I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nytt skottdrama på skola i Finland

Övrigt - Blandat

2008-09-23 11:13

Nytt skottdrama på skola i Finland

Länk till http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3373325.ab

Vad är det med Finland och skolmassakrer?

We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2008-09-23 11:23
Anatomy of a school shooting all over
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2008-09-23 11:34
well det fanns ju nån teori om att machomentalitet bland finska män i kombination med relativt liberala vapenlagstiftningar kan öka risken för att knäppgökar får tag i vapen och gör crazy grejer med dom..
vadå? jag dyster?

2008-09-23 11:39
Vad är det med Finland och skolmassakrer?

Smart sagt, verkligen. Finland är inte annorlunda från något annat land med liberala vapenlagar, som påpekas ovan. Tragiskt att det här händer igen, men det har hänt oftare i Tyskland exempelvis.
•pave paradise•
Poet

2008-09-23 13:45
Nu när det är över hoppas jag att gärningsmannen överlever, kan vara intressant att höra hans anledningar, och om han tycker sig ha uppnått något med det här.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-09-23 15:31
Tragiskt att det här händer igen, men det har hänt oftare i Tyskland exempelvis.

Även i förhållande till mängden invånare?
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-09-23 15:36
Spelar inte riktigt roll om det är i förhållande till mängden invånare när folk dör på skolor.
•pave paradise•

2008-09-23 15:42
jag förstår inte grejjen med att han hade rånarluva på sig om han ändå tänkte ta självmord?
Sleep is the cousin of death

2008-09-23 15:55
Folk tittar för mycket på tv, hade inte medierna hypat allt sånt här och varit lite mer selektivt rationella och medvetna i sitt val av nyheter så hade det (nog) aldrig slagit folk att försöka utrota en hel skola. Ringar-på-vattnet effekten, vissa droppar ska nog aldrig nå ytan, iaf inte uppmärksammas i den mån det görs, då det (i vissa fall iaf) bara leder till ytterligare tragedier.
Men det är bara en teori, har inga konkreta belägg så såga mej gärna om ni har nån bra källa/studie att referera till.
Manager

2008-09-23 16:45
Ihabia: Vapenlagarna spelar ingen roll. Vill nån göra en sån här grej fixar de vapen likförbannat på annat sätt. Var det inte här i Sverige det nästan skedde en liknande grej men det han sättas stopp? Och våra vapenlagar är annat än liberala.
Det är inte pistolen som dödar utan personen bakom.

Cocaine Cowboys: Finland är ingen stad :P

Brodin1: Det finns tillfällen att skämta och det här är väl ändå ett mindre bra tillfälle?
Redline!

2008-09-23 16:48
Dr.Octagon:

Jaha. Så det är därför det har nästan hänt här. Gotcha.
•pave paradise•
Manager

2008-09-23 17:08
lhabia: Snubben hade vapen och skulle göra det men torskade. Det har ingenting med vapenlagar att göra utan att vår polis råkade ha turen med sig till skillnad från Finlands.
Redline!

2008-09-23 17:33
Här hittade jag iaf en, tack.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-23 17:44
Tur att man gått ut skolan... nää skämt åsido men fan det är tragiskt asså. Kommer ihåg Jokkelahändelsen tydligt känns inte alls som det var länge sen.

Ändå lite konstigt att det händer i Finland som är ett så pass "bra" land
Its darkest before dawn

2008-09-23 17:56
"Tragiskt att det här händer igen, men det har hänt oftare i Tyskland exempelvis."

"Även i förhållande till mängden invånare?"

"Spelar inte riktigt roll om det är i förhållande till mängden invånare när folk dör på skolor. "

->
inte?
mängden invånare bör rimligen på ett ungefär kunna motsvara mängdskillnaden även i skolorna. iaf mellan tyskland och finland.

när vi väl är inne på ämnet. hur många gånger har liknande saker skett i tyskland?

2008-09-23 18:06
Hade ingen aning om vad som hänt till jag såg Nyheterna på TV (Japansk TV), va tvungen att gåin på Aftonbladet för att komfirmera.
There's nothing more powerful than to arrive at your womens house all ready on nut #2! you wont be bullshittin on nut #2!

-Katt Williams
Poet

2008-09-23 18:16
Fan, han dog.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-09-23 19:13
när vi väl är inne på ämnet. hur många gånger har liknande saker skett i tyskland?

På wikipedias "Notable shootings" finns det i alla tre från Tyskland och lika många från Finland.
Walking the street of dreams

2008-09-23 21:20
Så kul hur alla ska alltid klaga på att det är TV-spelen eller musiken han lyssnade på som fick honom och göra det..Det är väll fan han själv som är det största felet..Men men,klart folk måste ha nånting och klaga på nu för tiden..

Ändå tråkigt att sånt här händer! Och om folk tycker det här e coolt på något sätt och såna saker så ere bara sjukt.. Inte så jävla kul när det väl sker här i sverige

2008-09-23 21:34
dags o ha en 9mm på sig i skolan o hoppas man drar den snabbare än mördaren.
o just de.. du är jävligt äcklig också.

2008-09-23 21:39
Ihabia. Det känns väl som att det spelar lite roll ändå, va? Finland med sina fem miljoner invånare har lyckats uppbringa lika många skolskjutningar som Tyskland, där det bor typ sexton gånger fler människor. Jag menar, en typisk finne skjuter alltså ihjäl sina klasskamrater sexton gånger oftare än en medeltysk.

Kanske vore det bästa att förbjuda alla tysta, inåtvända killar.
Göteborg på låtsas.

2008-09-23 21:48
Visst, jämför gärna invånare och se det som statistik när folk skjuter skallen av sina skolkamrater. För mig är det oväsentligt iaf. Tyckte bara att "vad är det med finland och skolmassakrar" var rätt dumt sagt.
•pave paradise•

2008-09-23 22:01
lhabia:
är det fel att använda sig av siffror/statistik för att kunna analysera?

om det är oväsentligt menar du med andra ord att det bara är en slump att det skett 3 gånger i finland men inte i sverige och norge(?)?

2008-09-23 22:06

Kanske vore det bästa att förbjuda alla tysta, inåtvända killar

Eller så kan man ju faktiskt börja se dem och prata med dem, få dem att känna sig mindre ignorerade och ensamma?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-09-23 22:15
Priyan:

Läs vad jag skrivit tidigare istället för att ställa en fråga som redan ställts flera gånger. Mer har jag inte att säga dock, tröttnat på alla skämt kring det här redan.
•pave paradise•

2008-09-23 22:28
Jag bara undrar när flugan når Sverige.
Kultursnobb

2008-09-23 22:34
lhabia:
har läst om dina inlägg.
för det första har jag inte kommenterat den osmakliga humor som förekommer, där är vi på samma nivå - det hör inte till. det jag däremot ifrågasätter är ditt tillämpande av statistik.

ska vi ta en seriös diskussion i frågan vore det kanske lämpligt att du först grundade ditt påstående att det hänt oftare i tyskland med fakta. sen kanske vi kan utgå från det? ta gärna och sätt antalet i relation till antal skolor/elever så får vi se vart vi kommer.

2008-09-23 22:36
Varför? Jag använde det bara i koppling till idiot-kommentaren. Därför behövs inte en seriös diskussion eftersom det inte användes för att tas seriöst. Done.
•pave paradise•

2008-09-23 22:37
lhabia

Vad är det med dig? Ge mig gärna en bra förklaring på varför det är dumt att ställa frågan.
Som någon nämnde tidigare så har det hänt 3 ggr i Finland men ingen gång någon annanstans i norden, så vitt jag vet.

2008-09-23 22:39
lhabia

Så mao drog du till med fel statistik bara för att du tyckte kommentaren var dum?
Snälla..

2008-09-23 22:42
jaquil:

Uääääh :'(
Gråt inte, poängterade det mest för att jag är trött på din attityd. Bitcha vidare om det hur mycket du vill nu efter att jag lämnar tråden. :)
•pave paradise•

2008-09-23 22:42
Generellt sett mår finska elever mycket sämre än svenska. Därmed inte sagt att de presterar sämre än oss i skolan - tvärtom, de är bäst i Norden och förmodligen också i Europa. Att finska ungdomar mår psykologiskt dåligt är huvudanledningen till problemet -knappast vapenlagarna som faktiskt är strikta.

2008-09-23 22:45
lhabia

Haha, och det kommer från mr gnäll 2008. Grattis, priset går till dig.
Kul att du lämnar tråden med svansen mellan benen iaf, den tackar vi för.

2008-09-23 22:49
jaquil:

Sa du något eller? Jag tog, till skillnad från dig, iaf tiden att kolla upp någonting innan jag gjorde antaganden och känslolösa, skämtsamma kommentarer kring en skolmassaker. Att jag missade att det varit lika många massakrer i Tyskland och Finland kan jag erkänna, sånt händer, men jag står hellre för det än beter mig som ett praktarsle som vissa andra gör ;)

"Mr gnäll 2008"? What are you, 3 fucking years old?
•pave paradise•

2008-09-23 22:58
lhabia

Jag tog, till skillnad från dig, iaf tiden att skriva med i mitt inlägg att jag inte var säker på dessa saker utan grundade de på vad någon annan i tråden hade skrivit samt kollat upp.
Densamma påpekade även att du hade fel gällande antalet massakrer i Tyskland gentemot Finland. Hur kan du säga att du missade det? Du drog till med en lögn, svårare än så är det inte.
Jag tror att du behöver läsa om tråden då du har blandat ihop mig med någon som har skrivit känslolösa, skämtsamma kommentarer kring en skolmassaker.

Om du påpekar att jag skulle vara ett praktarsle så visst, ibland kan det vara skoj.
Men lär dig att kunna skilja på trådar.

"What are you, 3 fucking years old?"
Nej, jag är 20 år gammal. Om du tittar efter så ser du min ålder efter mitt nick.
Hur gammal är du?

Vad hände med att du skulle lämna tråden? Svårt att ta kritik?

2008-09-23 23:03
jaquil:

- Mitt yrke går ut på att ta kritik, så nej.
- Att skilja på trådar, hm...nej, det är nog inget för mig.
- Jag tittar efter din ålder, men tror inte på siffran som står där. Sorry.
- Eftersom folk är snabbare med påhopp än vad jag är på att rätta mitt inlägg, eller skriva ett till där jag förklarar mitt misstag, så kan jag inte säga att det är så mycket fel på mig. Sorry.
- Jag tolkar ditt inlägg som ett känslokallt sådant, som skämtar till det kring det här.

Close, but no cigar.

Vill du något så...bryr jag mig faktiskt inte. Toodles!
•pave paradise•

2008-09-23 23:09
lhabia

Haha, konstigt då du kommer tillbaka och svarar, med påståenden tagna ur luften, trots att du har sagt att du inte ska skriva mer i tråden.
Då det är du som står för de flesta påhoppen så gör du ju bort dig lite när du skriver så.
Hur du tolkar mitt inlägg säger mig ingenting då du, och enbart du, tolkade det på det sättet. Tråkigt att du ska komma in och förstöra en tråd på det här sättet.
Speciellt då det är ett väldigt känsligt tema.
Vill du svara så ta det i gästboken. Jag varken orkar eller kommer att titta så mycket mer i den här tråden ikväll.

2008-09-23 23:43
Ruttet att den här tråden skulle innehålla en hel del idioter som på något sjukt sätt tycker att en skolmassaker är något att skämta om, samt tjafs på dagisnivå.
Still in the bridge

2008-09-24 00:19
Trodde ärligt sagt inte detta när jag såg tråden. Såg länken och det började gå upp för mig. Finska regeringen hade chansen att göra nåt åt vapenlagarna i November förra året, de var ignoranta, och 10 människor fick sätta livet till på grund av deras jävla ignorans! Det är ju bara att inse faktum vad som händer när ett sånt här brott sker, det är ju bara ställa frågan "kommer det att ske igen, eller kommer det att ske igen?"
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2008-09-24 01:19
Om jag kommer ihåg rätt från nyheterna tidigare ikväll tog polisen in honom dagen innan eller samma dag efter att ha hittat videor på tuben där han delar ut ganska uppenbara hot.
Men de lät honom behålla sin pistol.
Hur snett har det inte gått om man kan skjuta med pistol och hota att döda på världens största videosajt men ändå får behålla sitt vapen?

2008-09-24 01:42
Spelar inte riktigt roll om det är i förhållande till mängden invånare när folk dör på skolor.

Det där emotionella argumentet är ju skitsnack och det vet du :) Givetvis spelar det roll huruvida det sker 7 incidenter i ett land med 80 miljoner invånare medan det sker 4 incidenter i ett land med 5 miljoner invånare, när man diskuterar hur vanligt något är.

2008-09-24 04:28
När jag dessutom läser tråden och konstaterar att det skett lika många gånger i Tyskland som i Finland, trots, som hobbs säger, 16 ggr fler invånare i Tyskland... då är det inte mycket att be för.

2008-09-24 08:13
Jag var hos mina morföräldrar igår kväll, när vi såg nyheterna så vart vi ganska rejält chockade av det som skett. Min chock blir inte mindre när jag läser i den här tråden och ser att folk skämtar om det här som om det vore en counterstrike shootout. CS är en sak, Liv en helt annan och dyrare sak. Jag menar så här. Vem som helst kan bygga upp en bana till Doom som liknar sin skola, och "öva" sig på att döda motståndare. Därmed inte sagt att man går från TVspel till handling. Colombine masakern var uppbyggd i Doom rum för rum. Och vad jag hört så fanns den banan att ladda ner från ID Software's level databas fram tills masakern. TVspel är influerande, men det är inte TVspelet som är den utlösande faktorn. Detta är vad jag tror. Hoppas inte den här flugan når Sverige.
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2008-09-24 09:22
ännu en gång, tragiskt
SKU - SKU - SKULASON!

2008-09-24 10:49

Nog för att det är frestande att racka ned på vapenlagar men som stylusdef påpekade så mår många finska skolelever dåligt, skolutbildningen kan vara väldigt tufft, det är inte för inte som finska elever brukar anses vara bäst i Norden.
Det sker många kontroller om man skall köpa ett vapen på lagligt sätt i Finland, man måste söka tillstånd hospolisen, dessutom måste man bevisa vad vapnet skall användas för (jakt, hobbyskytte, tävling, osv), skäl som självförsvar eller försvar av hemmet godtas inte. Man måste söka tillstånd för varje enskilt vapen och dessutom kan man förlora vapenlicens redan vid relativt små brott som t ex fortkörning.
Har för mig att ca 650 000 st av ca 5.3 miljoner invånare har vapenlicens och ca 60% av dem för jakt, resterande andra för andra godkända ändamål (där ingår som sagt inte självförsvar). Personligen tycker jag inte att det är en hög siffra med tanke på jakttraditionen. Och de flesta illegala vapen är "memorabilia" från andra världskriget.
Även om jag är antivapenanhängare så tycker jag fokusen främst skall ligga på förbättra människors psykosociala miljö och samhällsklimatet, folk kommer alltid riskeras att mördas (med skjutvapen eller inte) ifall vi inte blir bättre på att fånga upp dem som mår så pass dåligt att de har mordiska tendenser.

2008-09-24 11:01
Jag tycker inte att alla finska dialekter låtar som "djävla cpmongo till språk", vissa talar väldigt mjukt och melodiskt och låter rätt gulliga. Visst man behöver inte tycka om det finska språket men man behöver inte komma med en massa rasistiska skämt och förolämpa folk som talar det språket så fort Finland kommer på tal. Som om jag klankar ned på dem som pratar med en för mig "ful" svensk dialekt eller något "fult" språk så fort den berörda nationen nämns. Så mycket HAT i denna värld!

2008-09-24 11:07
Alltså JanieJones, om du tar ett så fullkomligt uppenbart oseriöst inlägg på allvar blir jag mörkrädd.

Men sure thing, two can play that game;
Vad i mitt uttalande är det du tolkar som att jag tycker illa om Finland? Är det ordet "cpmongo" du tycker har en negativ klang? Tycker inte du att cpmongon kan vara mjuka & melodiska? Vissa av dem sjunger faktiskt riktigt bra. Har du något emot förståndshandikappade personer?

Gå & bajsa nu & sluta överreagera bara för att någon råkade rampa på en (uppenbarligen) djävligt öm finsk tå.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-09-24 11:12
Språket har ingenting med det här att göra. Absolut noll. Vad som har att göra med det här är den faktiska handlingen hur svårt språket än är.

2008-09-24 11:17
Läste att snubben brände kropparna efteråt. Är det sant så är det här nog det sjukaste jag hört på väldigt, väldigt länge.
•pave paradise•

2008-09-24 11:34
vad är det i finland som är så jävla jobbigt då? psykosocial miljö o samhällsklimat hit o dit.. vad är skillnaden mot det svenska/norska/baltiska samhällsklimatet? dom kanske skulle pröva att släppa in några invandrare för att lätta upp stämningen?
vadå? jag dyster?

2008-09-24 11:44
greggan:

Jag såg faktiskt en svart kille lägga ut ljus där på TV idag. Och jag var faktiskt lite överraskad. Har i ärlighetens namn inte sett någon som ser ut att ha utländsk bakgrund de gånger jag varit i Finland.
•pave paradise•