I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lite snabb hjälp från hobbysnickrare tack!

Övrigt - Blandat

Graffare

2008-06-19 16:07

Lite snabb hjälp från hobbysnickrare tack!

Jag har kommit på världens bästa idé för "Stora tavlor"! att bygga ett stativ ,3*5 M som består av en ram och två korsande balkar för stabilitet. i "Ramen" så kommer jag ha hönsnät för att hålla tygen/plywood/förslag på underlag. Men nu har min kreaktivitet tagit slut och jag ber er om förslag till billiga material att bygga balkar/ramen med!

Har redan kollat upp vanliga träreglar och det kostadr circa 30 kr/meter!

"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-06-19 16:12
Vad hade du tänkt för dimension på reglarna? 45X45 duger lätt, och dom är absolut inte sådär dyra, snarare 10kr/metern
Can't break necks in boxes

2008-06-19 16:17
de beror på hur tjock du vill att tavlan ska vara osv.. och man brukar väll inte ha något under duken? eller? och balkar har man i hus inte i tavlor : )
vafan.. skit i de du!

2008-06-19 16:45
Om du vill ha stöd för en tygduk så rekommenderar jag antingen något finmaskigare än hönsnät. En plyfaskiva som stöd är inte så jättedyrt, men fungerar :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-06-19 20:54
Jag hade använt mig av 45*70 eller 45*95 reglar eftersom det ska vara en såpass stor tavla. Sen så för att hålla fast själva tyget så kommer du behöva dra någon form av stabilisators regel på baksidan, annars måste du använda dig av vinklar för att få ställningen stabil. de räcker nog med att du drar en 21*70 eller 21*95 klyvyta (planka) över varje sida (så att de täcker skarvarna) så får du den till att bli stabil. Sträck duken ordentligt så behöver du inte ha något stöd på baksidan :)

2008-06-19 22:25
Tur att man har pengar så man slipper allt sådant här huvudbry.

2008-06-20 00:01
PuGe
Jag kan inte snickra men jag kan hoppa in med en saltomortal
och sparka dig eller valfri till en autosopran

Figaroooooooo.....
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.
Skivsamlare

2008-06-20 00:05
Jag tror det lättaste är om du köper två eller tre stora plywoodskivor på t.ex byggmax. Vill minnas att de kostar 80 kronor styck. Sedan så sätter du bara två bräder längs med varsin kortsida, som du fäster med spik, och en likadant i mitten. Därefter så nitar du bara fast tyget precis som när man spänner upp en vanlig duk.

Lycka till!
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-06-20 12:47
complexity X20

Då blir det alldeles för tungt och klumpigt. Satsa på 45*45. Istället. Räcker gott och väll.

2008-06-20 12:52
håller med whosa. Det lättaste alternativet är det
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-20 14:06
bärläkt skulle jag ta. Fast lita inte på mig och ta 45*45 reglar istället som whosa sa.
mhm

2008-06-21 05:09
skipp X2

Precis. Eftersom det är ändå en kraftig konstruktion så är det 45*45 som gäller. Jag jobbar på ett byggvaruhus så lita på mig. Bärläkt blir alldeles för vingligt.