Trasig chips påse blir rättsak
Egenmäktigt förfarande anser åklagaren att en 15-åring från Boråstrakten gjorde sig skyldig till när han tog en chipspåse från en kompis och slet sönder den. I dag åtalades 15-åringen. En påse chips som en 15-åring tog utan lov från en jämnårig ska tas upp i Borås tingsrätt. Pojken har nämligen åtalats för egenmäktigt förfarande för händelsen i september när han slet sönder chipspåsen så att chips hamnade på golvet skriver Borås Tidning på nätet. Han har medgett att han tog påsen, men inte erkänt brott. Däremot blir misshandeln som följde på chipsspillet inte någon rättssak. Killen som från början hade chipspåsen blev misshandlad med sparkar och slag av en 14-åring i sällskapet, som inte gillade killens kommentarer. Eftersom 14-åringen inte är straffmyndig slipper han åtal. 15-åringen åtalas inte bara för den trasiga chipspåsen. I åtalet ryms också skadegörelse efter att han sprayat färg på bland annat en staty i Viskafors. Han är också åtalad för att ha snattat ett cigarettpaket.Länk till http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=10692114
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
Hoppas han får böta, hatar ju folk som har sönder ens chips.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Haha, detta är årets i-landsproblem.
Känns som att åtalets främsta syfte är att lära snorungen att det blir konsekvenser. Chipspåsen lär vara det minsta problemet i en situation där (minst) ett par killar attackerar och misshandlar en annan, men det enda som de kunde åtala för. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Precis. Ingen lär väl ha ringt polisen endast för några chips skull, men om de samtidigt spöade på killen är det klart de tar vad de kan. Det låter ju mer som om de gav sig på honom i allmänhet, och att chipspåsen bara var en del av rekvisitan. Känns som ett gäng snorungar som, tyvärr i brist på alternativ, förtjänar lite uppmärksamhet av en åklagare.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
15-åringen blir åtdragen som Al Capone, när inte misshandeln går att fälla på så pustar åklagaren ut över att funnit chipsspår på brottsplatsen som han kunde bygga ett åtal att störta 15-åringen på.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.
Förhoppningsvis gör det lite nytta också, precis som i fallet med Capone... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Stackars grabb...han kommer ju att få Vietnam-flashbacks varje gång han ser chipspåsar nu...
•pave paradise•
undrar om hänsyn togs till vilken sorts chips det handlade om? skulle nån krajja mina lantchips kantarell skulle jag lätt yrka på kroppsbestraffning. var det eldorado lättsaltade nachos förtjänade grabben nästan lite spö som avslutning
http://www.kommandot.se/wp/
lantchips kantarell vad är det för några?
fanns för några år sen och var tillsammans med vinägerchipsen de godaste man kunde äta. tyvärr försvann de rätt fort men gav guldkant på väldigt många nattbussfärder då de tidsmässigt överrensstämde med min mest hysteriska party-party-period. skulle jag få tag på en sån nu skulle jag vakta den med livet
http://www.kommandot.se/wp/
Shit villka gangsters, vågar man gå ute sent i Borås?
SMÅLAND!
Jag ælskar rubriken...
Montana luktar gott
Helt sjukt vilka prioriteringar som kan göras.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
tycker det borde vara lagligt att spoa upp barn i uppfostrings syften, ge bada ungarna en feting pa kaften och sen sager man fint till dem efter, du vet att man inte ska gora sadar, sen koper man estrella chips for en tjuga man tagit ifran dem och ger till killen som blev offret i allt, sen spoar man ungen igen och sager sadar gor du aldrig igen annars branner jag dig pa bal. Ungar med for mycket fritid o fria hander ar idioter och javligt kaftiga i redan ung alder mot allt o alla.
I be around, just out of sight
jag tycker att 15åring ska få tillbringa en vecka i ett hus fullt med dödliga spindlar, då kanske han lär sig nått
Awaiting Beheadment and Mutilation
En annan förklaring till hans agerande är att han heter Skipper i efternamn och är ute på korståg.....
Negative, negative. Our destination is Gaza.
jag läste om detta igår, fett ball, undrar va fan det är för förälder som orkar att ta saken in för rätta liksom??? men fortfarande väldigt roligt. vad ska han böta, 20 spänn pluss en 50lapp som plåster på såren?
En förälder som vill ha slut på trakasserierna mot sin son? 10-4, over...
nene...kan man inte stå upp för sin chipspåse ska man fan itne ha ngn
I love the smell of mini-america in the morning!
Hur många fel kan man skriva i en rubrik egentligen?
Kanel - På vilket sätt är det "mini-amerika"? (annat än att vissa i den här tråden verkar vara som klippta ur lenos jaywalking-segment) 10-4, over...
Jag läste det här i morse och absurditeten i det hela var det första som slog mig. Först och främst, och hur banalt och klychigt det än låter reagerar jag på ett oansvarig spenderande av skattepengar. Vi ser alltså att ett fall om en chipspåse (ja, vi vet ju egentligen att det handlar om mobbing som man inte kan sätta ett pris på) för 22:90 som blir föremål för en process som rimligen kommer kosta Borås kommun uppemot hundratusentals kronor. Här ska engageras jurister, nämndemän, lokaler etc etc. I stort sätt väljer man att istället för att överlåta ansvaret för dessa ungdommars beteende på deras föräldrar dra upp det i rätten. Hurvida man håller med om att ett statuerat rättsexempel är värt hundratusentals kronor, vilket i många fall är fallet, tycker jag att det här fallets enda funktion är att förlöjliga inte bara Borås kommun, utan hela det svenska juridiska systemet. Signalerna som skickas blir i min mening inte alls att mobbningsrelaterat beteende inte accepteras. Signalen blir att det nu inte existerar någon annan form av social kontrollinstans än rätten. Skolan kan ingenting göra. Föräldrarna sitter hemma och är fullkomligt menlösa. Är det verkligen skäligt att göra en rättssak av något såhär trivialt när vi redan har en instans i skolan ypperligt belägen att bearbeta problem som dessa?
c.g.b.h. I agree....kunde inte sagt det battre!!! Tycker verkligen att detta tas pa fel satt nar det blir juridiskt, dem borde atala han for mobbning och skramma han med 1 ars fangelse for varje chips som trillade ur pasen. Bra analays och sammanfattning.
I be around, just out of sight
CGBH WORD.. Kunde inte hålla med mer!
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
c.g.b.h. * "I stort sätt väljer man att istället för att överlåta ansvaret för dessa ungdommars beteende på deras föräldrar dra upp det i rätten. " - Konsekvensen av ditt resonemang skulle vara att dra föräldrarna inför rätta. Något som jag faktiskt inte har något emot: de får stå till svars för att inte uppfostrat sina ungar ordentligt - om de kan visa att de gjort vad de kunnat så ska de naturligtvis inte straffas för det, men det är väl lämpligt med familjeterapi oavsett vem som bär skulden :) * "vi redan har en instans i skolan ypperligt belägen att bearbeta problem som dessa " - Du menar eftersom skolorna är så effektiva i sin kamp mot mobbning, eller? En fråga: Var det i skolan det hände? Om nej: vad har skolan för ansvar att lösa problemet? Dessutom: om du säger att det är föräldrarnas ansvar - varför ska skolan lösa problemet? Framför allt om du är så emot att skattepengar används för att lösa problemet. 10-4, over...
Mabande P31 min förhastade slutsats att det hände i skolan. du har helt rätt. Även om jag tycker att det vore ett vettigare användande av resurser att använda sig av kuratorer på skolan (skolorna?) för att reda ut skulden och möjliga åtgärder.
Jupp, det skulle vara mycket bättre om de kunde lösa problemet istället för att bara sikta på en tillfällig bestraffning, så där är vi helt överns :) 10-4, over...
herregud.. en chipspåse? Vad är det här för tjockissamhälle
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
ska du säga. du är ju bara en apa. Mabande: Absolut. Jag blir bara lite berörd när det finns instanser fulla av folk med utbildning inom just det här området som helt verkar kringgås. Och nu har jag aldrig själv varit i Borås, men sååå dålig är faktiskt inte den svenska skolan. Och framför allt inte många av dess kuratorer men utbildning inom just konflikthantering och barn- och ungdomspsykologi. Självklart finns det undantag, men när vi ändå talar om att statuera exempel, tycker jag man kan få tillåtelse att se till normen.
lite illa berörd ska det stå...
c.g.b.h ha ha ha ha .. ha
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda