I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skolskjutningarnas koppling till Youtube/Myspace

Övrigt - Blandat

2008-09-23 21:43

Skolskjutningarnas koppling till Youtube/Myspace

Ja, nu är det ju alltså nån ny kille i Finland som skjutit ihjäl en massa oskyldiga på en skola. Och även denna kille hade tydligen varit med på Youtube och postat videos.
Efter den förra killen i Finland som sköt upp en skola kollade jag runt en jävla massa på youtube och läste på hans polares (och internet-flickväns) sidor.
Det finns ett riktigt jävla sjukt och obehagligt community av likasinnade där ute på nätet. Nästan som en egen liten subkultur av folk som hyllar skolskjutningar, och Eric Harris och Dylan Klebold (Columbine-skjutningen) framförallt, men nu även den där Pekka-Eric killen. Dessutom är alla starka supporters av Nietzche och Darwinism och "survival of the fittest" (och ja, jag vet att Darwin inte sa det) och av någon anledning ser de sig själva som "the fittest".
Nu vet jag inte hur inne den här nya snubben var i den här svängen med den förra (Pekka-Eric eller NaturalSelector som han kallade sig) var ju det och var också polare med nån snubbe i Kanada som torskade med massa vapen några dagar innan sin planerade skolskjutning.

Jag vet inte riktigt vad jag ville med den här tråden, tycker bara att det är ett helt sjukt och väldigt fascinerande fenomen.
Någon mer som har kollat in det här?
Varför är det inte mer snack om det? Tycker internet får oväntat lite skit för allt knas som sker i jämförelse med film, spel och dare I say it, hiphop.

Aja, nu ska jag leta runt lite mer på youtube, även om de flesta jag kom ihåg från sist är antingen kickade från sidan eller avreggat sig själva...

It's a mad world.

Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
Poet

2008-09-23 21:45
Tror att det beror på att internet som helhet inte går att anklaga för något på samma sätt som t ex rapkulturen eller GTA.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-09-23 21:51
Har väl alltid funnits vrickade människor? Nu är vi fler på jorden så fler vrickade lär finnas. Bara att dom utövar på ett annat sätt går ju inte skylla internet eller tv-spel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-23 22:42
länka gärna youtubefilmen som den finska snubben hade lagt upp om du hittat den!
Västkust Rockerz

2008-09-23 23:04
http://youtube.com/v/nmoztNM1NEE - Pekka-Eric
Jävligt skrämmande komentarer...

Klockan 13.00. Ungefärlig tid då signaturen Wumpscut86:s – 22-åringens – Youtubekonto stängs.
- Matti Juhani Saari

Matti Juhani Saaris film låg uppe på både Youtube och Aftonbladet tidigare idag men är nu borttagen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-23 23:13
Har suttit och mailat med journalister senaste timmen på Aftonbladet och sett om någon velat tagit ansvar för varför de publicerar EXAKT den skiten missfostret själv ville ha publicerat, men polisen plockat bort. Journalisterna själva verkar säga att de inte heller gillar det men har ingen aning om vem som står ansvarig för det etc.

Är väl tyvärr bara att acceptera att världen ser ut så här idag, och att media accelererat den här spiralen och skapar fler massakrar av svaga individer i grannländer och kanske snart vårat egna kontinuerligt.

Sjukt och vidrigt.

2008-09-23 23:15
localareagraffw0rk

Hej.

Kan du hålla med om att det är enklare idag att få tag i likasinnande, hitta inspiration och bombrecept i och med att internet finns?

2008-09-24 00:48
gangstarap made me do it.. annah björk

2008-09-24 01:15
som om det är internets Fel att sånna här folk får kontakt?
som om dom inte hade telefon innan eller? get real förfan

känns som dessa människor är snäppet läskigare än al-qaida osv
framförallt då de finns så nära, dyker upp på skolor å skjuter sin klasskompisar..
inte så al-qaida kommer in strapped up på ica direkt
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Hangaround

2008-09-24 02:44
Internet har underlättat sökandet av likasinnade enormt, speciellt för folk som är lite udda.

2008-09-24 02:56
hehe lite lättaer är det ju att läsa på en hemsida å ta kontakt än att ringa runt telefonkatalogen å fråga om folk tycker som en själv...

å en annan sak, hur vet man att man själv är "the fittest"? för om man nu är starkare, bättre, smartare än alla andra.... varför måste man du ha skjutvapen och sedan skjuta sig själv?

å just det, jag är inte insatt alls (om jag är fel ute)

/yde - snygg smart självsäker
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-09-24 09:33
affeaffe

kan du länka internetbrudens youtube ?
SKU - SKU - SKULASON!

2008-09-24 19:37
maran
Hon har avreggat sig. Hon fick ganska mycket skit efter att hennes ex sköt upp den där skolan, speciellt eftersom hon hade dumpat honom ett tag innan han gjorde det, så det är inte så konstigt.
Däremot finns det en snubbe som kallar sig TheAmazingAtheist som gjorde en video innan han Pekka-Eric sköt upp skolan där han diskuterade och varnade för just de här Columbine-hyllarna och då Pekka-Eric in particular. Han fick en del props för att han tog upp det men också en del skit för att han bland annat kallade Pekka-Eric "a sub par human". En del som tyckte att det inte var det bästa sättet att hantera en labil tonåring.

Pusherman
Ja, grejen är ju att de kan hitta likasinnade och trissa upp varandra. Chansen att man hittar någon som är inne på samma sjuka naziideologier och vålddyrkan i sin hemstad är ju ganska liten, men på internet finns de. och de finns samlade dessutom. Jag misstänker att utan de här grupperna hade snubbar som Pekka-Eric bara poppat sig själva, men nu vill de bli martyrer ala Eric Harris (Columbine) och skjuter då upp en skola och skriker om "männsklighetens värdelöshet", "survival of the fittest" osv.

Bjäär
Ja, de tror ju att de är smartare och bättre än alla andra. Det lär ju komma från att de fått mycket skit och utvecklat en avsky mot sin medmänniskor. Så läser de lite Nietzche och anser sig veta vad allt handlar om (med undermänniskor och allt det där), och att folk inte förtjänar att leva.

2008-09-24 20:15
yessir P28 Vadfan har bomb recept med att göra att dom har slappa vapenlagar i finland och det finns vrickade människor? Bomb recept kan du väl fan hitta i böcker, tror du att bombrecepten bara POFF kom till när internet föddes eller ? Jävla pulver.

2008-09-24 20:27
Mattis filmer ligger ju fortfarande uppe iallafall.. finlands sak är vår sak..
(”)_(”)_.-””-.,
´ . . ´; -._, ´)_ "jag kommer fucka ur din tråd om du ska vara
( o_, )´ __)´-._) respektlös" /Amar F18

2008-09-24 21:08
localareagraffw0rk

du verkar ju begripa mycket och kunna läsa mellan raderna. haha,

2008-09-24 21:12
haha allt är Nitches fel

2008-09-24 21:23
päronpung
Hehe precis som förintelsen.

2008-09-24 21:24
Youtube har ju lagt nån regel för nån vecka sen om att de inte tillåter hat-videor längre, så nytt material kommer ju slängas om det flaggas, men det är oklart om de kommer plocka ner det som redan ligger uppe.

localareagraffw0rk - Skillnaden mellan innehållet i böcker och innehållet på hemsidor är att innehållet i böcker är mer svåråtkomligt - det kräver ju att man reser sig upp och går till biblioteket, eller i alla fall ringer och beställer hem boken. Innehållet på hemsidor finns ett par knapptryck bort, samt att du lätt får hänvisningar till relaterat material.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-09-24 21:26
F.ö. intressant att alla dessa personer tolkar Darwinism som ett riktat urväl där de själva ska sålla.

10-4, over...

2008-09-24 21:37
Skillnaden mellan innehållet i böcker och innehållet på hemsidor är att innehållet i böcker är mer svåråtkomligt - det kräver ju att man reser sig upp och går till biblioteket, eller i alla fall ringer och beställer hem boken.

Dessutom finns det ju begränsat urval av böcker om hur man gör bomber och vapen på ditt lokala bibliotek, medan det på internet finns hur många galningar som helst som slänger upp sånt.

F.ö. intressant att alla dessa personer tolkar Darwinism som ett riktat urväl där de själva ska sålla.

Ja, de menar ju att den starkastes överlevnad är en grundläggande faktor för mänsklighetens (och allt annats livs) natur och att den nu inte längre är i spel i vårt samhälle. I stället är det de dumma och svaga som får alla fördelar och styr i vår värld. Så de tar saken i egna händer och försöker återinföra det hela den principen.

2008-09-24 21:43
Mabande P31 Ja, men om man är kapabel till att skjuta 10 i det här fallet sig själv också (?) så tycker jag nog man är tillräckligt besluten till att kunna gå till ett bibliotek.. Är man kapabel till att spränga en buss inklusive sig själv kan man nog ge biblioteket ett par timmar med. Jag menar, att vi är trotsallt jävligt många på jorden. Och utan internet skulle nog inte några drastiska siffror sjunka i "våldsamhet" eller vad vi nu försöker diskutera. God forbid me to post.

2008-09-24 21:44
yessir P28 Simple mind, simple thoughts and a simple boy.

2008-09-24 21:59
localareagraffw0rk
Poängen är att om det finns en snubbe som är jävligt deprimerad, arg, bitter och självmordsbenägen så finns det en uppenbar risk att om han finner de här grupperna så kommer det sättas griller i huvudet på honom. Han kommer identifiera sig med de tidigare gärningsmännen och beundra dem och se hur andra beundrar dem. Då kan han få för sig att göra samma sak.

Hade det inte varit för de här grupperna hade han kanske kommit ur sin situation eller åtminstonde inte snöat in ännu mer på sitt människohat, och då inte tagit till hänsynslöst våld mot oskyldiga.

Det är knappast en tillfällighet att Virgina Tech-snubben och båda finländarna alla var beundrare av Columbine-mördarna.

2008-09-24 22:22
localareagraffw0rk

haha häftigt

2008-09-24 22:34
yessir P28 kanonkul, du får 1 av 10 toasts.

affeaffe Ja okej det köper jag, att det kan vara någon slags inspirations källa till det dom gjort. Men att dom inte skulle poppat någon om inte youtube eller columbine mördarna fanns tvivlar jag på. Om dom är så lättpåverkade kan dom ju fan läsa tidningen och identifiera sig med precis vad som helst, kanske en giraff.

2008-09-24 22:50
localareagraffw0rk

ännu häftigare

2008-09-24 23:01
yessir P28 Troller you are. Keep on doing it. Your what an aussie would call Jankwank.

2008-09-24 23:10
haha vafan e du för pajas?

2008-09-25 09:55
haha vafan e du för pajas?

den du inte blir av med. 3-0 till mig, knockout rond 1. osv osv, lägg ner nu -.-'
Moderator

2008-09-25 11:19
localareagraffw0rk Känner du till många bibliotek som har böcker om hur man skapar bomber? Eller många förlag som säljer såna böcker? Klart som fan att bombrecept inte poppade upp samtidigt som internet, men de blev betydligt mer lättillgängliga.

Sen att folk vill använda dem tror jag inte har någonting med internet att göra, men du kan väl inte på allvar mena att det var lika lätt att få tag på dylik information innan internet som nu?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-09-25 11:22
KaptenKrok P23 Vem som helst kan köpa gödsel på granngården och använda hjärnan och lite böcker. No big deal.

2008-09-25 11:24
klart det är lätt tillgängligt, men du menar alltså att om man är så benägen att spränga upp sig själv och massa andra människor orkar man inte göra det om inte internet fanns? jävla bull.
Moderator

2008-09-25 11:24
localareagraffw0rk Jag skulle inte ha en aning om hur jag skulle skapa en bomb med gödsel. Jag har förresten ingen granngård med gödsel heller. Var får man tag på böckerna som man ska använda? Sluta tjura och erkänn att det har blivit lättare att få tag på bombskaparinfo sen internet.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2008-09-25 11:25
men du menar alltså att om man är så benägen att spränga upp sig själv och massa andra människor orkar man inte göra det om inte internet fanns?
Nej det menar jag inte. Tror bestämt jag skrev något om det också.

Sen att folk vill använda dem tror jag inte har någonting med internet att göra

2008-09-25 11:30
jaja jag är bara en grinig ex q3 lirare som tycker det är fel skylla allt ont i världen på internet. -.-'
Moderator

2008-09-25 11:33
Det tycker jag också. Men bombrecept är ju ingen ondska i sig, bara folk som använder dem. Och som sagt skyller jag inte det på internet. Det skyller jag på samhället, staten och usa. Som med allt annat.

2008-09-25 11:35
usa skulle inte jag skylla, jag är nöjd sålänge jag inte får lov prata ryska.

2008-09-25 12:14
localareagraffw0rk
* "Vem som helst kan köpa gödsel på granngården och använda hjärnan och lite böcker. No big deal."
- Visst, det krävs förmodligen inte mer än en förståelse för Kemi A för att kunna göra en gödselbomb, men utan internet får man klura ut "receptet" själv.

Så: jo, internet har underlättat för presumtiva massmördare och antisociala att maximera skadan.

10-4, over...