I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad tycker ni om bus eller godis?

Övrigt - Blandat

2008-11-01 22:12

Vad tycker ni om bus eller godis?

Som topic - Vad tycker ni om att ungar går från dörr till dörr ifrågan om godis eller dyl?

Kommer ihåg när jag var mindre som hade en vän som inte fick för sina föräldrar för att dom ansåg att det var som att tigga..

Själv tycker jag att det är en självklarhet, men vad tycker ni?

Vila i frid, Andrés 'Grioa'.
Poet

2008-11-01 22:17
Jag tycker det känns som en töntig tradition som vi anammat helt utan anledning förutom att media lurat oss. Dock gör det inte mig något att folk håller på med det, men något godis får dom då ICKET!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-11-01 22:17
Mmmjoo. Gör kidsen fortfarande detta under påsk hemma? Det gjorde ju jag, en stackars liten pojke utklädd till påskkärring.

Påsk, the holiday for cross dressing.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-11-01 22:19
"Sverige suger" är min ståndpunkt kring Halloween och allt vad det innebär och som medföljer iaf. Påsken rör mig som inte är kristen inte i ryggen och jag måste anstränga mig för att komma på något jag bryr mig mindre om.
•pave paradise•

2008-11-01 22:20
jag håller med p.viktor i denna frågan med tillägget att det inte bara är en töntig meningslös tradition, det är en töntig amerikansk meningslös tradition.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2008-11-01 22:22
jag har problem med det. mycket är vädrets fel. att klä ut sig sen dra på sig en vinterjacka och springa runt i bäckmörkt novembersverige finns det liksom inget mysigt eller gulligt med. det är miserabelt tiggande om man måste trotsa elementen för 20 spänn lösgodis.
flytta det till början av augusti eller nått så det blir lite folkfest liksom om det ska göras tvunget...
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman

2008-11-01 22:23
Firar herrn jul? Eller är det för kristligt? Eller midsommar för att vi avsagt oss asatron?

Högtider har ju föga att göra med religion i Sverige, påsk är ju chill, ledigt och typ samma käk som jul, fast mer ägg.

Halloween suger. Finns ju hur många andra högtider som helst vi skulle kunna anammat. Som St. Patricks day.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-11-01 22:24
Sen så måste jag tillägga hur otroligt underhållande att läsa om och se svenska ungdomars förkärlek till att kalla Halloween för "en töntig amerikansk meningslös tradition". Otroligt underhållande.
•pave paradise•

2008-11-01 22:27
säger du det Özgür?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-01 22:27
candide:

Ingen verkar veta påskens egentligen innebörd, därför säger jag att jag skiter i det då jag inte är kristen. Du missade alltså det jag syftade på där. Midsommar är, föga förvånande, också något som folk inte känner till innebörden av och används till för att supa supa supa.

Är jag överraskad över att du hellre vill fira St. Patricks Day? Ha, fan heller. Förväntade mig just det till och med.
•pave paradise•

2008-11-01 22:29
Snara:

Japp, och kul att du hoppat in i den fina gruppen människor som fått för sig att jag har ett turkiskt namn. Perfekt anledning till att i framtiden ta dina inlägg med noll respekt överhuvudtaget. :)
•pave paradise•

2008-11-01 22:30
Jag ser det mest från barnens synpunkt..
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.

2008-11-01 22:30
okej özgür!!!

2008-11-01 22:33
lhabia

Jag tror nog att väldigt få svenskar inte har koll på påskens innebörd. Eftersom att du inte firar påsk för att du inte är troende, skiter du i julen av samma anledning? Eller är du en hycklare?

2008-11-01 22:34
candide:

Ungefär lika många som vet varför Sveriges nationaldag är den 6e juni, ja. Och vad räknas som att skita i julen? Jag köper presenter till mina vänner som firar det, mer än så gör jag inte.
•pave paradise•

2008-11-01 22:43
Ungefär lika många som vet varför Sveriges nationaldag är den 6e juni, ja.

Nationaldagen har ju heller aldrig firats riktigt i Sverige. Det är ju först de senaste åren vi blivit befriade från arbete under vår nationaldag. Och jag tror fortfarande att fler har koll på varför påsken firas.

I vilket fall så ser jag inget fel i att fira saker endast för firandets skull. Jag skulle kunna tänka mig att anamma alla tänkbara högtider i världen.

2008-11-01 22:49
Jag skulle kunna tänka mig att anamma alla tänkbara högtider i världen.

Men ändå ser du Halloween som något inte värt att fira? Vi har ju faktiskt inte halloween utan alla helgons dag i Sverige, det är trots allt en viss skillnad mellan dessa två.
•pave paradise•

2008-11-01 22:54
ja, det är ju två olika saker, klart det är skillnad

2008-11-01 22:54
Nja, jag skulle kunna tänka mig att fira Halloween. Om jag var 7 år gammal. Nu är jag ju lite äldre än så (fysiskt iaf), så jag firar inte mycket. Och alla helgona innebär ju inget mer än att tända ljus på gravar, föga firande således.

2008-11-01 23:01
Jag visste inte att det fanns vissa fast satta kriterier för vad som får kallas för "firande" och inte..;)

Det handlar väl mest om firandet av personens liv och minne istället för att sörja det.
•pave paradise•

2008-11-01 23:28
"På min tid" hade inte Halloween som småbarnsparty slagit här en. Så Halloween som "firande" förknippar jag med tjejer utklädda till sexiga djävlar (bokstavligt) på discot.

Jag är mycket vänligare inställd till påsken som godistiggarhögtid. Ungarna tvingas då anstränga sig med att göra påskkort som de byter ut mot godis. Ge något - få något, de är väl en fin värdering att tuta i barnen. "Bus eller godis" däremot, vad är det att lära världens framtid? "Hit med godiset annars får du skura ägg från fönsterrutorna." Det är som bootcamp för framtidens bankrånare "Hit med pengarna annars får du skura hjärnsubstans från fönsterrutorna." Nää tända ljus ska man göra på allahelgona

Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2008-11-02 02:03
bus eller godis är rent tiggeri.

2008-11-02 02:41
Eftersom min låg-mellanstadieskola var en tredjedels amerikansk/engelsk så var Halloween värsta stora grejen och jag lärde mig älska det. Eftersom vi ändå busade året runt gjorde bus eller godis bara att man inte fick lika mycket skäll av att kasta ägg på fönster och hälla ner lim och mjöl i folks brevlådor plus att man fick godis på köpet. Älskar fortfarande Halloween, skitmysigt. Om nån ringer på dörren tittar jag i titthålet. Om det är nån trickortreatare öppnar jag inte alternativt skrämmer iväg dem. :]

2008-11-02 02:49
Haha kom o tänka på en sak...påsken är ju fan så mycket lamare. Vi massproducerade skitfula påskkort som vi gick runt med. Typ person 1 skriver glad påsk o skickar till nästa person som antingen ritar en kyckling eller ett ägg som skickar till nästa person som färglägger lite snabbt med två gamla tuschpennor och sen ner i korgen. haha man hade verkligen ingen värdighet då

2008-11-02 05:59
Sålänge man håller sig till traditionen

BUS eller godis.

Dom flesta kör bara med godis numera.. iklädda i någon ful klädsel
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Moderator

2008-11-02 11:30
Jag är lite intresserad av anledningen till lhabias första inlägg. Ja och resten också för den delen. Bara skapa någon sorts diskussion kring ingenting?

Trick or treat känns inte alls trevligt enligt mig. Dels är det en väldigt ny tradition som inte har med våran allhelgonahelg att göra och dels ska barnen ge fan i att förstöra för andra människor för att de inte har fått godis.

Som någon annan skrev där uppe är påsktraditionen med att rita kort och ge för godis mycket finare. Då har man åtminstone gjort någonting för att förtjäna sitt sockerrus.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-11-02 11:41
KaptenKrok:

Bus eller godis kopplar jag till Halloween av samma anledning som grabben som gick på engelsk skola, påsken kom in i bilden eftersom någon nämnde det innan mig.
•pave paradise•

2008-11-02 12:37
lhabia

Kan inte hjälpa att jag blev lite nyfiken på det här med det turkiska namnet.. lust att förklara? =)

2008-11-02 12:39
Alltså. Det är klart barnen ska få godis. Man får ju bjuda till lite, do it for the children
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-11-02 13:49
Vafan halloween? ger barn rätt att sabba massa grejer. i fredags var jag inte hemma och sedan vaknar man upp med massa raklödder i brevlådan och bilen full med skiten! måste de inte först fråga bus eller godis eller får man göra bus även fast man inte ens har öppnat dörren!?

2008-11-02 14:58
Jag tycker att det är så förstorat med att alla leksaksaffärer över laddar sig med halloween grejer, jag fattar inte hur det kan gå runt.
I mitt område har det inte gått en enda jävel och knackat på..
Men jag ser absolut inge fel i att göra det.. Dock vill jag inte få världens äckelbus på mig.
Tur att vi i sverige inte är så speciellt bra på elaka bus (vad jag vet)

Sen kan ju jag tillägga att Halloween är Irländsk och inte något som kom från USA

2008-11-02 18:17
jag åkte på bus i natt utan att någon ens plingat på dörren o frågat..
kul o vakna o se att halva balkongdörren har fått nån jävla orange färg kastad på sig.

2008-11-02 19:30
Så länge man inte glömmer bort allhelgonahelgen får snorungarna tigga hur mycket godis de vill. Nog för att jag tycker att maskeradtraditionen från halloween är roligare än tiggerifasonerna.

2008-11-02 19:42
Åh, det är så jävla värdelöst med bus eller godis! Jävla ungar som hotar med skit om dom inte får godis. Hade jag varit barn hade det nog låtit annorlunda dock. Men det värsta är ju att det inte är så etablerat ännu så det kommer ungar typ tre dagar i rad för ingen vet vad som gäller. Skönt att jag inte bor i hus/radhus osv... Hit upp hittar inga ungar.
När jag bodde hos morsan och farsan så kastade några kids ägg på dörren trots att dom fått godis (och nej, det var inte crap godis eller torkad frukt). Antagligen för att dom hade ägg kvar och vi var sista dörren.

Var det Halloween i USA (trick or treatdagen alltså) igår?

2008-11-02 23:26
När högtider ändå är på tapeten.. lhabia kanske vet svaret.

Varför i helvete firar vi Valborg och vad firar vi? Känns bara som en ursäkt för att kröka liksom.. azeleadalen(stavning?) i slottskogen och 2 tetrapack med rebenshoppen (stavning?) är hur valborg firades i Göteborg för ett par år sen när man själv var aktiv..

Men.. vad står det för?
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-11-02 23:29
mephisto:

Väldigt få högtider i Sverige firas på något annat sätt än genom att förtära obscena mängder alkohol, tyvärr.

Valborg har alltid varit "bränna häxor på bål" från alla jag snackat om det med. Sen finns det något om att de levande och de döda var närmast under denna kväll, men det känns lite..hm...

Jag gillar dock det Wikipedia har att tillägga:

På senare år har valborg uppmärksammats för att många ungdomar berusar sig.
•pave paradise•

2008-11-02 23:34
Ah okej. Alltid varit jävligt skeptisk till valborg. Vilket jävla påhitt alltså.

Tack för att du tog dig tid, Whoas Levande Wiki =)
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2008-11-02 23:39
Passa dig jäääävligt noga, mannen. Häxorna finns överallt och kan anfalla när du minst anar det...

Men ja, det är ett jävla påhitt. Men, brasor är mysiga.
•pave paradise•
Moderator

2008-11-02 23:41
ör att många ungdomar berusar sig.

Undrar om det är det vi kommer komma ihåg och vara orsaken till vårt firande om tusen år.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-11-02 23:54
Vad är felet med att berusa sig? Jag tycker åtminstone att det är rätt chill och ser gärna att vi berusar oss under fler högtider än vi gör i dagsläget. Folk behöver ursäkter för att festa ihop.

2008-11-02 23:56
Ja, svenska folket behöver definitivt fler anledningar till att supa...definitivt...
•pave paradise•

2008-11-02 23:58
Nej, inte till att supa i generell bemärkelse. Men att supa tillsammans. Tillsammans är nyckelordet herr Grinch.

2008-11-02 23:59
Att inte tycka om alkohol = Grinch.

Den ska jag fan komma ihåg, briljant resonerat!
•pave paradise•

2008-11-03 00:00
Hehe, mer att du inte verkar tycka om högtider.

2008-11-03 00:16
Definitionen av högtid verkar ju vara ruggigt diffus i den här tråden ändå, spelar väl ingen större roll om vad jag tycker om och inte. Jag tycker om julen till en viss grad men firar den inte och jag förstår mig inte riktigt på påskfirandet och firar inte det heller. Vad mer finns det? Halloween firar jag, det har jag gjort sedan barnsben och allhelgonadagen tycker fyller en fin funktion. Utöver det har de flesta andra s k högtider i Sverige pga vissa i min omgivning förvandlats till inget annat än anledningar till att supa sig redlös på i mina ögon.
•pave paradise•

2008-11-03 00:38
Det kom snorungar till oss när vi precis hade vaknat, vi orkade inte ens öppna dörren. I övrigt tycker jag det är ett jävla påfund och ger en svag bild av Sverige som land.