I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lämna in bilen på verkstad -nybörjarfrågor.

Övrigt - Blandat

2008-11-08 10:51

Lämna in bilen på verkstad -nybörjarfrågor.

Först och främst, jag vet att det här kanske inte är det ultimata forumet att fråga på, men jag pallar inte regga mig på något jäkla forum med folk som avgudar sina volvo 240 och lyssnar på ultima thule eller vad för några som annars brukar husera på bilforum. </fördom>.

Så, nybörjarfråga. Jag funderar lite på att lämna in bilen på en enklare hälsokoll hos nån som kan bilar. Såvitt jag vet är det inga fel på kärran (som jag märker), men jag tänkte att en enkel koll av filter, remmar, olja, bromsar och sånt inte kan skada. Mig veterligen var det ett tag sen bilen besökte en verkstad.

1. Vad kan en enklare koll kosta på t.ex mekonomen? Säg arbete + nya filter/olja.
Tänkte höra runt lite nästa vecka och vill gärna ha något att utgå ifrån.
2. Vad mer brukar man kolla på? Bilen är 10+ år.
3. Hur ofta borde man göra sånt här? Bilen är gammal nog att man kan skruva lite själv, och jag är inte helt oteknisk och gör sånt jag klarar av (men vill ändå ha ett proffsutlåtande).

Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-11-08 12:06
Olja kan du kolla med mätstickan. Den och filtret ska bytas ca varje 1000 mil. Resten - hur gick besiktningen? Gick den igenom utan anmärkning, så det är bara tuta och köra tills det är dags för nästa. Dvs om du inte hör några konstiga ljud och inte känner några krängningar.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-11-08 12:07
För att besvara din fråga - räkna med ca 500 för en enklare kontroll.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-11-08 12:23
inte sätt insider hur värkstäderna jobbar??

haha

du kommer ha fel på bromsar, jul upphängningen och allt möjligt om du lämmnar in det.
även om du inte har det. kommer sluta på 8 lax typ...
goda råd är dyra, jag ger dig rätt gratis...

2008-11-08 13:27
Hmm kan inte direkt rekomendera mekonomen, Lämnade in min bil för att byta handbroms, nån värmekran och nått mer. Vad jag fick höra att dom hade bytt typ 10 andra saker utan att ringa då jag sa att dom skulle ringa om priset.. Så jag sa till dom att ge tillbaks bilen i samma skick som jag lämnade den. Det skulle kosta typ 2/3 av kostnaden för bilen när jag köpte den! haha

Jag har ingen personlighet

2008-11-08 14:08
Jag har väl lite tur som känner en snubbe som meckar bilar och får då rabbatt.
Men överlag kan du tjäna tusenlappar genom att lämna till en privatverkstad än till en märkesverkstad.

Det går också att ringa till verkstäderna och fråga vad dem tar i timman i arbetskostnad, delar och olja är ungefär samma pris överallt men det är arbetskonstaden som kan skilja sig enormt.

2008-11-08 17:03
exakt gå till någon liten verkstad och låt dom kolla på bilen, men om du inte märker att det är något som kärvar är det rätt onödigt?

2008-11-08 21:29
Brukar du gå till doktorn för att kolla ifall nånting är fel om du mår bra?

Noooo..?!

2008-11-09 13:29
Dock känner man inte hur bilen mår.
Jag har ingen forumsignatur.

2008-11-09 13:40
Olja kan du väl byta själv? Om inte så känner du väl någon?
Märkesverkstäder tar mellan 150-200:- per liter, du behöver ett par stycken, nytt filter och jobb. Kommer säkerligen gå på över tusenlappen.
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>

2008-11-09 18:45
full service är väl ganska dyrt ?

oljefilter
olja
rotor
fördelarlock
tändstift
tändkablar?
osv..
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2008-11-09 18:55
1500kr i timmen är inte ovanligt för en märkesverkstad.
 Awaiting Beheadment and Mutilation