I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Åt hellvete med Magdalena Ribbing

Övrigt - Blandat

2008-07-15 11:59

Åt hellvete med Magdalena Ribbing

Länk

Är det bara jag eller är det lite äckligt att uttala sig sådär? som om det vore någon som är en bättre människa bara för att hon har fötts?.. fuck monarkin!

Follow the dao, right about....NOW!

2008-07-15 12:07
fy fan för att ha ett sånt liv där man bryr sig om en sån jävla skit sak
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-07-15 12:13
Haha, jag säger vafan jag vill till en av Sveriges största socialbidragstagare.. hon är min bitch, och så är det med den saken...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-07-15 12:13
haha wtf hon kan faera åt hell..
folkvettsexperten? Only in Aftonbladet
 ----------------------------------------------------------------------------

2008-07-15 12:19
I själva verket talar man till en person som representerar den svenska nationen.

Som alla svenska medborgare då?

Jag utnämner mej själv till Baron nu, och hädanefetr ska jag tilltalas med Baron Johan vis alla publika arrangemang!
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-07-15 12:29
hon kan fara åt helvete som sagt. folkvettsexpert, hur fan kan det ens vara ett jobb?
fantastiskt
Toastare

2008-07-15 12:39
folkvettsexepert=vett och etikett expert. Någon som lär överklasskidsen att föra sig vid middagar och tjaffs.

Det är en värld vi inte känner till. Nog få av oss som kan alla regler som gäller vid en ordentlig överklass bjudning.

men skitsamma OT... det är 2008, känns helt ok att du:a vem som helst.

Jag skyller allt på Emma!

2008-07-15 12:41
ja vill bli kallad Sir Svitz eller Lord Svitz... kanske Von Svitz, låter fan najs.
Jaha d här lär ju vara dagens I-lands problem

2008-07-15 12:43
det är så jävla fel att vara fin i kanten, det suger ju ut allt det roliga och spontana.

en vettig människa kan föra sig just fine, åt helvete med räkgafflar.
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2008-07-15 13:07
aa fan, jag har ett mycket starkt hat mot kungafamiljen och monarkin
Funk Valley Records

Gratis musik, beats och trumsamples!
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-07-15 13:09
Vilket nyhetsvärde det här hade kände jag.

Alltså, Jag håller med Askin till 100%. OT: Hur många i vår generation tror ni vill bevara kungahuset?

2008-07-15 14:32
Vore det inte bättre att bara såga Aftonbladet istället?
Känns inte som att Fru Ribbing ringt upp AB och i tårar skriat om att ofrälsen Bengtzing var hädisk, utan snarare som att nån AB-"journalist" lagt märke till duandet och fått för sig att göra en sak om det :)

Om de hade ringt mig och frågat om det var passande så hade de fått lite av samma svar:
"Nej, att dua en kunglighet på dess nationellt jippo-firade födelsedag är inte enligt kutymen. Dock är det ju inget som kommer få nationen att rämna, utan visar bara på att ganska många inte har full koll på alla etikettsregler" ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-07-15 14:44
jag kräver att folk ska tilltala mig med "ni"
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2008-07-15 14:53
Inte för att basha för mycket på en gammal grinig tant som Ribbing. Men feast your eyes on this

de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-07-15 15:07
Haha fy fan vilken värdelös nyhet.

Om jag någonsin träffar knugen eller någon annan av de där tjommarna ska jag dua så mycket jag bara kan.

OT. niar ni när ni pratar med äldre människor? jag gör det ibland men vet inte riktigt varför.
Gerdaman

2008-07-15 15:23
Jag tror faktiskt att det är den sedvanliga sommartorkan... Artiklar ska produceras och sidor ska fortf fyllas. Antagligen ringde de bara Ribbing för att hon (typ) är den enda som håller på med sånt här - och som är känd för det.

Sommarvikariejournalist kallas det också. :D
Why the fuck can't emcees emcee no more?

2008-07-15 15:32
Chico hahaha fy fan för att se ut sådär,hon borde lära sig vett och etikett och plastikoperera sig

2008-07-15 16:14
Mabande,
det där var ju väldigt fint sagt men vad skulle du själv gjort?

Jag skulle inte gått efter några överklassregler ang. etikett, det finns ingen lag som tvingar mig till det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-15 16:29
nilsL - Förmodligen skulle jag undvikit att lägga språket så att det behövdes ett du / prinsessan / ers högdjur ;)

Nej, det finns ingen lag som tvingar dig, men vad är problemet? Om du går på ett bröllop där klädkoden är kavaj dyker du väl inte upp i en t-shirt bara för att "det finns ingen lag som tvingar" dig att ha kvaj?
Om du är på Vickans officiella och offentliga födelsedagsfirande för att underhålla känns det inte som att du är där för att bedriva jämställdhetsarbete, utan snarare för att bibehålla sakernas ordning. Framför allt om du är en halvdan musikprodukt som Bengtzing eller Brolle vars syfte är att bara leverera lättsam underhållning och inte politik.

Fattar fortfarande inte varför det är storm mot Ribbing istället för Carina Bergfeldt och Martin Söderström som faktiskt tog sig tiden att försöka göra en story av det.

10-4, over...

2008-07-15 16:33
Tror man på alla människors lika värde så niar man inte prinsessan eller kungen eller någon annan av det där packet med Nazi förfäder
Follow the dao, right about....NOW!

2008-07-15 16:44
Ja, för här tror vi på lika värde kombinerat med arvssynd? :)

Att nia någon är f.ö. oförskämt då det var ett tilltal som användes till de underordnade tjänstehjonen (som i sin tur fick svara med herrn / frun eller personens titel, typ ingenjören) ;)

10-4, over...

2008-07-15 16:49
Mabande,
det är ju en "som om"-situation du beskriver, jag skulle aldrig vara på plats i första stadiet men skulle jag forceras ihop med denna familj gör jag inga undantag, och jag blir heller inte särskilt upprörd över att underhållare som Brolle/Bentzing inte har någon koll, utan snarare tycker jag det är bra att de representerar en genomsnittslig svensk i dag som förmodligen inte har en tanke på att man ska adressera företrädare av monarkin på något speciellt sätt -- ett klart framsteg! Därför blir jag också irriterad på folkvettsexperter som tar sin lilla förlegade lyxklubb på för stort allvar.

Att tillägga har jag aldrig gått på ett bröllop, begravning eller liknande tillställning men om, så skulle jag givetvis klä mig som är brukligt men den väsentliga skillnaden där är att jag gör det för de som jag då vill visa respekt/vördnad för, inte av någon annan anledning.

Sedan är det nog inte Brolle/Betzing själva som bokat spelningen...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-15 17:12
Löjligt med reportrar och kändisar som ska försöka dra uppmärksamhet till sig genom "du är minsann inte mer värd än jag"-mentalitet. Senast var det väl "folkkära" Peter Jihde som av någon outgrundlig anledning fick en närgången intervju med kungabarnen. Lägg ner liksom, ödsla tiden på något bättre än att bryta mot etablerade seder och bruk för sakens skull, klarar man inte av det som journalist förtjänar man inte att ställa frågor till någon vars liv är inrutat och planerat in i minsta detalj.

Ribbing har rätt som vanligt. Att hon kallas folkvettsexpert är f.ö. inget hon rår för, ställer folk frågor svarar hon. Ber folk henne närvara och ge råd och tips om hur man uppför sig civiliserat så dyker hon upp. Det tycker jag är något positivt.

2008-07-15 19:11
Vad jag hatar sånt här skit. Var på dop för ganska länge sen, och i kyrkan får man inte ha keps på sig eftersom folk tycker det är ofint. Men jag tycker inte att det är ofint. Jag klär mig hur fan jag vill.
På min farmors begravning var jag den enda som inte var "finklädd"(kostym i detta fall), jag gick klädd som om det vore en helt vanlig tisdag. (vilket det också var)

Hade jag träffat nån ur kungafamiljen så hade jag absolut pratat som jag alltid pratar. Dvs utan att tilltala, bara slänga ut det jag vill ha sagt. Förortstugg helt enkelt, hoppas de spyr av det. "EY! Är inte du den där bruden?!"

"Vad tycker tycker Kungen Ers Högsta Majestäts Ståkuk om problemet....?"

"Vad fan tycker du", låter mycket bättre, sen ska man peka också!

2008-07-15 19:17
"Vad fan tycker du", låter mycket bättre, sen ska man peka också!

Hahaha, thats the spirit!!
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2008-07-15 20:03
man ska nia äldre personer som man inte känner

Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!

Maria, många år och mil från här

2008-07-15 20:23
det är fult att peka
 Awaiting Beheadment and Mutilation

2008-07-15 20:30
Åkersberga,
med tanke på "reformen" under 60-talet (?) har jag fått höra att det snarare är oförskämt att nia äldre (förutom de inbitna bakåtsträvarna möjligen?). Någon som känner till mer om det?

Jag säger "du" till allt äldre folk jag stöter på, hittills har ingen höjt på ögonbrynen nämnvärt...

2008-07-15 21:02
ninjamannen kommer lät dua sönder stackarn

2008-07-16 01:03
Magda for president.

Nä men ärligt talat är hon rätt skön, sarkastisk som få (ingen i hennes ålder) och har rätt i det mesta. I detta tycker jag iofs hon har helt fel, att säga ni till någon är mossigt och närmast förolämpande.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2008-07-16 02:11
Victoria skrattade och var lika glad ändå.

då kan man pusta ut och sova lugnt inatt
Skivsamlare

2008-07-16 08:27
Jag har inte mycket till övers för adeln, men om man väl är där så är man ju trotsallt inbjuden på deras villkor. Det handlar om respekt för värden, vem den nu än må vara. Blir jag bjuden på middag hos en polare så sätter jag mig ju inte och röker vid köksbordet utan att fråga bara för att "jag gör vad fan jag vill - fan!".

Om man nu tycker det är så himla fel med kungafamiljen och de seder som gäller kring dessa så behöver man ju faktiskt inte åka dit från första början. För deras del lär det ju knappast vara av ekonomiska orsaker som de tackar ja. Både Brolle och Bengtzing skulle med största säkert kunna hova in de där slantarna på annat håll om det var där skon klämde.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-07-16 09:46
Vad betyder duade?
Shit har inte läst svenska nyheter på ett tag. Förstod inget..

2008-07-16 10:14
nilsL - Javisst är det en hypotetisk situation, precis som situationen om jag istället för Ribbing hade fått frågan från aftonblaskan

* "snarare tycker jag det är bra att de representerar en genomsnittslig svensk i dag som förmodligen inte har en tanke på att man ska adressera företrädare av monarkin på något speciellt sätt -- ett klart framsteg!

* "Därför blir jag också irriterad på folkvettsexperter som tar sin lilla förlegade lyxklubb på för stort allvar."
- Fortfarande: det är knappast Ribbing som ringt upp Aftonbladet.
Jämför med genomsnittlig hardcorehiphoppare som blir tillfrågad om Markoolio är hiphop.

* "den väsentliga skillnaden där är att jag gör det för de som jag då vill visa respekt/vördnad för, inte av någon annan anledning."
- Om du var inhyrd för att underhålla på ett bröllop, eller för att spela på en begravning - skulle (fejkad) respekt/vördnad ingå i priset, eller skulle du behandla det som en vanlig t-shirt-dag?

* "Sedan är det nog inte Brolle/Betzing själva som bokat spelningen..."
- Nej, men vem som bokat det är irrelevant. De har gått med på att uppträda och är där för att göra sitt jobb och i det ingår att följa den sed som situationen "kräver".

Dieallot - Kul att du visar respekt för de anhöriga...

Jazov - "duade" är att säga "du" till den du snackar med istället för att använda personens titel eller motsvarande.

10-4, over...

2008-07-16 11:32
Ok är inte så insatt (heter silvia och försöker få folk att lägga till ers höghet...går inte så bra)
Men har för mig att det är olagligt. Dvs att du får böta. Kungafamiljen ska tilltalas med titel eller nia? Sen har jag hört andra "regler" kring familjen. Exempelvis så får de inte gå runt med pengar pga rånrisk??

Stämmer det....Mabande??

2008-07-16 13:11
Niobe:

Nej, det är lika lite olagligt att dua kungligheter som att bränna pengar eller begå självmord. Vi lever trots allt i ett civiliserat land.

2008-07-16 13:16
Refused: säg "walla"!!

2008-07-16 13:19
Vad gör egentligen kungafamiljen har aldrig förstått det? Gilder runt i olika länder och är jätte rika?
Vart lämnar man in ansökan?

Tycker inte kungafamiljen är så speciell, lika handikappade som vi andra. (haha)

2008-07-16 13:57
Håller helt klart med Mabande att det är själva artikeln som är löjeväckande, inte att Ribbing tycker det är fel att "du: a" kronprinsessan i officiella sammanhang. Personligen skulle jag garanterat tilltala henne just "kronprinsessan" då det är en oskriven regel som inte är särskilt svår att följa. Precis som att det inte är svårt att införskaffa en svart kostym med svart slips till en begravning. Eller att ta av sig sin huvudbonad innan man går in i en kyrka.

2008-07-16 14:08
Niobe:

ja svääääär...

Tror det stämmer iaf :)

2008-07-16 14:14
"Walla" får man däremot inte säga. Då anses man vara en andra klassens medborgare som ska bespottas och hånas öppet.

"– När man talar till kronprinsessan som just kronprinsessan, som man ju gör i de här sammanhangen, så borde man inse att man inte talar till henne som en kompis. I själva verket talar man till en person som representerar den svenska nationen. Så länge vi har monarki i Sverige så duar vi inte Sveriges nation, säger hon."

Jadu, låter ungefär lika vettigt som den där skånska kvinnan som skulle snacka om tillväxt i Malmö men istället drog till med att det Tredje Riket snart var på fötter igen. Hur hon lyckades vet jag inte, men det känns rätt likvärdigt som det där.

Kronprinsessan, DU suger.

Hm...låter bättre än "ni"
•pave paradise•

2008-07-16 16:12
Niobe - Som Refused säger så är det inte olagligt. Jag tror att du har råkat baka in det i högmålsbrott (fast det är lite allvarligare grejer) :)

lhabia - Skulle du verkligen säga till så födelsedagsbarnet om du var inbjuden till festen?

10-4, over...

2008-07-16 16:28
Inte på födelsedagen, men annars så varför inte?
•pave paradise•

2008-07-16 16:40
Jamen i så fall var det väl irrelevant för diskussionen? :P

10-4, over...

2008-07-16 16:43
Mabande,
har jag tolkat dig rätt, du själv skulle kalla kungafamiljen vid "rätt" titel om du kom i kontakt med dem? Du är också pro monarkin?

2008-07-16 16:47
Mabande:
Jag är väl ganska mycket anhörig jag också?

2008-07-16 16:49
...och måste man vara finklädd för att visa respekt?

Konstigt.

2008-07-16 17:49
Maggans svar:
En del inlägg har kommit till min spalt angående ett svar som jag har givit på frågor som Aftonbladet och Expressen har ställt till mig om att dua kronprinsessan Victoria. Hennes födelsedagsfirande den 14 juli sändes i teve och vid några tillfällen tilltalades kronprinsessan med du" av artister och andra. Frågan till mig var alltså om det är korrekt att dua kungligheter.

Läs hela i Etiketsspalten på DN.se

nilsL - Nej, där dök ett missförstånd upp. Det som skulle ske är att konversationen från åtminstone den ena partens sida skulle anpassas för att undvika såna ord som "du", "jag", "ni", "prinsessan" o.s.v. (som f.ö. är på tok för frekvent använda, ofta helt i onödan).
Att kunna anpassa sig till vad som är lämpligt för situationen är inte på något vis synonymt med att vara rojalist.

Diallot - Nej, man måste inte vara finklädd för att visa respekt. Dock är det respektlöst att vägra klä sig som är lämpligt för situationen bara för att du vill vara "rebellisk"...
Du var ju f.ö. inte den ende anhörige på plats.

10-4, over...

2008-07-16 18:03
Mabande,
"ena parten" -- är det svårt att skriva "jag skulle"?
Du menar alltså genom att styra språket (som du på samma sätt sagt är omöjligt att bortse från när du drog parallellen till att klä upp sig), skulle du visa din ståndpunkt: dvs tyst protest/knyta näven i fickan?

Så när kungen då säger: Ja du Mabande, vad tycker du att jag ska göra gällande x?
Så svarar du: jag tycker *mummelmummel* ska göra (eller bara plain old *tystnad*?)
Ribbing: Mabande, svara nu Ers nåd med tilltal!
Mabande: ??? <- vad? :D

2008-07-16 18:09
Mabande:
Jag äger inte ett enda passande plagg för kyrkbesök. Tänker inte heller köpa/hyra för en enda gång.

Har inget med att vara "rebellisk" att göra, helvete.

2008-07-16 18:13
nilsL
* "'ena parten' -- är det svårt att skriva 'jag skulle'?"
- Nej, men det var bara för att exemplifiera in absurdum ;)

* "dvs tyst protest/knyta näven i fickan?"
- Om jag var inbjuden och hade tackat ja till att gå på födelsedagsfirandet så har jag ingen anledning att protestera (finns ju ingen anledning att fira en födelsedag som inte är värd att fira).
Är hyfsat obrydd om vi har kungahus eller inte, dock är det löjligt hur fredade journalistkåren verkar anse dem vara.

CXVIG: Ja du Mabande, vad tycker du att jag ska göra gällande x?
Mabande: Åtgärda eller fixa det med Y. Om inte det funkar kan nog Z funka.

Mitt svar är alltså som jag oftast brukar formulera det även till ofrälse ;)

Dieallot - Ja, vi säger väl det då :)

10-4, over...