I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Problem med grannen hur isolerar jag?

Övrigt - Blandat

2008-07-28 19:31

Problem med grannen hur isolerar jag?

Bor i en rätt gammal lägenhet och det är jävligt lyhört här.. Gubben över mig börjar bli tokig på min musik och hotar me att försöka vräka oss. Vill så klart inte störa honom, men då ja producerar musik å rummet så är hörlurar inget alternativ när man ska mixa!

Så min fråga! Finns det nåt sätt att åtminstonde dämpa ljudet på något sätt. Har ingen lust att klä rummet med äggkartonger men nåt alternativ måste ju finnas !

Hjälp!

2008-07-28 19:34
Jävla grannar asså. En omständigare lösning är ju att isolera med isolering, och sen dra på gipsskivor utanpå. Det var som sagt omständigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sångare

2008-07-28 19:36
Häng upp tjocka tyger överallt. Mycket kuddar, mattor och tunga gardiner.

2008-07-28 19:41
Sålänge du inte gör dina beats klockan 3 på natten borde du väl rent juridiskt ha rätt att lyssna på musik så mycket du vill på dagtid?

2008-07-28 19:42
Skaffa en studiolokal.
http://www.myspace.com/electroboogiebeats

2008-07-28 20:47
använd ägg kartonger inte så snyggt men det funkar

2008-07-28 20:57
äggkartong och häng ett snyggt tyg över?

2008-07-28 22:35
Innan kl 22 borde det ju va coolers..
Kollade på det där med ljud när mina grannar började klaga på mina högtalare.
Kommer inte ihåg exakt men enl. hyresgästföreningen så fick en pianist spela någon timme / dag 3-4 dagar i veckan eller något. Låter löjligt lite..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-28 22:41
Fast man får väl aldrig spela så hög musik att man stör grannarna, oavsett tid på dygnet. Fast många ser ju det som en ren självklarhet att man ska få spela hög musik klockan 14:30 och därför inte klagar på det. Sen finns ju griniga horungar, men nog talat om dem.

2008-07-28 23:16
Köp dämpskum-paneler och sätt upp hakar på väggen att fästa dom. Då kan du hänga upp dom snabbt när du ska mixa, och ta ner dom direkt så väggarna e fina när dina rapp-vänner och deras föräldrar kommer på kaffe senare.

2008-07-29 00:42
isolerat klick-golv samt tyger på väggarna som andra föreslagit. Ja, att ändra golvet kommer även påverka ljudnivån uppåt.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."

2008-07-29 00:45
Fan vad jag är glad att jag bor i ett hus med unga personer. Dom stör mig som fan när dom känner för det. Och jag stör dom som fan när jag känner för det. Därför klagar aldrig nån, everybody wins :)
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Toastare

2008-07-29 02:24
Man får aldrig spela så man stör och efter 22 (23 i vissa hus) och innan nånting ska det vara tyst (man får röra sig och sånt självklart)

Har du inga mattor lägg ut det med, för det dämpar. Använd hörlurar så mycket det går? Men det kanske är svårt?

KeffJeff, det stämmer nog..1 timmes övande på vardagar brukar det vara.
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-29 02:30
Har man ett par riktigt bra hörlurar går det väl att mixxa elleR?

2008-07-29 23:26
ibland finns det träd

2008-07-29 23:28
http://www.beatsbydre.com/

Köpa sådana, Dr. Dre Headphones speciellt designande för att göra beats etc, lär ju funka gaaaaanska bra. =D

2008-07-30 07:44
ifall du är en whoa-gangster kan du ju täta väggarna med dina obetalda räkningar, yo

sorry har inget seriöst tips :)
 Haters gon' hate...

2009-06-01 05:03
Måste BUMPA denna tråd och höra hur det gick? Jag måste göra detta jag med, men det finns ett problem och det är fönster.

sjukt tunna och ljudet går liksom ut från fönstret och vidare in i nästa lägenhet.

2009-06-01 07:43
MR-J P20

treglasfönster, enda rätta! (och enda alternativet också.. :P )
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2009-06-01 07:53
Mina jävla böggrannar knackade på min dörr i fredags klockan halv 3 på eftermiddagen och sa "nu får du fanemig dämpa dig, vi kan inte få nån lugn och ro på balkongen"

asså ärligt, hur ligger lagen till? hade jag kunnat säga sug min röv och höjt ännu mer?

eller finns det ändå en gräns, varesig vad klockan är?

2009-06-01 08:09
treglasfönster skulle nog funka, men är inte det originalet eller är det bara 2?
Toastare

2009-06-01 10:58
-Serum-, att du under dagtid (mellan 06-23 är de riktlinjer som finns) får föra normalt väsen. Det betyder inte att man får kräma på med bas eller skruva upp bio-hemma systemet på max.
Sen mellan 23-06 så får man då inte duscha, dammsuga och sånna saker som låter lite mer.
Duscha brukar jag iof göra ändå, finns ju folk som jobbar natt eller om man reser iväg. En snabbdusch på 10 minuter får mina grannar klara.

Men sunt förnuft gäller ju. T.ex att kedjerökning på balkongen och skithög bas aldrig är uppskattat, utan man förstår att man har en gemensam boendemiljö.
Jag skyller allt på Emma!
Redaktionen

2009-06-01 15:05
ställ monitorerna i källaren.. det har jag gjort.. :(
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2009-06-01 22:45
Gå ner i källaren varje gång man ska mecka beats?, wannabe fritzl? Nej det skulle jag inte palla :S

2009-06-01 23:18
Oftast är det dörren och fönstrena som läcker mest. Byt till säkerhetsdörr och sätt upp skumgummiplattor med tyg på för fönstrena. Skumgummi eller äggkartonger täckta med tyg i taket är inte så fult som det låter. Ser lite orientaliskt ut. Tjocka mattor på golvet och har du inte råd med en säkerhetsdörr eller inte får byta för din värd så häng en tjock matta för dörren.
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2009-06-02 00:58
hahaha svaren i denna tråd är skrattretande! Vad tänker folk med?
Jag hoppas iaf att äggkartongerna inte alls var seriöst.
Om du vill ha bra svar så får du fråga på http://forum.studio.se

2009-06-02 04:23
Nick-K P17

vad är fel med äggkartonger? Aldrig provat det eller? Är du seriös?

2009-06-02 09:39
köp ett gammalt hus i skogen så fixar det sig

2009-06-02 11:46
Nick-K P17

vad är fel med äggkartonger? Aldrig provat det eller? Är du seriös?

Men gå och lägg dig! nej det funkar inte alls, möjligtvis lite för den högsta diskanten.

2009-06-02 12:38
Äggkartonger ger bara bättre akustik i rummet (mindre eko typ). Jag antar att det är basen som är jävlig och då är det väl bara att ställa monitorerna/högtalarna på något som dämpar vibrationerna. Ett par lager sitt/liggunderlag eller frigolitbitar fungerar. Och undvik att ha monitorerna/högtalarna i hörn då det förstärker basen och det vill du ändå inte när du mixar musik.

2009-06-02 13:43
Äggkartonger ger bara bättre akustik i rummet (mindre eko typ).

Jag orkar inte ens diskutera med snubbar som inte har någon koll på ljudteori.
Men! äggkartonger är världens största myt som någonsin funnits. Det började med att "vanligt" folk såg hur musikstudior såg ut och tänkte "Fan, väggarna har ju samma form som äggkartongerna hemma, låt oss hänga upp sådana på väggen"
MEN det fungerar inte, skulle kunna fungera om man har mineralull eller skumgummi osv. packat i äggkartongerna.

sitt/liggunderlag

Joo det är rätt material och det kan fungera, krävs ganska många lager dock eftersom att de brukar vara ganska tunna.

Och undvik att ha monitorerna/högtalarna i hörn då det förstärker basen

korrekt.

2009-06-02 13:44
För er som vill forsätta att tro att äggkartonger osv. är världens tunnaste och bästa absorbenter som finns kan väl istället kolla in t.ex. http://forum.studio.se

2009-06-02 18:02
det enda äggkartonger fungerar till är för dom höga frekvenserna, för att få bort basen, som är det som hörs till grannarna så behöver du material som fångar dom lägsta frekvenserna typ kuddar, kläder, tyg osv

finns dock ett jävligt bra sätt att tillverka Riktigt lysande basfångare, köpt sånna där stora rör i papp som man gjuter betong i (1,5-2meter långa) och så stor diameter som möjligt, fyll på med sand och klä med tyg

finns fett med guider för hur man tillverkar alla möjliga olika typer av ljudisolerande saker beroende av vilken typ av frekvenser man behöver dämpa.

sög på google på typ "bygga studio" eller liknande skit finns massor
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-06-02 18:12
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2009-06-02 18:13
äggkartonger används för difusion, så heter det ja

2009-06-02 19:30
äggkartonger används för difusion, så heter det ja

Det kan de göra men då måste de vara fyllda med något. Det är ett för tunt material för att diffusera ljud, möjligtvis de högsta frekvenserna.

2009-06-02 19:40

Där e lösningen! ´=)

SpoilerOm du har pengar till de och om de finns ett ledigt hus mitt ute i skogen ioförrsig! ^^
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2009-06-03 00:04

Hehe ja det roliga är ju att det är nu problemet har kommit, har ju nyligen flyttat till lägenhet och bodde i vila som hade rejält avstånd till grannarna. Fan saknar tiden då man ofta var ensam hemma och kunde spela precis hur högt som helst.

Men det är ju några problem

1. Kan bli svårt att göra det proffsigt själv (tänker inte köra med äggkartonger eller hänga upp något jävla fult skit på väggen)

2. Vi har fortfarande det största problemet, fönster. Vet inte ens om man får byta dom?

3. Vi har inte säkerhetsdörrar eller vad det heter, har haft det i en lägenhet förut och det var SKITBRA hördes ingenting ut.

Dörrar och fönster är jag nästan säker på att det är föreningen som beslutar om det är dags att byta.

2009-06-03 00:05
4. Det ska se snyggt ut också!

2009-06-03 18:49
Köpa stereolurar är en början skulle jag tro. Dom funkar att mixa det mesta på'tt
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!
Redaktionen

2009-06-03 20:51
MR-J P20
kör med hörlurar.. :(
dom står i källarförrådet i väntan på mer plats och mindre lyhört...

2009-06-03 22:44
Visst går det bra med hörlurar men jag tycker inte man får någon helhetsbild iaf, svårt att veta hur beatet låter utåt så att säga

2009-06-05 20:27
BRF är störda, vissa tror verkligen att dom är äger världen..

Föra BRF jag bodde i var totalt dumma i skallen, bodde där i 10 år, inga problem med vare sig grannar eller förening. Hade 2 fester som spårade ur inom omloppet av 10 år..

Lite väl mkt folk och liv, fick ett brev om att dom ville att vi skulle sälja lägenheten och flytta pga. stök, nonchalans etc. etc. typ wtf? sköt er eget liv!

Den jag bor i är hur nice som helst, bara ungt folk, en gång var dom på mig och det var när jag renovera i köket, pumpa musik då kom en granne vid 17-tiden bad mig dämpa lite men då var det enbart för att dom skulle ha visning på lyan.. ;D
-- Mellanslagsanvändare --

2009-06-05 21:05
Ingen aning om dessa kommentarer blivit besvarade. Men vem bryr sig?

Häng upp tjocka tyger överallt. Mycket kuddar, mattor och tunga gardiner.

Word

Sålänge du inte gör dina beats klockan 3 på natten borde du väl rent juridiskt ha rätt att lyssna på musik så mycket du vill på dagtid?

Vissa hyresföreningar (Som min) har inte den klassiska 10-22-regeln, utan att man ALDRIG ska störa grannarna. Själv bor jag över en finsk tjurkärring.

2009-06-06 11:02
Vad kör du för högtalare? Fråga grannen vad ere som stör mest, att det låter eller att det vibrerar? Många drar ju upp basen smått och grannarna får helt plötsligt poltergeist i lägenheten som får saker o ting skaka. Investera i lite mindre men även tyvärr dyrare högtalare som du sätter upp på stativ?
Redaktionen

2009-06-06 13:35
MR-J
håller helt och hållet me..