I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad tycker du om ungdomsmottagningen?

Övrigt - Blandat

2008-10-31 09:39

Vad tycker du om ungdomsmottagningen?

Jag har aldrig tyckt varken illa eller bra om ungomdsmottagningen. Det känns som de försöker göra det "ungdomligt" men att den där sterlia vårdcentral-känslan ändå finns kvar. Har ibland blivit väldigt bra bemött och ibland väldigt konstigt bemött av barnmorskor.

En barnmorska gick igenom en massa frågor om mitt sexliv som jag fick svara på för att jag skulle registrera en "ny journal" (eller vad man ska kalla det) i stan jag bor i nu. Vissa frågor som jag svarade på var hon typ inte nöjd med svaren på. Hon ifrågasatte exempelvis om jag verkligen kunde lita på min pojkvän om att han har testat sig för sjukdomar innan vi blev ihop och sådana saker.. Kändes väldigt konstigt.

Just nu sitter jag i en situation där jag i skolan ska skapa en utställning och ett koncept för temat "säkert sex" och det började snurra lite i skallen om hur andra blivit bemötta på ungdomsmottagningen.

Vad har ni för erfarenheter? Tycker ni att det är bra åldersgränser de har? Det är ju olika i olika kommuner, borde det vara 20 eller 25 år på alla? Har ni fått märkliga frågor ställda som egentligen inte har med det rent medicinska att göra? Exempelvis om "ni verkligen kan lita på er pojkvän" eller som jag hörde på radio när en tjej ville testa sig för HIV som fick frågan "Har du varit i Afrika och haft sex med någon där?" (när hon sa nej ville de inte att hon skulle få testa sig..).

(Jag kommer absolut inte använda någon av era berättelser i min utställning, såvida jag inte tycker det är en skitbra berättelse och kontaktar personen för ett godkännande, så ni behöver inte vara oroliga för sånt :) bara så ni vet)