I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2008-08-05 19:12

Ritbord

Hej, funderar på att köpa ett ritbord till min dator. Nån som har tips på bra ritbord? Helst inte över 500 kronor.

2008-08-05 20:13
Vad vill du använda det till?
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-08-05 22:38
Måla bilder, redigera bilder, filmer... Ungerfär :P

2008-08-05 22:48
Alltså egentligen rekommenderar jag inget förutom Wacom, och en sån får du inte för 500. Kanske en liten och begagnad. Det som utmärker Wacom över Trust och andra billiga märken är precisionen, tryckkänsligheten, samt att du har en batterilös penna och bra stöd i alla program värda namnet. Om du tror att du kommer använda den mycket och länge (dvs mer än att det vore tufft i en vecka) så investera i en Wacom. De håller brutalt länge och du kan alltid sälja den för ett bra pris.

Om du bestämmer dig för Wacom så kan du köra på en Bamboo eller Graphire - den är billig, tillräckligt stor för att använda som mus (bra i tex illustrator för att dra banor). Den är storlek A6.
Om du ska frihandsrita i tex Painter eller Alias Sketchbook så kör på en Intuos - den har dubbelt så mycket tryckkänslighet, bättre tiltfunktion, och bättre precision. En A5 är ofta tillräckligt, de kan finnas i A6 också men är osäker.

Jag tror dock en bamboo är perfekt för dig för du verkar mest vilja använda den som "mus" och inte ersätta penna och papper. Men håll dig borta från de billiga märkerna, ärligt..

2008-08-05 22:55
Okej, tack för tips! Har du något ritbord och vad har du för sådant isånafall?

2008-08-06 12:14
Nehepp... Nån annan som har nått tips att komma med? :P

2008-08-06 13:10
Kan det här vara någon att satsa på ändå?

Rityta: 10"x6.25" (25.4x15.9cm)
Dimensioner: 304x257x9mm (bxhxtjocklek)
Upplösning: 200 lpi
Report Rate: 125 rps
Pen Pressure: 1024 levels
Funktionstangenter: 29 st
Max ström förbrukning: 40mA
USB Plug N Play inklusive strömförsörjning
System Requirements: PC Windows 2000/XP/Vista eller Mac OS X V.10.2.8 & senare

Är ett Odys Ritbord 12,1" Wide

Men en fråga som jag har är vart man kan köpa nya stift/pennor till ritborden?
Manager

2008-08-06 14:03
stolpe: Jag rekommenderar också Wacom, det enda märket jag bara hört bra saker om.

Själv har jag den här:

Det är helt sjukt grymt att jobba med. Som papper och penna fast rätt in i datorn.
Redline!

2008-08-07 09:19
stolpe: jag har en wacom intuos2 storlek A5, köpte i USA för $200. Fast då var dollarn typ 8kr, alltså ca 4 år gammal. Den ser ut och fungerar fortfarande som ny. 2an har inga knappar så man kan spilla kaffe på den och torka av utan problem :)

Ang Odys: det ser bra ut på statsen. Har ingen erfaranhet utav den. Däremot kan jag säga att 1024 trycknivåer på en Trust, känns ungefär som att rita med en markerpenna. Medan 512 på en wacom känns som blyertspenna. Dvs du har mycket mer kontroll. Om du är bestämd att spara cash så får du nog försöka testa ritborden på nått sätt, eller chansa. Du kan ju faktiskt bli nöjd, alla har olika krav.

Ang stift: man kan säkert specialbeställa, till wacomen fick man med ett gäng. Jag har aldrig behövt byta, och har använt väldigt flitigt.

Dr. Octagon: nice, har också funderat på en sådan (cintiq 21x e på¨tok för pricy) men har hört att många föreslår att man köper en tablet PC med wacom pEnabled teknologi istället för cintiq 12. Mest för att de är i princip samma pris och funktion, förutom att PCn behöver du inte koppla till en annan PC :)

2008-08-07 09:23
Manager

2008-08-07 09:31
Management: att PCn behöver du inte koppla till en annan PC

Que?! Jag förstår inte riktigt. Menar du att min enbart skulle fungera på en PC?
Redline!

2008-08-07 13:22
Just nu lutar det nog mest åt en Wacom Bamboo Fun Medium, låter det klokt? För jag behöver ingen västingpryl, men jag vill att den ska hålla och funka.

2008-08-07 14:36
Dr Oc: nä asså jag menar att du måste koppla den till en dator. Medans en tablet PC är av samma storlek men har datorn inbyggd. Dvs du kan ha den på flyg tåg etc.
Manager

2008-08-08 08:32
Management: Wow! Den är ju fetare än min! Men hur bra funkar t.ex. PS eller AI i den?
Redline!