I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Buss-strejk igen..

Övrigt - Blandat

2008-07-08 01:18

Buss-strejk igen..

"Förhandlingarna i busskonflikten bröt samman och det blir strejk midnatt till torsdag i Stockholms och Västerbottens län, uppger Bussarbetsgivarna."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=802386

I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-07-08 01:21
Ah va fan även fast jag stödjer dem så blir det hårt då det tär på både jobbet och mitt sociala liv.
 DIF!

2008-07-08 01:23
Bra att det stpg så mycket mer!
Poet

2008-07-08 01:25
Blir det strejk i Västerbotten är det jag som inte far på jobbet den dagen!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-07-08 04:40
jävla skit också! word bob!

bara att börja kånka..

2008-07-08 07:00
Min semester börjar fan nästa vecka!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-08 08:59
Sålde tillbaka busskortet till SL förra veckan, tänkte att det är ändå bara två veckor kvar till semestern.. skönt att man gjorde det. NU får man den motionen man behöver :)

Mer kisspaus åt busschaffisarna ;)
Instead of having "answers" on a math test, they should just be called "impressions," and if you got a different "impression," so what, can't we all be brothers?<br><br>

2008-07-08 09:38
Jag läste nånstans att busschafförerna inte ska klaga då dom inte har någon kontanthantering längre utan att dom borde får lägre lön...

Jag personligen tycker att det är bra med strejker men bara det leder till bra lönelyft...

Nu kanske fler inser att cykel är ett ganska bra sätt att rta sig till jobbet/skolan
the T A P dance to it 1017475779

2008-07-08 10:03
Nu kanske fler inser att cykel är ett ganska bra sätt att rta sig till jobbet/skolan

Det där var det dummaste jag hört! Jag har 15 km till jobbet, och då förutsätter det att jag åker motorvägen, alla som kan trafikreglerna vet att cyklar inte får färdas på motorvägen. Cykelvägen till jobbet är ca 22-25 km lång istället iom att den går i cirklar runt en massa saker....Kul...Jag har för övrigt ingen cykel.

De får ingen sympati överhuvudtaget från mig, de tjänar bättre än vad jag gör, vi jobbar lika mkt, jag har mer ansvar, jag sköter kontanthntering av mktmkt större summor än de och träffar missbrukare osv varje dag...

2008-07-08 10:09
NoWice X25: Ja, att du har lång resväg till jobbet innebär definitivt att andra inte kan cykla till jobbet/skolan. Så jävla dumt alltså.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2008-07-08 10:12
NoWice

hur lång tid tar det för dig att åka till jobbet med buss? skulle gissa på att det skulle ta dig typ 45 min att cykla men då måste du fixa en först:p

iof är det inte alla som gillar att cykla...

2008-07-08 10:27
Peejay!
Jag jobbar i en ort som du bara kan ta dig till med buss, det går ingen spårbunden trafik och att åka taxi kostar enkelresa 299 kr. Antar att du är drabbad i samma utsträckning eller?

Zac: Med buss? Ca 18 minuter. Med cykel får du nog räkna med strax över en timma sen kanske du kan lära dig att genom genom ngt bostadsområde eller så, jag är osäker, har aldrig testat att cykla där. Men ändå...närjag då slutar jobbet vid halv åtta-åtta ska jag alltså cykla en timma. Jo...det lär ju inte alls vara smärtfritt..

2008-07-08 10:37
är det någon som har siffror på vad en busschaufför tjänar? och vad dom har i ob?
i'm always telling the truth even when i'm lying.

2008-07-08 10:38
åh nej.. inte nu igen :/
man kände sig jävligt begränsad de andra dagarna.

o då e man gravid o har två ungar oxå.
o nej man har inge körkort :/
o dessutom kan man ej gå längre sträckor.
så jag e som en strandal val :(
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2008-07-08 10:38
Fan vad trist att det blev strejk igen, men jag är inte så förvånad. Blev mer förvånad när strejken frystes, men det visar ju i alla fall att Kommunal tar ansvar och tänker på alla som drabbas.

NoWice:

Jag vet inte vad du jobbar med, men som jag skrev i förra tråden finns det ingen anledning att ställa olika löntagargrupper mot varandra. Hur ska vi göra då? Ska alla anpassa sig efter den grupp som har sämst villkor och lägre lön? Splittring inom arbetarrörelsen vinner bara arbetsköparna på.

Däremot så är en gemensam kamp som leder till bättre villkor för en grupp bättre även för andra, eftersom det inspirerar andra grupper och eftersom det visar arbetsköparna att man måste ta facket på allvar.

Sedan kan man återigen påpeka att det här inte är någon lönestrejk i första hand, även om det är rimligt med konkurrensneutrala avtal.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-07-08 10:39
NoWice: då tycker jag synd om dig

2008-07-08 10:45
Nicke: Men det här handlar ju om att det de strejkar för inte drabbar de de förhandlar med iom att de lär ju köra bil, utan det drabbar en tredjepart.

Och det är ett jävla mjäkande samhälle vi har idag, jag som säljare skulle inte kunna vägra sälja för att få högre lön och bättre arbetsvillkor, då skulle jag få sparken. Eller hur hade du tyckt om det? Alla handlare i hela stockholm skulle strejka så ingen skullekunna köpa ngt i butik, ingen mat, ingen tidning, inget alls. Djävlar vilket liv det skulle bli, kan fan lova att det skulle göras inbrott i var och varannan butik.

2008-07-08 10:46
nickemannen: det handlar inte om att ställa två löntagargrupper mot varandra.
Utan det handlar om att man har jävligt svårt att känna sympati med en arbetsgrupp som tjänar mer, har mer ob och har mer raster än en själv.

2008-07-08 10:57
Amen på det Amon sa!
DJ

2008-07-08 10:59
NoWice:

Problemet med välfärdsstrejker är att det arbetsgivaren inte påverkas lika mycket, men arbetsgivaren känner ju förhoppningsvis press att göra något eftersom strejken är just kännbar för resenärerna. Problemet är ju att arbetsgivarna här förlorar ganska lite på strejken ekonomiskt eftersom de enligt sitt avtal med SL ska få betalt om en buss ställs in på grund av strejk eller andra orsaker som inte anses direkt relaterade till bussföretaget.

Hur menar du med mjäkande samhälle? I Sverige får man arbetsvägra i ytterst få fall, så du skulle troligen kunna bli uppsagd på grund av det (efter att först ha fått en varning och efter förhandling med facket om du är medlem i något fackförbund). Strejk är något annat. Det handlar om att medlemmarna i en arbetstagarorganisation gemensamt använder ett stridsmedel för att sätta press på arbetsgivarna i en viss fråga och det är en grundlagsskyddad rättighet. I grunden är ju den fackliga kampen och de fackliga rättigheterna ett sätt att utjämna styrkeförhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.

I Sverige har vi ett bra förhandlingsklimat mellan arbetsgivarorganisationer och arbetstagarorganisation och det har historiskt sett lett till få konflikter, vilket naturligtvis är bra för alla. Om handelsanställda strejkade skulle jag troligen stödja det också och utan att vara mer insatt så kan jag tänka mig att det finns många grupper av handelsanställda som har för dåliga villkor. Att folk skulle svälta behöver du nog inte oroa dig för, samhällsfarliga delar av strejker förhindras så någonstans skulle det finnas mat att tillgå.

//NickeMannen
I'm back!

DJ

2008-07-08 11:00
AmonTobin:

Visst kan jag förstå det, men problemet blir fortfarande det jag sa nämligen att ingen kan förbättra sin situation så länge någon annan har det sämre och det är bara arbetstagarna som förlorar på en sådan idé. Man måste se det stora perspektivet.

//NickeMannen
I'm back!

2008-07-08 11:45
ordbajs...
har du några bevis för att den tesen stämer?
DJ

2008-07-08 11:50
Vilken typ av bevis tänker du dig?

Jämför arbetarnas situation 1908 med dagens så ser du att 100 år av organiserad facklig kamp har gjort skillnad, även om mycket fortfarande kan bli bättre.

//NickeMannen
I'm back!

2008-07-09 09:27
Argument som "men de har ju redan mer lön än xxxxx, de borde inte gnälla" är ju ungefär lika självförnedrande som att säga att vi i Sverige, som har gott om mat, bara borde äta en handfull ris om dagen för att vara på nivå med de som har det sämre ställt. Idiotiskt riktmärke.

Vi ska sträva framåt, inte bakåt. Alla vill ha det bra, och det finns inget (förutom en världsomfattande högerpolitisk dumhet) som säger att vi inte kan ha det bra allihopa, tillsammans.

Förövrigt, med SvD's nyligen publicerade rapport att Börsdirektörernas lönehöjning förra året var i snitt på 21% medan "vanliga löntagare" snittade 3%* är jag beredd att stödja vilka krav som helst som ställs av fackklubbarna.

*Räknat på 2007 ligger inflationen i Sverige på 2.9% KPIX, 4% KPI, 3,9%HIKP. Olika sätt/normer att mäta, men de flesta pekar på dryga 3%+....
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-07-09 11:04
Sen handlar det ju inte bara om löneförhöjning, utan de vill ha ett avtal som de inte haft tidigare!
Chaufförerna har fått ca 9 timmars "vila" mellan två pass, då ska de ta sig till och från arbetet, hinna sova, träffa familj osv. Tycker ni att det är så jävla mycket begärt att de ska få 11timmars vila 3 gånger i veckan t ex?
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2008-07-09 11:40
Min ersättningsbuss går fortfarande men det är den enda sträckan i länet som bussarna går när det är strejk uppenbarligen.
-

2008-07-09 11:46
Jobbigt med strejk, speciellt när jag verkligen inte sympatiserar med människor som bara drygar sig för att jag måste åka buss för att ta mig till jobb och annat.

Sen så undrar jag hur fan man resonerar när man snackar om att man ska cykla. Om man kan cykla till jobbet så klagar man väl knappast på att det är strejk heller? Vafan är det för idioti egentligen, försök själv att cykla 6 mil per dag så får du se hur jävla bra du mår efter en vecka och om du lyckats ungdå böter då detta är längs motorvägen uträknat.
•pave paradise•

2008-07-09 16:58
Så dom börjar inatt igen eller hur, är det rätt som jag hört att det bara är innestadsbussarna som kommer tas ut så att nacka etc finns kvar?

2008-07-09 17:25
köp er en bil, sossar

2008-07-09 17:26
Säger killen som bor i Hässelby...

Oh, the irony of it all.
•pave paradise•

2008-07-09 18:30
Hörde också nånstans att det bara är innerstan som drabbas denna gång, dvs att bussarna fortfarande går som vanligt i orter som exempelvis Tyresö och Nacka?
Bitches Ain't Shit

2008-07-09 18:39
alla bussar som är under 100 s tälls in har jag hört
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-07-09 18:50
ALLA bussar ställs in. Men på torsdag ställs innerstadsbussarna in, när de andra ställs in är oklart.
•pave paradise•
Rappare

2008-07-09 19:12
Hade man inte haft tillgång till kommunaltrafik hade man knappast tagit ett jobb så långt från sin bostad att man inte hade kunnat ta sig dit utan kommunaltrafik. "köp en cykel" kommentarer är bara löjliga.

2008-07-09 20:26
Busslinjer som berörs av en eventuell strejk:
Linje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen

Linje 2 mellan Sofia och Norrtull

Linje 3 mellan Karolinska sjukhuset och Södersjukhuset

Linje 4 mellan Radiohuset och Gullmarsplan

Linje 40 mellan Reimersholme och Stora Lappkärrsberget

Linje 42 mellan Karlbergs station och Radiohuset

Linje 43 mellan Ruddammen och Tanto

Linje 44 mellan Ruddammen och Skansen

Linje 47 mellan Tomteboda och Waldemarsudde

Linje 49 mellan Fridhemsplan och Stora Essingen

Linje 53 mellan Roslagstull och Henriksdalsberget

Linje 55 mellan Hjorthagen och Sofia

Linje 56 mellan Hornsberg och Hakberget

Linje 59 mellan Karolinska sjukhuset och Norra Hammarbyhamnen

Linje 62 mellan Fredhäll och Storängsbotten

Linje 65 mellan Norra station och Skeppsholmen

Linje 66 mellan Reimersholme och Sofia

Linje 69 mellan Fridhemsplan och Blockhusudden

Linje 69 K mellan Fridhemsplan och Kaknästornet

Linje 70 mellan Odenplan och Frösundavik

Linje 72 mellan Karlbergs station och Frihamnen

Linje 74 mellan Mariatorget och Sickla udde

Linje 76 mellan Ropsten och Norra Hammarbyhamnen

Linje 77 mellan Liljeholmen och Karolinska sjukhuset

Nattlinje 91 mellan Stora Essingen och Frihamnen

Nattlinje 94 mellan Radiohuset och Gullmarsplan

Nattlinje 96 mellan Odenplan och Sickla udde

Linje 133 Liljeholmen och Ekensberg

Linje 134 mellan Liljeholmen och Östbergahöjden

Linje 135 mellan Hägersten och Vårbergs centrum

Linje 141 mellan Telefonplan och Långsjö

Linje 142 mellan Telefonplan och Älvsjö station

Linje 143 mellan Liljeholmen och Högdalen

Linje 144 mellan Fruängen och Gullmarsplan

Linje 147 mellan Liljeholmen och Hökmossen

Linje 152 mellan Älvsjö station och Bromma flygplats

Linje 153 mellan Fridhemsplan och Bredäng

Linje 160 mellan Gullmarsplan och Liljeholmen

Linje 161 mellan Gröndal och Bagarmossen

Linje 163 mellan Sätra industri och Kärrtorp

Ringlinje 164 Södersjukhuset-Gullmarsplan-Valla torg-Årsta torg-Gullmarsplan-Södersjukhuset

Linje 165 mellan Liljeholmen och Farsta C

Linje 167 mellan Älvsjö station och Farsta C påverkas delvis av strejken. Alla avgångar körs förutom: 8.45 och 18.48 (måndag till fredag) från Farsta C, samt 15.16 (måndag till fredag) från Älvsjö station.

Linje 168 mellan Gullmarsplan och Östbergahöjden

Linje 173 mellan Skarpnäck och Skärholmen

Linje 180 mellan Kärrtorp och Orhem

Linje 181 mellan Skarpnäck och Farsta strand påverkas delvis av strejken. Endast följande avgångar går: klockan 10, 10.30, 11, 12, 12.30, 13, 13.30, 13.45, 14.15 samt 15 från Farsta strand. Klockan 9.32, 9.57, 10.27, 10.57, 11.27, 11.56, 12.26, 12.56, 13.11, 13.41 samt 14.26 från Skarpnäcks gård.

Linje 182 mellan Hökarängen och Sköndalsbro

Ringlinje 183 på Skogskyrkogården

Ringlinje 184 Farsta C-Filipstadsbacken-Farsta strand-Farsta C

Ringlinje 185H Farsta C-Farsta gård-Västboda-Farsta C

Ringlinje 185V Farsta C-Västboda-Farsta gård-Farsta C

Linje 188 melllan Gullmarsplan och Sköndal påverkas delvis av strejken. Alla avgångar körs förutom: klockan 06.05 (måndag till fredag) från Sköndalsbro.

Nattlinje 190 mellan Sergels torg och Farsta strand

Nattlinje 191 mellan Sergels torg och Norsborg

Nattlinje 192 mellan Sergels torg och Fruängen

Nattlinje 193 mellan Sergels torg och Farsta strand påverkas delvis av strejken. Alla avgångar körs förutom: klockan 5.20 från Sergels torg.

Nattlinje 194 mellan Sergels torg och Bagarmossen

Nattlinje 195 mellan Sergels torg och Hagsätra

Dessutom påverkas följande linjer:

Nattlinje 291 mellan Sergels torg och Gåshaga påverkas delvis av strejken. Alla avgångar körs förutom: klockan 3.53 från Sergels torg och 4.46 från Gåshaga (natt mot lördag och söndag).

Linje 507 mellan Karlbergs station och Tomteboda postterminal. All trafik är inställd.

Linje 811 mellan Gullmarsplan och Älta påverkas delvis av strejken. Alla avgångar körs förutom: klockan 19.35, 20.35, 21.35, 22.35, 23.35, 00.35, 01,10 från Gullmarsplan. Klockan 19.57, 20.57, 21.57 från Alpvägen. Klockan 5.17, 20.14, 21.14, 22.14, 23.14 från Skarpnäck.

Linje 833 mellan Farsta C och Vidja påverkas delvis av strejken. Endast följande avgångar går: klockan 8.30 från Farsta C samt klockan 9 från Vidja.

Övriga SL-bussar och spårtrafiken kommer att gå som vanligt.

från Länk till http://www.sl.se
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2008-07-09 20:38
Vad är meningen att strejka om man går med på att frysa strejken ett tag, och för att sen sätta igång igen men med mindre strejk (eller vad man ska säga)

Töntar de verka vara. Gör om och gör rätt, gör ordentligt och gör det bra.

2008-07-09 20:47
Dom körde igen för att de gick med på att förhandla, inte för att dom är töntar!

det lönar sig att ha busschaffis i familjen, då slipper man skylla på oskyldiga busschaufförer i onödan!

2008-07-09 22:08
lhabia, nu hade du tur, och nu kan även jag vara full i Haninge i helgen dock så måste jag slagga på jobbet under helgen.
 DIF!

2008-07-09 22:35
Haha...jadu, jag var lite rädd där ett tag men jag vet att det lär slå oss snart också.
•pave paradise•

2008-07-09 23:23
NickeMannen:

Hur ska det vara egentligen, relativ eller absolut välfärd?

För enkelhetens skull, låt oss antaga den naiva världsbilden där det finns två sorters människor - arbetsgivare och arbetstagare. Låt oss också föreställa oss att några arbetstagare strejkar och får högre lön, vilket följer av att några till strejkar och får högre lön, osv till samtliga arbetstagare har fått högre lön. Den högre lönen kommer bekostas med både högre priser och vinstbortfall - reallönen ökar därmed för arbetstagarna trots inflation, på arbetsgivarnas bekostnad.

Effekten blir att den absoluta välfärden ökar för alla arbetstagare. Dock kommer den relativa välfärden öka för vissa och sjunka för andra, ÄVEN om vi förutsätter att löneökningarna sker procentuellt uniformt, t ex 5% påslag på samtliga löner (vilket i sig är fullständigt orealistiskt). Dels kommer de första arbetstagarna som strejkar vinna i relativ välfärd, dels kommer vissa marknader att få en relativt större prisökning än andra, vilket slår ojämlikt mot olika konsument- och inkomstgrupper.

De grupper som kommer missgynnas i fråga om relativ välfärd, har de anledning att motsätta sig strejk? Ifall svaret är "nej, de har ju också fått det bättre och har mer pengar i fickan även om vissa andra arbetstagare tjänat mer på det" så har vi helt plötsligt hamnat på högerpolitikens planhalva - det är ju detta resonemang som används i argumentet "låga skatter ger ökad företagsamhet ger ökad tillväxt". För rättvise- och jämlikhetstänkandet gäller väl universellt, det kan väl knappast vara något som gör att ojämlikhet mellan grupper av arbetstagare är helt ok, men inte mellan gruppen arbetstagare och gruppen arbetsgivare? Ifall svaret å andra sidan är "ja, ifall det uppstått orimliga löneskillnader" så är det ju också helt i sin ordning att vissa grupper motsätter sig strejk och reallöneökningar för alla.

Ena stunden heter det att sjuksyrrorna har så ansvarsfyllda arbetsuppgifter att de borde minsann tjäna mer och i nästa stund heter det att man ska inte värdera andra arbetstagarens löneökningar utifrån deras arbetsuppgifter därför att att alla tjänar på löneökningar. Luktar bullshit lång väg.