Promenera genom sverige
Jag har planer på att nästa vår/sommar ta mig från Treriksröset till Smygehuk till fots. Har inte riktigt koll på hur lång tid det kan tänkas ta men två månader bör väl räcka? Hur långt är det? Är bara i idéstadiet än så länge men planen är att börja med 200 spänn och sen klara mig på det hela resan. Hjälp och tips tack!
Ta din medelhastighet och räkna ut hur lång tid det kan ta.
Har du sett på into the wild för många ggr? Vad du än gör, flytta inte in i en van mitt ute i skogen, och ät för guds skull inga okända bär!
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Har aldrig sett into the wild. Promenadhastighet är ungefär 5-7 km/h och då behöver jag gå ca 3 timmar per dag i 90 dagar. 1.75 mil per dag.
Glöm inte plåster
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Göra en Werner Herzog? :)In the winter of 1974, filmmaker Werner Herzog made a three week solo journey from Munich to Paris on foot. He believed it was the only way his close friend, film historian Lotte Eisner, would survive a horrible sickness that had overtaken her. During this monumental odyssey through a seemingly endless blizzard, Herzog documented everything he saw and felt with intense sincerity. This diary is dotted with a pastiche of rants about the extreme cold and utter loneliness, notes on Herzog's films and travels, poetic descriptions of the snowy countryside, and personal philosophizing
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nej jag gör min egen grej jag ska inte filma eller nåt jag vill bara promenera. 13 veckor!
3 timmar om dagen? Är du pensionär eller? Du går upp tidigt på morgonen och går åtminstone 3 timmar innan lunch, sen går du 3 eller 4 till. Du måste ju gå åtmintone 25-30 km om dagen, det är inte svårt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
jag vill ju ta det lugnt också.
Fy fan vad värd idé. <3 Glöm inte köpa vandrarkängor i god tid så du hinner gå in dem bara. Fast jag håller med om att 3h/ dag låter lite, vad ska du göra övriga timmar?
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
nej jag gör min egen grej jag ska inte filma eller nåt jag vill bara promenera. fan vad du var rebellisk då.
200 kr...planerar du att sno, tigga, sälja dig själv för uppehälle och mat? Tror inte man kan förlita sig på svenskens välvilja...inte i dessa tider... :)
Tre timmar kanske låter lite men jag kan t.ex. gå en timme i taget och sen vila. Sen räknar jag med att det kan ta ett tag att hitta nånstans att bo och äta på också... Men självklart kommer jag gå mer om jag känner att jag orkar. Om jag inte kan förlita mig på deras välvilja så kan dom inte förlita sig på min.
Lol, vila efter en timme? Förlåt men alltså ska du bestiga berg med kryckor eller vad är dealen?
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.
Jag vet väl inte, jag har aldrig promenerat en timme nån gång, kommer ta ett tag att vänja mig med det. Sen har jag ju sagt att jag kommer gå längre varje dag om jag orkar.
... Alltså. Stay home kid.
Du har aldrig gått en timme i hela ditt liv? Och nu ska du ge dig på att gå genom hela Sverige? Borde du inte testa att gå EN hel dag, för att se om du diggar idéen? Gå från Centralen till Arlanda till att börja med?
Ska du gå ensam förresten?
Jag har säkert gått en timme nån gång, men jag vet inte hur mycket man orkar så jag har planerat att låta det ta sin tid och inte stressa ihjäl mig. Ska gå själv, kan bli ensamt men man lär träffa rätt mycket folk också.
Ok...Jag tycker det låter askul att promenera sådär länge. Men ärligt sagt är det vansinnigt att du ska promenera om du inte är van vid det! Jag menar, om du inte ens har gått en timme i sträck tidigare? :O Se till att börja promenera lite längre sträckor ett par gånger i veckan innan avfärd...Värma upp typ och gå in skorna. Annars är det väldigt lätt att du skadar dig... Sen så borde du se över din plånbok. Se till att ha ett par tusenlappar ändå, eller åtminstone pengar för en hembiljett om något går snett
Delam tange barat
Hur ska du ta dig hem från Smygehuk sen då? Asså, det är coolt om du gör det. Låter bara som att du kanske borde tänka genom saker och ting ordentligt först bara:P
Hur ska du ta dig hem från Smygehuk sen då? Han får väl gå.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Om du gör det ska du lätt göra det utan att ha pengar med dig. Mer utmaning. Förmodligen roligare också.
haha vilken skojare.. har inte gått en timme i sträck förut, och planerar nu att gå igenom sverige med 200kr. lär ju vara ett skämt? inte låter det rimligt iaf. jag gillar dock iden som fan. jag hade kunnat tänka mig göra något sådant. fast då hade jag nog promenerat iaf 6h om dagen.
bla bla bla ssex timmar om dagen bla bla bla. fötterna kommer gå sönder helt och inte hinna återhämta sig om du går så mycket.
och det säger du som inte gått en timme i stäck ens ? har man bra skor och är i form, samt vilar ordentligt varje natt så klarar man 6h om dagen.
skitsnack... folk som jobbar på t.ex. en restaurang kan gå 12 h om dagen.
du är fanimej screwed. det här kommer aldrig att hända, men dream on.
Fast å andra sidan så tenderar serveringspersonalen att dras med diverse förslitningsskador, så det är inte att rekommendera ;) 182cm - Som Rachel sa: börja träna annars komemr du krascha innan första veckan är slut... Ta med dig sovsäck och nån mindre pressenning också om du skulle vara tvungen att sova utomhus nån dag (vilket är risken med tanke på att det fins ganska många sträckor där det inte finns ett hus inom en "dagsvandring" på 2 mil). Nödproviant är också att rekommendera (d.v.s. om du inte hittar en välvillig själv på två dagar) och en vattenflaska (du kommer förlora massiva mängder av vätska om det är en solig sommar, och om det är en halvdan sommar kommer du bara förlora mängder av vätska). Ett paket resorb för att hålla saltbalans och sånt kan också vara en bra idé ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Producent
2008-08-14 20:02
ett rad är att du köper med dig jävligt manga par ta-sockor. man far nämligen skavsar mellan tarna när man gar sa mycket. eller jag fick det iallafall, när jag gick typ 1,5-2 mil om dagen. ett till rad är att du tar med dig busspengar ;)
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent
2008-08-14 20:07
folk som jobbar på t.ex. en restaurang kan gå 12 h om dagen. ja fast da registrerar inte deras hjärna exakt hur langt dom har gatt, eftersom dom gar samma strecka hala tiden. testa att promenera ute 12 timmar i streck.
----
182cm, 6 timmar är runt 2,5 mil om man gar i iallafall nangonlunda hastighet. och det är sant att fötterna komemr att paja. men det kommer dom göra av att du har pa sig skorna sa mycket ända.
2,5mil om dagen är fan ingenting om man tar det i omgangar. däremot kommer du inte palla att ga i bra hastighet.
varför gör du detta? är det nagot vildt försök till att ga ner i vikt eller nagot?
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Jag diggar iden.. hadde själv viljat gå igenom sverige men krävs MYCKET planering för sånt, att bara ge sig ut som du säger här kommer aldrig funka.. du kommer krascha efter 1 vecka. tar säkert flera månader att planera allt, kanske mer.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Ang. att jag måste börja träna; jag joggar flera gånger i veckan så det är inte så farligt tror jag. Ang. skoskav så tänkte jag ha på mig skorna när jag går och typ tofflor/barfota annars. Varför? Kul grej, gå på luffen liksom. Gå ner i vikt hoppas jag inte att jag gör, väger 65 kg på 182 cm. Vi blir eventuellt två personer så ensamheten är inte ett jätteproblem isåfall. Kanske blir så att vi kör ett tält, men det känns lite som fusk. Nödproviant ala lumpen kanske följer med.
tänkte ni ta bohusleden som en etapp?
http://www.kommandot.se/wp/
de bra, kör på , gillar iden faktiskt, kör i vilken hastighet du vill.. planera inte, de itne samma grej helt ärligt.. kraschar du efter en vecka så kraschar du efter en vecka!
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Låter som en skitbra idé, tycker jag. Hittade en
tråd . Läs i slutet så blir det lite intressant.
Göteborg på låtsas.
Impulsiva saker är 100 gånger roligare, men failar 100 gånger mer gånger än planerade saker.
6 timmar är runt 2,5 mil Haha, what? Jag har ~8km till jobb, snittar det på en timme, rödljus inkluderat. & då går jag inte nå vidare raskt ens.
oj klart att allvetande whoaexperterna ska komma in och tvärdissa en soft ide,låt killen ha lite förväntningar! tycker det låter som en soft grej,du borde göra som simon gärdenfors och höra dig om lite olika ställen du skulle kunna bo på kanske,hade vart grymt om du gick in på lite bibliotek i sverige och skrev typ en reseblogg eller uppdaterade denna tråden om hur det går och sånt
Ja, inte fan går du 2.5 mil på 6 timmar. Baklänges kanske, med uppknutna skosnören och vinden i ryggen.. Snittar ju lätt 1 mil på ca 1½ h.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
pimpslap. Gäller att få lite kontinuitet i det hela också. Hitta sin takt på en given sträcka. Tror inte du skulle klarat hålla den farten 4h per dag i flera månader om jag skall vara ärlig. Lägg några kilo packning (10+?) på det också. Själv har jag min bekväma promenadtakt, i vanliga kläder, på runt 6kmh, dvs 1km på tio minuter. Inklusive rödljus, givetvis. :)
Göteborg på låtsas.
hobbs: Förvisso, men det hade likväl inte tagit mig 6h att gå 2.5 mil. Packning eller inte är orelevant i sammanhanget eftersom fyra inte nämnde något om det, likaså att du "inte tror" att jag hade klarat det, mest för att jag utgår ifrån att du inte besitter någon som helst kunskap om varken min kondition eller fysiska form?
pimpslap. Det är väl lite oklart om hur fyra menar de där två komma fem milen. Jag tänkte att hon menade när det väl vandras, dvs 2,5 mil på sex timmar, varje dag i en jefla massa dagar. Det är nog inte helt orimligt. Kanske lite i överkant vad gäller tiden, men ~4kmh känns rätt realistiskt på en sån här vandring. Jag har för övrigt fått för mig att du är i rätt bra form (inbillning?), så jag tvivlar inte på att du skulle kunna gå 2,5 mil på mindre än sex timmar. Men, som sagt.. Vaaarje daaag i reeesten aaaaaav diiiitt liiiiiiiiv? :|
Göteborg på låtsas.
hobbs: Precis, därav onödigt att gissa. Men vi kan kompromissa; om man let's say.. bär på en ryggsäck, ett badkar samt en badmössa & har så gjort under flertalet månaders tid, då tar det nog cirkus 6h eller mer att gå 2.49999999999991 mil. MEN. Om man INTE bär på ovanstående & heller inte har gjort under åtminstone den senaste veckan, så kommer man med största säkerhet avverka samma sträcka på betydligt kortare tid. Deal? Tänkte först lägga in en protest mot "resten av ditt liv"-grejen också eftersom pågens tidsschema låg på två månader & inte en livstid, men sedan insåg jag att med hans kunskap & inställning till hela spektaklet så kommer det nog faktiskt bli för resten av hans liv, dvs den lilla tid han har kvar innan det tar ett abrupt slut i en utav honom desperat raidad blåbärsbuske.
pimpslap. Assumptions are the mother of all fuck ups (ev. bristande grammatik bjuder jag på). Så även här, tydligen. Vidare så beror det givetvis på storleken på ryggsäck och badkar, samt om jag ens vill hjälpa dig att spåra den här tråden åt helvete alternativt kanske samma skog som trådskaparen kommer möta sin alltför tidiga och av dig förutspådda död i. En annan faktor som borde tas med i beräkningen är badmössans luftmotstånd, men om vi bortser från dessa punkter så kan jag gå med på en krokodeal.
Göteborg på låtsas.
Fan vad skön idé. Har väl visserligen haft liknande idéer men det är långt ifrån samma sak som att jag någonsin kommer att genomföra det. Hoppas att det blir av för dig! Men som sagt tänk på att det blir glesare med hus uppåt landet, du måste nog ta med tält. Sen så kommer du ju inte att kunna gå asfalt hela vägen, isåfall så måste du ju bland annat gå genom Finland des sista ungefär 20 milen och då är det ju antagligen lämpligare att välja en vandringsled. Fast det beror väl lite på om du kommer upp genom inlandet eller efter kusten. Men lycka till! (Såg nu att det jag skrev antaligen tas upp i tråden som nån länkade till högre upp)
Angående det där med badmössa, nu tänker jag mig en sådan som sitter tight som simmare har. Då borde det ju vara en fördel att bära en sådan eftersom den minskar luftmotståndet, annars bromsar ju håret och kanske öronen upp lite. Så mitt tips till 182cm är att bär badmössa och håll munnen stängd på promenaden.
"Vill man träffa folk, då ska man gå med i en skytteklubb"
jag blir anfådd av att läsa att du vill gå genom hela sverige
Racken jag med ! longdistance walker "
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Producent
2008-08-15 04:54
eh. man promenerar ju typ 5 KM i timmen. 8 km/timmen är jogginghastighet.
Härlig ide! något som jag och ett par kompisar har funderat på också fast nedåt till uppåt. Iaf strumpor vill du inte glömma, byt strumpor ofta annars får du jobbiga sår på fötterna från fukten som skapas.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it. -Being a rebel aint easy, theres rules to play by.