Uppkörning i veckan!
I'm nervous like hell! I veckan ska jag köra upp i Södertälje, staden med backarna. Nu behöver jag lite tips från er som klarat körkortet.* I en uppförsbacke där högerregeln gäller, när man nästan är uppe. Visst ska man från 2:ans växel lägga i 1:ans och krypköra fram och sedan köra ut. (Dom från min vänster ska stanna för mig och dom från min höger ska jag släppa förbi)* När jag kommer till t ex ett rödljus och det lutar uppåt. Kan jag bromsa eller vill väg verket att jag ska stanna med hjälp utav koppling + gas (ingen broms)* Eco driving. 2:an till 5:an (50 km/h väg) och 3:an till 5:an (70 km/h väg) Vad mer ska jag tänka på? Tack!
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Jag fick f.ö lära mig hos körskolan att INTE gå från 2:an till 5:an direkt utan 2:an till 3:an till 5:an...kanske olika hos olika lärare? Tänk på att ta det lugnt och inte stressa upp dig. Tänk på att signalera tydligt vad du ska göra och vara uppmärksam på vad som finns runt om dig. Sunt förnuft :) Se till att stanna tydligt vid stopplikt. Signalera i rondeller. Hmmm...och ta det lugnt.
Lycka till :) Angående dina punkter... Punkt 1: beror helt och hållet på vilken sikt du har, är det fri sikt kan du ju köra på tvåan, är det begränsat så växla ner till 1an eller till och med stanna. Kom ihåg att du kan även bli kuggad om du kör för sakta. Punkt två, är det rödlyse så borde du nog stanna helt, att köra på gas + koppling kommer resultera i en smälld koppling rätt snabbt. Punkt tre.. jadu du måste ha rätt vridstark motor om bilen ska orka det, speciellt i uppförsbacke. Rekommenderar dig och växla till trean och därifrån till femman, dessutom bra mycket mer ekonomiskt/miljövänligt. Varför, jo för du måste gasa på mer från låga motorvarvtal för att få upp farten. Inte direkt okej att accelera sakta i 500 meter.
I uppförsbackar fick jag lära mig att aldrig hoppa över en växel men annars som jag skrev, men som du säger. Det kanske är bäst att växla till 3an sen upp till 5ans.
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu. http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Tack förresten! Inre & yttre - säkerhetskontroll kan man råka ut för har jag hört, men det beror på den man kör upp med tydligen om han vill köra den delen. men då gäller detta vällInre - stolen, ryggstödet, speglar. Yttre - Kolla höger/vänster blinkers, sätta i backen, kolla hjulen, helljus/dimljus osv. Kommer han/hon fråga vart de sitter osv? t ex "Berätta för mig vart du har dimljuset". Har alla bilar liknande ljussystem, alltså vitt är backen på alla eller är de olika?
Inre säkerhetskontroll är ju bra mycket mer än speglar och stol. Parkeringsbrom, sån där man pumpar med bromsen och den ska sjunka, fläkt... Tror som sagt det är olika från fall till fall.
Slapp säkerhetskontrollerna helt jag. I Stockholm är det mer eller mindre garanterat att man får köra i rondell då det finns ett antal i Sthlm, så tänk på positioneringen i dubbelfilig rondell. Det som kommer även vara är att köra efter märken, a la kör mot stockholm och så för läraren in på en rutt på vars märken det står E4 eller annat skit och inte Stockholm exempelvis. Bästa är nog röka en jolle innan så man lugnar ned sig, med det sagt så anser jag att droger och bilkörning hör inte ihop så undvik drogerna, däremot kanske du kan fixa dig en avsugning innan så du chillar ner =)
Inre säkerhetskontroll, då ska man trycka ner bromsen sedan starta bilen? Sen testa köra iväg med parkeringsbroms i för se om den går.. Sen ljusen . Jag vet vart allt sitter fram men inte bak! Är det likadant på alla bilar?
Dimljus ! Vart sitter det där bak? Där fram vet jag. Vita där bak är back bromsljuset. Hjälp mig med ljusen!
Frozen F24 Du kan ju gå från 2an till 4an utan problem tror jag.. Men till 5an är värre tror jag.. Eller e jag ute och cyklar? Du behöver inte stanna med gas och koppling vid rödljus.. Men du ska iaf kunna starta där.. dvs att du bromsar och sedan får en jämn start från backen annars rullar du ju på bilarna där bak. NO STRESS!!!
Jag har ingen personlighet
Dimljuset bak på de flesta bilar är EN stark röd lampa som oftast sitter innanför bromsljusen. Så håll koll på en mindre röd lampa på, antagligen, bara ena sidan. Inre säkerhetskontrollen som jag minns den är: -Rätt justerade speglar. -Mätare/instrumentpanel -Testa av bromsolja (innan du slår på motorn, tryck upprepande gånger på bromspedalen/pumpa och känn att du möter ett fast motstånd som inte sjunker undan eller "studsar") -Testa av Broms-servo (med motorn avstängd fortsätt trycka ner bromspedalen så mkt du orkar, slå på motorn och den ska gå ner hela vägen i botten) -Testa av styr-servo (görs samtidigt som broms-testet, med motorn avstängd försöker du vrida på ratten, slå på motorn och plötsligt går ratten att snurra på!))
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Jag körde upp i Södertälje i juni förra året och fick göra följande Yttre säkerhetskontroll typ kolla lampor, däckmönster etc. Sen om jag inte minns helt fel fick jag köra mot pershagen och in i något bostadsområde, back runt ett hörn, sen tillbaka mot stan igen. Därefter köra upp på motorvägen vid saltskogsbacken och köra av mot Statoil verkstadsvägen, köra en bit på gamla nynäshamnsvägen, sen tillbaka genom birkakorset och till körskolan. Hoppas att det hjälpte något :) Har f.ö. ingen koll på dom "nya" eco-drivingreglerna.
Snus är de intellektuellas drog.©<br>
Hela poängen med en uppkörning är att den ska vara "unik" och inte följa ett mönster. T.ex FÅR kontrollanterna inte kolla upp vad man kuggat på innan för att lägga in ett sånt moment för nästa försök. Bra eller dåligt kan man säga vad man vill om, men ingen poäng att försöka dela med sig av sina rutter. Mina 2 uppkörningar gjordes båda i Farsta men trots det skiljde de sig så enormt mycket att jag knappt upprepade ett enda moment.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Math Men han skrev 2:an till 5:an vilket jag iaf blev avrådd från.
Jaha ja. missförstod my bad
Hahaha, när jag läser allt detta så VET jag att jag aldrig kommer att få körkort :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag gjorde det i södertälje förra veckan.. Gick åt skogen... tyckte han haha. Nej men jag missade på några smågrejer bara, lite trist. Jag tror att södertälje är svårare än de flesta andra städer, Men lycka till!! Jag kommer nog försöka nästa vecka igen..
woo, har det i Lund snart... Lund är en skitstad att köra i rakt av fan.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Håller tummarna för dig jag Tikkan! Kan faktiskt förstå din nervositet :) Har nyss börjat kört på trafikskola jag också, kört två gånger nu, har klarat uppskrivningen. Skulle inte sitta helt fel med ett körkort i handen direkt. Angående nån som skrev att Södertälje är backarnas stad så tycker jag det är sjukt svårt att hitta dragläget med bara koppling och gas (ingen handbroms åtdragen), speciellt på en bil som man är jääävligt ovan med, tex den på körskolan :) nån som håller med?
Live Hard, Die Young
Men du måste ju köra upp nu inom två månder, nya regler sen den 1e september ju.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Angående nån som skrev att Södertälje är backarnas stad så tycker jag det är sjukt svårt att hitta dragläget med bara koppling och gas (ingen handbroms åtdragen), speciellt på en bil som man är jääävligt ovan med, tex den på körskolan :) nån som håller med? Det är lättare när man har kört lite. Är inte så svårt man anpassar sig.
Jag misslyckades :(
Redaktionen
2008-09-12 16:17
Redaktionen
2008-09-12 16:18
Tikkan Det gjorde jag också på första. Det är inte hela världen. Nya friska tag :)
Moderator
2008-09-12 20:55
2:an till 5:an på 50 väg ;O De enda dom sagt till mig är 3:an till 5:an på 90 väg. Kanske är olika från skola till skola som nån sa. Sen kan man väl knappas kugga på att man inte kör eco driving? Eller är jag ute och trampar? Är också på G med skrivning och uppkörning, fyfan. Kan man inte bara få körkortet i flingpaketet eller nåt? Fred :)
myspace.com/jiahprod
Använder ni någonsin 4an? Jag växlar runt hejvilt när jag kör. Har precis börjat köra i Spanien och det är helt andra regler. Ball som fan att köra här. Stoppskyltar verkar inte gälla och folk kör mot rött under de första sekunderna.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
J-A Jag blev kuggad på eco driving första uppkörningen. Glömde helt bort det.
Det där med ecodriving är bullshit, varför införde de sånt? Som om nån skulle bry sig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fick precis reda pa att jag som bosatt pa Mallorca kan ta mitt korkot har, pa engelska da, och inte spanska vilket gjorde det ¨mycket intressant.. Ska enligt mina spanska polare vara ratt simpelt har, kanske annat om man ar "invandrare" vad vet jag ;) Siktar pa en Jul-uppkorning
http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU