kattmat till katt
Tjing! Jag och min tös skaffa en liten misse för ett par månader sedan, så den e väl 5 månader nu. vi matar den lille med så kallad "junior"mat "-1" står det på torrfodersförpackningen. Men nu e det så att vår äldre katt (hon hade en vuxen sen tidigare) alltid käkar lillkattens mat samt att den maten e sinnesdyr jämfört med "senior" maten. Alla ni kattvetare på whoa, hur länge måste man ge "rätt" mat till små katter, när kan våra lejon börja äta samma mat (underlättar som fan ju)
b0b0b0b0
Lär katterna att äta er rester. Skämm inte bort dom med massa skit...
I make a lot of money, riding big cars, everybody know me!
det däremot lär ju knappast vara bra för dom små liven, jag e inte helt pantad :(((
b0b0b0b0
Hur är det ute i naturen: får kattungarna specialmat av kattmammorna, eller är det småfågel och möss som gäller? Kattmat junior är bara ytterligare ett sätt att sno dig på pengar ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag tycker att du ska gå till djuraffären och fråga, dom vet något säkert. Sen en sak som jag tänker på är att du skulle kunna lägga ner senior maten i vatten eller mjölk om era katter gillar det, så kan den lilla säkert äta det istället. Min katt är ca 8 månader och hon gillar det iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
seniormat är ju dokk inte samma som vuxenmat
((MAAD))
Ett sätt att låta junior få ha maten i fred är att placera den så att gamlingen inte kommer åt den, typ i en kartong som är stor nog att senior inte ska nå ända in genom det hål som är litet nog att bara släppa igenom junior :) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
den lilla katten har inget problem med att äta seniormat, den kan äta kattsand om den får det serverat. Men min flickvän blir alldeles till sig när jag säger att den ska få samma mat som den stora hon påstår nämligen att katten växer fel etc av sådan mat, (skitsnack enligt mig) Men Ni kattägare, va ger ni era katter samt vad gav ni dom när dom va små (under året)
b0b0b0b0
Hur tusan växer den fel? Känns som att de generationer katter som vuxit upp utan "junior"-mat inte kan vara så missväxta, eller? :) 10-4, over...
hehe =) vi har dokk aldrig haft specialmat åt juniors, när den är gammal nog att va utan sin mamma så bör den ju kunna äta vanlig mat anser jag =)
((MAAD))
Kattmat är ju bara en stor jävla lögn rakt igenom egentligen. Vildkatter får ingen kattmat, och dom växer typ bäst av alla katter.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
jobbigt å jaga fåglar å så när man har innekatter ;S
((MAAD))
Okej, efter mycket tjat så kommer då ett inlägg från min kattuppfödare till biologfästmö:
Yes, jag får skriva på whoa :) Sist jag kollade var det i alla fall så att juniormaten har mindre bitar för mindre katter. (Sen är det också färre bitar per krona, på precis samma sätt som nyblivna föräldrar är ett lovligt byte för marknadskrafterna...) Men näringsvärdesmässigt är det i stort sett samma, kan vara lite mindre salt i juniormaten men det kompenserar de så bra med lite vatten. Jag tycker att ni ska ge båda katterna seniormaten, om lille har svårt att tugga så kan man blöta den lite, men när de blir äldre behöver de få tugga lite, det är bra för tandhygienen. Sedan är matrester absolut inte farligt för katter (men se upp med kyckling och fiskben) men man ska nog inte ha det som huvudföda, men att ställa ner tallriken efter middagen är ett bra sätt att slippa skölja inan den åker in i diskmaskinen. :) Mina katter älskade honungsmarinerad fläskfilé och pannkakor. 10-4, over...
"kattmat till katt " haha, tyckte de lät kul... vafan ska man annars ha kattmat till?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tyckte först det stod Kattmat till mat och blev illamående.
My heart lives in my vagina.
Katter kan ju käka lite vad som, men kattmaten som sälj känns ju oftast bull. minst 4% kött resten är ju häxblandning. Köper royal canin eller vad det heter. Alla jag någonsin snackat med om kattmat rekomenderar det.. Sen något man bara kunde köpa hos vetrinären. (så ja kör på det :) Efter den historien kommer min fråga... Burkmat = Wiskas typ har 4% kött, vad är resten? o hur bra är det för katten? Vet iaf att hundar krämar ju chokladmjukglass när dom fått burkmat dom inte är vana vid. Så hur illa är det egentligen? Någon som VET?
KeffJeff Har hanterat ett tusental kattmatsburkar (av märket Mjau med "minst" 4% kött) och därför läst lite vad som finns i. Det som inte är kött är köttbiprodukter. Vad det nu kan vara.
Vår kattunge på fem månader fångade och åt en fluga igår.... :| OT: Du kan nog börja ge kattungen seniorföda. Vår kisse har inga som helst problem med att äta seniorföda. Fram till ett par veckor sedan fick hon juniormat (whiskas påsar med olika smaker) men nu äter hon bara gelén som köttbitarna ligger i och skiter i köttet. Dyrt och onödigt tyckte vi så nu får hon seniorföda som hon äter utan problem. Sill också, herrejävlar vad kåt hon blir av sill.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
herrejävlar vad kåt hon blir av sill. hahahaha
Fucks your life up crew Tjabo!
Jag gav min katt whiskas junior torr och blötfoder sen så gillar hon friskies junior torrfoder. Men nu har jag börjat ge henne Royal canin som man kan köpa i djuraffären, 400 g ligger mellan 39 - 45 kr. Den maten finns oxå i större påsar som ser ut att räcka i minst en månad och det kostar runt 150 kr. Och det tycker jag är rätt värt ändå. Min katt älskar den iaf.
Aldrig hört att man ska köra på specialmat för yngre katter, sånt jävla bullshit. Vi körde på torrfoder sen katten var två månader gammal tills att vi gav bort den 6 år senare...Det funkade utmärkt. Sen så har min moster en katt som levt på rester sen den var liten och nu är den 16 år gammal...Och den mår fint, förrutom att den är senil numera :D
Delam tange barat
Tania F21 Körde på samma, annan man känns som mer "luft" i maten, tog slut hela tiden. Är skitnöjd med Royal Canin, kostar lite mer o räcker längre tycker jag.
KeffJeff P22 : Ja precis det verkar som att hon håller sig längre mätt på royal maten med. Så jag ska absolut köpa en står påse nästa gång.
Jag kör på 5 kg påse, 10 kg är så dryg o dra hem haha
tack tack. stort tack till mbandes fru allt är utrett och jag ska aldrig mer köpa dyr jävla mainstream kattmatt, blir de tyska 20kgs säckarna i fortsättningen :)
b0b0b0b0
jo det blir väl det när man inte har körkort eller kan cykla :P
ett tips är att fylla på torrfoderskålen en gång om dagen och då samtidigt ge honom middag med burkmat. eller kan du ju alltid laga "middagen" själv -
Länk till hemlagad kattmat
b0ris P21 Nej va värt! Tack! Tania F21 Har körkort o cykelkunskaper, men har ingen bil eller cykel.. här ska lagas mat till katten haha
nä fy låter jobbigt , orkar knappt laga mat till mig själv ju..
Min katt har ätit vuxentorrfoder blöt kattmat i hela livet, (han är 10 i år), Och det har inte vart något problem med växten. Han käkar iförsig allt man ger honom, ostbågar daim och ah i stort sett allt, det har lett till att han väger ca 9 kilo nu, skitsöt:D
Först vägrade min katt att äta torrfoder, bara mjukmat som gällde. Sen ville han bara äta det jag åt. Nu äter han allt, inklusive spindlarna som tar sig in genom mitt fönster. *knaper-knaper-knaper*
A historian is a prophet in reverse
att ge katten enbart burkmat är inte bra, han kommer få näringsbrist. men att göra tvärt om - att bara ge honom torrfoder, är nog det nyttigaste för alla katter som inte rör på sig väldigt mycket.
haha ostbågar?! Stackars katt :P
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
Toastare
2008-07-19 01:54
Mat till kattungar är mer energirik och är fetare, katten växer ju. Dessutom mindre salt för att katter har ju som sagt lätt att få urinsten.
Tycker inte ni ska byta. Och som någon sa, seniormat är ju för äldre katter, alltså äldre (vet inte om det är katter över 8 år) katter och det är ju också fel. Det är bara vanlig mat som gäller sen, men ni menar nog vuxenfoder när du skriver senior?
Här finns mer fakta om varför en kattunge ska ha specialmat
Länk till http://www.katter.nu/katter/foder/kostbehov_kattungar.htm Som någon skrev, att bara ge burkmat är ju galet. Katten får tandsten och den maten är sjukt dyr då den mest innehåller vatten. Jag gav min katt torrfoder, såg alltid till att den hade friskt vatten och sen ibland gav jag honom tonfisk, kanske uppblandat med en äggula (och han vara bara en bonnkatt)
Min katt åt också ostbågar, älskade det ;)
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-07-19 01:57
"han vara bara en bonnkatt" Tror jag har kollat för mycket på Lady och Lufsen.. men ni fattar. ;)
Min katt ser ut som en liten ninjamisse. Svart päls med långa ben och smal byggnad. Vet inte vad det är för skum ras.
Toastare
2008-07-19 02:02
"han vara bara en bonnkatt" Tror jag har kollat för mycket på Lady och Lufsen.. men ni fattar. ;)
Jag skämmer bort min kathora som fan ibland, räkor och laktosfri mjölk är det som gäller. Ibland blir det rostbiff och ibland ett kok stryk. Det viktigaste att ha i åtanke som lycklig ägare till innekatt är att ge katten en obalanserad tillvaro för att hålla kattens nerver och natur på helspänn. Jag skulle nog säga som lekman i ämnet att ibland ska du ge katten det godaste hon/han vet, sen kan du sätta den på svältkur ett par dagar. Mjäka bort en katt är väldigt svenskt! Den ska överleva och få all den kärlek den behöver, men ibland är svält och agg rätt metod.
Tri~ Fixion, Tri~ Fixion
Du kan ge din katt vanlig kattmat, inga som helst problem!
REC #26<br>Team EA-Racing
Jag har en 13 veckors perser som jag ger "mjau " till. Kyckling och lax gillar han bäst. Mat får han 3 ggr per dag tills han lär sig att klara sig på torrfoder så vi kan skära ner på mjau till 2 ggr per dag. Torrfoder Royal Canin kör vi och den må vara dyr men den fick han hos sin uppfödare och + att den är bra för pälsen så vi fortsätter med den ändå. Torrfodret räcker länge också så det gör inget att den är lite dyrare.
du ska absolut inte ge mjölk till din katt och inte heller för mycket salt. någon liten skinkbit kan du ge till den, det gillar dem! och att slicka rester från din tallrik är mums mums!
Toastare
2008-07-20 19:15
krossad_anka, är mjau torrfoder? För katter behöver ju taurin som finns tillsatt i torrfodret.
......vadå? Inte till hund?
BountyBoo: nej mjau är våtmat :)
BountyBoo: och vi kör på torrfodret Royal Canin som jag skrev i inlägget :)
Toastare
2008-07-20 20:04
krossad, aha ni kör på bägge två.. fick för mig att 13 veckors katten bara fick blötmat. :)
BountyBoo: ah :).. Nää han har kört på båda redan innan vi fick honom :).
krossad Mjau finns nu som torrfoder i fyra läckra smaker (citerat från en kattmatsburk)
Th1f: hahahaha gör det?? visste inte det! coolt.. förresten trådskaparen, du skall inte ge whiskas till katten, det är rena rama giftet!
Om kattfoder Så, torrfoder till båda men olika sorter, (ta bort den fetare "junior"-maten när ni inte är hemma och kan kontrollera att den vuxna katten äter denna. Annars kommer ni få en tjockis på halsen ;)..)
Jag har alltid en skål med friskt vatten och ibland Kattunas blötmat (alltid 100% rena råvaror! http://www.kattuna.se/ )
Det känns viktigt för mig att mina katter får i sig så lite skit som möjligt, och t.ex "Kyckling"-blötmat med min 4%kyckling och resten köttbiprodukter känns inte helt ok.
Finns inte mycket som är sötare än tjocka katter. Min polares katt är så fet att den knappt kan hoppa upp på diskbänken. <3