I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

tallinkryssning, pass?

Övrigt - Blandat

2008-11-02 23:20

tallinkryssning, pass?

Hallo, det är så att jag bokat en tallinkryssning och nu kom jag på, behövs pass?!
Mitt pass gick ut för något eller några år sedan och hinner inte fixa ett nytt nu då båten bär av redan den 4:e (tisdag). Har för mig att man kan fixa något "snabbpass" men det känns ju inte speciellt lönt då det går på några hundra. Men hur är det vet ju som sagt inte, behövs pass? Eller behöver man det endast om man ska gå av i tallin eller behövs det också när jag ska ombord på båten?

Behöver inga spekulationer precis.. Har sökt av google lite utan direkt framgång så om någon vet något säkert svar uppskattas det!

Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-11-02 23:52
Nej det behövs ej. Jag vet för att jag jobbar på Viking Line.

Ärligt talat har jag ingen aning, men det kändes som ett lätt tillfälle att lura dig. Kommer du ärligt att lita på nåt av eventuella svar i tråden, när du riskerar att missa din resa och få veta det först när du håller på att gå ombord? Ring båt-folket imorgon.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-11-03 00:01
Management

Hoppades snarare på att inte bli lurad, godtrogen som man är. Men men får göra så om man inte får ett ärligt svar. Biljetterna är ju redan bokade ändå så kan ju lika gärna ställa mig i kön och se vad som händer, inget att förlora precis..
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-11-03 00:08
skaffa ett nationellt-id..dock lite sent..annars finns ju sådana snabb-pass, dock ganska dyra, men borde finnas info på www.polisen.se

hur fan har du klarat dig utan pass i två år?
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-11-03 00:39
Behövde när jag åkte dit, var två (2) år sedan.

2008-11-03 00:44
De säger att man måste ha pass. Men du behöver inte visa upp det nånstans.
Kom hem från Estland nu innan helgen och det var inget problem. Men om det väl skulle hända något är det att föredra.

"Snabbpass" kostar 900/1200:-
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>

2008-11-03 00:47
Jag behövde inget pass när jag åkte dit i sommras med tallink.. Visade inte heller något legg eller körkort vad jag kan minnas..
my name is xelly smelly
Poet

2008-11-03 00:53
haha det är faktiskt sjukt för jag jobbar på viking line på riktigt, och pass behövs INTE. så det är lugnt..

Nä skoja bara jag har ingen aning men skulle se om du gick på det 2 gånger.
"life's a garden, dig it."

2008-11-03 01:16
Till Estland (Tallinn)
Pass krävs, även för dem som av någon anledning inte avser att gå i land. Barn under 7 år som inte har eget pass måste finnas upptagna i medföljande förälders pass. Barn från och med 7 år måste ha eget pass om han/hon går i land. Barn upp till 15 år som inte ska gå i land kan finnas upptagen på medföljande förälders pass.

Står det iaf på Vikinglines hemsida...

2008-11-03 06:12
hur fan har du klarat dig utan pass i två år?

Jag klarade mig utan leg i 1½ år. Pass har jag aldrig ägt.

Ville bara säga det. Hej då!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-03 07:19
Dom andra i mitt gäng fick visa pass när vi åkte till Tallin i april i år, jag hade nationellt ID-kort och det fattade hon inte ens vad det var för något.

2008-11-03 09:30
Såhär är det; i maj i år (2008) gick Estland med i Schengenavtalet/gemenskapen vilket innebär att alla passkontroller mellan Estland och Sverige (och andra Schengen/EU länder) har avskaffats. Inte ens tullen håller på och spöka så som innan.

Har du ett vanligt ID med dig så duger det gott, saken är att när du kommer ombord kan du behöva identifiera dig för manskapet, senast jag åkte till Estland (förra veckan) så på väg till Estland (i Sverige) så legitimerade man allihopa som steg på skeppet.

Summan av the kardemumma:
Du slipper Pass, men kan komma behöva och uppvisa legitimation.

2008-11-03 09:32
Btw internationellt studentkort räknas som godkänt id.

Frozen
Hade ni åkt en månad senare hade ni sluppit all hustle. Hoppas det gick bra ändå.

2008-11-03 10:02
Kaneida

Jag hade ju kollat upp innan så att nationellt id-kort var giltigt, det var mer tanten i luckan som inte visste det :) Det gick bra ändå när hon väl hittade informationen på deras egen hemsida.

2008-11-03 13:27
har aldrig behövt visa pass när jag gått av eller på båten till estland..
flyg är däremot en annan femma..

2008-11-03 13:28
Kaneida

Okej, låter lovande då alltså! Men jag har bara ett ID-kort utfärdat av nordea vilket kanske inte gäller ändå? Vet ej, men det står "nationalitet S" på kortet. Men men resan bär ju av imorgon så får ställa mig och se vad som kan hända! :)

Tack för svaren!

"hur jag klarat mig utan pass":

Det har gott fin fint. Körde tom med mitt utgångna pass ett bra tag ca 2 år över utgångsdatumet. Men vad ska man med pass till? :>

2008-11-03 20:33
Läser inte va de andra säger.

men Jag och polare åkte utan pass, det var ingen kontroll och det gick fint. dock så får du inte åka om det är kontroll och du inte har pass!

peace

2008-11-03 21:54
Som-Om

Jo, såg att de kan ha kontroller ibland men nu orkar jag inte bry mig längre. Resan bär av så länge de inte kollar pass i ingången! Annars hoppar jag på båten. Men kan dessa kontroller vara under färden med? Jag har verkligen ingen koll. Och vad kan hända ifall de "tar" mig utan pass? Böter eller vadå?

Hursom, fartyget ska jag bara på! Öl och spelmaskiner, woho!

2008-11-03 22:53
Inga kontrollanter under färden, ev om du ser pissung ut o ska handla i tax free eller köpa i baren, men har köpt booze utan o visa nåt sedan jag var 13 år gammal så jag tror det är lugnt. ID kort utfärdat av Nordea är giltigt legitimation.

danet
antar att du bara varit i estland sedan de gick med i eu.

2008-11-03 23:06
Nope, visade inget pass när jag var på tallins båten varje fall.
Vi finns i varje hörn

2008-11-03 23:33
Kolla deras hemsida eller ring och fråga dom vafan

2008-11-04 09:36
kaneida
japp o det var ju inte allt för länge sen.

2008-11-04 19:05
det e nog lungt på båten så länge du inte blir förd till fyllecell typ! dock kan man ju va lite skraj närm na går av i tallin, men det gick bra det med för oss iaf.

2008-11-04 20:10
Jag tror itne heller du behöver något pass faktiskt.
work some magic

2008-11-13 10:42
Senast jag åkte för två månader sen var det varken tull eller passkontroll, hade varit surt om man fixat provisoriskt pass så kollar dem inte ens skiten. Det var grymt öde i passkontrollen både i estland och sverige, sjukt, egentligen, men ajaa..

2008-11-13 11:20
Så, resan gick fint. Som du säger PrinsMio det var helt öde i tallinn. Men när jag kom tillbaks till Sverige däremot var det inte lika öde. Poliskontroll och jag fick lite panik. Sen sa några poliser "kolla honom" och nickade lite åt mig. Sen kom en hund och nosade runt på mig.. Blev lite rädd där faktiskt men sen fick jag gå. Tjejen blev stoppad av en polis med som undrade om vi inte hade mer packning, hur länge vi varit borta samt vad vi hade i en påse. Kändes lite läbbigt men klarade mig iaf som tur var. :-)

Tack till er som skrev övertygande!

2008-11-16 09:33
NIce! Hoppas resan blev lyckad :)