I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Har du blivit rånad?

Övrigt - Blandat

2008-07-14 18:01

Har du blivit rånad?

Som rubriken säger, har du blivit rånad? Hur gick det till? Hur reagerade du? Hur önskar du i efterhand att du hade reagerat? Några tips ang vad man ska göra när man blir rånad utöver att lämna ifrån sig alla värdesaker och gå oskadd därifrån?

2008-07-14 18:04
Har du blivit rånad?
Konsertbesökare

2008-07-14 18:07
Tips: Istället för att stanna kvar och spela cool och riskera att få en kniv i magen: SPRING.

2008-07-14 18:07
nå har du de?
LEGALISERA CANNABIS

2008-07-14 18:09
jag har inte blivit rånad, men om man är omringad så skulle jag tippa på att lämna över det man "måste" för att bli lämnad i fred, om man är rambo så ger man dom stryk, om dom är tjokkisar så springer man bara ifrån dom, eventuellt komma ihåg vilka dom är och sedan återvända med mer folk än vad dom är och råna hela bunten.
((MAAD))

2008-07-14 18:19
Jag min bror och hans kompis blev rånade av 3 äldre killar jag var väl runt 12 år dom kanske var 16. Var mitt i stan, det är fan sjukt hur många som går förbi utan att ingripa riktigt äckligt..
Dom hade pistol och kniv, så de var inte så stor idee att göra något motstånd. Fick senare reda på att killen me pistolen hade skjutit en snubbe några dagar tidigare och var efterlyst..
Dom fick bara 300 spänn typ och sket i att ta något annat. Men i princip så skiter man i vad dom tar de är själva grejjen att bli pressad på de där sättet.
I efterhand var man väl uppskakad och arg som fan, men de fanns inte så mycket vi kunde gjort annorlunda..
my name is xelly smelly

2008-07-14 18:30
GAIA, slangan

Nope, har aldrig blivit rånad. Aldrig sett det ske heller.

2008-07-14 18:49
var en jävel som försökte klippa mig vid bankomaten en sen kväll, slutade med att jag fick ut mina pengar, hans mobil, hemnycklar och plånbok med mig.

om du läser detta : BITCH hahahhahaa.
riktiga män väger över 70 och röker blunts på toan.

2008-07-14 18:55
så skulle jag tippa på att lämna över det man "måste" för att bli lämnad i fred,

Oftast blir man väl misshandlad halvt medvetslös oavsett vad man gör?

Själv har jag aldrig blivit rånad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-14 18:57
jo det har hänt.
Då bitchade jag ingenting, kände mig inte alltför kaxig med en kniv som pekade mot min mage.
Efter tänkte jag att fan det hade väl bara varit att kuta därifrån eller varför inte lägga en fet flykick i snubbens huvud och sen ta kniven och sticka ut hans ögon med.... MEEN jag är/var ingen superhjälte så vid själva rånet plockade jag snällt upp min mobil och gav den till honom.. farligt när påverkade människor håller i knivar.

Sen åkte snubben fast och jag fick skadestånd, så förutom lite skräck för att åka tunnelbana själv på nätterna dom året efter rånet fick jag väl ändå till det i slutändan... jag menar det är inte många som har turen att deras rånare åker fast.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Toastare

2008-07-14 19:14
Jag skulle spraya dem och springa. Sen beror det nog på. Några 13 åriga tjejer har jag svårt att ha respekt för. Ja 13-14 åriga killar också. Vilket nog är dumt. Men jag hade blivit så jävla förbannad.

Aldrig blivit rånad, aldrig sett nån bli rånad.
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-14 19:23
dieallot, jag har hört många historier när dom bara lämnat över sakerna och sedan blivit lämnade, däremot om man börjar säga att man inte har osv då man får stryk.
fast det är självklart från rånare till rånare och situation till situation. tror ingen rånare följer nån sorts handbok eller så, det bästa man kan göra är väl att låsa in sig hemma och aldrig vara utomhus.
((MAAD))

2008-07-14 19:49
Höll på o bli robbad av 2 st en gång men fatta knappt va dem sa o så, de typ switcha mellan engelska o grejer. Jag hade iofs inte nåt så värdefullt på mig förutom min mp3 men jag va helt cool o spela med o ene snubben försökte skalla mig men jag dodgea bort honom o då slog den andre snubben ett slag mot mig så jag slog ner honom o då sprang hans kompis, jag va och är fortfarande rätt nöjd över de hehe.

(Inlägget ändrat av BountyBoo 2008-07-14 20:05:21)
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice

2008-07-14 19:55
2 äldre killar försökte råna mig, bara lägga benen på ryggen och hoppas att man har tur :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-14 19:57
Ja, men jag var 14 och hade fortfarande en rätt "hård" attityd.
Jag släppte min plånbok och skitstora mobil på marken och sa nått i stil med "Vill du ha det får du plocka själv." och när killen böjde sig framåt fick han min fot i ansiktet.

Idag har jag en ganska respektingivande kroppshydda så jag har sluppit incidenter.

2008-07-14 21:39
minns att min kusin vart robbad på plånboken i centrum när man va liten. sen fick kussen reda på vem de va och ringde farsan som drog en yxa i dörren xD (han fick tillbaka den tomma plånboken och en 500 för besväret) :P
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!

2008-07-14 22:17
Nope aldrig hänt mig, ingen rånare som dragit den nitlotten än sålänge
och vem fan är du?

2008-07-14 22:22
Har någon här RÅNAT någon då?! ;)
be the change
Toastare

2008-07-14 22:23
Får hoppas att ingen är så dum att de berättar det. Om de inte har en stor tårfylld historia om hur de rådde bot för sina synder, kammade sig, skaffade sig ett jobb och lärde sig att privatpersoner är inget man tar ifrån.
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-14 23:09
Jag blev rånad hösten -06 av två killar som var några år äldre (jag var då 16). Gick efter en träning runt fyratiden på eftermiddagen på gatan utanför hallen då någon plötsligt höll stryptag på mig och stod med en hammare mot tinningen. Allting gick sjukt fort, de jävla asen hade sprungit på mig bakifrån utan att jag sett någonting alls. Efter någon minut där jag faktiskt stod och skrattade (kunde inte hjälpa det, det var en väldigt absurd situation) lämnade jag ifrån mig jacka, nycklar, plånbok med allt vad det innebar, telefon osv. Helt enkelt allt av värde.

Fast jag såg det som en god gärning, nu kunde ju tattarna skryta för sin polare om hur coola de var när hela crewet stod utanför tuben i Skärholmen senare på kvällen.

2008-07-14 23:18
Jag har haft tur tror jag, aldrig varit i närheten av en situation där någon har blivit rånad. Det verkar vara en ganska obehaglig upplevelse så jag håller mig gärna borta från det. Men det kan ju hända vem som helst antar jag.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-07-14 23:31
första gången jag blev "rånad" va de 20 grabbar i min ålder 15-16 en bad att få kolla på min mobil, de fick han sen tog han den. jag gick mot han och "bad" att få tilbaka den, sen kom fältassistenterna jag fick min mobil och tilbringade dom närmsta 10 minuterna med att ragga på deras brudar.

andra gången vet jag inte vad som hände. vaknade upp blodig i en sjukhussäng. och saknade vitala ting som guldkedja, hemnyklar osv.

det bästa man kan göra för att slippa bli rånad är att vara nykter. för då kan man ju iaf agera rationellt
what is a.m.b?
Groupie

2008-07-15 00:15
Hur vanligt är det egentligen att rånare åker fast? Vad jag har förståt så är det ganska svårt att klara sig undan om man har gjort ett rån (nu snackar vi stick up alltså), man hotar trots allt en annan människa och det är ju ganska allvarligt brott.

Själv har jag aldrig blivit rånad och jag hoppas att jag inte blir det heller, skulle kännas jävligt kefft att behöva lämna ifrån sig ipod, mobil etc. Ifall jag fick chansen så skulle jag nog lubba.

Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2008-07-15 00:21
Yes blev rånad förra helgen jag softade runt på stan när 3 kmr fram till mig o säger ge oss dina pengar jag sa nej jag ger er inte dem. Så sa dem varför inte så sa jag för jag har inga på mig, Sen sa dem nått o gick iväg.
Geni

2008-07-15 00:22
Fem år sedan ungefär... Tre snubbar, alla var runt 22-23 släpade bort mig från centrum till närheten av ett parkeringshus och drog stilett, knogjärn och bussknackare (en sån där som man knackar bussrutor med), uppenbart sjukt påtända. Jag visste vilka två av dom var sen innan, sista människorna man vill bråka med. Dom (eller någon annan) hade hittat på någon historia om att jag hade hotat dom och att jag kallat dom jävlar fittor etc etc... Slutade iaf med att dom stod och mordhotade mig i typ en timme och snackade om hur dom skulle dumpa mitt lik i norrlands träskmarker. Sen försvann dom med min mobil.
fantastiskt

2008-07-15 01:07
förra hösten i älvsjö, väntade på bussen sent på natten efter en fest. bil som kör förbi och stannar vilket jag inte tänker på, så dyker det upp en snubbe i ski mask och sätter en kniv mot halsen, tar mobil och plånbok, en annan dyker upp och vevar till mot tinningen och sen kör de iväg.

de jobbigaste förutom att det känns värdelöst att man inte försökte kuta, osvosv var att de använde mitt ID kort för att få ut ett par mobiler med abbonomang, känndes rätt jobbigt att någon rände runt och utgav sig för att vara jag.

2008-07-15 01:11
det har bara varit nära en gång. i anknytning till mitt boende, där ingången till trapphuset låg inne i en gränd, 2 pers följde med diskret bakom och in i gränden, väl där så tvekade de och gav sig iväg när jag vänt mig och frågat vad fan dom håller på med. dom kände igen mig, jag kände igen dom, jag ville slåss, dom ville inte. fair deal!
Tu m'emmerdes!

2008-07-15 01:56
Har vart med om 4 rån försök,varav 1 var lyckat(för rånaren).
Den gången jag blev rånad var vi sammanlagt 4 i mitt gäng vs. 1 rånare.

Men jag såg han svinga en rostig mora kniv från 50 talet 5 minuter tidigare mot en annan snubbe och kännde att det var värt att betala 200 spänn för att slippa stomi påse och fortsätta ute kvällen.

Sen har man vart med om otaliga;"eyy bre,han ljuger.Han kommer inte härifrån,vi plockar honom",som sedan runnit ut i sanden.

Reputation is the cornerstone of power.

2008-07-15 02:23
Har aldrig blivit rånad själv, vet dock nära vänner som blivit och folk som gjort det upprepade gånger. Det lustiga är väl att allt är rätt anknutet.

2008-07-15 02:30
en gubbe jag växte upp med på samma gård rånade mig + div vänner vid olika tillfällen under sommaren för några årsen. han å jag höll kontakt många år innan detta, måla lite graffiti å busade men de gick neråt ganska fort för honom.
summan av kademumman, vi var två han hade 3 vänner, ganska stora killar med svarta kläder som såg sådär hårda ut. han stod vid vår spårvagnshållplats när vi va påväg till vagnen, mötte oss å sa att vi skulle ge honom mobil + stålar å ta ut simkort.

vi har träffats några ggr efter det, han verkade inte så sur över att jag anmällde honom men de va några årsen nu.
sist jag hörde nått så satt han inne för väpnat rån på nån 7 eleven eller nått.

andra gången var mer eller mindre inte riktigt rån men ficktjuvad av zigenarkids från rumänien i Barcelona förrförra veckan, blev av med mobilen (behöver nr om nån som jag känner läser! PM!)

2008-07-15 03:33
Jag har NÄSTAN blivit rånad, 3 gånger tom. Ingen av gångerna har jag gett något.
En av gångerna fick jag en kniv upptryckt mot halsen. Men alla gånger har jag i princip ignorerat dom, skrattat lite åt dom och sen gått där ifrån. Jag har säkert haft tur när jag bara vänt ryggen till och gått ifrån, men dom som försökt råna har iaf sprungit sin kos. Ena gången var det däremot en hetsig jävel, de var ca 7 stycken mot mig. Och den killen skulle in i varje ficka jag hade medans hans polare försökte få mig att inte göra motstånd, när han tar handen mot min ficka där typ alla mina värdesaker ligger så blir jag lack och puttar iväg killen in i en vägg, då backde genast de andra. Men som sagt tror jag haft en jävla tur att jag inte fick kniven i mig eller blev nedslagen någon av gångerna. Men men, mina saker är MINA saker! ;)
Somehow, pot and pills and assorted academics aren't enough anymore. I'm tired of a four hour high, or a twelve hour trip or a book that changes my whole life for the better part of a week, I need something more, more than a pill or a pipe or a poem. I need the hard stuff...

2008-07-15 03:57
visst är det tur, e det nån sliten junkie med kniv är det bara att lämna över, är det nån jalla-jalla-snubbe med sunkiga märkeskläder kan du skratta och gå vidare.
Producent

2008-07-15 04:30
Jag och 2 polare råkade ut för ett ganska "diskret" rån en gång klockan 14 utanför BK på nåt torg i Malmö.
2 långa men grymt smala invandrare kanske 3-4 år äldre än oss, vi var väl 15 eller 16 då.
Dem kom i alla fall fram till oss och frågade om vi hade pengar? Jag och den andre av polarna sa då Nä, så började den ena killen känna i mina fickor och jag backade bak så sa han att jag skulle ta upp mina pengar.
Då säger den tredje polaren (som är ganska kort) att dem kunde ta 50kr han hade, dem tog dem och gick iväg.
"Rånarna" var väl ganska trevliga men man såg att dem snabbt kunde bli otrevliga om man gjorde fel bara. Något jag ångrar nu är att när han hade händerna i mina jackfickor var att jag inte bröt hans fingrar, hade suttit så jääävla fint. Fast när man tänker tillbaka på det kanske man fått en kniv i magen tillbaka eller nåt.
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance
Producent

2008-07-15 04:41
jag blev rånad på en marknad, eller rånad och rånad. dom höll en kniv mot mig och bad om en 20:a ;s

2008-07-15 04:57
var en jävel som försökte klippa mig vid bankomaten en sen kväll, slutade med att jag fick ut mina pengar, hans mobil, hemnycklar och plånbok med mig.

om du läser detta : BITCH hahahhahaa.

<3 klockrent

2008-07-15 07:58
var ett par dudes som smög upp på sidan av mig för ett tag sen när jag gick och snackade i luren.

"mannen lägg på mobilen"
"säg vad?"
"lägg på mobilen sa jag!"
"glöm det, jag vet nog vad fan ni vill"
"ey, jag vill bara prata lite"
"vad har du att säga mig?"
"du gjorde bort dig hemma hos XXXX"
"haha fuck you, säg mig vad" så la jag på mobilen.

sen hittade han på en historia om att jag hade kallat honom this and that, jag gormade
tillbaks, slutade med att han sa "du ska veta vem du snackar om din fitta"

jag svarar med ett "det vet jag alltid", tar upp mobilen, ringer upp mitt samtal och fortsätter hemåt.
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2008-07-15 09:35
jag blev rånad på en marknad, eller rånad och rånad. dom höll en kniv mot mig och bad om en 20:a ;s

Haha Fan vilka rånare..

2008-07-15 10:21
Jag blev rånad en gång, satt och rökte vattenpipa med två vänner i hummlegården för ett par år sedan då det dök upp ett gäng på runt 10 pers, blev lite tråkig stämmning så vi bestämde oss för att dra, då följer dom efter och börjar fråga vem som tog vattenpipan, sen hoppade 6 av dom på mig och drog ner mig på marken och slog å sparkade mig tills jag släppte väskan av utmattning, mina andra två polare vart bortjagade av dom andra 4 från gänget.

Nu för tiden tycker jag det kan vara lite jobbigt att vara själv i stan, men jag fick försäkringspengar och väntar på skadestånd från 1 av dom som dom fick fast, försäkringspengarna är redan väl spenderade på en underbar amsterdamresa i början av förra året!
Niceness!

2008-07-15 11:16
Var påväg hem från en klubb i Melbourne en tidig morgon förra året när jag gick förbi ett rånförsök på en ganska lång och kraftig men berusad kille. När jag stannade och kollade bak på killarna en gång för mycket så gick de på mig istället. Den ena sprang för att hämta något medans han andra stod och puttade på mig, märkte att han hade en stor skruvmejsel instucken i ärmen så jag vågade inte riktigt göra något.

När killen de försökte råna först märker detta så nyktrar han till eller något, springer fram och börjar putta på rånaren ända tills han blir rädd och springer. Räddade mig antagligen från att bli rånad eller huggen med en skruvmejsel för jag hade aldrig lämnat något till dem.

Vi ringde polisen som dök upp med 3 bilar på 2min, de fick signalement och sen så gick jag hem för att sova.
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2008-07-15 11:27
för ett par år sen så hoppade ett jäkla ägg på mig mitt i natten på en busshållplats och skulle ha pengar, när jag började rabbla hans för- och efternamn, var han bodde, vilka lärare han hade och så vidare så försvann han dock jävligt snabbt, puckot hade missat att vi hade lektioner ihop flera gånger i veckan.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-07-15 15:38
Misery_chick

Hahaha, killen var uppmärksam.

2008-07-15 15:38
Jagduger P15

mjo, en riktig stjärna det där, satt i en buske i rotebro fyra på natten och väntade på att nån skulle komma så han kunde råna.

jag skrattade lite varje gång jag såg honom i skolan efter det, jäkla nöt.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2008-07-15 15:54
aldrig blivit rånad, kommer förhoppningsvis inte bli det.
Med min kaxiga attityd så hade det nog inte slutat gott för mig
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2008-07-15 18:37
jag o min flickvän hjälpte en stackars man som satt o tryckte i ett hörn bakom en buske i förorten när han blivit rånad och inte visste vad han skulle ta sig till.

Vi va med han i 1h och hjälpte han till hans vänner och polis sen hem med en baksmälla som redan satt igång!
Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-07-15 19:32
jag har blivit rånad flera ggr men ska börja i kampsport snart så jag kan försvara mig mot dom jävlarna
ny text i lyricism - Tjalle - En alkoholist's bekännelser (del 1 av 3)

/Tjalle -08

2008-07-15 19:48
Jag blev rånad när jag sov. Det var inte så roligt. De tog till och med mina glasögon.
My heart lives in my vagina.

2008-07-15 20:29
Whatone o emomilol feting nice! Så jävla rätt åt dom! :)
^^

2008-07-16 17:28
Var i spanien med en polare.
Vi tog strandpromenaden till stan, efter en bit så fanns ingen gatubelysning längre och vi märkte att några stalkade oss så vi stannade o chillade för att se om det gick förbi. Det gjorde de såklart inte. Dom va kanske runt 5-6 pers, 2 äldre runt 16-17 o 2-3 i typ 13-14 års åldern. Dom omringade oss lite smått och försiktigt för det fanns fortfarande lite folk runt oss, dom börjar kackla på spanska o jag börjar gorma tillbaka på svenska för ingen av de hade vapen av något slag. Den äldre snubben börjar löst sparka mot mig då min polare säger att vi borde kuta tillbaka mot folket. Så ja ger snubben en tryckspark i magen och vi börjar kuta tillbaka. Dom försvann på typ 5 sek. Vet inte om de ville råna oss eller bara slå oss... Va väl 4 år sen.

Annars aldrig i swe.
RATED R!

2008-07-19 20:30
blev rånad på luren av tre zigenare när jag var 15, det var trist.

Sen har jag blivit utsatt för några rånförsök på äldre dar, varav en lirare försöker råna mig på lur och pengar när jag går och pratar i telefon runt slussen och jag ser hur karln följer efter mig.

-Ge mig telefonen!
-Glöm det jag pratar i den.
-Ge mig dina pengar då!
-Fuck you jag har inga pengar.
-Ge mig dom nu.
-Fitta, du borde bjuda mig på donken.

Fick ingen donk dock, men lur och pengar kvar :)
HMOR

2008-07-19 20:40
den som tar den har

2008-07-20 02:54
"FYI, I never been robbed in my life"