I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mattehjälp (inte läxhjälp o alltså helt legitimt)

Övrigt - Blandat

2008-08-13 18:47

Mattehjälp (inte läxhjälp o alltså helt legitimt)

Oki, nu fick jag min tråd borttagen av nån idiotisk anledning.

Jag söker inte läxhjälp! Nej, jag söker inte läxhjälp! Nej, jag söker fortfarande inte läxhjälp.

Går det att googla rätt på det här svaret? Inte mig veterligen...

Jag vill ha hjälp med ett matteproblem som jag inte lyckas lösa nu när jag på eget bevåg pluggar igenom matte c som en repetition inför skolstarten och matte d. Så, precis SOM SIST när jag bad om hjälp med ett matteproblem för någon vecka sedan (fortfarande inte läxhjälp eftersom jag inte gått i skola på två år), vill jag gärna ha hjälp med detta.

Förenkla så långt som möjligt uttrycket

f(x + h)
-----
f(x)

där f(x) = 435 * 1.2^x

(betyder det att f(x + h) = 435 * 1.2^x + h eller är jag helt lost?)

Svaret ska bli 1.2^h men jag förstår inte hur det ska gå till.

Jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga och kommer till

1.2 + h
-------
1.2

men vet inte hur man kommer fram till svaret den vägen eller om det ens är rätt så. man kanske inte kan ta bort 435 som man tar bort x:ena.

Det här är alltså inget jag måste veta men jag vill gärna för det irriterar mig att inte förstå hur det ska räknas ut. Tacksam för svar från någon som inte sjabblat bort sin mattehjärna helt ;)

(Inte läxhjälp, inte läxhjälp, inte läxhjälp)

Science Genius Girl
Producent

2008-08-13 19:00
räknar du matte bara så där på fritiden? annars räknas det väl som läxhjälp...

2008-08-13 19:12
Kan du dina potenslagar? Främst (x^a) / (x^b) = x^(a - b) alltså.

Eftersom f(x) = 435 * (1.2^x) är f(x + h) = 435 * (1.2^(x+h)), precis som du skrev. Börja med att stryka 435 då det finns i både täljare och nämnare. Då har du

(1.2^(x + h)) / (1.2^x)

och det är någonstans här som ovanstående potenslag kommer till användning.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2008-08-13 19:17
jävlar va onödigt o veta
vi är överallt!

2008-08-13 22:13
_NoVA_ P22
Tänk om du blir ställd inför denna mattefråga nån gång i livet då och om du svarar fel så dör du? :)
Man vet ju aldrig....
Live Hard, Die Young

2008-08-14 09:30
ok (risk att någon annan löst det men iaf):

f(x) = 435 * 1.2^x.

när du sätter in ett nytt argument (dvs. talet x) måste du ändra det överallt där "x" förekommer, i.e. när du sätter in 'x+h', som nu är ditt 'x', ska det sättas in där variabeln förekommer.

f(x + h) = 435 * 1.2^(x + h), OBS parentesen över hela argumentet eller variabeln om du så vill.

från potenslagarna vet du att a^(m+n) = a^m*a^n, så i ditt fall får du

f(x+h) = 435 * 1.2^(x + h) = 435 * 1.2^x*1.2^h ,

f(x+h)/f(x) = 435 * 1.2^x*1.2^h/435 * 1.2^x = , förkortas till , 1.2^h. Du kan förkorta borta eftersom du har multiplikation både i nämnare och täljare.

Hoppas det hjälpte.

rev
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-08-14 11:47
Fronh

då får dom gärna döda mig =)
vi är överallt!

2008-08-14 12:01
Konstigt
Som sagt, jag räknar matte på fritiden. Har köpt boken själv, asdyr var den.

Jag kombinerar det med att sova länge, kolla film, lyssna på musik, äta godis och jogga. Skitkul är det! Sist jag pluggade matte i skolan var 2006, då läste jag just matte c-kursen. Nästa gång jag läser matte kommer jag alltså läsa matte d så det här är bara en frivillig repetition.

Läxhjälp förutsätter ju att jag läser kursen i skolan och jag går inte i skola än och jag kommer aldrig läsa den i skolan heller (eftersom jag redan gjort det och klarat den alldeles utmärkt). Det här är ju snarare än diskussion om hur man löser ett matematiskt problem.

(det sista där var inte riktat till dig)

Revolutionären, tack så mycket! Jättebra förklaring, nu är jag inte irriterad längre hehe! (inget gör mig så irriterad som att inte förstå)

SFX
, tack du med men Mr. Revolutionary fick ihop det förståeligt!

Science Genius Girl

2008-08-14 14:21
anytime i'll be there for you Jane //Tarzani
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-08-14 17:02
Kan rekommendera Mot bättre vetande i matematik av Dunkels som komplement till gymnasieböckerna (mkt oväsentligheter däri imho).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-14 17:09
F.ö. är det okej att diskutera skolämnen, så länge man inte bara är ute efter att andra ska göra ens arbete. Dvs, var inte rädd att posta seriösa trådar om saker ni jobbar med i skolan, tänk bara på att det ska finnas diskussionunderlag, och att det ni söker inte går att hitta efter en google-sökning...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-16 15:05
nilsL

Hm, den verkar ju vara prisvärd (kostar runt 160 kr),ska se om jag beställer den. Får se till att jag har råd med den "riktiga" kurslitteraturen nu till hösten först.
Science Genius Girl

2008-08-16 21:33
Så, min tråd blev borttagen så jag pallar inte skriva allt igen men kort sagt:

Om en likbent triangel har omkretsen 50 cm och basen är x och höjden från basen är x-1 hur långa är då varje sida? (dvs sidorna a och b som alltså är detsamma som 2a och sidan x)

Kunde inte lösa det trots över en o en halv timmes jobb med det, och diverse olika metoder.
Science Genius Girl

2008-08-16 21:34
hur lång... inte långa
Science Genius Girl

2008-08-16 22:14
Janeway Tråden togs bort då det inte funkar med tio trådar, men lägger in frågan här!

Janeway's senaste matteproblem:

"Sidornas längd i en likbent triangel

Oki, nu är jag här igen men jag har verkligen försökt som attan i över en och en halv timme och tillämpat varenda trigonometri-regel jag kunnat googla fram utan några som helst resultat.
(och i brist på lärare att fråga eftersom jag gör det här hemma tänkte jag be om hjälp här)

Problemet är som följer:

I en likbent triangel med omkretsen 50 cm är basen x och höjden från basen x - 1

Alltså har vi två likadana sidor och en sida x som tillsammans ger omkretsen 50 cm. (2a + x = 50)

Arean skulle alltså skrivas

x(x-1)
----
2

(= (x^2 - x)/2)

Och sen har jag alltså provat allt möjligt, må så vara att det inte haft något som helst samband med just det här problemet, men jag har verkligen provat allt jag kunnat tänka på eller googla fram. På vilket sätt kan jag räkna ut detta? Grejen är att just detta är ett "g-tal" i boken jag köpt så då känns det som om jag verkligen borde klara av detta, vilket jag alltså inte gör.

Vad ska man göra?

Jag har suttit och skrivit om arean och omkretsen i tusen olika former utan att fatta vad jag håller på med. Finns det nåt uppenbart sammanhang här som jag missat helt? (och som inte går att läsa om i den allsmäktiga wikipedia?)

Och när jag säger att jag prövat allt menar jag allt oxå. bl.a. dela upp triangeln i två rätvinkliga trianglar, båda med basen x/2 då och försökt använt pythagoras sats i någon helt ogenomtänkt, halvhjärtad uträkning. det blev en massa siffror och bokstäver så det stämde inte.

Jag har tillochmed rotat igenom gamla formellsamlingar för nationella prov i matte men utan resultat. jag vet tillochmed vad en semiperimeter är nu, inte för att det hjälpte mig men ändå."

(Inlägget ändrat av Rachel 2008-08-16 22:14:30)
Delam tange barat

2008-08-16 22:18
Tack ^^

:)
Science Genius Girl

2008-08-16 22:20
Orkar inte räkna just nu, men rent spontant tänker jag att då det är två okända längder, så kommer det att sluta med att du måste göra en andragradsekvation eller nåt? Mitt tips är att kika på det...
Delam tange barat

2008-08-16 23:36
Basen i den likbenta triangeln är x. Höjden är x-1. Omkretsen är 50 cm. Vi kallar, som föreslaget, benen a.

Att omkretsen ska vara 50 ger:
x + 2a = 50

ger: a = (50-x)/2

Dela den likbenta triangeln på mitten och du får två (likadana) rätvinkliga sådana. Sidorna i dem blir x/2 och x-1. Hypotenusorna får längden a. Pytagoras sats ger då:

(x/2)^2 + (x - 1)^2 = x^2/4 + x^2 - 2x + 1 = 1,25x^2 - 2x + 1 = a^2

Kom ihåg att a = (50 - x)/2, a^2 är alltså…

a^2 = ((50 - x)/2)^2 = x^2/4 - 25x + 25^2

alltså:

1,25x^2 - 2x + 1 = a^2 = x^2/4 - 25x + 25^2

Skriv om på standardformen (ax^2 + b^x + c = 0) genom att dra allt i högerledet från vänsterledet.

1,25x^2 - x^2/4 - 2x + 25x +1 - 25^2 = x^2 + 23x - 624 = 0

Använd pq-formeln på ovanstående ekvation (p = 23, q = -624).

x = -23/2 +- ((23/2)^2+624)^0,5

x1 = 16
x2 = -39

I det här fallet är x basen av en triangel så bara den positiva lösningen är av intresse. En bas kan inte vara negativ. Alltså x = 16 och a = (50 - x)/2 = (50 – 16)/2 = 17.

Svar:
Basen (x) = 16
Benen (a) = 17

2008-08-17 14:16
Apati

Tack så jättemycket! Väldigt bra förklaring!
Science Genius Girl

2008-08-17 15:32
en snabb grej. wtf?