Svenskar med Invandrarbakgrund.
Kanske inte är den bästa Topicen man skulle kunna komma på men vafan. "Varför skriver denna svennen ett sånt är inlägg?" tänker nog som flesta! Det va så att jag kom och tänka på en kommentar som jag såg på Youtube för ett tag sedan som va ungefär såhär "jag är född i ett land jag aldrig kommer att vara en av er/dom" Kommer inte riktigt ihåg sådär ordagrannt men nått i den stilen. Som jag tolkade det så va det att en med invandrar bakgrund skrev att han är född i sverige men aldrig kommer tolkas som en svensk. Själv kanske jag inte direkt är guds barn och har vart så rättvis mot alla folkgrupper och jag har vell slängt ut mig nått annat dåligt ord när man snackar men kompisar osv men är man dum så är man. Jag fick en bra kompis på gymnaset som var utav invandrar bakgrund och va satt på murbruk på tegel. Vi båda älskade stand-up och your momma skämt så varje gång vi drog igång så va det bara vi två som skrattade till vi höll på dog medanst alla andra frunderade vad vi hade rökt på lunchen. Kanske vart lite långt men min fundering är ändå, folk med invandrar bakgrund, känner ni er ej som svenskar? detta kanske va ett dumt inlägg men man måste ju fråga annars får man inget veta. (förlåt om jag råkade förolämpa någon, inte med mening) Peace.
There's nothing more powerful than to arrive at your womens house all ready on nut #2! you wont be bullshittin on nut #2! -Katt Williams
har jävligt många invandrarvänner och inte många ser sig som svenskar.
Sverige är ju inte direkt bäst i världen på att välkomna folk och få dom att känna sig som hemma, inte konstigt att många känner sig utanför.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Jag är en människa som är född på jorden sen får folk kalla mig vad de vill. Frågar de så anpassar jag mitt svar efter vad de vill höra så får de känna sig nöjda.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vet inte om jag orkar ge mig in i den här debatten men here goes. jag vänder mig mot hela tanken om vad jag är eftersom det bygger på att till att börja med definera vem som är svensk. låt oss börja där. är det någon född i sverige, med svenska föräldrar typ tusen år bakåt i historien? då är det inte många som är svenskar. När är man typiskt svensk ? Vad är svenskhet? Nationen som begrepp är en konstruktion, det är ett avgränsat landområde vi gett ett namn där vi kallar ett visst folk för en viss typ av människor, dvs invånare på det landområdet. Varken mer eller mindre. Att då försöka urskilja hur berta från dalarna är typiskt svensk, när hon i själv verket kanske är väldigt typisk dalmas är omöjligt. vissa säger att hon är det ena, andra det andra. det är precis vad som händer mig själv personligen hela tiden. ibland är jag norrlänning, ibland finne, ibland svensk. det tycks vara så att jag aldrig själv får bestämma vad jag är, vad jag identifierar mig som, och inte heller kan jag vara allt och samma på en gång. känner jag mig svensk då? ibland väldigt, ibland inte alls. oavsett hur svensk jag ibland känner mig kommer jag inte ifrån den överhängande känslan av utanförskap och främlingsskap som jag tror är ofrånkomlig när man växer upp med rötterna i en annan kultur.
jag ger och tar,respekterar svenska levnadsättet,försöker anpassa mej men jag har min kultur att tänka på och mitt levnadssätt som jag inte vill glömma och som jag är stolt över.Så om vi skall vara helt realistiska så känner jag men inte som en svensk men kanske e del av det nya sverige? (som vissa kallar det)
http://soundsof051.com/
btw så är jag inte född här,som han på youtube klippet...så de kanske lite mer annorlunda
http://soundsof051.com/
känner mig hyffsat svensk, har varit svensk medborgare i 4 år nu. har förövrigt dubbelt medborgarskap. är light-invandrare så jag smälter in i mängden så folk som inte känner mig ser mig som svenne. kännde mig bara utstött i början när språket inte var 100% korrekt. sånt sitter ju kvar så jag kan inte idetifiera mig som helsvensk. sen i finland så (10 år sedan ja bodde där) skulle jag nog ha svårt o identifiera mig som finsk osv...egentligen ingen biggie, palla bry sig :p
Haters gon' hate...
Adjektivet svensk kan betyda:
Substantivet svensk (plural: svenskar) betyder en person från Sverige.
Källa:
Wikipedia Eller, vad är en svensk?
Don't trouble trouble until trouble troubles you Rätta mig om jag har fel.
__virre__ : Kan också bero på att vi tar emot för många så vi helt enkelt inte kan eller har tid att löse detta problemet?
BAHA!
Jag är en människa som är född på jorden sen får folk kalla mig vad de vill. Frågar de så anpassar jag mitt svar efter vad de vill höra så får de känna sig nöjda. Håller med till 100
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Jag är inte född i sverige men jag känner mig varken svensk eller som en utlänning jag känner mig mer som en social outkast :)
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers
Infinitiv : hahaha :)
BAHA!
Jag skrev precis klart min C-uppsats i socialantropologi med liknande frågeställningar (vad känner man sig egentligen som, och vad identifierar man sig som?), men jag inriktade mig endast på andra generationens chilenarsvenskar. Begrepp som "invandrarbakgrund", "andra generationens invandrare", "svensk med utländsk härkomst" används fortfarande flitigt av svenska staten och dess myndigheter (och även media). Vilket även kan resultera i att vi - ALLA svenskar använder sig av de termerna (eller mer förenklade versioner som "svartskalle", "blatte", "invandrare"). Dessa ord hjälper alltså till att skapa en diskurs som påstår att dessa nya generationer skiljer sig från de "ursprungliga svenskarna" och är annorlunda. Ett "vi" och "dem" tänkande uppstår lätt med den bakgrunden. Man pratar om "olika kulturer" och olika sätt att tänka på.... osv. osv. och vi delar upp befolkningen i olika läger. De "riktiga" svenskarna... och "de där andra"... vissa tar till sig detta, andra motsätter sig det. Äh jag babblar bara nu. För att inte känna som att man är utanför i dagens multikulturella samhälle måste man ta till sig ett nytt sätt att tänka, och inte dela upp världen i svart eller vitt. Jag är en kameleont. Jag identifierar mig med det jag vill identifiera mig med, när jag vill det. Det handlar om att INTE välja sida när det gäller nationalitet, etnicitet, kultur osv. Jag är jag, en person i världen. Men visst jag känner mig hemma i Sverige, min far är svensk. Jag hade en svensk-chilensk uppväxt. Ibland (beroende på social situation) vill jag känna mig som svensk. Ibland vill jag känna mig som chilenare/latina. Jag kommer aldrig se på mig själv som en person med "invandrarbakgrund" eller använda ett sådant begrepp. Jag invandrade ej, och jag avskyr det där ordet (släng in "andra generationens invandrare" också vilket jag var fram tills några år sedan enligt staten). Jag är väl chilenarsvensk för folk som tvunget måste sätta en stämpel på mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
IDIOT, du gör sannerligen ditt användarnamn rätta.
Det är så olika. Jag är halv svensk/halv polsk och i Sverige är jag svensk och i Polen är jag polsk. Jag själv ser mig på typ samma sätt.. Men orka kategorisera sig själv.
ModernDrunkard P23: Ok men ska du hålla på och vara rolig så får du juh också förklara dig?
BAHA!
IDIOT, du vet väl själv vad du skrivit i tråden, förstår du inte efter det borde du skapa ett nytt konto; TOTAL_IDIOT P22.
ModernDrunkard P23: Men va snäll och förklara dig vad det är du tycker är så jävla idiotiskt innan jag börjar kalla dig idiot tillbaka?
BAHA!
"__virre__ : Kan också bero på att vi tar emot för många så vi helt enkelt inte kan eller har tid att löse detta problemet?" Det där är ju en bra start din jävla mupp.
ModernDrunkard P23 : Nä nu är jag trött på dig, vafan tror du är felet då? hur ska vi kunna få folk att anpassa siig och lösa andra problem med invandrare när vi varje år trycker in mer och mer och oftast sätter dom på samma plats? och för jämnan bestämmer oss för att trycka in mer? du din smarta människa får gärna förklarar detta för mig istället för att komma med en massa påhopp och tycka att folk är idioter för att dom framför sina åsikter, man kan inte tycka att folk är idioter bara för att dom inte tycker som du serru serru serru.... HIT ME! vill dock tillägga att jag förstår att folk behöver hjälp att fly osv osv osv osv osv osv osv.....
BAHA!
Jag är svensk. Jag heter Jamal.
Jag är svensk, med invandrarbakgrund.
At the gates of Eternity...
Definitionen av "svensk" är ganska svår. Det är ofta jag känner att jag verkligen inte passar in som svensk. Som svensk ska man gilla Magnus Uggla och Per Gessle, ha varit i fjällen och åkt skidor, åka på charter, gilla att åka ut i skärgården och vara i naturen, växa upp med Sveriges Radio och DN och känna till en viss mängd och typ av kultur. Med viss reservation för musiksmaken. Jag har aldrig varit i fjällen, aldrig hängt ute i skärgården, åkt skidor en gång i mitt liv (då var jag åtta nio år, åkte ner för en liten backe ett par gånger), är inte vidare mycket naturmänniska (det är inte värt besväret att utsätta sig fästingar), vill inte bevara "den vackra naturen" i Stockholm - vi borde faktiskt asfaltera och bygga in halva Hagaparken och bygga högt, högt, högt om vi ska bli av med bostadsbristen (våga ta steget från stor by till stad), tycker SR för det mesta är slöseri på pengar men DN hade vi faktiskt ibland till och från hos båda föräldrarna. Och när jag kommer ut på arbetsplatser märker jag att mitt sätt att se på saker skiljer sig markant från alla andra svenskar.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
men hälften av de där du rabblade upp nu har inte jag heller gjort...och jag är "helsvensk", så din definition av en svensk är inte alls nödvändig!
BAHA!
Jag är andra generationens swartskalle, har dubbla medborgarskap, men ser Sverige som "mitt" land.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
IDIOT - Nettomigrationen för Sverige är enligt SCB 10-12 000 personer per år. Det inkluderar de som kommer hit som flyktingar, de som kommer hit som anhöriginvandrare och de som kommer hit som arbetskraft. De utgör alltså en dryg promille av befolkningen. Knappast så otroligt "för många" som du vill påskina. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande P31 : jag anser fortfarande att det är för många (trodde dock de var fler kan jag erkänna) då vi har stora problem gällande ämnet som vi behöver lösa innan vi ens ta emot 2 till....
BAHA!
Ett av problemen är definitivt folk som inte kan relatera siffror. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Men kom på nån bättre lösning själv då? med dom problemen vi har idag så är 10-15 tusen för mycket....vad har du för källa föressten?
BAHA!
Min hänvisning var, och är, SCB. Lösning har jag skrivit i politikforumet. Gör gärna en sökning ("invandring" som sökord och "Mabande" som användare borde funka finfint). 10-4, over...
Jag känner mig svensk, sen är det klart att man märker att man skiljer sig en del från sina svenska vänner när man pratar barndomsminnen, ofta har vi varit uppfostrade på olika sätt, de svenska kompisarna har firat riktig svensk jul, hälsar på mormor o morfar på helgerna o åker skidor. Sånt jag aldrig fått göra. Jag är halv serb halv kroat född i Bosnien men bor i Sverige. Inte så lätt när folk frågar vad man "är" - vad är jag? Jag är inte serb, jag är inte kroat, jag är inte bosnier och jag är inte svensk. Varken serber eller kroater "gillar" en (alltså ja, klart att folk inte går runt o hatar en för att man är blandning men det var därför vi fick fly från kriget o de e fortf. lite "fult" att vara blandad) och i Sverige är jag bara "utlänning". Men Sverige känns som mitt hem, har bott här 2/3 av mitt liv, pratar svenska, umgås med svenskar och folk tror oftast att jag är svensk. När jag är i Kroatien, Bosnien eller så så känner jag att jag längtar hem till Sverige. Jag känner inget behov av att sätta någon etikett på mig själv - "svensk", "kroat" "serb-kroatblandning" whatever. När folk frågar mig vad jag är säger jag bara - mamma är serb pappa är kroat så får de lista ut resten själva.