I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bor med 4 killkompisar, hur ska vi fixa ordning?

Övrigt - Blandat

2008-10-07 22:38

Bor med 4 killkompisar, hur ska vi fixa ordning?

Jo, bor med 4 killar, alltså 5 killar i en fyra!

Vi har det trevligt här, men ingen av oss är så haj på att ta undan och städa efter oss. Kanske inte så oväntat, vi har diskmaskin men på något vänster är all disk alltid smutsig.
Ingen av oss är speciellt bra på att städa och det ligger en hel del grejer på golven och köket ser förjävligt ut!

Kanske inte så oväntat med 5 killar i 20 års åldern, men är verkligen sletet och jobbigt!

Antar det är en hel del som suttit i denna sits?
några tips? förutom att städa efter sig direkt, för det funkar tydligen inte, vi har kört det någon månad nu.

Känns som det bara finns ett svar på denna fråga..

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-07 22:40
Alla plockar undan efter sig själva hos oss.

Sen har vi städning 3ggr i veckan. (vi är tre pers så alla som har en ledig dag ska städa på)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-10-07 22:41
låt nån bli hetero så han kan fixa en tjej som ska hjälpa er..

2008-10-07 22:48
typ städa?

En grej jag kört med här i "kollektivet" jag bor i är poängsystem. Vi gjorde en lista på grejjer som är bra om dom görs och när man har gjort något på listan får man poäng för det.

T.ex plocka ur diskmaskinen 1p, slänga sopor 1p/påse, Städa kylskåpet 5p... osv. Vi hade det mest för att vi inte skulle börja tycka att man själv gör allt och dom andra ingenting. Nu kör vi inte det längre för vi är alla så bra på att göra det vi ska men det kan ju vara ett tips till er.

Det viktigaste är nog att ni alla har samma idée om hur det ska vara hemma. Det räcker med en lortgris i ett kollektiv för att skiten ska kollapsa.
Gerdaman

2008-10-07 22:51
easyskanking P21
mjo. vi har funderat på att ta in en tjej men tror det kan förstöra vårat gruppsex och taskigt att lämna henne utanför, så är kluven i den frågan..

Gynophosis P22

vi har haft 3 storstädningar på 1 månad, grejerna från förfesten i fredags stod kvar tills idag då jag tog bort dem, är ohållbart som det är nu..
Men får ta ett allvarligt snack med boysen imorgon att vi måste börja med att ta undan efter sig själv bara.

2008-10-07 22:53
Ghettogerda F23

den var fan bra! poängsystem.. vi gillar att tävla, vi har redan en sjuk tävling som inte bör nämnas här.. kan misstolkas.

Precis, vi har en här som är totalt jävla värdelös, vägrar hjälpa till att städa och allt. Säger att han städat grejer och att det inte är hans stekpanna typ. Snart slår jag till han, pallar inte mer snart..

2008-10-07 22:59
Det är väl en fråga om hur städat man vill ha också. Är ni överrens på den punkten också, eller bara om att det inte funkar som det är nu? Var beredda att kompromissa och försök förstå att ni förmodligen har olika syn på saken till att börja med.

2008-10-07 23:02
chana_masala

Den sjuka tävlingen = runka bulle? Eller är det ännu värre?

Förlåt om jag inte är ontopic nu, men jag bor fortfarande hemma och städar aldrig rummet, frågan är: blir det inte bättre? =/ Trodde jag skulle bli expert på att städa när jag flyttar hemifrån, men det verkar inte så...

2008-10-07 23:03
lägg tusen spänn var i en burk och ha en person som städer varje vecka. om en person inte städar sin vecka så blir han av med sina stålar som delas bland dom som har skött sig. pengar är lösningen till allt.
Vad skulle Hemliga Arne göra?
Redaktionen

2008-10-07 23:07
smart.

men då är risken att alla lever som grisar.
namaste

2008-10-07 23:10
Poängsystem kan väl låta vettigt... men vad tävlar man om...
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2008-10-07 23:12
PENGAR! alla lägger upp pengar och den som har för lite poäng förlorar sina pengar. folk förstår bara när pengar står på spel.

2008-10-07 23:15
anenkefali, jag tror vissa har det i sig.. har alltid haft det som en knarkarkvart. och när jag bor med en tjej har jag bara bytt morsa..

2008-10-07 23:22
Har snackat med boysen lite nu, och poängsystem hakade dem inte på, vi enades om ett städschema som vi ska lägga upp imorgon, vet inte om historien är slut nu. Eftersom jag vet att en snubbe suger på det här och trivs nog i misären.

Grejen är att vi har så jävla fin lägenhet som hade kunnat bli go att bo i!

Anenkefali

nej, det är det inte.

Jadu, det är väl upp till en själv. jag har lärt mig en massa på att flytta! framförallt vad föräldrarna betyder, men det är en annan femma.
Fått perspektiv på saker man aldrig tänkt på innan.

Hemliga-Arne

ppfffva, tror du jag är tät eller? 1000 spänn?
nä men känns fel med den där. alla kommer inte gå med på den

2008-10-07 23:24
låt nån bli hetero så han kan fixa en tjej som ska hjälpa er..

hahahaha fyfan vad jag skrattar hahahah
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2008-10-07 23:25
Vem har fixat lägenheten?

Altså jag vet inte hur det funkar för andra men för mig har det varit ganska förgörande för vissa relationer att bo tillsammans just av städ-anledningen. men jag blir också jävligt störd på folk som inte drar sitt strå till stacken.
Gerdaman

2008-10-07 23:27
chana_masala P20
klart du inte är tät, förhoppningsvis är dom andra inte heller täta så de jävlarna städar för att inte förlora deg. men det är sant som du säger, grisen lär ju inte gå med på det för han vet att han alltid kommer få betala.

2008-10-07 23:29
Fixa rullande städschema. Tre ansvariga per dag: två för disk och en för städning.

Dag 1: Person1 och person2 har disk och person3 städar
Dag 2: Person4 och person1 har disk och person2 städar
Dag 3: Person3 och person4 har disk och person1 städar
Dag 4: Person2 och person3 har disk och person4 städar

osv

Delam tange barat

2008-10-07 23:35
Tror man måste komma överrens om lite normer som ska gälla för alla, förmodligen kommer ni alla från boendesituationer med olika värderingar och prioriteringar - vad den ena anser som skitstökigt berör inte den andra alls. I vårt kollektiv har vi ganska tydliga "roller", jag t.ex gillar att städa/diska och ha det fint så det blir naturligt att det är jag som småfixar i veckorna och så hjälps vi åt med storstädningar. Speak out, det är mitt tips.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-10-08 00:14
Sparka ut grisen, du måste iaf visa vart skåpet ska stå du kan inte gå runt och irritera dig, de slutar aldrig bra! så speak up och var tydlig med hur du känner!
my name is xelly smelly

2008-10-08 00:20
Xelly, han har ju ändå 13000 svenska i deposition här, vilket vi inte har råd att lösa in och inte råd att betala denna lya på 4!

Får ta och göra det, han kommer lacka och förneka men måste ju göras.
Gillar han inte direkt, aldrig gjort. Pratar aldrig med han nu heller..

2008-10-08 00:59
det bästaär ju om ni har någon arbetslös polare eller om någon av er har en flickvän som kan tänka sig att städa skiten 4 gånger i månaden för en 1000 lapp eller nått så kan ni dela på kostnaden.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-10-08 01:12
chana_masala Fan jobbigt med sådana personer har själv bott med en sån, men extra jobbigt om ni knappt känner varandra.. Har du ingen som är på din sida som känner han lite bättre och kan ta ett snack med honom? Han kan ju inte tro att han är gud bara för han har lagt in depositionen!!
my name is xelly smelly

2008-10-08 01:44
är i precis samma situation, det är ju outhärdligt jobbigt alltså. att alla diskar sina egna grejer fungerar inte, och det är jobbigt att vara den som blir "mamma" i boendet

2008-10-08 02:52
Fan vad jobbigt att bo ihopp med nagon man inte ans vill snacka med... :/
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"

2008-10-08 09:26
Ta och flytta isär från dem. Orka behöva dela crib med svin.

2008-10-08 11:21
en sån här
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=520

och en sån här
http://kamero.se/index.php/2007/03/02/robot_som_diskar_och_haller_upp_ol?blog=6

sen äre lungnan
worlds best lover

2008-10-08 18:29
Städa innan ni tänder den.
Wordlife no doubt baby

2008-10-08 18:49
kliv på tjacket ist.
det finns en chat! missa inte den...

2008-10-08 18:55
haha tung robot!

2008-10-08 18:59
det e lättare att bo med 4 tjejer varav 3 e arbetlösa,dåfan blir det saker gjort !

2008-10-08 19:25
därför jag alltid bott själv, jag är lortgrisen nr 1. men jag trivs bra i skiten, här är hääääärligt!
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2008-10-08 21:07
Jag kan komma och städa
aaa

2008-10-08 21:15
_Maria F24

kom till Oslo då! vi betalar dig efter våran knapra inkomst och vår tacksamhet!

2008-10-09 16:12
Om du är trött på skiten kan du hyra mitt gammla rum. Svinfin lägenhet på Vika. Ca 200 kvadrat och du bor med 5 softa tjejer. Nice som fan!
Wordlife no doubt baby

2008-10-09 17:25
tompen P21

åh fan, vika är gött.. vad ligger hyran på?

2008-10-10 00:42
Hur gamla är ni? Du är 20, antar att de andra också är i den åldern.
På 20 år måste man väl ändå lärt sig att hålla rent efter sig? ;)

2008-10-10 01:58
har nyligen flyttat ihop med ett gäng också. nu är vi jag och en polare samt två tjejer, alla gillar att ha hyffsat städat så det funkar ju rätt bra som det är.
men dom har haft ett schema sen innan och det är en städvecka var.
dvs. en person ansvarar för en hel vecka och den brukar innebära ett man storstädar en dag (storstädning räcker ju oftast 1 gång per vecka) och resten av veckan ser denna till att det är någorlunda snyggt överallt också. och det funkar bra hittills.
den som har veckan ser även till att köpa diskmedel, diskborste, tvål, disktrasor, mm. om det behövs.
Mike, Mike, where's your head? Even without it, you're not dead!

2008-10-10 03:38
skulle aldrig palla bo med flera stycken, jag skulle antagligen slå ihjäl dom allihop.
Yeah!

2008-10-10 17:38
daviden P27

20 är alla
haha ja jag tycker det med, men en snubbe gillar misären.. vilket drar ner oss andra slappa jävlar i skiten. men har snackat med dem nu och det ser bättre ut nu, riktigt bra faktiskt..
förövrigt är a¨nästan alla hemma nu, jag och en snubbe på 85 kvadrat hela helgen.. gooo

2008-10-10 17:59
hushållsnära tjänster?
seriöst, skuille inte tveka n sekund på att hyra in ngn som städar hela skiten typ varannan vecka.
och skaffa tvättmaskin och diskmaskin så är de lite lättare att hålla undan saker- ni är ju ändå 4 pers. blir mkt disk och tvätt.

jag hatar att städa.
är ni 4 som delar på de blir de billigt e ngn som kommer o städa. ta de svart via typ grannar.se om ni inte har råd o köra vitt.
Groupie

2008-10-10 18:29
Ta varannan dag att fixa diskmaskinen , torka upp m.m, fast alla tar upp sin egen skit.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2008-10-10 18:29
...eller så får ngn av er skaffa en brud som får fixa det ;);)
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2008-10-11 00:28
Peppis F25

vi är 5 och har tvättmaskin och diskmaskin!

2008-10-11 11:00
chana_masala , jag kan få betalt i öl.
aaa

2008-10-11 11:33
_Maria F24

perfect, men du får svensk! norsk är dyr
DJ

2008-10-11 12:11
Det finns ingen lösning! Softa lite och vänj dig :)

Fast ja, det beror väl lite på läget. Klart att det finns saker som är ohållbara, men jag skulle ju hellre bo ihop med ett "svin" än någon jobbig "låtsas-morsa-typ" som gnäller om städningen jämt. :)

Och för övrigt.. storstädning en gång i veckan? Är ni från vettet?

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-10-11 12:12
Om det är nån som lämnar skit efter sig så är det bara att lägga det i hans säng! Funkar bra!
Murda Moe, Floorists, Karlstad/Oslo/Bergen/Melbu

2008-10-11 12:17
När jag bodde på internat med 3 andra tjejer så hade vi ett städschema som vi gjorde upp. och vi diskade efter oss själva. Funkade riktigt bra.

2008-10-11 13:41
är man 20 bast o desutom 4 st borde man kunna hålla kolla annars kanske man borde flytta hem till mamma än..vill säga att man inte är mogen att ha något eget

2008-10-11 13:59
fyyyyyfan skulle aldrig palla bo med boysen... jag vill ha rent och snyggt :D