CSN- är det fel på dom?
Jag måste avreagera mig och dela med mig. Jag lägger ett reciterat från minnet samtal med dom jag hade alldeles nyss.
Jag ringer (efter 20 min i telefonkö) till CSN och får efter 2 vidarekopplingar snacka med en handläggare om mitt ärenden. Jag har sökt studielån , men för mig då okänd anledning inte hört ngt av dom (utbetalning den 25:e), efter att ha väntat i nästan en månad. Till historien hör att jag pluggade för 2,5 år sedan men hoppade av.
Jag: "Hej, jag ringer för att kolla om min ansökan blivit godkänd och varför mina pengar inte kommit in"
"Jag ska kolla upp det, vänta lite" 2-3min tystnad. "Jo, du har ju pluggat förut men inte fullföljt och vi har inte fått någon förklaring på varför du hoppade av.."
"Förklaring?"
"Ja skriftlig"
"Jaha, vad menas med det då?
"Det måste vara giltiga skäl för att du ska bli beviljad lån"
"Och vad är det som anses som giltiga skäl då?"
"Privata skäl?"
"eh, ja, det kunde jag nog räkna till själv, kan du ge exempel?"
"Allvarlig sjukdom t.ex."
"Så att bli påkörd och förlamad är giltigt?"
"Ja, men annat också?"
"Som att man valt fel kurs?, Jag har ju betalt tillbaka hela lånet"
"Det beror på. Ja men du fick bidrag också!"
"vadå beror på? beror på vadå?"
"Privata skäl"
O.o
"Varför sa ni inte det direkt? För ni lär ju ha sett det direkt min ansökan kom att jag gått förut?"
"Ja det gjorde vi, men vi måste pröva alla ansökningar"
"men vadå, finns det folk som lyckas få lån utan förklaringar då?, alltså som inte fullföljt tidigare"
"Nej"
"men varför i h-vete ska ni behöva göra bedömingar då? om det iaf blir samma svar? Tror ni folk tycker det är kul att vänta?"
"Vi följer våra riktlinjer"
"jag har ju fan väntat i över en månad nu och ni VISSTE redan från början att jag inte skulle få ngt men ni sa inget om det? Om ni gjort det hade jag ju kunnat skickat med en "förklaring" direkt, och sluppit snacka med dig nu"
"Ja, men vi följer våra riktlinjer"
"Men fattar du inte vad jag säger?"
"Nu verkar du nästan lite irriterad"
"Klart som fan jag är irriterad, jag har lånat pengar i över en månad i tron att jag ska få pengar när som helst och nu säger du att jag kunde sluppit vänta om ni bara ringt mig 1 min och förklarat läget men att ni är för muppiga för att göra det"
"vi följer våra riktlinjer"
"Kunde ni inte skickat mail eller brev eller vad fan som helst?"
"Vi skickar ett brev nu."
"Nu? Ni har inte redan skickat det?"
"Nej, jagskickar det nu"
"Så du skickar nu för att jag säger till dig?"
"Självklart"
"Meeeeeeeeeeeeeen, har ni ngt fel? Nu vet jag ju redan vad som gäller. Varför skickade ni inte direkt?"
"Vi följer våra riktlinjer"
"Kan jag förklara läget över telefon?
"Nej skriftligt brev"
"Så jag skickar in ett handskrivet singerat brev och "förklarar läget", får jag svar snabbt då?"
"Nej det kan ta upp emot 2-3 veckor."
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"Menar du allvar? ska jag vänta lika länge till?"
"vi följer våra riktlinjer"
"För helvete. Hej då."
Jag vettefan alltså...dom är ju helt j-vla ..................
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
|