I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Negativ avtalsbindning?

Övrigt - Blandat

   

2008-06-23 15:11

Negativ avtalsbindning?

Hej,
Jag har ett litet dilemma och som den kunskapsslukande person jag är tänkte jag bolla detta dilemma med er whoa-användare. Kan alltid vara skönt att höra vad andra tycker och tänker. Det lär man sig bara av. "Den som ingenting frågar, får ingenting veta".. Jaja, till saken.

Iom. studenten för några år sedan togs det bilder av ett fotoföretag (from. nu kallat X). Det var bilder på min föredetta klass. X delade sedan ut papper där man skulle skriva ner sin adress, mailadress, klassnamn, telenummer och underskrift. Så skulle man få dessa foton hemskickade senare.
Jag skrev aldrig på en sådan lapp.

2-3 månader senare får jag ett brev från X med bilder på en ANNAN klass på samma skola samt en betalningsavi på typ 300 pix. Jag tog av personliga skäl inte kontakt med X på direkten, hade inte tid och ork.
Ca 2 månader efter det att jag fått korten tar jag iallafall kontakt med X och förklarar min förvirring, jag har ju inte beställt korten, särkilt inte på en annan klass. Får svaret att de ska söka i deras databas och återkomma.
1 vecka senare får jag en kopia på en sådan lapp som skulle lämnas in. Med mitt namn adress nummer o email dock är den INTE underskriven.
När jag såg detta drog jag två slutsatser:
1. Någon jävel i min klass ville skojja med mig o beställa åt mig utan att jag ville
2. X förstod att de hade gjort fel eftersom ingen underskrift fanns på pappret, alltså inget avtal har ingåtts.

Ack så fel det skulle visa sig vara att dra den senare slutsatsen.
Nu, 1-2 år senare får jag inkasso på mig.

Min fråga till er kära kollegor, vapendragare etc. Har jag egentligen gjort ngt fel?

/ Ergonomi är en viktig faktor