I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flytta till Malmö Rosengård?

Övrigt - Blandat

2008-07-13 16:15

Flytta till Malmö Rosengård?

Tja, jag ska flytta Malmö nu och har fått lägenhet i Gryddgården i Rosengård.. Något som vet mer om området?

Vad jag har uppfattat så ligger inte Kryddgården precis i Rosengård men jag kan ha fel.

Rosengård är ju lite ökänt, men hur illa är det egentligen och hur långt ifrån Malmö centrum ligger det?

P

Toastare

2008-07-13 16:24
lhabia har bott på rosengård som inflyttad så han kan nog svara på dina frågor.

Man kan ju bo på bättre ställen i Malmö, men så jätteilla är det ju inte.
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-13 18:16
Ok, tack. Andra får gärna posta i tråden om ni har erfarenhet.

2008-07-13 18:20
What can I do you for?
•pave paradise•
Producent

2008-07-13 19:22
hahah e du rädd?
i make music
Toastare

2008-07-13 19:30
readytogo, vem vill flytta till ett område där saker är skit? Och det är ju kanske inte så hemskt som den bild media visar men det är ju inte ett haj lajf område liksom.

2008-07-13 20:01
Tja, jag ska flytta Malmö nu och har fått lägenhet i Gryddgården i Rosengård.. Något som vet mer om området?

Jag har bott där i 20+ år, har hunnit snappa upp ett och annat så att säga. Något speciellt du undrar?

Vad jag har uppfattat så ligger inte Kryddgården precis i Rosengård men jag kan ha fel.

Gör det ju. Fast på gränsen till Videdal, så går du 50 meter åt rätt håll är du inte längre i RG.

Rosengård är ju lite ökänt, men hur illa är det egentligen och hur långt ifrån Malmö centrum ligger det?

Inte särskilt illa, i synnerhet inte norra sidan. Efter åtta på kvällen är det knappt folk ute på gatan.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man

2008-07-13 20:21
BountyBoo:

Jag upplevde inget skit alls där och jag bodde ändå där i ett halvår...
•pave paradise•
Toastare

2008-07-13 21:34
lhabia, nej det jag menar behöver inte hända nått. Det jag menar, menar mer att det är nedgånget. Men det beror ju var i rosengård man bor.

2008-07-13 21:45
har ni ett svensk utseende ni som bor/har bott där? tror ni att bemötande skiljer sig nåt nämnvärt ifall man har en arabisk look? mängden svenskar som bor där ca?

2008-07-13 21:46
Få svenskar. Väldigt få.
•pave paradise•

2008-07-13 21:46
Spelar dock ingen roll. Är man ett as är man det oavsett ras.
•pave paradise•

2008-07-13 22:06
var det meningen att jag skulle koppla den sista meningen till det jag skrev? i så fall ser jag inte kopplingen.

2008-07-13 22:20
....

Det spelar ingen roll om man är svensk eller invandrare: om man är någon som söker trubbel så kommer man att stöta på trubbel oavsett. Spelar ingen större roll i Rosengård liksom om du är svensk, man ska i regel hålla sig lugn och inte söka bråk. Samma regler gäller överallt.
•pave paradise•
Moderator

2008-07-13 23:07
har ni ett svensk utseende ni som bor/har bott där? tror ni att bemötande skiljer sig nåt nämnvärt ifall man har en arabisk look? mängden svenskar som bor där ca?

det är fortförande sverige? och om en svensk flyttar in i jungeln så ska han fan få bo där!

Ja, hon har inte sagt något annat. Och om svensken flyttar in till djungeln får den nog vara beredd på att ormarna kommer bemöta den annorlunda mot de andra ormarna.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Moderator

2008-07-13 23:21
Som andra tidigare skrivit lär det inte vara någonting att oroa sig för. Söker man sig inte till trubbel brukar man slippa det.

För att hjälpa tråden på väg lite kan jag ställa några frågor jag skulle ställt i din situation.

Var finns bästa kebaben/pizzerian/snabbmaten i närområdet?
Hur är kommunikationerna till city?
Finns det något schysst grönområde i närheten?
Finns det något systembolag i närheten?
Vilken matbutik är bäst? (av de i närheten)
osv...

(Inlägget ändrat av BountyBoo 2008-07-13 23:31:34)
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-07-13 23:27
- Buss 5 och 35 åker från Ramels Väg/Thomsons Väg in mot stan. Den ena på ca 10-15 minuter, den andra lite längre.
- Kring dessa gator finns det rätt mysiga promenadsträckor, så länge man håller sig på "rätt sida" av Ramels Väg.
- City Gross handlade jag alltid på, rätt billigt och enormt utbud.
- McDonalds är ju rätt bekant för de flesta. Innan Tre Skåne-byggnaden där även Swedbank finns, på andra sidan bron finns en väldigt bra pizzeria, minns ej namnet dock.
- Inget systembolag såvitt jag vet, jag dricker inte så jag vet ändå inte vart det finns och inte finns.
•pave paradise•

2008-07-14 00:31
Jag bor där, och hela min gård är svenskar/bosnier. Dumt att fråga ifall det finns systembolag, typ inga affärer säljer alkohol här hahaha
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-07-14 00:35
Bästa restaurangen är dock Kitchen Kings och den andra mittemot.. Hahahah
Interista cazzo vuoi, puoi cantarlo quanto vuoi - ma i campioni dell'Italia siamo noooi. JUVENTUS
AMICI DI NESSUNO

2008-07-14 00:36
Var finns bästa kebaben/pizzerian/snabbmaten i närområdet?

Lätt Kitchen Kings som ligger uppe på parkeringen till City Gross/Rosengård Centrum.

Vilken matbutik är bäst?

City Gross utan tvekan.