Okänd insättning på mitt bankkonto?
Hallå! Loggade in på min bank igår och fick se att någon hade satt in pengar på mitt konto. Det rör sig om ca 3000 kr, och jag vet inte vart pengarna kommer ifrån. Frågade mina föräldrar ifall det kanske var dom som hade satt in pengarna. Men icke. Tänkte avvakta och inte röra pengarna. Men vad ska jag göra om de ligger kvar om några veckor? Bör jag kontakta banken, eller kommer banken att kontakta mig? Blir jag ersättningsskyldig om jag rör pengarna?
Toastare
2008-09-21 17:53
Det är rätt lång tid de kan kräva tillbaka pengarna om de är felaktigt insatta och de upptäcker det. Det rör sig iaf om flertalet år. Bästa du kan göra är att höra av dig till banken. Har du tur så kan de inte se nått fel.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-09-21 17:54
står det inget på instättningen?
Va glad ffs :D
o just de.. du är jävligt äcklig också.
Oj, visste inte att det rörde sig om flera år (!) Antar att det är lika bra att kontakta banken och hoppas på det bästa. Någon som varit med om liknande händelse. Vad gjorde ni?
Det står följande: Bokföringsdatum 08-09-19 ---> Trans.datum 08-09-23 ---> Kontohändelse: insättning. Det står alltså inte vart pengarna kommer ifrån. Tycker bara det är så skumt.
Har du loggat in via ditt kort och kollat på det sättet? Alltså med din e-kod eller vad det nu är man använder. Har ju själv nordea och då är det e-koden.. När jag bara loggar in med "Förenklad inloggning" så står det inte meddelanden och sånt. Måste logga in med e-koden då för att se. Kanske du har detsamma?
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
magnetism P20 Jag vet inte exakt vad du menar, men jag loggar in med min bankdosa. Finns det fler alternativ? =)
Okej, nej det var nog den såkallade "bankdosan" jag menade då :-) Den där du kör ner ditt kort i menar du då va?
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...
Ja, precis. Med undantag från att jag inte behöver mitt kort, då jag har swedbank.
Frågan är ju vad som händer om du nu skulle använda pengarna.. Egentligen borde du väl bara kunna berätta detta för en polare, sedan om det nu skulle bli en utredning blabla säger du till banken/snuten att du trodde pengarna var från din polare som "var skyldig dig pengar". =D
jeppehehe P18 Haha. Jag tvivlar oerhört starkt på att det skulle fungera som ett resonabelt underlag i en utredning :) Är ganska säker på att banken kan spåra vart pengarna kommer ifrån. Men jag avvaktar som sagt ett tag innan jag kontaktar banken, och hoppas att pengarna fortfarande är kvar på kontot om några veckor, och att banken ger mig klartecken att spendera dem hursom :)
Klart som fan dom kan kolla var pengarna kommer ifrån, det är inte det som är poängen. Allt handlar ju om hur DU uppfattade situationen, för om du nu antog att pengarna var från din polare som var skyldig dig pengar så har ju du inte gjort något riktigt fel. Sen kanske man får betala tillbaka pengarna ändå, det vet jag ej.
Jaha, du menade så. Tänkte faktiskt på det förut, men tror att jag är för ärlig för att göra det. Vet ju som sagt inte vart pengarna kommer ifrån, och för mig skulle det kännas som stöld :D
Toastare
2008-09-21 18:41
Som sagt, det bästa är att du hör av dig till banken.. och säger de att pengarna ska vara där så ska de. Kanske är nån stackars sate som får ett skott i vardera knäskål om han/hon inte har de pengarna? ;)
Ja, precis. Jag vill ju som sagt inte stjäla någons pengar. Men jag är en fattig student utan fast inkomstkälla, och är dessutom i stort behov av pengar just nu. Så låt oss alla be en bön, och hoppas att jag förhoppningsvis får behålla pengarna.
Lätt fånget, lätt förgånget.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
TA DOM
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ta ut dem och använd dem, sen om den dagen kommer då du måste betala tillbaka vilket är osanolikt att detta komma ske, så är de bara att punga ut 3lax. Men somsakt tror inte ens folk lägger ner någon större energi på att spåra 3lök i varje fall inte efter flera år framåt.
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.
Om du orkar, så sätter du de på något sparkonto med bra ränta, så låt de sitta där och öka i värde, sen om banken vill ha tillbaks sina 3000 smackaroner, så langar du de sina 3000. Know what I mean jelly bean?
At the gates of Eternity...
det BC99 skriver låter faktiskt som en riktigt bra ide.. då tjänar du ju pengar vad som än händer
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Ta ut pengarna, du är INTE återbetalningsskyldig på något annat sätt än moraliskt o det vet ju vi alla att bankerna saknar så.. Grattis
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
BC99 P25 Vad ligger höga sparräntor på? 5 procent? Han kommer ju bli snuskigt rik på det här. 150 kronor per år, förutsatt att det tar ett år för banken att lista ut det här.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
candide bättre än ingenting, eller hur?
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Lollarn Det beror ju på hur man ser på det. Eftersom att man skulle behöva starta upp ett nytt sparkonto (förutsatt att man inte redan har ett) så tar ju det tid. Sen känns det som att det kommer ta banken typ en månad innan de inser att transaktionen är felaktig, om inte annat kommer personen som överförde pengarna inse det. Då blir det alltså ännu mindre pengar. Så säg att det tar banken en månad att rätta det här. Då kommer han få (3000*.05)/12=12.5 för besväret. Om det tar honom en halvtimme att fixa ett nytt konto blir det en timlön på 25 kronor. Är det värt det tycker du? Det är inte bättre än inget eftersom att besväret att genomföra det här borde vara värt mer.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Ska väl kanske tillägga att det är helt upp till var och en hur man värderar sin tid. Jag skulle inte gå genom besväret för 12.5, och inte heller det dubbla.
Det är mina, sorry kan ja få tillbaks dom? Skämt åsido, kontakta banken och fråga vad dom istället. Är pengarna inte dina så ryker du på att betala tillbaks dom hursomhelst, och det är rätt troligt att dom upptäcker det också om något är galet. Folk sätter inte in pengar åp andras konton utan vidare.. kommer inte pengarna fram så tar det inte många timmar/dagar/veckor innan det upptäcks.. tänk dig själv om du pyntat in cash på fel konto hur länge det skulle dröjja innan du märkte att något va galet.
cry me a river! --> thcrew
Toastare
2008-09-22 12:17
den civilrättsliga principen det går under, som ja googlat fram, heter condictio indebiti. Och den innebär att man måste betala tillbaka pengar som felaktigt med vissa undantag.
Då en betalning görs av misstag är mottagaren normalt återbetalningsskyldig av det felaktiga beloppet (condictio indebiti). I rättspraxis har dock utvecklats undantag från denna huvudregel. Det anses bland annat att om betalningen mottagits i god tro och beloppet har förbrukats innan betalaren framställt sitt betalningskrav, så är man inte skyldig att återbetala beloppet. Om du varit i god tro och förbrukat beloppet bör du alltså inte bli återbetalningsskyldig. Av betydelse för bedömningen är bland annat beloppets storlek, vilken typ av arbete du har, om du har fast lön eller inte, om lönen i huvudsak är densamma varje månad eller om den skiftar från en månad till en annan. Utgångspunkten för reglerna om condictio indebiti är att en person betalar till en annan i tro att han är skyldig denne beloppet och att betalningsmottagaren tar emot beloppet av samma övertygelse
Toastare
2008-09-22 12:19
I rätten, om det skulle tas dit, har jag svårt att tro att du kan försvara dina 3000kr som ploppade upp på kontot och sen har det ju med din samvete att göra. Du vet ju inte vad pengarna skulle gå till... Men det är ju upp till dig.
Fick ett brev hem idag från mitt försäkringsbolag, och det visade sig vara skadestånds-/ersättnings pengar. Trodde inte det var det från början, då jag för en tid sen fick en summa från försäkringsbolaget. Förstår inte varför jag helt plötsligt får mer nu dock..
Tacka och ta emot!
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU
Jag har förut fått pengar ifrån någonting som kallats sig för "DOC NRMATE", har fått allt från 300-1400:- i månaden och har fortfarande ingen aning om vem/vad sjutton det kan vara. Kontaktade banken, men dom hade inget svar på det. Kassatanten tyckte jag skulle shoppa med ett leende.
"if you cant beat them, join them"
samma sak hände mig förra veckan - sjukt! fick in 4800 bara så där, men nu har jag satt sprätt på dem, så jag hoppas inte på återbetalning nu bara.
what's good for the goose is still good for the gander.
Bränn allt på bärs!
Vi finns i varje hörn
Hangaround
2008-10-07 02:12
det hände min polare också, men hon ringde banken och de bara "jaså, nä det verkar stämma så varsågod!" ring banken!
http://matildaberggrens.blogg.se
Kräv hittelön om dom vill ha tillbaks pengarna!
ta ut dom rakt av och lev gott
Som sagt, har fått klartecken av banken att spendera dom fritt =) Var rester från mitt försäkringsbolag tydligen.
Lucky bastards!
grattis din rika fan =)
csavargo från ruff runkers
ah shit faaan! min morsa skulle sätta in ca 3000 kr på mitt konto, men nånting gick snett och cashen försvann .. måste ju va dom isf!! Langa mina cash kompis!!
hänt mig samma grej, swedbank satte in 7000kr på mitt konto förut... julafton! brände allt på nån månad åkte till usa o sådär. sen gick det ca 3 månader inget hände. sen en vacker dag, den 25:e i månaden då min lön dök upp så drog Swedbank 7000kr ett par minuter efter midnatt.. utan förvarning och utan efterspel.. hehe
för sent
kul o nämnas är att när jag ett par månader senare gick till swedbank och ansökte om VISA-kort knappa kärringen lite på sin dator och sen fick jag höra att "jag måste visa att jag kan handskas med mina pengar först" Gick till en polare som jobbar på ett annat av Swedbanks kontor.
för sent
Har fått brorsans lön utbetald två gånger, första gången blev jag överraskad över det insatta beloppet, vågade inte röra dem, dagar/vecka gick och inget brev kom och ingen ringde och hörde av sig så jag började spendera... Ca en månad senare får jag reda vad som har hänt och då har jag fått ännu en lön utbetald, dessa pengar överfördes direkt, till skillnad till den första som jag redan hade hunnit spendera, sjukt jobbigt att stå i skuld nu..
en bekant till mig fick 10000:- på kontot utan att veta vart dom kommer ifrån, hon slösade allt så ringde banken upp och sa att dom hade satt in pengarna på fel konto, men hon slapp betala för det var ju bankens fel...
Jag önskar att det var banken som gjorde fel, fan har lite kvar att betala av på skiten...surt!
jag har för mig att om det är en person som råkat lägga in pengarna på fel konto så kan man inte göra något åt detta... då har man fått pengarna.