I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mattehjälp: förkorta bråk

Övrigt - Blandat

2008-08-02 17:27

Mattehjälp: förkorta bråk

Tjao!
jag ska läsa ett naturvetenskapligt basår till hösten och tänkte att då måste jag nog repetera matte C innan jag börjar. Nu har det dock gått upp för mig att det är betydligt mer saker än matte C jag behöver repetera. Jag var tillexempel nyss tvungen att fråga efter hjälp för att multiplicera 24 med 8. Och nu försöker jag få 75/192 att bli 25/64 (har tjuvkollat i facit) genom att dividera med 3 men jag vill förstå varför det ska divideras med 3. Hur vet jag att det är just tre som det ska divideras med? Finns det nåt sätt att kolla, förutom i facit eller med en miniräknare? Måste man gå igenom alla tal ett efter ett till det funkar på båda? För jag vet inte hur man t.ex. ställer upp 75/5. Alltså, om jag gör såhär:

75
---- = hur ska jag då räkna ut det? Börjar jag med femman i femman, den går en gång, var
5

lägger jag ettan då? Och hur fortsätter jag sen när femman går en gång i sju och lämnar två över?

Jag känner mig inte särskilt lyckad på matte nu, önskar att jag hade en gammal mattebok att kolla i men de ska ju spara, spara, spara så inte fick man med sig någon sådan bok.

Science Genius Girl

2008-08-02 17:31
du vill ju förkorta bort med minsta gemensamma nämnare både i nämnare och täljare.

75/3
------ = 25/64
192/3

sålänge du gör samma sak så får du fippla med siffrorna hur du vill
http://www.kommandot.se/wp/

2008-08-02 17:31
du dividerar med 3 för att få minsta möjliga heltal

2008-08-02 17:32
Eh, jo, men HUR dividerar jag? Om jag ställer upp 192/3 hur ska jag räkna ut det då?
Science Genius Girl

2008-08-02 17:32
Det finns ju en sån grej du lär dig i grundskolan. Man ställer upp det ena över det andra och tar sedan en siffra i taget baklänges? Det är det jag vill veta.
Science Genius Girl

2008-08-02 17:39
om du ska räkna bråk vill du ju ha heltal, right. för att förenkla så kan man förkorta, så istället för att skriva 9/18 skriver du 1/2. (x/n)/(y/n) där n = minsta gemensamma nämnare du har alltså i exemplet delat 9/9 = 1 och 18/9 = 2 -> 1/2

2008-08-02 17:39
:O

vad händer med dagens ungdom!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-02 17:44
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga så jag antar att jag inte formulerat mig tydligt nog:

Hur gör man när man ställer upp, låt säga, 192/3. Kan någon räkna det sakta för mig som om ni lär ut det till en tredjeklassare? "Fööörst kollar vi om tre går i 2 men neeej, det gör det inte så..."

Det är det jag vill veta, jag är fullt medveten om varför jag ska dela det och hur det går till. jag har klarat mig bra hittills, det är bara de mest grundläggande sakerna jag inte förstår.

AEAP

Vi avbryter studierna och ser världen! ;)
Science Genius Girl

2008-08-02 17:46
Som jag skrev var jag tvngen att be om hjälp med 24 gånger 8. varför? Jo, för att när jag multiplicerat 8 med 4 och fått fram 32 visste jag inte vad jag skulle göra med trean. Skulle jag plussa den med 2:an i 24 eller vart skulle den ta vägen? Sen fick jag veta att den skulle plussas med summan av 8 gånger 2 och fick en utskällning av min mamma på köpet.
Science Genius Girl

2008-08-02 17:53
192/3 räknar du ut genom att slå det på en räknare. Är man tvungen att göra som på 1800-talet när man inte hade räknare kan man göra det genom att ställa upp det i "liggande stolen" eller bara rakt upp och ner som det står. Svårt att förklara här, men du undersöker 10-talen först, dvs hur många gånger 3 går i 19. Det blir 6 gånger. Då blir det 1 över. Den kan man skriva ovanför 2:an som en liten "minnessiffra". Därefter undersöker man hur många gånger 3 går i 12, alltså 4 gånger. Vi har alltså 6 stycken 10-tal och 4 stycken 1-tal, dvs 64.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-02 17:56
Samma sak med 24*8. Du kan ta 10-talen först, dvs 2*8 som är 16. 16 stycken 10-tal blir 160. Sedan tar vi entalen. 4*8 = 32. 160+32 =192.

2008-08-02 17:56
Alex2001 TACK! Äntligen!

Nej, får inte använda miniräknare eller formelsamlingar till detta. Jag ska kunna matte A-C i huvudet tydligen. Jag kommer antagligen återkomma senare när jag kommer till talen där jag ska upphöja saker till pi och sånna saker haha - fortfarande i huvudet. :S

Tack iaf, det var allt jag ville veta for now! Nu återgår jag till hjärngymnastik ackompanjerat av herr. Busta Rhymes.
Science Genius Girl

2008-08-02 18:30

2008-08-02 18:38
Folk super/knarkar bort sin hjärna och lever på det livet kan ge... :D AEAP
2GC - 2 Gram Cannabis
2MA - 2 Much Alcohol

2008-08-03 20:10
Och nu försöker jag få 75/192 att bli 25/64 (har tjuvkollat i facit) genom att dividera med 3 men jag vill förstå varför det ska divideras med 3. Hur vet jag att det är just tre som det ska divideras med?

Därför att 3 är SGD, största gemensamma delare. Eftersom att du ska förkorta så förkortar du självklart också så långt det är möjligt (vilket alltså är detsamma som att dividera med det största tal båda går att dela med.. i det här fallet 3 :)

För att få fram just 3an i det här fallet finns det diverse algoritmer. Tror en heter Euklides algoritm. Är du "sugen" kan du väl kolla in den. Utan någon sådan algoritm kan det va kinkigt att ta reda på. Men för dom flesta talen funkar det ju rätt bra att bara försöka dela från början (2) och sen arbeta sig uppåt..

typ.. först kan du dela båda med 2 sen kan du dela dom med 7.. då är SGD 2*7 = 14.
men somsagt, kolla in euklides algoritm. Är det viktigt att kunna så är det nog värt mödan.

cry me a river!
--> thcrew

2008-08-03 20:28
Herregud hehe, lite skrämmande faktiskt att som 21-åring inte kunna ställa upp divisiontal...
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-08-03 20:29
Bara kör på liggande stolen, den äger =)
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-08-03 20:32
liggande stolen är så jävla overkill..
typ bra för 3grads ekvationer annars kan den suga..
cry me a river!
--> thcrew

2008-08-03 20:58
Har man övat på den länge och kan skriva upp det snabbt utan besvär så tycker jag den kan vara väldigt praktisk...
AMICI DI NESSUNO

2008-08-03 20:59
Eller så säger jag så bara för att det funkar bättre för mig :P
AMICI DI NESSUNO

2008-08-03 22:52
Det är lite skumt att först tipsa om Euklides algoritm och sedan skriva att liggande stolen är "overkill". Förövrigt menar du nog polynom och inte "ekvationer" joda.

2008-08-03 23:54
Jag har kommit på svaret till förkorta bråk.... Ner slagen.... Hahahahaha
2GC - 2 Gram Cannabis
2MA - 2 Much Alcohol

2008-08-04 01:12
Apati
nej jag menade en ekvation.
VL = HL
sen struntar jag rätt hårt i vad som är "korrekt uttryck" jag och alla jag känner har alltid benämnt ekvationer med 3gradspolynom som 3gradsekvationerrrrr.. men vill du vara smartass fine with me. En ekvation är det hur du än vrider och vänder på det.

Att jag tycker liggande stolen är overkill för enkel division har rätt lite att göra med det jag nämnde om Euklides då problemet att utföra enkel division är bra mkt lättare än att planlöst ta reda på SGD för två tal eller hur?

cry me a river!
--> thcrew

2008-08-04 01:14
Länk till http://sv.wikipedia.org/wiki/Tredjegradsekvation

Varsågod, uppenbarligen är jag inte ensam om att kalla ekvationer av denna typ för just tredjegradsekvationer.
cry me a river!
--> thcrew

2008-08-04 02:03
men andra- eller tredjegradsekvationer har väl inte så mycket med den här bråkräkningen att göra egentligen om man vill hålla det på c-mattenivå

2008-08-04 02:06
bperb absolut inte, det var en kommentar angående liggande stolen.
cry me a river!
--> thcrew

2008-08-04 02:15
ok jag undrar bara mest varför liggande stolen som övergavs nånstans i mellanstadiet och (i det här fallet) totalt onödig andragradsekvation drogs upp när frågan handlade om nånting helt annat. det var nog iofs tur när jag läser mina pedagogiska förklaringar att jag hoppade av lärarutbildninga iaf, för inte ens jag fattade vad jag menade en dag efter. bråkräkning bör väl kännas rätt naturlig om man nu ska slå sig fram i den matematisk-akademiska (komvux?) banan. bäst är att bara hoppas på¨att man slipper alltför krångliga härledningar när man väl ska tenta. full och blajjar sorry

2008-08-04 03:17
bperp
nån tyckte att trådskaparen borde lära sig liggande stolen för att räkna ut liknande tal.
jag sa att det oftast var overkill och tog 3grad som ett exempel på när det kanske inte är det.
smple as that. klassiskt exempel av semi-OT ;)

cry me a river!
--> thcrew

2008-08-04 08:36
Just 192/3 är ju inte så svårt att dela utan räknare, jag ser dock ingen anledning att kunna dela tal utan räknare, jag kan det inte. Liggande stolen heter väl tekniken men jag kommer inte ihåg hur den funkar. I vilket fall är jag sällan utan min räknare så det är inget vidare problem.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-08-04 10:54
joda
Tack för Euklides algoritm

Övrigt, varför snackar ni fortfarande här? :P Jag ville bara friska upp minnet med mellanstadiematten, det har jag gjort nu så jag har inga problem med matten längre. Anledningen till att jag glömt hur man använde liggande stolen är pga att vi räknade nästan all matte i gymnasiet på miniräknare (som vi fick köpa dyrt) och det har gått många år nu utan att jag behövt använda någon liggande stol. Jag har alltid en miniräknare till hands: i ett skrivbordsfack, i mobilen eller på datorn. Välkommen till techno-age!
Science Genius Girl