I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-08-28 18:41

Gymnasie

Yoo boiisss...
jag har precis börjat i gymnasiet och jag går eltekniki .. riktigt tråkuigt och j ag skukke aldrig kunna tänka mig jobba som elektriker... så jag ska byta till samhäll eftersom det är så pass brett , någon som har erfarenhet av samhällslinjen? .. vad kan man jobba med senare och så vidare? efter högskolan alltså ... man kan väl alltid komplettera de ämnen som man inte läst om man vill komma in på en skola där det behövs? sedam funderar jag kanske på att gå datorteknik istället.. men inget är direkt säkert.. jag är väldigt osäker på allt.. någon som har några tips oo likande??

tack på förhand!! ;P

Get Random!

2008-08-28 18:56
Finns nog ett par trådar redan som du bör skumma igenom innan du skapar en egen.
be the change

2008-08-28 19:15
kollat igenom . sökt.. hittar ingen tråd "/

help me help me help me ... jag byter till samhäll imon tror jag.. skolan ligger 5min ifrån mig vilket är en avgörande faktor men är samhäll en bra linje? .. vet inte vad jag vill jobba med som sagt och jag ska plugga vidare tror jag
Get Random!

2008-08-28 19:23
Om du inte vet vad du vill jobba med så är samhällsvetenskapliglinje helt korrekt val. Det består av en bra bredd av kurser, samt tillgång att fördjupa dig i exempelvis Samhäll C och D som vi läste.

Men du har inte en chans att få något jobb med hjälp av din gymnasieutbildning. Utan du står bättre tillänglig på arbetsmarknaden med en elektrikerutbildning. Dock har du bättre förutsättningar att läsa vidare på universitet/högskola då samhäll inkluderar engelska b, matte c (eller tog dom bort det?). Det är något jag inte kan tänka mig elektriskutbildning har i alla fall.
Keep crushin'!

2008-08-28 19:31
Stizze; Vet ej, men för att kunna läsa vidare på HR högskolan så behövs Engelska B & Matte B.
Just a.. point note
*snaark*

2008-08-28 19:31
nää .. jag vill inte jobba som elektriker alls .. no way in hell ... men om man vill gå på en skola där de kurserna man gått inte räcker till kan man läsa in dom efter gymnasiet i sådana fall?
Get Random!
Moderator

2008-08-28 19:32
nä om du liksom känner att du inte är intresserad av nån av dom praktiska linjerna som finns så ta samhälle. där får du all grund du behöver för att kunna plugga vidare sen.
//TW

2008-08-28 19:38
Och det var precis det jag lyfte fram som positivt med samhäll furder P18. Men jag tackar för att du förklarade ännu en gång.

Jag var extremt tveksam när jag började studera samhällsvetenskapligt på gymnasiet. Men jag var verkligen supernöjd när jag väl var klar.
Keep crushin'!

2008-08-28 19:54
så det går läsa in extra kuRser och så sen? ;P
Get Random!

2008-08-28 21:53
Stizze P23; No problem :). haha, iaf, jag försökte bara vara trevlig och berätta hur det är på HR, men det sägs att det skall vara klarade B-kurser (engelska och matte) i alla högskolor, inte beroende på vad du läst tidigare.
*snaark*

2008-08-28 22:11
Jag har precis börjat mitt tredje år på samhälle. Jag tycker att det var skitkorkat av mig att börja sam-sam. Det beror på om man gillar att plugga livet ur sig i tvåan. Om jag hade fått ändra mig nu hade jag tagit något estetiskt eller något hantverkarprogram.
huset röd

2008-08-28 22:47
Plugga livet ur sig? Det är ju i tvåan som det børjar bli lite intressant att gå sam-sam.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

Groupie

2008-08-28 22:55
elprogrammet lär man ju vara tvungen att plugga minst matte c i och de brukar ju alltid finnas möjlighet till engelska b så de är väll inga problem att plugga vidare efter el.
..
Moderator

2008-08-28 23:53
industriprogrammet kan jag rekomendera om det är nån som är intresserad^^...Om man gillar att svetsa, svarva, fräsa, jobba med med metall osv i huvudtaget så är det en grymt rolig, lärningsrik och inte allt för jobbig linje. sen kan man rikta in sig på process om man inte gillar att jobba så mycket praktiskt, har inte så mycket koll på vad den inriktningen innehåller, men man utbildar så till processoperatör etc, tror man typ sitter o styr maskiner osv från datorer. Sen är det nästan säkert att man får ett jobb inom industri när man gått ut skolan om man skött skolan bra o klarat alla kurser. Man pluggar typ svenska A B, matte A, Engelska A, Samhällskunskap A, Natur A osv osv, inga svårare kurser, sen kan man ju välja till fler kurser om man känner för det =)
//TW

2008-08-29 14:52
Shitmannen; Sant, min brorsa gick industri. Tog några cetifikat och nu jobbar han på JBS och svettsar special beställningar så som industriledningar. Han är en av de 12 som får göra det, och han tjänar som fan nu bara för det ...
Iaf, att välja industri är smart som faen. Börja jobba på en lokal industriplats och skaffa certifikat och välj ett av de super bra industrierna så som JBS osv. Bra med pengar, lätt och inte allt för svårt jobb (så som Restaurang, ställningsbyggare osv). Det är mycket fysisktarbete (no shit sherlock haha) men det är även ett relativt lätt jobb då de använder mycket maskiner för att bära all metall osv.
*snaark*

2008-08-29 15:12
det största misstaget jag någonsin gjort var att välja samhäll. allt är fan bättre!

2008-08-29 15:45
du ska def byta om du inte trivs- nu-
jag har praktik på teknikgymnasiet (där du går?)
och du får inte full gymnasiekompetens om du går kvar o sedan inte vill ut på praktik, de kan inte erbjuda kurser så du kan gå kvar utan praktiken.

så byt nu om du känner så
kommer bli tungt annars

med samhällsprogrammet kan du bli vad som helst, men de ger inte yrkeskompetens och de krävs basår på högskola om du sedan vill plugga vidare på högskola/uni inom naturvetenskapliga program
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-29 15:45
dessutom eftersom komvux inte är vad de varit, inte lika lätt att bara läsa upp allt senare
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-29 15:51
med tanke på hur alliansen vill omforma skolpolitiken skulle jag inte bli förvånad om komvux är borta tills att du ångrat dig
http://www.kommandot.se/wp/

2008-08-29 16:40
hey! de är underbara de där alliansen, speciellt mot oss lärare... strålande.....

man KAN ju tycka. Att om man vill att barnen ska få bättre utbildning, så borde man göra de enklare för lärare att få en bra utbildning
lärarutbildningarna suger, o de har knappast hänt ngt de senaste åren, eller för den delen innan när faktiskt högern satt i makten o gjorde LPO 94 som vi går efter nu...
OCH...eventuellt.....kaaaaaanske...kan vi få bättre betalt? 22 000 i ingångslön känns ju toppen efter 6 års studier...verkligen.

istället för att vi numera får ta elevers mobiler.
och vi är så tacksamma.
det löser ju liksom allt.
vi får ta deras mobiler.

2008-08-30 03:26
Vilken lärarstudie är på 6år!? För den har verkligen utblivit från min vetenskap.
Keep crushin'!

2008-08-30 19:00
the complicated one.
tar du en fil kand, plus 90 poäng, plus korta lärarprogrammet(=gymnasiekompetens), får du ihop sådana siffror, eller tom fler år.

2008-08-31 13:55
Samhäll är så att säga b-laget. Du får behörighet till ja inget om man inte läser till matte c.
Väljer du något mer praktiskt får du iaf. något att dra ihop lite pengar till studier med.
Jag kan ju utifrån mitt eget intresseområde ge en översikt av vad man får tillgång till förutsatt att man läser sam med matte b vs. t.ex. natur.

Samhäll:
T.ex. de åtrovärda utbildningarna jurist och systemvetare bortsett från det är det inte mycket att hänga i julgranen. Civilekonom/Ekonom/NEkrävande jobb förutsatt att man läser till matte c.

Natur/:
Allt ovan plus alla läkarutbildningar/högskoleingenjörsutb./civing./arkitekt/lärare/hhs

Dvs. med ovanstående behörighet kan du nå stimulerande arbeten med oändliga möjligheter att utvecklas och stöta på nya utmaningar.
Men visst andra förespråkar annat. Jag talar bara ur egen erfarenhet som samsucker som stoppats från att göra det jag vill göra utbildningsmässigt som tur är har jag dock hittat min egen nisch där jag kunnat jobba under mina egna förutsättningar.

Pluss att du börjar lära dig lite riktig matte i D/E :)
And I got no friends, all i got is co workers, with mack 10s, that will ride for me like Soul Surfers

2008-08-31 16:10
jag tror jag bestämt mig.. samhäll aint my cup of tea.. ska gå teknikprogrammet istället .. där läser man massor av natur och matte , det lär ju ge en liknande kursplan till naturprogrammet + massa tekik skit? ..

är detta ett bra program? finns ju massa valmöjligheter tydligen som arkitekt, läkare, pilot(;P) ingenjör och skit + massa it saker..
Get Random!

2008-08-31 23:02
;P
Snus är de intellektuellas drog.©<br>

2008-08-31 23:11
Infinitiv P2, du vet ju inte vad du pratar om, om man läser samhälle så blir man behörig till i princip allt utom matematik, naturämnen, läkare, och ekonomer osv men med andra ord de flesta andra och då så har man en bättre grund att stå på än om man har läst natur och ska läsa något samhällsvetenskapligt, och om du väljer att läsa matte-c så kan du även läsa eknomi.
 DIF!