Hur får man ''osynlig'' tandställning?
tjaa! jag vill ha tandställning, men som de flesta så tycker jag det ser sjukt fult ut, även om den ger bra resultat. har täkt boka tid för en undersökning, men vill ändå fråga lite nu innan. Mitt tandfel är att mina ''huggtänder'' står ut. men har lite frågor: hur länge har man tandställning? går det att påskynda processen? och är det ngt speciellt fel man måste ha för att få den såkallade ''osynliga'' tandställningen, som då sitter på insidan istället för utsidan? tack på förhand!
OBS! - Om du läser detta sitter du för länge på whoa! - OBS!
PS . är under 18 så jag har gratis tandvård. kommer jag få betala ngt extra för att få dom på insidan?
Är det här ett fel på riktigt eller bara något du tycker? Kan man få tandställning för att man ser ut som skräp i munnen? Är det inte för att man har riktiga fel. Jag menar, fula människor får ju inte skönhetsoperationer gratis, det enda de kan göra är att förbanna gud och sina föräldrar.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
candide P26 ehm helt ärligt fatta jag inte vad du ville komma fram till. men ja detta är riktigt, jag ska boka tid på måndag för ja vill fixa mina huggtänder, och ja, jag tycker tandställning ser sjukt fult ut, ska ja slaktas för de eller?
jag ville ha tandställning men fick det inte för att mitt bett var "perfekt" och dom ville inte riskera att fucka upp det. mina undertänder ser verkligen ut som skit haha.
PAO!
google är din vän. Sök på osynlig tandställning och vips får du svar på alla dina frågor.
Osynlig tandställning görs dessutom privat och gäller inte fri tandvård för ungdommar, det kostar multum.
Candide: jo man får även om det är ett skönhetsfel, de flesta tandfel som fixas med tandställning är ju bara skönhetsfel, man kan även få operera utstående öron gratis och t.om få näsoperationer tror jag men det är jag inte hundra på.. smok3: om huggtänderna sitter för långt upp sådär som många har lär det ju knappast gå att ha på insidan då tandstälningen måse dra ner dem eller nåt och det lär inte gå bakifrån med de anra tänderna i vägen och så..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har du en källa på att de flesta tandfel som fixas med tandställning är skönhetsfel? Låter ju helt absurd att slösa skattepengar på sånt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Toastare
2008-10-04 11:15
candide, så är det... nästan lite allmänt känt.
Jag skyller allt på Emma!
candide: nej har ingen källa bara egen erfarenhet..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare
2008-10-04 11:16
och har du ett fint leende, eftersom du inte haft tandställning så gäller det att börja tänka på andra. Jag föddes med bra tänder, men har en bror som inte haft samma tur.. tack vare att han inte valde tandställning som liten så betalar han nu 100.000kr för att fixa tänderna, men framför allt för att känna att han kan representera sig själv med ett leende..
Toastare
2008-10-04 11:17
^^till candide..
ja rätt lätt att räkna ut.. varför menar du att det skulle vara slöseri? förresten? att ha riktigt fula tänder är rätt kasst för folks självklänsla och att göra något emot det i tid med ett enkelt ingrepp är ju knappast slöseri..
Toastare
2008-10-04 11:20
Precis Joel!
utöver det hade fina tänder blivit en klassfråga om familjer hade varit tvugna att betala massa pengar för det.. när det handlar om barn kan man inte använda "äh ta dig i kragen det är bara uteseende" argument.. nej tyvär pelle du får behålla dina hästtänder för vi har inte råd att punga ut 40.000 på det dina klasskompisar har mer pengar och det är därför de får ha vita raka leenden om ett år..
så jag kan alltså inte få tandställningen på insidan såvida jag inte payar för de? och hur länge kommer jag beräknas ha tandställning nu när ja bara har 2 tänder som det är fel på. och det är att dom står längre UT än dom andra och dåmenar jag längre framåt än dom andra, inget med längden, den är perfekt :P
Skönhetsoperationer, här i bred bemärkelse, är ett dåligt exempel på hur det slösas i landstingsapparaten. En effektiv fördelning av sjukvårdens resurser skulle om något kräva mer plastikkirugi och liknande. Folk accepterar vilka kostnader som helst för lite palliativ vård men rynkar på näsan när en ungstackare ska få sina utstående öron normaliserade. Det finns här ett destruktivt ideal som säger att var och en ska sitt yttre kors bära och att det är fel att frångå det naturliga. Ingen annan vård är så hårt nyttogranskad som den estetiska.
Jag fattar inte vad det är att fundera på? Fixa tandställning så jävla snabbt som möjligt. Du måste ha en vanlig räls på utsidan av tänderna om du nu inte fixar någon specialbehandling någon annanstans som lär kosta multum. Saken är ju också om du nu inte fixar tandställning nu kommer "bara 2 sneda tänder" ha förvandlats till en hel jävla snedknullad käft inom något år. Det blir inte bättre med tiden om man säger så. :D Själv fick jag tandställning för typ 2 år sedan och är jävligt glad över det. Visst kanske det drar ned lite på utseendet men det är inget man själv eller någon annan heller för den delen tänker på efter ett tag.
Det där snacket med att snea tänder osv är skönhetsfel,må stämma i fall där man har tänder som är lite små snea..i det fall ger dom inte ens en tandställning. Utan man får i dom fallen när tänderna växer helt åt helvette fel,som fuckar upp hela käften om det inte görs.
...
Toastare
2008-10-04 12:22
MCKrillah, nej det gäller stort mellanrum mellan framtänder osv. och ja det räknas som sköhetsfel..precis som vi skrivit i tråden. Hur skulle snea tänder fucka upp en hel mun förutom skönhetsmässigt? Visst finns det fall där tänderna säkert skulle växa in i kinder och så, men de flesta fall är kosmetiska. Joel, exakt och fina tänder ska inte vara en klassfråga!
För att få tandställning brukar man få vänta i flera år innan man får tandställningen från och med när man sätter upp sig på väntelista =/.
Bounty:Jag har upfattat det helt annorlunda,hade tandställning själv när jag var ung.Och vet kompisar som inte fick med anledningen av att det inte var nån "akut" åtgärd. Kanske är olika från klinik till klinik..
...
kommer in med en annan fråga om tänder här. Jag blev slagen på käften förut så det ramlade loss en ganska stor flisa av min bakersta tand på övre tandraden. Det var lite jobbigt i början då jag skavde tungan på den men nu har jag vant mig, men kommer det kunna bli något problem med den senare i livet om jag inte fixar den nu?
PAO!
När jag var ung,förlåt för den;)
...
Toastare
2008-10-04 12:32
MCKrillah, de flesta går ju till folktandvården. Men sen kanske det var de som bara hade pyttelite sneda tänder så de gjorde bedömningen av att det faktiskt inte räknas som skönhetsfel.. jag menar helt raka tänder kan de nog inte sträva efter. pfft.. och du är ung.
Toastare
2008-10-04 12:32
Trrsim, antagligen inte.. störs du inte av det eller river upp munnen så behöver du ju inte göra nått. Annars slipar de väl bara till tanden, kanske lägger på lite plast och bygger upp den..
jag fick då ingen tandstællning och mina tænder ser ut som jag mjukat upp tandkøttet och någon kastat in alla tænder
Jo jag är ju ung,därför jag kände mig löjlig:) Nejmen i mitt fall tex hade tänderna vuxit in i varandra och vissa in i kinderna,så det var en rätt painful variant av tandställning jag fick. Mina polare hade fina glipor,och som gick i kors,dock framåt och bakåt..det ansåg dom inte skulle skada munnen,så det sket dom i. Folktandplågaren i alla fall.
...
Toastare
2008-10-04 12:39
MCKrillah, det är jag med... jo det är klart att de finns de där man antaligen inte skulle kunna äta om man inte gjorde nått åt det. de flesta av mina vänner med mellanrum fick tandställning och sen fasader på sina tänder. Kanske beror på var man bor? För priserna är väl ändå annorlunda hos folktandvården på olika ställen.. fast de har ett "pristak" tillskillnad från privata tandläkare.
För det första så finns det nog få tandläkare som pallar pyssla med tandställningar på "baksidan" av tänderna iom att det blir fördjävla pilligt, man ser inget o det e svårt. För det andra så kommer det bli svårare för dej att få rent tandställningen ordentligt, vilket kommer resultera i att det kommer sitta massa matrester och annat äckligt som kan ge karies. Sen låter det som att dina tänder sitter ganska trångt i överkäken iom att hörntänderna inte riktigt fått plats och därmed kommer ut på det sättet. det betyder att dom troligtvis kommer rycka 4 tänder på dej, 2 st uppe, 2 st nere för att det ska bli jämt. Därefter sätts räls på utsidan av tänderna i minst ett år, beroende på hur det ser ut i din mun. o som det redan har sagts, även om du skulle hitta nån som sätter tandställningar på insidan, så skulle det troligtvis inte gå för att få ner dina hörntänder. Det finns "brackets" (det som själva metall-tråden löper igenom) som är i plast och även snoddarna som håller fast stål-bågen finns i genomskinligt, men själva tråden går nog inte att få i plast. Min erfarenhet av dessa är att dom missfärgas och blir gula.. Ser alltså ut som skit efter ett tag ändå. Och, nej. Det går inte att påskynda processen, iom att tänderna bara tål att dras med en viss kraft. Spänner man åt tandställningen för hårt så tar tandrötterna stryk. conclusion: vill du fixa dina tänder får du stå ut med metallkäft ett tag o stå ut med att det tjuter i passkontrollen varje gång du ska flyga.
smok3: tror du får stå ut med vanlig tandställning, det är värt det helt klart..
Toastare
2008-10-04 13:27
Lia- jobbigt att du har samma nick som originalet Lia..
eeeeeh jag är originalet.
Fuck it och kör på vanlig tandställning bara, fick det när jag va 18 och tog ut den i sommras.. I början är det lite segt kanske, men du vänjer dig, inga konstigheter.. Man tvekade ju lite när man fick förfrågan om tandställning, men nu såhär efteråt hade jag inte tvekat en sekund, det är värt det..
Lia- F25 Eeeeh nej det är du inte. lia har användarid 105 och du har 506578. Case closed.
Trrism Haha har själv vart med om samma sak :)
Nu vet jag inte vad som står i de tidigare inläggen men man får tandställning, gratis, om man är under 18 år och har problem med saker, exempelvis bettfel. Om du har bettfel är det nästan så gott som garanterat att du får det. Om du har trångt utrymme i munnen så kan du också få det, men det är mycket mindre chans. Om din tandläkare rekommenderar det till en speciallist blir det även större chanser. Om du har en mamma som gnäller och tjatar om att du ska få tandställning så underlättar även det, för det gjorde min älskade mamma :) men om du vill ha osynlig tandställning får du själv pröjsa för det. Och tandställning är faktiskt inte så där jätte fult, sen blir det skitfint när man tar bort det
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Toastare
2008-10-05 03:42
Lia-, som frozen sa.. och var du originalet skulle du inte behöva ditt "-"
Blev frågad om jag ville ha tandställning när jag var 14 eller 15 typ för jag hade lite överbett. Men sa då bestämt nej! Nu ångrar jag mig nästan, men hur kul är det att få tandställning när man är 20? =( Min pappas arbetskamrat skaffade det dock när han var 40 eller nåt, ganska starkt tycker jag!
Första gången jag hör om "osynlig tandställning" :-)
jag var nere hos tandläkaren för några år sen, 2 år vare väl. och då kollade dom mina 2 tänder och dom sa också att dom måste nog korigeras (stavning?) om det fortsatte. dom sa att eftersom tänderna inte vuxit klart än så kan dom inte bestämma. så dom sa åt mig att vänta några år tills dom växt ut så skulle dom väl kolla hur det blir. har jag lite större chans att få dom med tanke på att jag vart där förut och de vart aktuellt med ställning? men men, blir nog att ringa imoorn och boka tid och hopaps på det bästa! =)
1 års tillfälligt lidande är bättre än en livstid av att se ut som en luffare i käften
är det inte du som trollar? trolla!
www.myspace.com/dressyourself www.myspace.com/chessurect
har räls på mina framtänder nu...har haft i några månader och har märkt sjukt mkt skillnad på mina hörntänder, nu är de typ dom 2 framtänderna i mitten som måste fixas rejält och det kommer ta lång tid då dom har trubbiga rötter :/ så om typ lite mer än 1 år kommer jag bli av med den om allt går som planerat, längtar så sjukt mkt efter det, bara tanken att kunna visa upp ett smile utan o skämmas peppar mig varje dag. håller me hellspawn1, hellre lider man mkt i typ 1 år än o lider lite hela livet....
Haters gon' hate...
hm min tandläkare tyckte jag hade lite överbett så jag fick någon plastbit gjuten att ha i gommen som fästes runt tänderna. riktigt störande grej, men det var ju rent kosmetiskt och ändå kostade det inte mig något.
mama said knock you out
Har inte orkat läsa igenom tråden då det var en jävla massa att läsa, vet dock att om man vill ha tandställning på insidan får man betala för det. Syrran har funderat på det och det kostar henne 12000 på båda sidorna, alltså 24000 om hon bestämmer sig för att ha det uppe och nere.
Går att få diverse "skönhetsfel" fixade på statens bekostnad. Mitt ex fick sin bröstoperation betalad eftersom hon mådde så dåligt över de icke-existerande brösten. Så, lägg på lite extra ångest och hundvalpsögon så ska du nog kunna få till det.
Yeeeeah F20, det är fan inge fel o ha tandställning då haha, ja fixade min när ja fyllt 19, och ska ta ut den om 11 dagar YES.. helt klart värt det sen vill ja tillägga att ja fått mer brudar än vanligt med tandställning, yee
Hahah sjukt roligt de var hos tandläkarn. visade sig vara lite mer fel än bara 2 tänder som sticker ut. jag hade visst över bett och en massa vridningar hit o dit :P haha läkarn vart chockad först o bah ''jaha! :O , äre så du biter ihop normalt?'' jag bah ''ehm aa , nå fel'' ? =) så ja ska gå på en tandställningsundersökning där dom ska bestämma om ja ska få eller inte. men läkarn sj trodde att ja nog skulle få de helt klart. så de låter ju lovande :D!
Man anlitar harrypotter !
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Jag har en lite sned framtand och dessutom glugg och jag fick fan ingen tandställning =( just pga att det bedömdes som "bara" skönhetsfel och det betalade de inte för.