det?

2008-11-08 13:44
Olovlig körning och din försäkring gäller inte om något händer. Lycka till.

2008-11-08 13:47
enligt trafikjuristen.se så finns även risken att du blir av med ditt körkort och får avlägga nytt förarprov efter 3-6 månader.

2008-11-08 13:52
du sa väl att du var påväg till besikningen eller verkstad för att fixa bilen?
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-11-08 13:53
Industrigatan, då måste man oftast bege sig till lilla polisstationen och visa upp antingen kvitto från verkstad eller papper från besiktningen efteråt.

2008-11-08 13:54
Jo jag vet, händer det något är det kört, minst sagt.

Dags att få tummen ur och laga bilen helt med andra ord.
För kortet var ju inte direkt roligt att ta, och jag vill verkligen inte göra det igen!

Tack för svaret

2008-11-08 17:08
olovlig körning? är du säker? jag GLÖMDE på fullaste allvar besiktiga min bil för några år sen o blev stoppad dom sa att 1000kr i böter var vad jag skulle få men jag övertalade dom som tur det är...var inget snack om körkort o olovlig körning osv...olovlig körning är när du inte har körkort!

2008-11-08 17:51
andra träffen på google vid sökning på ordet körförbud:

Förr fanns i Sverige en regel om att man hade rätt att provköra fordonet innan besiktningen. Denna regel gäller inte längre. Att provköra ett fordon med körförbud kan leda till 1500 kronor i böter om det är uppenbart att föraren inte är på kortast väg till en besiktningsstation.
 Awaiting Beheadment and Mutilation