resa till tokyo
har fått en liten fix ide att flyga iväg till tokyo. vet dock nästan inget om stället, eller när det är bäst att åka. har funderat i dec, men hur är det då? o när brukar det vara billigast att åka? är det lätt att ta sig runt i staden? finns det någon som har svar på mina frågor??? har för mig att det finns några whoaiter som varit där, men jag kanske har inbillat mig det. och ja, jag lovar, jag har försökt hitta info innan jag postade tråden, men känner inte om att jag fått all den infon jag vill ha. så pleease.. hjälp mig!! (Inlägget ändrat av PenDragon 2008-06-20 03:21:53)
Hej FRA! Jag har ingenting att göra med al-Jihad, al-Fatah eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en bilbomb, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse! puss
1. Tråden borde ligga i Hobby & Fritid > Resor 2. Kolla med Corazonzita här på whoa. Hon vart iväg och bodde där nyligen. 3. Du gör helt rätt i och resa till Tokyo.
kaneida> tack så mycket, o du har helt rätt, den borde ligga där. tack!
Hej FRA! Jag har ingenting att göra med al-Jihad, al-Fatah eller PKK. Jag har aldrig gjort Hadjdj eller tillverkat en bilbomb, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse! puss
När det är bäst att åka beror lite på vad du är ute efter, säsongerna ligger ungefär "in tune" med Sveriges. Dvs. december = vinter. Inte för att det blir speciellt kallt här, men det är inte direkt optimal tidpunkt för ett besök. Om du vill ha dödlig värme är mitten av juli fram till september att rekommendera, det blir som i en ugn. Priset är ungefär detsamma året om, måhända någon tusenlapp dyrare under sommaren p.g.a. ökad efterfrågan på biljetter. Tokyo bjuder på världens mest utbyggda transportsystem, så att ta sig runt är fånigt enkelt. Yamanote Line går runt större delen av centrala Tokyo, sen har du idel tunnelbanelinjer och övriga tåglinjer. Alla skyltar är skrivna på engelska också på stationerna, dvs. det är tämligen lätt att hitta även om du inte kan japanska. Jag bor här för övrigt sen ungefär 8 månader tillbaka och rekommenderar varmt ett besök :)
Look with your own eyes - See with your own mind
ok, tack så mycket!
Jag ska åka till Tokyo om drygt två veckor, flygresan kostade 6.000 kronor tur och retur med Finnair. Då kommer man förvisso till Osaka och måste åka tåg i några timmar för att komma till och från Tokyo, men men. I övrigt verkar gamla fina Aeroflot billigast att flyga med, då mellanlandar man i Moskva. Pendragon, hur verkar den här sommaren bli i Tokyo då? Jag har lite ångest för hettan, jag blir rätt lätt varm och ja...hade hellre åkt i april eller nåt, men kunde nu inte någon annan tid än juli om det skulle bli av.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
BazookaTooth P30 , Så som det serut nu så blir det nog en riktigt stekhet sommar, blir blöt bara jag går ut och jag vet inte om det är av svett eller fuktigheten, men så ibland så kommer det ett par riktigt upskattade vindar som ger en förnyande liv. Mitt tips till folk som skall åka till Tokyo är att inte snåla med stålarna. Ok visst om du vill bo på ett billig vandrarhem eller nått det spelar ingen roll men när du väl kommit hit sitt inte och tänk att du får BARA spendera si och så mycket pengar, sätt en gräns eller så per dag (och dra den ribban ganska högt) och sen kanske lite backup pengar på ett extra konto. Jag hade ett par kompisar som va här för ett tag sedan och dom brännde ganska mycket pengar, ett mongo drog 12,000 Sek första veckan och blev handikappad den sista. Det finns mycket shopping och sådant och istället för att du måste tänkta "om jag köper den här, måste jag leva på nudlar resten av veckan" sånt är aldrig bra. Vad är man ute efter? är det det gammla vanliga turistandet så vill man kanske se en massa tempel och skit (är inte direkt tempel kille, första gången va ok men sen dom andra 1000 gångerna så blir det lite tjatigt, och alla ser nästan likadana ut), kända platser som typ Akihabara och köpa sej lite elektronik eller så, eller kanske ta sig en massage med ett glatt slut i Shibuya eller Roppongi, nån sovenir från Asakusa, kanske kolla in Palatset, shoppa i Harajuku... Själv då gillar jag och dricka, tycker det är riktigt nice med att bara gåut och mingla med folk, finns många engelska pubbar som tex Hub där det är lite engelskt stuk och där en och annan japan kan komma fram till en och frågar på sämta engelskan i världen vart man kommer ifrån, men det är kärlek!. Många japaner är riktigt pratglada när dom är full, speciellt mot utlänningar. Det finns så ortoligt många gömda ställen här i japan, speciellt när vi snackar barer osv, du kan tex gåin på en gata där du aldrig skulle ens drömma om och öppna en bar också VIPS! så hittar du en bar, och inte nog med det, den är säkert fullsatt också. Som sagt så finns det mesta här i japan. beror helt på vad du vill göra, vill man turista så visst, styr upp en liten guide bok eller nått glid runt och kolla. Vill man spänna på en liten japanska så funkar ju det också, finns gott om bordell här. Transporten är som PenDragon sa riktigt riktigt najs, men den kan bli lite dyr i längden om man bor på nått skadat område där man måste byta 3-4 tåg innan man kommer till dit man vill, visst om man bara vill åka Yamanote Line så är det prima fisken för den är bra billig, men när du håller på att byta tåg och sådant så kostar det iaf 10Sek varje gång du gör det. och ett Tips är att du köper ett Suica vilket är som ett kort du laddar in pengar på, och sen när du skall åka tåg så duttar du bara kortet på en liten platta och den drar pengar automatiskt beroende vart du åkte ifrån osv, ist för att ni/du skall stå där och fundera på hur mycket pengar det kostar dit och dit och en massa sånt där. Man kan tom använda dom där korten på 7-11 och sånt till att köpa saker. och du ser varje gång du går igenom eller ut ur biljett automaten hur mycket pengar du har så du vet när du behöver sätta in lite mera stålar.
There's nothing more powerful than to arrive at your womens house all ready on nut #2! you wont be bullshittin on nut #2! -Katt Williams
PenDragon Ofan en Tokyobo, nice, vad gör du där, jobbar härliga 14 timmars pass och varvar med karaoke eller jagar du flickor i skoluniformer? :) Vart du måhända engelskalärare där eller tar jag miste på person?
BazookaTooth P30 Med tanke på hur varmt och fuktigt det är redan nu ser sommaren ut att bli stekhet ^^Kaneida Oh yes, mitt i smeten :) Jag pluggar japanska, eller ja, jag pluggar för att kunna bo här mer ^^ But it's all good. Det blir mycket alkoholintag och åtminstone ögnande av flickor i skoluniformer, studentskor av högre ålder är det ständig jaktsäsong på dock ^^
Många tack för tipsen utom det extremt tveksamma snacket om bordeller, men jag tänker låtsas som om det bara var på skämt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
BazookaTooth P30 Äh, ingen mening att förneka att bordeller existerar, för det gör dem. Men jag har ärligt talat inte stött på en bordell under hela min vistelse här, och då har jag ändå rört mig i bra många obskyra områden på konstiga tider. Samtidigt vet jag iofs precis vad jag ska gå om jag skulle vilja besöka ett sånt ställe (ingen rikshemlighet direkt), men det är inget du kommer att råka springa in på i tron om att det är en restaurang.
BazookaTooth P30 , jo om du inte vill tro på att det finns bordeller här så visst. du kanske inte vill besudla din vackra bild av japan med Tv-spel, vackra tempel och konstigt mode. Japan är dock inte bara Tv-Spel och elektronik...
There's nothing more powerful than to arrive at your womens house all ready on nut #2! you wont be bullshittin on nut #2! -Katt Williams
Nej det är ju konstigt mode också ;)
Mja, det var väl inte det att det finns bordeller, jag har bott i Tyskland så jag är inte så chockerad över det. Var väl snarare intrycket av att du som skrev om det just så att säga verkade tipsa om det som om du var en regelbunden besökare själv som inte kändes så fräscht. Så kanske det inte var.
Ok. men det va inte så jag menade... jag har aldrig varit på ett bodell eller liknande, men många av dom japaner jag snackat med tycker det är helt normalt och att alla gör det, och vissa till och med tycker att det inte är vänster prassel mot sin egen flickvän om man går på bordell. Jag skrev det som om att det va en alldaglig sak här i japan, sen om du så fångade det fel så är vell det lite mitt fel eftersom jag kanske inte skrev det så pass bra som det borde. Men jag vart iaf förvånad när jag kom till japan så va det mycket snuskigare än vad jag hade trott och många gånger ville tro.
Ok, då var det bara ett missförstånd då =) som sagt, tack för tipsen båda två! Jag har bara lite ångest för att svettas ihjäl och för att gå vilse överallt, annars ska det nog gå bra det här. Ser fram emot det som fan!
Svettas ihjäl är en högst reell risk, gå vilse likaså, men det sistnämnda är ett mindre problem. Dels är japaner otroligt hjälpsamma, min erfarenhet är att om de inte kan förklara det för dig så visar de dig helt enkelt vägen, och dels är det ganska enkelt att komma runt i Tokyo. Skaffa om möjligt en vettig karta över transportnätet, har du sen bara duglig orienteringsförmåga och lite sunt förnuft har du inget att oroa dig över :) Trots att engelskakunskapen överlag är tämligen låg torde Japan vara ett väldigt trevligt land att vara turist i, dels för att det är ett så pass säkert land.
Jag har själv funderingar på att åka till Japan om ungefär ett år. Våren känns som en rent upplevelsemässigt bra tidpunkt. Körsbärsblom och allt som hör Japan till.
http://www.myspace.com/dirtydonline
Rekommenderar mars - tidiga april om du ska till Tokyo och vill uppleva hanami (körsbärsblomning), kommer du efter det är det i regel över och då får du bege dig norrut till Hokkaido för att hinna ifatt våren :)
Skivsamlare
2008-07-06 17:45
Just do it :)
jag vill också... får man följa med? :D
JMD, Jag Måste Dansa!
Så riktigt riktigt varmt! håller nästan på dö! vill ha svensk sommar!
Haha sluta klaga GreenCap, det är ju underbart ^^ Att luftfuktigheten ligger på 95% är väl iofs en annan femma. Men jag njuter i fulla drag :) Njuter även av att ha AC på 18 grader :P
Då kom man hem från Tokyo och vad fan vad bra det var! Alla var så vänliga, eller åtminstone artiga, och hjälpsamma och rara och allt är billigt och allt finns överallt. Värmen var ju rätt hård ibland, men man vande sig bättre vid det än jag hade befarat. och de menar ju business med luftkonditioneringen överallt, så när man smälter kan man alltid fly in varsomhelst, en bar, ett fik, en butik - de kommer ha isvindar blåsandes genom lokalerna så man får lite frisk luft.
BazookaTooth P30 ; Hur var det då? Gjorde du något skoj då?
Ja berätta om dina äventyr Bazooka :) Alltid kul att höra om folks erfarenheter!
Fan ja vill åka till japan o köpa en katana hahaha dock har jag inte riktigt den budgeten och kommer nog aldrig ha de hahaha
Åh det var så sköj så! Vi drog mest runt i stan och åt, fikade, drack, tittade. Oftast i Shibuya och Harajuku, lite i Shinjuku, Akihabara, Ginza, Meguro, Ebisu och en kortis till Roppongi, men där ville man ju fan inte vara länge med alla sliskiga inkastare som tjatade om "western and japanese ladies" på deras äckliga porrställen. Två utflykter hann vi med också, vi var och badade i Kamakura en dag och så gick vi upp på det förbannade Mount Fuji också. Det var jobbigt. Men rätt skoj. Men jävligt. Varmt som i helvetet var det ju, fast man vande sig rätt fort vid det på något sätt. Och det var ännu billigare än vad jag hade väntat mig, det var väldigt sällan man betalade över 50 kronor för en maträtt. Det skulle vara när vi var på Park "Lost in translation" Hyatt då, får fick man tametusan betala ur näsan. Eller, så farligt var det inte ens där. Och drinkarna inne i baren kostade ju 80 spänn. Beacon var vi också på, i Shibuya, riktigt bra biff fick man! och det var billigare än Park Hyatt men grym snofsigt och gott. Ändå rätt mysigt. Annars åt vi mest på billiga nudel- och sushiställen. Jag köpte på mig massa t-shirts och föll raka vägen ner i "en sån här kommer ingen annan på Söder ha heheheheh"-avgrunden och gick bananas på UT i Harajuku, där de säljer såna limited edition-designade tröjor för 50-80 spänn styck. Och så köpte jag två par likadana svarta "Made for Japan"-Stan Smiths. Och en wrestlingmask naturligtvis. Det både jag och min kompis, som varit där flera gånger förut, reagerade en del på i utesvängen var väl Tokyo-tjejernas förmåga att aldrig möta ens blick om man spanade in nån eller mötte nån på gatan. Inte ens den där reflex-blicken om de märkte att de var betraktade. Det var ju trist. Samt att de var så väldigt dåliga på engelska. Men det var trevligt de få gånger vi fick kontakt med folk ändå. Sammanräknat är jag väldigt, väldigt glad, en av de bästa resorna nånsin, och jag vill definitivt åka tillbaka.
Om fyra år ska jag fan dra till japan o fira 18års dag! :D
Me = Toy, så nu slipper ni klaga ! :P
BazookaTooth P30 bra att du hade roligt! också en grej som jag tänkte på när jag kom hit, att det är typ ingen som tar ögon kontakt. när man handlar nått i affären så tar inte expediten ögon kontakt och sånt, mjo visst finns det folk som gör det men för mestadels inte, vart lite smått irriterad på det men sen så va det någon som började babbla att man inte tar ögon kontakt för alla möjliga själ, fast jag skulle tro att det är respect biten eller artighets biten. har inte direkt stenkoll på det. Shibuya är fan the shit! älskar Shibuya som fan! (=
BazookaTooth P30 Kamakura is the shit :) Låter onekligen som om du lyckats pressa in en hel del highlights! Harajuku är en favoritdel av Tokyo, helt klart. Det där med att inte möta blickar tycks enbart hända andra känner jag... många vänner som hävdat det flera gånger, vet inte om jag är speciell eller något för mina blickar möter folk titt som tätt tycker jag :) Sen står jag väl förvisso inte och stirrar på folk heller, men för mig är det väldigt likvärdigt Sverige faktiskt i det avseendet.
Sticker nästa måndag. Någon som vet hur Kamakura är för surf?
Svarade på det pm för några timmar sen :P Vid denna tiden på året är det i regel mest lämpligt för bodyboard, vad jag sett, men det händer att det blåser upp än trevligare vågor. Och om bara några veckor borde det vara finfint för vanlig surf också.
kul läsning! skriv mer!! jag vill också dra dit... samt lära mig språket
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
Just do it ^_^
hur är det med visum och sånt ifall man vill flytta dit under kanske ett år eller två och är det någon som vet hur det är ifall man vill lära sig japanska i tokyo och hur det fungerar med csn?
http://www.myspace.com/loosecannonbv
Flyttar du hit för att plugga fixar de du bokar utbildningen genom det åt dig. Rekommendation är
SI Språkresor . Det fungerar precis som med alla andra utbildningar du bekostar genom CSN. Du belånar dig och får i viss mån bidrag för att finanisera din utbildning.
Kan man crasha hos dig Pendragon? ;)
http://www.myspace.com/dirtydonline
Haha, om man hostar upp guest fee kanske ^^