I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Yrkesutbildning!!

Övrigt - Blandat

2008-10-13 20:23

Yrkesutbildning!!

Tjena!

Jag tänkte söka till någon yrkesutbildning av nått slag men undrar var man får ersättning ifrån? Kan man få någon typ av ersättning av arbetsförmedlingen även om ja inte har a-kassa eller någon ersättnig från AF i detta nu? Eller får man ta csn lån? Får man csn i yrkesutbildning? Vet ni de?

Tacksam för svar.

2008-10-13 20:24
csn ska du kunna få om du söker en yrkesutbildning som e anordnad av vuxenutbildningen i alla fall

2008-10-13 20:30
Det varierar lite.. kolla om JUST DIN yrkesutbildning är csn berättigad. Som X-KON säger så får du ju ersättning om det är en utbildning som erbjuds av vuxenskolan. Men du kommer inte få några pengar för att åka till nån playa söderut och supa medans du lär dig en och annan drink.
Toastare

2008-10-13 20:33
Kvalificerad yrkesutbildning är alltid statlig och studiemedelsberättigad. Den samordnas tillsammans med kommunen och företag inom kommunen.

Du måste ha fulltständiga gymnasiebetyg för att söka det och ofta någon dokumenterad arbetslivserfarenhet eller erfarenhet från det område du söker. Ofta ingår också intervju och eller arbetsprov när du söker in.

JimmyMorfin prata om utbildningar som är yrkesinriktade men det är inte det samma som Kvalificerade yrkesutbildningar (KY) ..läs mer om dessa på ky.se

och en KY utbildning innehåller alltid en 1/3 praktik.

Gått en själv på två år och är nu originalare/grafisk formgivare.. höginkomsttagare! ;)

do it!
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2008-10-13 20:34
och det är inte vuxenskolan som anordnar dem, vuxenskolan anordnar kurser i t.ex matlagning, spårk etc. som man betalar för. KY anordnar av Myndigheten för Kvalficerad yrkesutbildning.

Länk till http://ky.se/

(Inlägget ändrat av BountyBoo 2008-10-13 20:35:09)

2008-10-13 20:44
De KYutbildningar jag sett har man inte måsta ha haft gymnasiebetyg på, inte heller jobbat med det innan. Då faller ju lite av idén?
Men det verkar vara jävligt bra eftersom dom bara existerar när det finns behov på arbetsmarknaden.

2008-10-13 20:49
BountyBoo: Jo gymanasie utbildning har jag, och har jobbat oxå tidigare. Var fick du din ersättning ifrån under tiden du studera?

2008-10-13 21:17
Alltså man måste inte ha gymnasiebetyg till alla ej heller arbetslivserfarenhet.
Men det hade visst Bounty redan sagt hehe

2008-10-13 21:21
Via själva arbetsförmedlingen kan man få gå så kallade arbetsmarknadsutbildningar. Oftast via lernia (se lernia.se), och då få så kallat aktivitetsstöd som jag ej vet vad det uppgår till. Det är alltså ej ett lån du behöver betala tillbaka på men du måste i första hand var arbetslös, i behov av ett jobb (vem är inte det) och så måste då jobbet vara behövt "i samhället".
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.
Toastare

2008-10-13 21:38
Gurraa, man måste, på de flesta KY utbildningar ha gymnasiebetyg OCH/eller likvärdig behörighet. KY räknas som en eftergymnasial utbildning i nivå med högskolan. Tyvärr är många inte medvetna om detta och man arbetar hårt med att öka utbildningens status.

Vad krävs för att komma in på KY-utbildning?
För att komma in på KY-utbildning krävs en grundläggande behörighet. Grundläggande behörighet har den som har slutfört en svensk gymnasieutbildning med lägst betyget godkänd på 90 % av kurserna. Den grundläggande behörigheten kan också bestå av att man genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig kvalificerad yrkesutbildning. För mer information, se Förordning (2001:1131) om kvalificerad yrkesutbildning.

En del utbildningar har krav på särskilda förkunskaper utöver den grundläggande behörigheten. Det kallas då för särskild behörighet och kan variera från utbildning till utbildning. På ky.se kan du söka på alla aktuella KY-utbildningar under Hitta utbildningar. I informationen om varje utbildning står det vilka behörighetskrav som gäller.

Om det är fler behöriga sökande än det finns platser på utbildningen får ett urval göras. Urvalet får göras genom: betyg, särskilt prov, tidigare utbildning och yrkeserfarenhet.

(Inlägget ändrat av BountyBoo 2008-10-13 21:38:39)

2008-10-13 21:57
Ah se där, jag hade bara brytt mig om att kolla infon om utbildningarna. Antar att det är där den dåliga infon finns. Nu när jag kollade runt fanns det inte ens en beskrivning av alla utbildningar på hemsidan.

Toastare

2008-10-13 22:21
Ja, infon är skitdålig. Jag gick en utbildning som heter Informationsproduktion -Prepress. Vi pratade mycket om hur man skulle stärka KY-utbildningen som "varumärke" och det samma gjorde reklam & marknadsföring. Fast det handlade mer lokalt om KY-Akademien i GBG då..

inte många som vet vad KY är och hur många utbildningar det faktiskt finns och att man kommer i kontakt med många bra företag redan under ens utbildning som man kan knyta kontakter med.