I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med att tala inför grupp?

Övrigt - Blandat

2008-08-21 22:31

Problem med att tala inför grupp?

Det här är ett problem som utvecklat sig för mig under de senaste åren. Hade inga problem med det när jag var mindre. Känner mig annars rätt självsäker på det ja gör, och det jag har att säga. Men så fort jag ska tala inför grupp (inte vänner eller bekanta dock) så svartnar de för ögonen.

Började på nytt jobb igår på en förskola, och hade idag föräldra möte. Alla fick ge en kort presentation av sig själva, jag hade småpratat lite me de flesta innan, och när ja fick ordet så fick ja knappt fram ord. De kom ju ord men de kändes som ja pratade från halsen, och jag började till o me SE konstigt mot slutet av talet. E nyfiken på hur jag uppfattades av andra om de märktes eller inte..

Men hur kommer sig detta? Vad beror problemet på? Och hur åtgärdar man de!

Nä fan

2008-08-21 22:34
Det är säkert så strippor känner sig första gången också. Spänd situation där ögonen är på en och man förväntas att leverera. Sen efter ett tag så blir dom väl vana och kör hårt!

Så du måste börja strippa helt enkelt.

2008-08-21 22:36
De gånger jag har blivit nervös inför grupp, har jag växlat mellan att kolla olika personer i ögonen när jag talar. Inte flacka nervöst med blicken, utan ta kontakt med de som lyssnar, för att dels läsa av att de är med dig, och dels för att om du koncentrerar dig på en person, så försvinner den stora massan, och det är ju den som framkallar nervositeten.

Manager

2008-08-21 22:37
jag har egentligen inga problem att tala inför grupp..

men det jag har problem med är "redovisningar" som man hade i skolan.. eller egentligen inget problem eftersom det inte syns utåt utan det är troligtvis bara jag själv som inbillar mig..

men jag hatar verkligen den stela stämningen som uppstår, speciellt när man tvingas snacka om något som man inte är hundra på eller ens är intresserad av...

skulle jag få snacka om hiphop eller new york eller whatever skulle jag inte ha några problem alls under redovisningar.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-08-21 22:51
Åh. Jag hatade alla som inte vågade prata inför en grupp på gymnasiet. Det är bara att prata!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-21 22:53
Åh. Jag hatade alla som inte vågade prata inför en grupp på gymnasiet.

Haha, get em!

2008-08-21 22:53
Yun_DI

Det är ju lite det som är hemligheten när det gäller redovisningar. Att kunna sitt ämne underlättar ju kraftigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-21 22:54
aniii

Vad är det för sjuk inställning du har mot folks svagheter?
Tror du inte att de som har problem med att prata inför grupp lider av det, och tycker det är asjobbigt?

2008-08-21 22:55
Hpnotiq P24, men seriöst. Ingen vet ju vad man snackar om. Det är bara att säga: Piaget var kognetiv. Det är ändå ingen som bryr sig vad fan han trodde på.

2008-08-21 22:55
conspicuous F21, det blir ju inte bättre av att inte gå upp och prata.

2008-08-21 22:56
haha, kognItiv såklart!

2008-08-21 22:57
Nej, men på vilket sätt drabbar det Dig att det finns de som har problem med det?

2008-08-21 23:00
conspicuous F21, för det blir så mycket tjafs, på gymnasiet.

2008-08-21 23:04
Och du orkar inte ha lite förståelse för att vissa människor har svårt för vissa saker?

Manager

2008-08-21 23:06
rädda iofs ett par betyg pga några bra redovisningar så enligt andra är jag väl rätt bra..

Snackar om något man inte har pluggat på (jag improviserade i stort sett alltid) så säger det ju sig själv att man blir lite halvnervig..

men några superproblem hade jag inte, det fanns folk som stammade sig fram och dom fick ju självklart extra mycket applåder av mig som är så sympatisk..

förstår inte heller varför det berör aniii att vissa ogillar att prata inför stora grupper..
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2008-08-21 23:07
Alla har väl saker som ter sig naturligt för en och när andra har svårt för samma sak så tycker man att det är konstigt. Helt normalt liksom så länge man inser situationen bara.

2008-08-21 23:08
man ska ju ha i åtanke att alla förstår att man är nervös också. det är ju ett sånt vanligt problem.

2008-08-21 23:32
jag brukar inte bli nervös om jag ska prata om något jag kan/vet något om. är det något jag inte läst på eller kan något om så blir jag bara less på mig själv och försöker göra det bästa av situationen, det brukar oftast lösa sig om man bara pratar på, om väder och vind! haha. men då blir jag inte nervös, bara arg på mig själv. annars är jag tvärtom, jag älskar att prata. (förlåt jantelagen!)

men träna, träna, träna! det är det enda som jag tror fungerar. undviker man det kommer det aldrig att gå över, precis som vilken fobi som helst. jag tror att vi som pratat mycket i många olika sammanhang (och har fått chansen att bli lyssnade på! framförallt!) eller stått på scen av olika slag sedan barnsben har det lättare. men det är bara vad jag tror. i klassen jag gick i senast hade vi flera stycken som hade scenskräck. i slutet av terminen sa alla de som mådde dåligt när vi började med att prata inför folk att alla var så sjukt duktiga, och framför allt stöttande, att alla snarare 'älskade' att prata inför folk nu. så, ja. att träna och utmana är väl det som gäller (och självklart få känna stöd av åhörarna emellanåt).

jag vet inte, men kan det vara så att du Kravmärkt inte hade pratat inför någon större grupp på länge? isåfall så kommer det ju att gå över. nästa och nästnästa gång kommer du att känna dig mycket mer bekväm :) nu minns du ju hur det är.

aniii F19
tråkigt att du har en sådan inställning. finns säkert någon som ogillade ditt sätt att vara/inte vara göra/inte göra i klassrummet också. har du någon fobi? föreställ dig människor som "hatar" dig för att du inte vågar utmana den.

2008-08-21 23:33
wooooowooo...hold up yo

catfight on? jag har megasvårt att prata inför grupp, värsta jag vet, finns inget värre. ibland när jag ska ha redovisning så kan jag inte sova på nätterna - sjukt. men skit i det nu, CATFIGHT ON!
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-08-21 23:36
jag måste nog säg a att jag go with conspi. för på aniiis bild ser
det ut som att hon har två huvuden.

2008-08-21 23:47
Catfight?

Jag vill bara få höra tjejens argumentation, jag har inte köpt något av det hon sagt.
Tycker bara det är tråkigt att hon verkar vara så trångsynt och oförstående.

2008-08-21 23:54
izzzzi conspi.

låt mig drömma. låt min fanatsi flöda, det kommer inte döda.
*försöker rhyma over here*

2008-08-21 23:57
Eftersom hon lyser med sin frånvaro lär det inte bli någon diskussion heller....

2008-08-21 23:57
Så jag tänker fortsätta tycka hon är korkad fram till att hon bevisar motsatsen.

2008-08-22 00:00
ok, blanda inte in mig! jag ville bara se lite mudwrestling haha

2008-08-22 00:00
Pratar aldrig inför en grupp. Fick många underkända redovisningar och sånt i skolan pga det. Kan knappt prata inför folk jag känner. Iofs sätter jag aldrig mig själv i den sitsen heller, man jag drar så fort det närmar sig.

Usch.

Det gäller inte bara att prata heller, utan bara att göra nånting öht i/med en grupp. Typ som sport tex, ej min grej då jag är "rädd" för de andra.

2008-08-22 00:03
Tycker bara det är tråkigt att hon verkar vara så trångsynt och oförstående.

Så jag tänker fortsätta tycka hon är korkad fram till att hon bevisar motsatsen.

Hahaha

2008-08-22 02:50
Jag har alltid undrat över om rådet att föreställa sig alla i publiken nakna verkligen fungerar. Någon som vet?
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-08-22 07:58
pimpslap

bara väntade på att nån skulle skriva den skiten.. nej
Nä fan

2008-08-22 08:17
"Åh. Jag hatade alla som inte vågade prata inför en grupp på gymnasiet. Det är bara att prata!" Instämmer,Ahh ljuva mina minnen.
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det

2008-08-22 08:39
Att vara förberedd är det bästa tipset. Vi hade en kurs i presentationsteknik i skolan och då pratade föreläsaren om att man skulle "äga luften" och tänka att de som sitter där faktiskt är där för att lyssna på dig. Att hålla något i handen är rätt bra om man inte vet vart man ska göra av händerna när man är nervös, och att ha ett vattenglas i närheten och ta sig tid att dricka om man blir nervös-torr i munnen. Sen är det inget fel i att ta en paus och andas om man tappar bort sig, om man inte börjar flamsa bort det.

THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-08-22 13:20
har lite svårt för det där jag med, har väl mest med självförtroende att göra
sist jag redovisade i en skola var på samhällskunskap b på komvux
hade druckit så jag var dyngrak och övat som fäen

vart bäst av alla på redovisningen också

2008-08-22 14:38
aniii F19
Åh. Jag hatade alla som inte vågade prata inför en grupp på gymnasiet.

Åh. jag håller med! hatade dom så sjukt mycket. Jag kokar bara jag tänker på det

Samma med alla tjockisar på gympan. blev så mycket tjafs när man skulle springa 100 meter.DET ÄR JU BARA ATT SPRINGA ERA TJOCKISAR

Och alla invandrare på svenskalektionerna som uttalade saker helt fel när vi hade högläsning. åhh fan vad jobbigt det var åhhhhh

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-08-22 15:20
Sluta klaga på anii, hon är ju bara en dum liten tjej, hon mognar hon också.

2008-08-22 15:24
Se till att du vet vad du pratar om och försök inte memorera ett eventuellt tal ordagrant. På så sätt så blir det ett mer avslappnat språk och du minimerar risken för en total blackout som kan inträffa om du glömmer bort en del av ett inprogrammerat tal. Om det går fel så får du helt enkelt bjuda på dig själv och göra någonting roligt av det istället för att börja svettas.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-08-22 15:32
Piaget var kognetiv

Ett perfekt besserwisserläge som jag måste utnyttja. Piaget var konstruktivist, inte kognitiv. Däremot kallas konstruktivismen även för den kognitiva teorin. Att säga att han "var kognitiv" blir således grammatiskt inkorrekt då det skulle antyda att han var "mänskliga tankeprocesser".
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-08-22 16:08
inte visste man att whoa var ett rasistställe...wtf?!

2008-08-22 16:28
potatissuger,
hon sa dock att man kunde säga vad som helst för ingen visste vad man pratade om; därav ett exempel på ett felaktigt uttalande (lite pretto också om jag får säga det själv). Förstår till viss del vad anii menar, när vissa utnyttjar det där för att slippa redovisa, eller ta del i redovisningsmomentet, samt några som hellre diskuterar sådana saker än fokuserar på arbetet. Därtill är det ju en sån grej som man lättast tränar bort, dvs, "kör på", trots att rösten stakar sig, man darrar, eller vilka fysiska avyttringar det nu blir. Tids nog blir det bättre, och det brukar underlätta med förberedelse. Och då menar jag grundlig förberedelse (inte en-två repetitioner, utan kanske fem (eller vad som nu är brukligt för din egna grundliga förberedelse)).

2008-08-22 16:51
nilsL

Jag valde att plocka bort det kontextuella i meningen för att istället påvisa mina kunskaper inom området, som en sann besserwisser.

2008-08-22 17:25
revolutionären P24
inte visste man att whoa var ett rasistställe...wtf?!

menar du mig så driver jag bara med anii

2008-08-22 17:38
Ni som hatar folk som har det här problemet, jag förstår er verkligen, hade säkert själv gjort det om de inte varit så att jag hade de. Kan tänka mig att ni tror att de "bara är att prata" ..
Men som jag beskrev snabbt så har jag inget problem emd att uttrycka mig i vanliga fall, tvärtom verkligen.
Har inget problem med självkänslan så när jag berättar för polare om problemet blir dom verkligen CHOCKADE o trodde att ja skulle va den sista personen me de problemet!

Det är inte att "bara prata".. hjärnan stannar, som ja skrev så började de typ flimmra för ögonen nästa, skit skumt verkligen.

Tråden har gått in lite på annat, de ja verkligen är nyfiken på är. VAD BEROR PROBLEMET PÅ? VARFÖR UTVECKLAR MAN SKITEN ? OM MAN INTE HAFT DET INNAN!
Nä fan

2008-08-22 18:11
Kravmärkt P22

Dont worry, det är bara en person som verkligen "hatar" på en sån här löjlig sak, resten bara driver med henne.
Det är ju liksom en helt efterbliven grej att hata någon över eller att ens bli upprörd över.

Jag vet inte riktigt vad ditt problem beror på men du kanske inte hade pratat inför folk på det sättet på väldigt länge?
Kan hända också att när man var yngre så tänkte man inte så mycket utan det var bara enklare. man bara gjorde det

Jag är säker på att en sån här grej går att träna upp i alla fall. Det är ju inte direkt så att det är kört för dig för resten av livet:)

2008-08-22 18:20
lite som att: "jag hatar dig för att du har ormfobi."

kan vara så att bruden som hatar kände sig underlägsen sina objekt för det är ju oftast
de som har svårt att redovisa och snacka där framme är de smartaste i klassen (oftast).

teori, bara.

2008-08-23 12:40
Så jag har svårt att snacka för att ja är smartast?
Nä fan

2008-08-25 15:36
har också det problemet, när jag vet att det snart är min tur att gå upp känns det som att jag ska svimma. och det sjuka är att jag är den i klassen som pratar mest typ, kan gå fram till i fråga vem som helst och börja snacka. (har börjat i en ny klass) men när jag ställer mig upp börjar min röst darra, händerna skakar allt blir typ svart, orden kommer till slut inte fram utan de blir typ knappt halva ord.
för bara 2-3 år sen hade jag inga som helst problem.
jooda.

2008-08-25 16:30
jag brukar ha samma problem, blir sjukt nervös och stel.

efter att jag hade haft mitt svenska nationella muntliga prov, så sa läraren faktiskt att mitt framträdande var bra för jag pratade väldigt tydligt och såg självsäker ut. alltså tvärt emot vad det känndes. även om man framstår som självsäker så vill man ju också känna sig så när man pratar framför grupp, så det är en del kvar för mig.
 Haters gon' hate...

2008-08-25 17:07
Var väl bara bra att det fanns folk på gymnasiet som inte kunde snacka. Då fick vi ordbajsare chansen att imponera på fröken.

Sen så drick mycket vatten,och om möjligheten finns så spana in den snyggaste tjejen i publiken. Brukar hjälpa mig iaf.

2008-08-25 17:38
när jag gick i skolan fick jag panikångest och höll på att svimma när jag skulle redovisa ibland....det var inge roligt
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2008-08-28 23:33
sholm det där låter ju exakt som mig!

att dricka vatten förstår ja inte varför det skulle hjälpa!?
Nä fan

2008-08-28 23:42
minns när jag gick en kurs i arbetsförmedling o där satt de ca 20 pers helt okända ,
vi skulle presentera oss o innan de kom till min tur så ställde jag mig upp och sa att jag skulle på toan men jag smet hem så fort ja kunde haha undrar vad dem tänkte
men jag klarade inte av de vet inte varför =(

2008-08-29 00:05
kravmärkt: aa precis, blev så glad när jag läste att någon mer hade samma problem som mig eftersom jag bara hade gått någon dag före o tänkt på det och om det finns nån typ av "terapi" haha.
jooda.