I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Grejen med bloggar

Övrigt - Blandat

2008-10-11 12:29

Grejen med bloggar

Jaa jag har nyligen upptäckt det här med att blogga och har själv börjat blogga i samband med det som en kul grej. Men jag fattar verkligen inte vad som är grejen med det. Och nu talar jag inte om t.ex. politiska bloggar och dylikt utan dom här "dagboksbloggarna". Visst, kan förstå att det kan vara skönt att få "skriva av sig" lite och skriva till en tänkt publik och låtsas som att folk bryr sig, men det jag inte kan förstå är att folk verkligen följer dessa bloggar dagligen och tycker det är jätte intressant.

Var inne på den 17-åriga tjejen Kenzas blogg som har ett par 1000 träffar dagligen. Den här tjejen är visserligen jätte söt och jobbar som modell vid sidan om skolan, men hon skriver verkligen om inget, som jag skulle klassificera det, intressant. Ett inlägg kan vara typ "sitter i datasalen och har en äcklig huvudvärk men fick bra betyg på rättskunskapsprovet jag fick tillbaka osv.." På ett sånt inlägg får hon ca 200 kommentarer.

Vet att det finns många andra bloggar som liknar den här och min fråga är då, varför är det så intressant att följa, i många fall, okända människors rätt händelselösa vardag? Kanske är det just det som lockar, att det är vanliga människor med vanliga liv?

2008-10-11 12:32
Oftast följs ju bloggar av folk som känner personen i fråga på ett eller annat sätt. Sen är det väl "roligt" när man kan relatera till det mesta personen i fråga skriver om..

2008-10-11 13:37
Skummade igenom din blogg, såg inte riktigt allmänintresset i den heller faktiskt...
Om du nu ifrågasätter andras bloggar som är så, tycker jag det är lite lustigt att du har en likadan.
One chapter a day

2008-10-11 13:48
Zoned

Som sagt, kan förstå att det kan va kul att få skriva av sig lite och få prata om sig själv, det jag har svårare att förstå är de som faktiskt följer bloggarna. Jag började som sagt skriva på den som en kul grej och för att jag faktiskt gillar att skriva, har inga planer eller förväntningar på att nå blondinbella status.

..men det är väl lite som jepehehe säger, mest kul för vänner i ens omgivning att läsa såna bloggar...

2008-10-11 14:23
Jag håller min så kallade blogg hemlig.
"Not fuck myself in the head with stupid men"
Producent

2008-10-11 15:31
åhfy. jag var tvungen att gå in och kolla på kenza. det är ju rätt uppenbart att tjejen har bulimi. hon käkar mer snask än mig och ser ändå ut som värsta stickan.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2008-10-11 16:22
hela den här vänner vill-läsa-grejen faller ju på detta: "Nu är det bestämt! Jag och några andra söta bloggerskor (bland annat Mini, Jonna, Malin, Stina, Izabella & Kelly) anländer till VeckoRevyn blogawards i Sveriges enda 11 meters långa Hummer limmo från Royal Coach."

Snacka om social brud. Jävligt trista vänner för övrigt som tycker det är JÄTTE SPÄNNANDE att läsa om vad nån åt till frukost. Nämen! Jag åt också frukost idag! Vilket sammanträffande! Jag kan verkligen relatera! SOM jag letat!

veckorevyn blogawards... veckorevyn BLOGawards!? Grattis! Med följande motivering: För att ha fått tusentals människor att läsa helt meningslösa funderingar kring godis, godis, kläder som alla redan har, och för att ha döpt sin hund till det mest fantasilösa och klyschiga namn någonsinn! The winner is!:____
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2008-10-11 17:01
Grejen med bloggar är att dom SUGER, vem bryr sig vad du åt till middag och villken "outfit" som ska på för krogen ikväll, hur startades detta och vem bär ansvaret
Levande Kungar

2008-10-11 17:55
Finns mer i bloggvärlden än menlösa modebloggar.

2008-10-11 19:02
Musik bloggar är ändå nått man kollar in.. eller?
Jag har ingen personlighet

2008-10-11 19:03
förstår inte heller riktigt folk som följer bloggar som Kenzas osv osv tycker det är sjukt mobbat att kommentera och säga "HEj kenza skulle bara vilja önska dig en skön dag <3 / Lina!!!" Så patetiskt..
jag har själv en blogg men den ahndlar om min träning och ingenting annat, har den för att följa min utveckling och jag tror inte att en enda person förutom mig själv har gått in på den och ändå skriver jag..

Juste jo min kompis gick in en gång då jag berättat att jag skaffat den.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-10-11 19:41
Jag bloggar för att släkt och vänner ska få veta vad jag pysslar med så dom slipper ringa dagarna i ett.
"if you cant beat them, join them"

2008-10-11 21:09
Visst är det vänner o familj det är kul att följa bloggarna för men ta Kenza som exempel..har hon 40 000 kompisar som besöker hennes blogg varje dag? Jag hoppas inte det.
De bloggar jag följer som är vardagsbloggar är människor jag känner eller människor som har allmänt intressanta liv dock fattar jag inte hur en främmande människa orkar sitta o läsa om vad en brud 50 mil bort sitter o äter till frukost och vad hon har på sig när hon går ut med sin chihuahua (för ALLA har ju en såndär liten skithund de måste gå ut med).
Hade jag varit Kenza hade jag bara fortsatt. Hon skriver vad hon gör om dagarna och om så många personer inte har ett liv och gör så att hon tjänar ihop pengar till att ha en egen lägenhet, inreda den och samtidigt ha pengar över för resor världen över och kläder - bara p.g.a bloggen - så varför inte?

2008-10-11 21:42
Azziz

Absolut, kan inte tänka mig en bättre affärsidé; noll utgifter och minimum ansträngning samtidigt som en skara fans ständigt stärker ens självförtroende, kan det blir bättre?

2008-10-11 23:09
Fan vad hemskt när man inser att man berättat allt om sig själv för massa främlingar. Jag kräks nästan ut mig själv av bara tanken.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-11 23:57
Ironiskt att du inte begriper grejen med en blogg men bloggar själv... Skrattretande
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-10-12 01:23
Förargligt rent ut sagt!
Vad skulle Hemliga Arne göra?

2008-10-12 02:04
Fan vad hemskt när man inser att man berättat allt om sig själv för massa främlingar

Sant. Jag gjorde det misstaget när jag började blogga, att jag verkligen berättade ohämmat om mina problem och allt annat bara för att skriva av mig. Kollade inte statistiken förrän typ ett år senare och upptäckte då att det var hundratals människor som visste ALLT. Det var faktiskt hemskt att inse, så jag tog bort alla dem inläggen och nu är jag ganska noga med vad jag skriver om mig själv, min familj och mina problem.
Speciellt trist är det när det påverkar folk i min omgivning på ett negativt sätt....
Känns som att vissa människor inte inser att de ger för mkt av sig själva. Kanske därför det är så roligt att läsa.

2008-10-12 15:13
Let the bloggers burn. Antingen lever man själv eller så kan man läsa om någon annan som åt gröt I VERKLIGA LIVET.

Bloggar måste ju vara det mest missbrukade och överanvända mediet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-12 22:46
aldrig egentligen läst bloggar och kommer nog aldrig att läsa bloggar heller.
bloggar utan syfte är ungefär lika upphetsande som facebook. jag förstår poängen i att följa bloggar som handlar om något man är intresserad av visserligen, det är ju inte så värst annorlunda från att läsa en tidning, men vad jag har för intresse av att läsa om någon okänd människas vardag förstår jag inte. oftast är det så talanglöst och oinspirerat att det är ett mirakel att någon läser överhuvudtaget. Visserligen är det inte så konstigt heller att gemene man tror att han eller hon är en flashig skribent när våra tidningar ser ut som dom gör heller. Är väl ungefär lika låg nivå där.
cry me a river!
--> thcrew

2008-10-13 15:27
fyra
kul att hon måste ha en ätstörning, det kan inte bara vara så att hon är naturligt smal och inte går upp i vikt på samma sätt som andra? jag kan ex. äta hur mycket skit som helst utan att lägga på ett hekto. jag lider inte av varken bulimi eller anorexi för den delen.

2008-10-13 15:50
skrokkigt med 20 inlägg ang bloggar utan några länkar !
jag bloggar för att få jobb med konst osv och det ger resultat nån gång då å då !
Länk till blog

2008-10-13 16:05
erorone
Man kan ju gå in på min blogg annars :P
Men sen en annan grej jag inte fattar är hur man designar sin blogg, behövs ju verkligen datanördsskills för att ens kunna lägga upp en välkomsbild som jag fortfarande inte har kunnat greja! =/

2008-10-13 17:07
haha ellen inte jag heller. Jag kan inte ens fixa en header till skiten. Sjukt störande! Hjälp mig! Vi borde starta en blogg som heter dataretards!
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-10-13 17:19
Attention whores kommer i alla möjliga paket. De som bloggar (nu syftar jag på -kolla på mig och min vardag, jag mår bra av att du kommenterar mig och min vardag- versionen av bloggare) har en stor fördel i att det är "deras ruta" som de styr själva. Det blir svårt för människor att skriva något annat än positiva kommentarer och detta får förser bara deras ego med bränsle.

Länk till http://madamehollywood.bloggspace.se/

Den tjejen är väl ett bra exempel.

Jag skulle aldrig blotta min integritet som många bloggare gör. Det är respektlöst, gentemot sig själv.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2008-10-13 17:28
R0feman
Haha, du får iaf hojta till om du kommer på hur man gör ;)
Hangaround

2008-10-13 17:35
Hela bloggfenomenet är ju lite som 2008:as dockusåpa. Privatmänniskor som lämnar ut sig totalt till allmänheten och på någon vänster så är det tydligen intressant för en skara människor. Det är ju hela tiden i grova tag samma målgrupp som fastnar för, om man tar ett exempel; Kenzas blogg som fastnade för 2005:s upplaga av Big brother.

2008-10-14 01:11
Länk till http://emmawik.blogg.se voilá, skittråkig blogg med foton, photoshop och irritation över hur min jävla design ser ut.
"if you cant beat them, join them"

2008-10-14 09:12
jag skulle aldrig tänka tanken att läsa en blogg som är som en dagbok, vill jag veta vad en kompis gjort, ska göra eller gör så ringer jag personen istället.
Enda bloggar jag läser har inriktning på musik.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2008-10-14 13:59
Modebloggarna är de nya mirakelarbetarna. Jesus har fan inget att komma med i jämförelse; gå på vatten och väcka de döda är fan inget mot att göra fjortis lönsamt(utan att sälja sex)! De tjänar pengar på att spendera sina liv på skabbig makeup och fula massproducerade 'designerkläder'. Tro fan kidsen dyrkar dem. Det är ju en bekräftelse av hela deras massproducerade skitlivsstil; "om jag blir dummare och ytligare och mer exhibitionistisk så kanske jag också kan bli en framgångsrik bloggare!"
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-10-15 20:04
Förstår inte grejen med bloggar öht.. Okey ifall man är utomlands och skriver på typ resedagboken för att familj och vänner ska veta hur man har det men är man hemma i sverige och pluggar/jobbar finns det väl ingen anledning att göra en egen hemsida och berätta för världen om ens vardagsbravader?

Folket som lägger ned sin tid på att läsa det också.. det måste ju ändå kännas rätt värdelöst. Eller? Man lär sig ju fan INGENTING av att läsa om nån random lirares vardagsrutiner..
Its darkest before dawn

2008-10-16 20:42
Narcissus

hahhahahhaha

2008-10-17 08:42
Jag måste rekommendera Club Vegas.
Kan vara den bästa bloggen i Sverige, rent underhållsvärde.

2008-10-17 09:30
Länk till http://www.bloggkoll.se
Där hittar man en massa roliga bloggar, tyvärr ligger modebloggarna i toppen....
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.