I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bra recept på sej?

Övrigt - Blandat

2008-10-17 12:44

Bra recept på sej?

Jag har en massa fryst sej i frysen och jag tänkte bara fråga fall någon har ett recept att dela med sig av? Det behöver inte vara enkelt men gärna relativt billigt. Hittar inget kul när jag goolgar.

"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-10-17 13:00
sej? :>
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-17 13:10
Sej = fisk.
Intressepenisen hårdnar!

2008-10-17 13:21
fiskgratäng är ju en klassiker. kan ju välja att göra med eller utan potatis, samt kanske lite purjolök och gräslök. och en sån där färdigblandning från blå band. SUPERGOTT!

2008-10-17 13:25
åh det låter supergott men min flickvän är inte så förtjust i gratänger:( Plus att jag bor i danmark och här har dom ingen blåband. Har någon idé om ägg och persiljesås till men hittar inget bra recept någon som har nått?
Redaktionschef

2008-10-17 13:42
Äter folk fortfarande sej? Coolt. Kanske är lite skillnad mellan norra och södra Sverige iofs.

Testa och gör en god fisksoppa? Massa grönsaker och så har du curry i eller nåt sånt.

Annars är en favorit äggnudlar och så har du fisk som du stekt med creme fraiche, purjolök, paprika. Garnera med ost och mandelflarn.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-10-17 13:47
Ja, eller sverige och danmark =) Fisksoppa ska tydligen inte vara så bra att göra på sej då den är lite mer degig och tunn än vad torskblock är.

Annars låter det sista jättegott, har du mått och ungefärlig mängd du brukar använda. Mao ett riktigt recept. Jag kan laga men mitt ögonmått är inte riktigt korrekt. Behöver man en wookpanna?

2008-10-17 13:48

2008-10-17 13:51
Midas; Jag vet om dom sidorna men jag ville gärna höra om någon här på forumet hade någon idé. Oracle hade en utmärkt och nu väntar jag bara på närmare instruktioner.

2008-10-17 14:33
rofeman: tycker din tjej borde ge fiskgratängen en andra chans jag.

2008-10-17 15:55
Mhm. Jag gör alltid fiskgratäng av sej. Tycker också hon borde ge det en andra chans, man kan ju göra fiskgratäng på tusen olika sätt.

Du kan ju göra panerad sej. Själv har jag bara gjort det med färsk sej men det borde gå om du tinar sejblocket.
Gerdaman

2008-10-17 16:17
eller bara ugnstjoffad med vitlök och örtkrafs, kanske vitvin
serverad med pärer o lite skirat smör eller nåt

det där hittade jag precis på men det låter gott
vadå? jag dyster?

2008-10-17 16:33
Tack för alla förslag! Det blir nog Fisk i ugn med rotfrukter. Men det finns massvis med fick kvar och det är sjukt billigt så keep em coming! Däremot så ska man servera med någon sås? Förslag på sås och gärna hur man går tillväga när man gör den. Äggsås verkar hyffsat enkelt är det gott med rostade rotfrukter?

2008-10-17 16:52
I nordnorge kokar man den med massa salt och sen käkar den rakt uppochner, men då är den färsk som faan.
Käft då.

2008-10-17 16:55
en gammal klassiker hemma hos mig är mammas fisk-med-ris. Låter inte så high-tech, men väldigt gott. Lägg fisken i en långpanna och häll ris runt. Fyll på med vatten/fiskbuljong. In i ugnen 30 minuter. (sry, kommer inte ihåg värmen, men kanske 200?)

Som sås smälter du lite smör/margarin som du häller över när fisken e klar.

Till detta serveras en god 80-talssallad. Dvs. typ tomat, gurka och purjlök, och en massa Rhode Island :)

2008-10-17 17:36
ägg o persilje sås är simpelt, kör en simpel bechamel dra i lite fiskbuljong(fond) , kokt ägg, hackad persilja (inte fryst hackad!), du skulle nog kunna piffa upp den med lite gul lök och vitt vin i grunden.
i'm always telling the truth even when i'm lying.

2008-10-17 19:31
sej antingen pocherar du den i dillfond dvs vatten och massa dillkvistar eller fiskfond eller så kör du den i ugnen bryner dne först då den får fin färg och en väldigt god smak antingen med stuvad potatis smaksatt med gräslök eller nån god svampsås . har du nån stavmixer eller nåt så kan du göra em beurre blanc frukstansvärt gott till fisk , tack och hej
i got this guitar and i learn how to make it talk

2008-10-18 01:53

Annars är en favorit äggnudlar och så har du fisk som du stekt med creme fraiche, purjolök, paprika. Garnera med ost och mandelflarn.

öh..vilka kunskaper. du ska bjuda mig på mat!
här får du lite kärlek

2008-10-20 20:47
jag skulle nog göra fiskburgare ifall det var fiskblock eller är det filéer så skulle jag köra panerade.
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''