Tips; När man ej fått semesterersättning
Hej Whoa! Jag avslutade en provanställning den sista april 2008. Det var väl ingen smärtfri uppsägning av mig direkt jag orkade inte ta mer skit från chefen o då sa jag upp mig o kom aldrig tillbaka. han hotade med skadestånd för att jag va schemalagd, men som jag visste så va d bara tomma hot och den 25 maj fick jag min sista lön. Men jag har inte fått min semsterersättning! Jag har lönespec med antal dagar som inte är utbetalda och vet att jag har rätt till mina pengar men den här chefen går inte att "påminna" och sen räkna med att få pengarna. Jag skrev ett sms häromdagen: "När får jag min semesterersättning?" "- har du tagit semester?" Detta svar gör att d bara kokar inom mig. Jag kan fan inte låta honom få sista ordet.Min fråga iaf Hur ska jag få mina pengar? * Jag är INTE medlem i facket (som i detta fall är handels ) * Jag har ingen lust att betala en jurist för det skulle kosta lika mycket som jag ska få Har jag nå alternativ. Jag har googlat som en idiot för att få svar. Det handlar inte om pengarna det är en principsak ! nu e mitt hopp till whoa?
Tänk på vad du säger, så du inte säger vad du tänker
Producent
2008-07-13 14:49
skriv bara "nej" tillbaka, och ställ frågan igen.. alltså "nej. när får jag min semesterersättning?"
Om du inte är medlem i facket så kommer du nog inte få din semester ersättning. Sorry men sanningen är den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Försök bluffa han och säg att du är medlem i facket och att de kommer kontakta han..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Faller han inte för den kan du ju alltid ringa till ryska lönnmördare.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta
När jag inte fick min lön så skickade jag mess hela tiden, hotade med facket osv.. Jag är inte medlem i nått fack, men sa att jag var det och hade snackat med dom! Tog inte så lång tid efter de tills jag fick mina pengar! : ) försök med någonting sånt kanske? hmm.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Producent
2008-07-13 15:24
eller så får man skylla sig själv om man inte är med i facket... ljuga för att få pengar känns lite...lågt?
Konstigt : Känns det lågt att få pengar som med all rätt är dina men som din chef försökt snuva dig på? utveckla
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Klart jag ljuger för att få mina pengar om jag inte får min lön utbetalad, förstår inte det konstiga! Jag jobbar inte gratis och om jag inte får mina cash, så gör jag allt för att få dom!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
hur mycket semesterersättning är du berättigad till och vad var det för typ av provanställning? och vad hade du för anställningsavtal osv?
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
Producent
2008-07-15 00:35
Filbunke P22 men om jag fattade det rätt, så har han inte rätt till pengarna om han inte är med i facket... ? om jag har fel, så är det ju inte hela världen.
Konstigt: Måste man vara med i facket för att få pengar menar du??
Va är problemet, hota me facket eller gå dit och kräv dem. Ingen fuckar upp någons levebröd bara sådär.
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.
Det är väl klart att man har rätt till pengarna även om man inte är med i facket! Man jobbar, för att jobba får man lön, för det köper man mat osv... Det är ju inget välgörenhetsjobb!?
Producent
2008-07-15 00:48
nu snackade jag inte om någon lön. utan semesterersättning. och vad jag läste i tråden här, så skulle man vara med i facket för att få den.
är du dum eller? inte måste man vara med i facket för att få sin jävla semester ersättning.. jävla fylltrattar det hänger här alltså
nu snackade jag inte om någon lön. utan semesterersättning. och vad jag läste i tråden här, så skulle man vara med i facket för att få den. '
hahaha men va faan. du kan inte vara seriös
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Konstigt: jag undrar också om du är seriös.. jösses
vad står i ditt anställningsavtal om semesterersättning? ta en kopia, highlighta det som står, och hänvisa till att han gör sig skyldig till avtalsbrott om han inte pröjsar..
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Nu är jag inte riktigt hemma på hur det fungerar med semester, har mitt första riktiga jobb nu. Men borde det inte vara så att chefen kan se de dagarna du var schemalagt att arbeta som semesterdagar? För semesterersättning är väl något man får istället för semesterdagar, right?
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
på vissa ställen betalas semesterersättningen ut i en klump typ i mars (om jag kommer ihåg rätt) det är då man får de 12 % (brukar det vara) som semesterersättningen ligger på. Men om man avslutar sin tjänst borde man få den tidigare, men jag är osäker. För om jag fattade det rätt så jobbar du som timanställd och har du semesterersättning och inte rätt till semesterdagar som en tillsvidareanställd?
Sofia är en ärkeaktivist å i hjärtat en sann anarkist www.fittforcefive.wordpress.com
Din semester ersättning är din lön. Allt som du tjänar e din lön, låt mig gissa du är konflikträdd? Jag önskade jag vore i din situation........ chefen dissar dig hårt, vilken glidare han e.
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.
Producent
2008-07-15 12:33
Vad hade du för uppsägningstid? Om du bara drar från ett arbete så kan du bli skyldig att betala ersättning för de dagar du skulle jobbat, men det beror ju helt på vad det står i anställningspapprena. Men, om så är fallet; att du faktiskt hade dagar som du skulle jobba och du har skippat eventuell uppsägningstid, så skulle iaf jag aktat mig jäkligt noga med att jiddra med chefen. Det kan slå tillbaka.
Göteborg på låtsas.
Toastare
2008-07-15 12:47
Ja varför ringer du inte honom när han skickar sms? Som sagt, har också för mig att din semesterersättning utbetalas i mars. Man jobbar ju in sin semester. Men vet inte hur det blir när man säger upp sig. Rätt till semestersättning har man iaf under en provanställning då denna räknas som en anställning som sen kan gå över i en fast anställning. 2 dagar semester/månad som vid vanlig anställning.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-07-15 12:48
Precis som hobbs säger för det mesta har man ju en uppsägningstid som man är skyldig att stanna kvar. Har du bara dragit så skulle jag skita i semesterersättningen och vara nöjd att du inte fick mer skit för det.
Det är inte förenligt med lagen (semesterlagen) att utbetala semesterlönen i samband med lönen, utan den skall utbetalas i omedelbar anslutning till semester (antingen före eller efter semestern). Semesterlönen utgör enligt lag 12% (13% enligt de flesta kollektivavtal) av under intjänandeåret utbetald lön samt eventuellt semesterlönegrundande frånvaro (föräldrarledighet, värnplikt etc.). Då anställningen upphör skall arbetsgivaren betala ut all innestående semesterersättning (ej utbetald sparad semesterlön) kontant.
www.samyprod.com
skicka ett pm så kan vi nog lösa detta /chefen
riktiga män väger över 70 och röker blunts på toan.
Ja ja drog direkt från tjänsten men jag hade provanställning och inget avtal som band mig så det var lugnt. Grejjen folk säger säg det och säg det jag känner chefen så pass bra att jag vet att han inte bryr sig, därför ville jag slippa tjaffset o gå direkt på knocken genom hur jag kan driva d alltså hur jag själv t.ex kan dra honom inför arbetsdomstolen (som jag antar att det gäller)
det brukar finnas uppsägningstid då du måste stanna kvar och jobba. gör du inte det har du brutit mot avtalet och då behöver han inte ha några förpliktelser gentemot dig. med lite tur kommer semesterersättning i mars om ett år.
Toastare
2008-07-16 12:26
Linged, så du jobbade utan att skriva på några papper? Du borde i fortsättningen vara med i facket om du ska göra sånt. ALLTID skriva på papper. Och du har ansvar under en provanställning också även om uppsägningstiden brukar vara kortare. Sista stycket förstod jag inte ett jotta av.
fan vad ni tolkar kefft.. Jag hade inget avtalat om uppsägningstid.. provanställning kan från arbetstagarens sida avslutas¨ på dagen medan arbetsgivaren måste varsla 2 veckor innan.. om inte anant e avtalaet vilket d inte VA! Jag har ju alla papper i ordning skrev ju d där uppe.. Och att d skulle komma med tur i mars nästa år är fel för arbetsgivaren ska efter avslutad tjänst betala ut semesterersättningen senast en månad efter sista arbetsdagen. Detta står i förarbetena till semesterlagen.
Samy05: Det är inte förenligt med lagen (semesterlagen) att utbetala semesterlönen i samband med lönen, utan den skall utbetalas i omedelbar anslutning till semester (antingen före eller efter semestern). Det där låter skumt. Jag har vid samtliga mina anställningar fått semesterersättning i samband med lönen. Tror inte det där stämmer, kanske är "semesterlön" och "semesterersättning" två skilda begrepp?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Inom handel som provanställd, eller halvtidsanställd så har man två veckors uppsägnings tid. Du jiddrar om en semesterersättning medans du bara drog från jobbet för bossen var ett luder? Jag tror inte ens din semesterersättning skulle täcka summan du skulle få betala om han hade vidtagit återgärder för att du bara drog från jobbet. Jag hade tackat och bockat och insett att ni båda har dragit ett ganska likgiltigt kort i detta spelet. Sen att han varit en idiot är bara att beklaga.
Keep crushin'!
Som flera redan har sagt, så har du förmodligen en uppsägningstid. Även om du säger att så inte e fallet. Vad säger då ditt avtal ang semesterersättning? Avtalen som finns (i detta fallet handels) är ju skrivna för både arbetsgivare och arbetstagare. Och har du skitigt i uppsägningstiden så borde du som sagt inte snacka om semesterersättningen.
8 månader, psst...jag hade ju lätt suttit 8 till
Toastare
2008-07-17 08:31
Som sagt, stizze har rätt.. 2 veckor inom handel och har du skrivt på papper så gäller ju handels avtal för provanställning. Annars hade du inte haft några rättigheter alls..
Stizze BountBoo Nej ni har fel.. Uppsägningstiden på en provanställning = 0 för arbetstagaren och 14 dagar för arbetsgivaren.. OM inte annat är avtalat och som jag sagt så är inget avtalat om uppsägningstid.. Och varför blandar Bounty in handelsavtal? Jag arbeta inte under någon form av kollektivavtal bara en vanlig provanställning.. 1969 Jag har inte skitit i uppsägningstiden, jag uttnyttjade min rätt att sluta på dagen bara..!
Provanställning Du kan bara bli provanställd vid ett tillfälle på din arbetsplats. Om en provanställning ska upphöra ska denna sägas upp senast 14 dagar före utgången av provanställningstiden, som oftast är sex månader. Uppsägningen ska vara skriftlig Detta gäller båda parter. Det finns absolut ingen regel som ger dig rätt att dra direkt. Jag vet specifikt att det är 14dagar för samtliga personer som jobbar halvtid hos oss och går under provanställning. Du vänder på samtalet precis som du har alla möjligheter med arbetet medans din arbetsgivare är någon form av slav full med skyldigheter. Ni har exakt samma krav på varandra, det likgör er båda till att en uppsägning ska vara skriftlig och 14dagars uppsägnings tid. Det finns givetvis sätt (genom förhandling) att personen kan gå tidigare, om din arbetesgivare ger dig detta erbjuder han dig betalat för de 14dagar också. Skulle du bara dra får du absolut inte betalt för dessa 14dagar. Och angående din semester ersättning skulle det inte ens täcka en fällande dom i arbetsdomstolen. Din chef skulle krossa dig som en liten potatis. Sen finns det även vissa ställen som ger semester ersättning i lönen direkt (vid varje lön med andra ord). DHL är exempelvis ett företag som gör detta till alla sina provanställda nere i Skåne i alla fall (dock ej handels). Detta är främst för att ge deras studerande sommarjobbare en fördel att kunna få ut sina pengar direkt och inte behöva vänta ett helt år på semesterersättningen ska trilla ner. Angående Bountyboo så har hon väl också förflutet i handels om jag inte minns fel, f.ö. många på whoa.nu som arbetat / arbetar inom handel. Så du är långt ifrån ensam.
Keep crushin'!
Så här ser det exempelvis ut för en person som arbetar med fastanställning;Uppsägningsregler Din egen uppsägningstid är en månad. Vid uppsägning från arbetsgivarens sida har den som anställts den 1 juli 2001 eller senare rätt till en uppsägningstid enligt följande: A. Anställningstid Uppsägningstid mindre än 2 år 1 mån fr o m 2 år till 4 år 2 mån fr o m 4 år till 6 år 3 mån fr o m 6 år till 8 år 4 mån fr o m 8 år till 10 år 5 mån fr o m 10 år 6 mån B. Vid uppsägning från arbetsgivarens sida har den som anställts före den 1 juli 2001, och som varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren, rätt till följande uppsägningstid: Uppsägningstid Den anställdes ålder två månader fr o m fyllda 25 år tre månader fr o m fyllda 30 år fyra månader fr o m fyllda 35 år fem månader fr o m fyllda 40 å sex månader fr o m fyllda 45 år
Keep crushin'!
Toastare
2008-07-18 10:01
Stizze, tack!
Källa? Säg inte ett kollektivavtal bara för d hade jag ju inte! :) Roligt att du säger emot lagboken.. Varför ens ta upp hur d ser ut vid en fast anställning?Lag (1982:80) om anställningsskydd 31 § En arbetsgivare som avser att ge en arbetstagare besked om att en provanställning skall avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning skall underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Är arbetstagaren fackligt organiserad, skall arbetsgivaren samtidigt med underrättelsen varsla den lokala arbetstagarorganisation som arbetstagaren tillhör. Arbetstagaren och den lokala arbetstagarorganisationen har rätt till överläggning med arbetsgivaren om beskedet. Det står att arbetsgivaren ska meddela två veckor i förtid men inte arbetstagaren.. Ger du dig lr är du för envis? :)
Toastare
2008-07-18 15:52
Linged, det är ju för att den paragrafen handlar om uppsägning från arbetsgivarens sida om inte en provanställning ska fortlöpa.
Och snack om att arbetsgivare/tagare ska ha samma skyldigheter det e ju helt stört.. Arbetsgivaren är ett företag jag är en privatperson självklart ska jag ha mer rättigheter!
Toastare
2008-07-18 15:54
Linged, eller tvärom? Just för att de är ett företag och du är privatperson.
Bounty Ja och nej.. Den paragrafen är den enda som har med upsägning vid provanställning att göra.. så det finns ingen till paragraf i en omvänd situation.
Eller inte
Vilket företag jobbade du på?
Keep crushin'!
Toastare
2008-07-19 11:23
Låt oss säga så här. Du säger att han inte är med i handels=inget avtal=du har inga rättigheter om de inte skrivits ned på papper. Då kanske du inte har någon uppsägningstid under din provanställning. MEN har du papper på vad du ska få i lön och att det verkligen ingår semesterersättning.
Graffare
2008-07-19 11:48
Jag citerar det min kära mor sa när jag fick kicken från ett jobb pga personkemi: Skyll dig själv som inte är med i facket, svartfot!
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
PuGe: Nu betyder ju iofs inte svartfot någon som inte är med i facket...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
nu snackade jag inte om någon lön. utan semesterersättning. och vad jag läste i tråden här, så skulle man vara med i facket för att få den. med sånna här inlägg så förstår jag varför facket fortfarande finns kvar...
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"