Idag har jag 2 frågor om mitt jobb !
Jag är hemma idag med feber och har 2 frågor runt de. 1. Hur funkar det karensen? Förra veckan gjorde ja en operation på tisdagen, och var sedan sjukskriven onsdag, torsdag. Får jag en karens dag idag, eller ere för kort tid emellan så att ja får 80 % lön? 2. Min chef blev inte glad över detta. Jag ringde vid 7 imorse och sjukade mig till en kollega. Nu för 30 minuter sedan ringde han upp och sa direkt "Vad är det för fel på dig då?" på ett ganska otrevligt sätt. Jag förklarade att jag hade feber. Han sa då att "man faktiskt får gå och jobba ibland när man har feber", "dra sitt strå till stacken" .. Jaha svarade ja typ.. blev ganska förvånad över att han ringde upp och sa såhär. Jag jobbar på dagis, och trodde verkligen att de va OKEJ att vara hemma om man har feber. Har han gjort fel iom de här? Hur tacklar man en sån grej? Va tror ni?
Nä fan
1. Du får en karensdag till. 2. Känner man att man är såpass sjuk att man inte kan jobba, ska man inte jobba. Tycker jag.
1. se above 2. din chef can eat a dick. nog för att man ska arbeta så länge man orkar, men du ska ju inte behöva dö på kuppen.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
2. Jobbar man med barn bör man inte vara sjuk, eftersom dagismiljöer är väldigt smittvänliga.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
verkar vara ren och skär idioti att jobba med barn om man har feber!?
SKU - SKU - SKULASON!
Är du sjuk så är du ju sjuk - end of word. Att en chef ringer är bara för att du satt han i en sits å HAN måste engagera sig mer än han behöver i vanliga fall. Sen att du inte ringde han å sjukanmälde dig kan ju vara grogrunden till hans irritation!= Så man ska göra så att säga.
Enda garanti jag har - är att ditt hår växer ut igen!
Är ni säka på det där med karensen? Hade de krävts att ja vart sjuk en vecka från o med min FÖRSTA sjukdag förra veckan? Dvs, i tisdags typ? För att få 80% lön dvs.. Jag ringde ju och sjukanmälde mig, men till en kollega pga att min chef är på kurs hela dan idag. Ser inget konstigt i det faktiskt.
Nä fan
Men du har väl jobbat imellan det att du blev sjuk igen? Då är det en ny karensdag direkt. Så gjorde jag första veckan på jobbet, visste inte bättre. Jobba, jobba, sjuk, jobba, sjuk. Blev ju två karensdagar där.
Ahh ok, ja är chefen på kurs så... Det framgick inte bara , sorry.
Enda garanti jag har - är att ditt hår växer ut igen!
Toastare
2008-10-16 13:44
Det är ny karensdag om du så bara jobbat en dag emellan. Att jobba när man är sjuk ska man aldrig, och speciellt inte på dagis. Då blir ju inte föräldrarna glada om man smittar barnen med ytterligare en förkylningsrunda.
Jag skyller allt på Emma!
1. Jag undrar också om ni är säkra på det där med karensdagen.. Jag har helt klart för mig från mitt förra arbete att om man insjuknade igen inom en vecka så fick man ingen ny karensdag. 2. Din chef verkar dum i huvudet.
Gerdaman
tycker du ska kolla på försäkringskassans hemsida om det där me sjuklön o karens. Sen att chefen blir sur över att man är hemma pga att man är sjuk....så typiskt chefer att alltid bli sura när vanliga arbetare inte kan ta sig till jobbet. Är man sjuk så är man sjuk, så är det bara. Blir chefen för jobbig me sånt så är det bara att du säger att du ska ringa facket då kommer han/hon backa
--- "If you shoot me in a dream, you better wake up and apologize" --- -----------------------------... JeeVee'ouS ...-------------------------------------------------http://www.myspace.com/gatomalo84----------------------
jag vill bara påpeka att när man jobbar på dagis/fritids så är man ju konstant sjuk. Många jobbar sjuka. Och det är inte personalen som smittar barnen, det är föräldrarna som vägrar stanna hemma med sina sjuka barn. Så, då fick jag det sagt också
Det är inte alls säkert att han får en karensdag till. På mitt jobb så kan jag vara sjuk onsdag och torsdag, sen komma på fredagen och sen vara hemma på måndagen igen utan att få en karensdag... fast nu var du ju lite fler dagar emellan iofs. Fråga din chef eller dina kollegor? Jag arbetar också på dagis och tycker faktiskt att man kan gå och arbeta med feber. Ta en alvedon eller två så är den borta! Det är ju inget som smittar direkt. Det kan vara jävligt frustrerande när det är folk borta hela tiden, dock vet jag ju inte hur det är på ditt jobb. Om folk är borta ofta dvs. Att din chef reagerar på sättet han gjorde kan ju bero på många olika saker, t ex att du varit borta mycket under den perioden du arbetat, att det är stor brist på personal och han är stressad över det eller att han bara är en idiot som inte vet hur man ska behandla sin personal. aja. lycka till!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Som spy_vs_spy säger så är man mer eller mindre konstant sjuk när man arbetar på en förskola och det är faktiskt barnen som smittar och inte tvärtom. Jag har jobbat sjuk i 2 månader nu..
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
varenda unge som kommer förkyld till dagis borde man sparka i ansiktet Visst kan man 'ta en alvedon eller två'.. men alvedon o alla likgiltiga recepfria skräp-produkter sucks. Har du feber så är din lyckobiljett Treo Comp tillsammans med en 50 mg tradolan/tramadol. Febern o all obehag försvinner och man är helt normal. Lyfter hatten för er som jobbar på dagis, palla med allt skrik
--- "If you shoot me in a dream, you better wake up and apologize" --- -----------------------------... JeeVee'ouS ...-------------------------------------------------http://www.myspace.com/gatomalo84----------------------
Det är inte ungarna man ska sparka, utan föräldrarna!! fast på min förskola är föräldrarna jävligt bra på att ha barnen hemma när dom är sjuka, räcker med att dom sovit dåligt så får dom stanna hemma i vissa fall. : ) En alvedon eller två funkar alldeles utmärkt, har jobbat flera gånger med feber, halsont, hosta osv. Självklart blir dagen lite jobbigare att hantera, men det är inget som är omöjligt. Förskola är skitroligt att jobba på, barn är så otroligt roliga och har så sjukt mycket kunskap som många missar!
oavsett varför din chef är arg på dig så ska han absolut inte bete sig på det sättet. tror knappast att du kan göra något åt det iofs.. och som redan påpekat kan ingen annan än du avgöra hur sjuk du måste vara för att stanna hemma. gällande karensdagen är min erfarenhet att man slipper en ny karensdag om man är i "samma sjukdom". låt säga att jag blir förkyld och är hemma mån-ons. sedan försöker jobba torsdag men känner att jag fortfarande är för sjuk så jag stannar hemma även fredag så får jag en karensdag på måndag men slipper den på fredagen och får då sjuklön tis-ons+fre och vanlig lön för tors.
vadå? jag dyster?
*..emelie..* Emelie om du vill jobba med feber är det ditt val. Har du feber har du RÄTTEN att stanna hemma, och då ska ingen chef ringa och ifrågasätta det, har ja fel?
Att din chef reagerar på sättet han gjorde kan ju bero på många olika saker, t ex att du varit borta mycket under den perioden du arbetat, att det är stor brist på personal och han är stressad över det eller att han bara är en idiot som inte vet hur man ska behandla sin personal. Det är antagligen en kombination av allt du skrev.. Har dåligt samvete för att andra får det jobbigare när jag stannar hemma. Men imorse kände jag att jag var tvungen att stanna hemma. Tycker du att de är rätt att han tar ut sin ilska på mig då?
Nä fan
Men man kan lätt bli MER sjuk om man går till jobbet småsjuk, speciellt när det är fullt av "sjuka" barn där .
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Jag lyfter hatten högst för dig emelie
kravmärkt Jag säger inte att du inte har rätten till att vara hemma om du är sjuk, självklart har du det. Det finns dock för många som är hemma med feber och egentligen skulle kunnat jobba. Det är bra jävla stor skillnad på att vara sjuk och vara sjuk . Att ha feber anser inte jag som att vara sjuk , det är fett jobbigt att gå till jobbet, men det är inget som inte går.Jum_Jum haha. : )
emelie det är sällan det finns saker som inte går. du har knappast någon rätt att avgöra vilka som är sjuka nog att stanna hemma eller ej. tyck bäst du vill, men det låter mest som om du är en gnällig jävel som inte förstår att det är arbetsgivarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med personal för att verksamheten ska rulla. istället gnäller du på folk som är sjukskrivna. den attityden lär ju knappast göra att dina arbetskamrater längtar tillbaka till jobbet under sina sjukskrivningar.
vadå? jag dyster?
Jag säger bara vad jag tycker, jag anser inte mig själv ha rätten till att avgöra vem som är sjuk eller inte. : ) Sen vilken relation jag och mina kollegor har vet väl inte du? Vi har turen att inte ha så mkt sjukskrivningar på mitt jobb, då våra chefer satsar mkt på vår hälsa genom friskvårdsbidrag, hälsocoaching osv.. Så, det rör mig inte i ryggen att folk är sjukskrivna lite då och då, men blir det för mkt/ofta så går det ju även ut över mitt jobb också vilket jag inte tycker är så skoj. Är du sjuk så är du sjuk, inget att göra åt saken. Som sagt jag säger bara vad JAG tycker. Du kan kalla mig gnällig jävel bäst du vill, men ibland får man fan dra sig ur sängen och gå till jobbet hur mkt det än tar emot. MEN, alla gör som dom vill. Right?
*..emelie..*
Jag vet inte du menar med att man alltid går runt och är småsjuk på dagis, för så är det inte. Du säger att du bara jobbat 2 månader och det beror antagligen på det. Efter ett tag blir man mer eller mindre immun, och de flesta som jobbat länge på dagis blir väldigt sällan sjuka.
Så det där är något du kommit på själv.
jag anser inte mig själv ha rätten till att avgöra vem som är sjuk eller inte. : ) Det är ju
PRECIS vad du gör. Du tycker man ska gå och jobba om man har feber.
Det är egentligen skitsamma vad man tycker. Det viktiga är att jag har rätten på min sida, och därför har min chef ingen rätt att ringa upp och säga som han gjorde. Det var väl snarare det ja ville att diskussionen skulle handla om.
En grej som hör till, som ja glömde skriva är att jag igår jobbade över en och en halv timme trots feber.
Nä fan
kravmärkt Ja, jag har arbetat på just denna förskolan i 2 månader, innan det jobbade jag närmare 1 år på en annan förskola, så.. Självklart blir du immun mot alla barnbaskilusker efter ett tag, men du har väl antagligen inte jobbat inom förskola mer än max ett år själv? Nej det är inte PRECIS det jag gör, jag bestämer inte att du SKA gå och jobba när du har feber, jag säger bara vad jag tycker. Om du sen tar det som att jag bestämer över vem som är sjuk eller inte så är det ditt problem. Din chef ska inte ringa upp och ifrågasätta din sjukdom, nej, men det är inte konstigt att dom gör det ibland. Grattis, var det jobbigt?
Du skriver så otroligt omoget, ja orkar inte svara mer än att ja jobbat i 2 år.
Nä fan
emelie verkar vara den ända vettiga människan i den här tråden. Och om kravmärkt kan läsa behöver du ju inte ta det som ett personangrepp. Att du reagerar så starkt tyder mest på att du har dåligt samvete för att du vet att du skulle kunnat jobba. Vilken svensk är inte lite förkyld 3/4 av året? Manna upp lite. Nu vill jag inte sitta och försvara all rektorer jag jobbat för, för vissa har verkligen varit oengagerade och frånkopplade, men jag skulle nog säga att en chef som tar tiden att ringa sina anställda när de är sjuka har mer koll på läget än en som bara låter det vara. Självklart skall det ju göras i god ton, vilket inte verkar ha varit fallet här och det ska han/hon absolut kritiseras för.
Det är ju en jävla skillnad på att vara småförkyld och ha feber. Jag vet inte hur ni är när ni har feber men får jag över 38 är jag typ helt däckad. Jag skulle aldrig gå och jobba då. Speciellt inte om jag har ett jobb där man är ansvarig för en massa andra mäniskor. Men jag håller med om att folk måste ha en hög arbetsmoral och inte stanna hemma för småsaker. Men har man, som arbetsgivare, någon som blir sjuk ofta tycker jag man ska ta ett snack med den personen om den verkligen vill arbeta med det han/hon gör.
Gerdaman
Jag ska jobba med löner och tjafs och vi fick lära oss insjuknande inom 5 dagar = ingen ny karens. Så! Svart på vitt.
Liqorice = Lakris minus u & t
Kravmärkt Vad du tar allt personligt! Jag struntar väl i om du är hemma eller inte, säger bara vad JAG tycker. haha. Alla gör väl vad dom vill. hej.
Tror inte jag sjukskrivit mej en enda gång, i ditt fall e de klart du ska va hemma! Men själv kan man inte sjukskriva sej med kort varsel, då får man jobba med 40 graders feber annars så står tågen still å de e dyrt för företaget!
www.samyprod.com
Fan.. bit ihop eller skriv en bok
haha, har tidigare jobbat ca 2 år inom barnomsorgen och jag var inte sjukskriven en enda gång, som någon sa man blir immun (var dock magsjuk en gång under en helg). självklart skall man inte behöva gå till jobbet om man har feber. bara för att man kan är dte inte rätt, man sprider ju smittan om går till jobbet när man är sjuk.
Japp! jag är en trollkarl!
"Att ha feber anser inte jag som att vara sjuk, det är fett jobbigt att gå till jobbet, men det är inget som inte går." Sen är ju du tjej och som vi alla vet blir killar sjukare när de blir sjuka.
njut
skulle aldrig falla mig in att gå till jobbet med feber, är jag sjuk är jag sjuk, så högt prioriterar jag inte arbete, trots att jag trivs väldigt bra med mitt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?