I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att flytta till eget

Övrigt - Blandat

2008-07-06 22:24

Att flytta till eget

Har fått en egen lägenhet nu. Enda sakerna jag har är en säng och tv. Var börjar man egentligen? Jag behöver ju allt i princip.

Vad var det första ni köpte till eran lägenhet? Och andra saker att tänka på.

"..No more speed I'm almost there! "

2008-07-06 22:27
Känns som du bör investera i en micro! :)

(Inlägget ändrat av Midas 2008-07-06 22:27:24)

Det finns så mycket saker man inte tänker på att man behöver. Fixa städartiklar först och främst i alla fall.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-06 22:28
Köp saker allteftersom? Ganska självmarkerande. Bestick och sängkläder och sen tar du sakerna i turnordning alltefersom du märker att du behöver dom.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-07-06 22:29
Skriv en lista på allt du vill ha och behöver. Sen numrerar du bara vad som är viktigast, vad du har råd med osv.
Sen är det bara att följa listan och fylla på med saker du kommer på eftersom :D
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2008-07-06 22:33
Börja med köks och städprylar, det är nog prio nummer ett till att börja med. Sen kan man ta allt annat vart efter som sagt... Gör en lista som dom andra säger...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-06 22:37
till att börja med hur stor är den, och är det en "vanlig" lägenhet med eget kök och så..
 DIF!

2008-07-06 22:44
Håller med, köks och städbestyr börjar alltid jag med. För det är sådant man inte klarar sig utan! En mikro skulle jag aldrig köpa, det blir bara dåligt i slutändan :D

Sen så märker du ju väldigt snabbt vad du saknar...enklare än så är det inte. Bättre att vänta och se vad du måste ha, istället för att köpa massor som du ändp aldrig använder.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2008-07-06 22:47
Det första jag köpte var en tv och tvspel, men jag är ju nörd.

Såhär skulle jag handlat om jag fått göra om det:

*Städgrejer
*Köksverktyg (konservöppnare, potatisskalare osv)
*Bänkdiskmaskin
*Möbler
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-07-06 22:49
micro e fan prio ETT! vart ska man annars lägga Panpizzan/popcornen/matrester/etc?
b0b0b0b0

2008-07-06 22:51
HAHAHA, virre, samma här, PS3 och ny TV :( men jag e inte bitter för att jag inte har några tavlor, vissna blommor och gammalt porslin , nej nej
b0b0b0b0

2008-07-06 22:52
Hehe, prylar är kul. Sitter och funderar på om jag ska köpa ett nytt bord eller en ny TV. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-06 23:03
Jag tror att en kaffebryggare är lika viktigt för mig som micro är för vissa av er. Köper hellre än stekpanna. :)
¨
Det är bara en liten lägenhet på 31kvm. Men soffa, bord & köksprylar känns ju ganska viktigt. Imorgon blir det en tur på stan för att se vad man hittar. Lite jobbigt bara när det är på sjätte våningen och utan hiss..
"..No more speed I'm almost there! "<br>

2008-07-06 23:09
Snabbkaffe fungerar väl? :D

Jag äger ingen kaffebryggare och micron är ju ett måste på morgonen när man ska fixa gröt och sådant.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-06 23:16
Skit i att köpa möbler nya, kolla loppisar, folk som vill skänka bort osv. Kostar ju gubbmycket med möbler.

2008-07-06 23:20
Om det inte vore för att det kostar 50-60 kr för en sådan där burk, som förvisso räcker ett tag (om man dricker några koppar om dagen, det vill säga), skulle det vara tungt.

Verkar inte vara ensam om att ha klippt en micro först av allt, det kan man knappast klara sig utan och är inte så dyrt. I övrigt har jag bara sakerna jag hade i mitt gamla rum som man nu börjar bli ganska trött på, inte råd med nytt just nu. Gåvor är ju nice också, fick TV och sådär..

2008-07-06 23:21
kaffebryggare och numret till en pizzeria, sen klarar du dig ett tag. Under tiden kan du fundera på vad du mer skulle behöva.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-07-06 23:23
Andra saker som är bra är soffa så folk kan komma och hälsa på dig och något som spelar musik.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-07-06 23:24
Gubbmycket - Dagens ord. :D

När jag flyttade så köpte man alltid nya saker när man handlade mat då de flesta butiker i dag även har annat än just mat.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-07 01:10
Midas>> Är det inte ofta väldigt dyrt att handla sådana förnödenheter på mataffärer, eller är det bara min som är vääldigt keff?

2008-07-07 02:17
Jag köpte massa grejer till köket kasstrull, stekpanna och såntdär. men jag väntade faktiskt ett tag med micron jag värmde maten i ugnen ett tag och det gick bra. Så köpte jag en tvättmaskin för jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna tänka mig att gå ner i källaren och tvätta. Jag var livrädd att ens tänka tanken så jag köpte en direkt och är supernöjd över att jag har den.

2008-07-07 02:20
Köp en polsk hora... då får du städhjälp och gratis bär :)
http://myspace.com/SKTclique

2008-07-07 03:23
Lite jobbigt bara när det är på sjätte våningen och utan hiss..

What? Är du allvarlig? Vad fan är det för sjuk byggnad? Det var fan det värsta jag hört, kan ju inte säga att jag är avundsjuk direkt.
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér

2008-07-07 07:36
Pirloo

Nu tänker jag på äggdelare (heter det så?) och sådana grejer. Snackar vi typ stekpannor är det nog billigare att köpa en stekpanna på ICA i dag än vad det är i en butiks som bara säljer den typen av varor.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-07 08:35
man klarar sig bättre utan micro än vad man tror. hade ingen de första halvåret jag bodde här, kan tillägga att det inte finns någon ugn heller.
är det mat som kräver en micro är det mat som inte är värd att äta.
One chapter a day

2008-07-07 08:40
IKEA startbox 1 och IKEA startbox 2.

"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-07-07 08:49
Zoned

Man kan ha en micro till mer än micromat. T.ex. snabbt värma sin egen mat? Det är det jag har den till och gröten!
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-07 10:49
Vad ni tjatar om micro.. Flyttade hemifrån för fem år sedan och har fortfarade inte någon micro. Gröt blir dessutom godare i kastrull. :)

Det jag brukar göra när jag skall inreda rum är att rita upp det på papper och sen tänka hur jag vill ha det. Klippa och klistra lite. Blir lite lättare, iaf för mig.

Sen har jag mest köpt saker när jag handlat och så. Typ stekpanna på Coop eller ICA. Kanske en och annan räd till IKEA. Deras startkit är väl ingen dum ide.
Göteborg på låtsas.

2008-07-07 10:51
Kastrull = mer disk. Sådant måste man tänka på, skärpning. Eller äter du ur kastrullen?
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-07 11:00
Köp papperstallrikar! Så behöver du bara diska kastrullen.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2008-07-07 12:06
Micro eller inte för att göra gröt känns lite lose/lose.. Micron tar stor plats och gör äcklig gröt. Kastrullen tar mindre plats och gör godare gröt, men behöver diskas. Jag har iaf valt bort microjevel.
Göteborg på låtsas.

2008-07-07 12:14
soffa och dator är ju det du behöver. hur stort kommer du bo?

2008-07-07 12:17
hobbs

Gröt är aldrig gott, det är bara en gegga av energi man ska få i sig.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-07 12:17
Micro klarar man sig fan utan, även om man inte kan laga mat.
Tips om du inte har överfett med pengar är att gå på loppis och sånt o fynda möbler, lampor, glas osv. Köksgrejer och sängkläder är inte så dyrt på Ikea. Jag hade tur och fick fyra kartonger med köksprylar från en kompis som flyttade ihop med sin snubbe och inte behövde dubbla uppsättningar, så kolla runt med alla vänner och släktingar om det är någon som ska byta ut nåt och ändå tänkte slänga.

Jag har inte hunnit köpa allt ännu, där jag bor nu har vi ingen dammsugare så vi lånade en sopborste från tvättstugan, man kan hitta ekonomiska sätt också om man bara är fantasirik.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-07-07 12:18
Midas

ah men det är ju min åsikt. jag tycket det känns slött att göra gröt i micron o för de andra känns det knäppt att värma mat med massa elektromagnetisk strålning men ja, det är ju jag.

men ibland är man knäpp och lat så ;)
One chapter a day

2008-07-07 12:23
klart man klarar sig utan micro, finns väll inget min micro klarar som inte fina glashäll spisen klarar. micro mat är väll oftast både äckligt och dyrt? men går ju snabbt iaf.
men klart du ska prioritera de om DU gillar`t.
sj skulle jag aldrig kunna leva utan kaffebryggaren.

2008-07-07 13:25
Midas P26: Haha nej, blir inget snabbkaffe här. :) Och har man mat från gårdagen t.ex. så kan man fortfarande använda spisen.. behöver ingen micro.

Tania F21 : Jo visst klarar man sig utan micro ett tag iaf. Har en helt ny ugn så det funkar. Tvättmaskin kommer jag antagligen också köpa men tvättstugan får duga några gånger iaf.

fasa P25: Ok nu ljög jag visst lite.. hiss finns men den är bara för 3pers så inga större grejer får plats. Men jobbigt lär det bli att bära upp sängar osv. Vill du komma och hjälpa till? Haha.

kraid X1 : Rätt litet, 31kvm.

Jaa, sen en del köksgrejer har väl mamma åt mig. Tallrikar, bestick, osv. Lampor är också nåt jag måste köpa direkt. Kan bli lite svårt att leva i mörker, tur att det är sommar nu iaf.

2008-07-07 13:31
Har man tid över så fungerar det självklart med spis.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-07 13:40
Midas
Alla har lika många timmar/dygn, det handlar om att prioritera.=P
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-07-07 13:48
Japp, och det finns väl bättre saker att göra än att stå i köket? :)
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-07 13:49
Jag rekommenderar en ordentlig run till ikea efter att du har flyttat in, tallrikar,glas, bestick och sen lampor mattor osv. man blir ju tvungen att inreda lite när man kmr tomhänt ^^
Follow the dao, right about....NOW!

2008-07-07 14:11
Midas
Japp, jag har typ aldrig lagat mat. Jag bara säger =P

2008-07-07 14:18
Midas: Jag lagar ganska mycket mat själv eller så äter jag ute. Färdigmat köper jag aldrig. Gröt till frukost äter jag riktigt sällan.

2008-07-07 14:22
Ja, nu blev Midas ofrivilligt utsedd till whoa's sämsta människa för - hör och häpna! - han har en micro, av alla hippies som är rädd för strålning, använder ni röksingaler med?

2008-07-07 14:27
maary F21
Jag är världens lataste människa och kan inte ens koka pasta. Jag bara sa att det faktiskt ändå går att leva utan micro om man har en tight budget när man flyttar hemifrån.

2008-07-07 18:26
SKTclique P0

jag svär på gud att jag kommer att döda dig när jag får reda på vart du bor, sådär pratar man inte om kvinnor

2008-07-07 19:45
ingen klagar bara det att man inte brukar va gjord av pengar när man flyttar hemifrån.

2008-07-07 19:57
Haha tack maary. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-07 20:22
sprit till inflyttningsfest?!?!?!

2008-07-07 20:50
Jag la 1500:- på en MoccaMaster när jag flyttade...
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2008-07-07 21:30
anniemal F18
Håller med, köks och städbestyr börjar alltid jag med.

Haha.. låter som att du flyttar varannan månad och alltid skaffar nya grejer.

Allt detta tjat om pengar och micro.. en NY micro kostar för fan 500 på Rusta. Det är ju fan en kväll på krogen, om ens.

Madrass, dasspapper, glas, talrik, gaffel, kniv, dator. Sen fyller man som sagt på när behovet uppstår. Tvättkorg, läslampa, askkopp.. alla är olika.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.

2008-07-07 22:29
ja har levt utan takbelysning i rummet (dock i köket och på toaletten) sen nyår, det är inte att rekommendera.
 DIF!