I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

polis polis

Övrigt - Blandat

2008-06-15 02:43

polis polis

så sitter man här en lördagsnatt och vill skjuta en snut.

så här var det.

vi hade en trevlig kväll på stan. Det blev lite knas emellanåt men allt ordnade upp sig.
det var lite tjaffs mellan två kompisar om nån skitgrej men dom löste det.
då är det klart att snuten kommer och tar in ena killen i deras buss pga av nånting som redan var chill.
Min andra kompis(han som hade tjaffsat med han snuten tog in) sa till polisen att allt var lugnt och sa att det var onödigt att plocka in han.
Då sliter snuten fram batongen och hotar oss med spö om vi inte går.
DÅ hoppar min bror in och undrar vafan polisen håller på med, och då sliter dom tag i han och knuffar han mot ett staket x antal gånger (hårt) och slänger in han i bussen med.

Jag blir förbannad och frågar hans kollega varför han håller på så när min bror inte gjort nått
då börjar han skrika på mig att jag ska dra och han drar fram batongen.
Jag flippar och härjar med han om att dom använder övervåld och shit men då kommer min andra kompis och drar iväg mig bort från platsen.

Min lilla halvtjocka vän sliter av sig skon och kastar på pikébussen och springer så fort han kan (väldigt sakta) efter kommer 5 poliser och slänger ner han i backen och skriker att han ska lägga sig ner och sätter knän i ryggen på han och drar på han handfängsel.

Jag får tag på en polis och vill ha reda på varför dom ska använda sånt våld när dom inte ens har hotat polisen utan undrar varför dom plockar in en kille som redan har rätt ut allt med sin kompis. Han svarar med att han inte sett nått, varpå jag säger att jag såg han va med och slet i mina vänner och knuffa på dom och kasta in dom i staket och diverse prylar. Jag får til lsvar att jag ska lämna platsen annars åker jag med till polisstation.

polisbussen åker iväg sakta och jag ser hur dom håller fast 2 av mina polare medans dom slår min brors huvud (osäker om det var min bror eller nån av mina polare pga av dom tonade rutorna) mot ryggstödet i bussen x antal gånger samt med diverse armbågar och sånt.

Är det värt att försöka anmäla dom när halva poliskåren var på plats och såg hela händelsen men alla nekar till det? Dom kan ju lika gärna kasta min anmälan i papperskorgen sen.
hur är bästa sättet att gå tillväga?

ursäkta om berättelsen blev luddig men ni förstår nog innebörden av det hela.

mhm

2008-06-15 02:50
en anmälan syns mer än ingen anmälan.
hur mycket verkan den får är en annan sak.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-15 02:56
det är ju sant.
mhm

2008-06-15 03:28
Ah shit va sne man blir asså, jävla fitt snutar. Inget kommer säkert att hända med anmälan men gör en ändå så får vi hoppas att snutarna får tillräckligt med anmälningar på sig så att det uppmärksammas, ring tidningarna också och se om dom vill skriva om det.
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
Hangaround

2008-06-15 03:28
Jag läste först inledningen med frasen: så sitter man här en lördagsnatt och vill skjuta en snut.

Skrattar något och undrar vad det nu kan handla om. Sedan läser jag historian och jag förstår helt den frustration du lider av. Det är berättigat. Jag är ingen polishatare, nog inte du heller (Ja, efter den händelsen förstår jag om du inte längre litar på dem, och rent utav sagt ogillar dem.) men helvete vad arg jag blir då jag läser det du skrivit. Och det som bidrar störst till aggressionen är att ni nästan är helt hjälplösa. De kommer nog att hålla varandra om ryggen om det blir en anmälan och sedan går de tillbaka till jobbet nästa dag med ett leende på läpparna.

Det är sjukt att Lisa, 19 år, inte får jobbet på ICA för att hon inte gått handel på gymnasiumet medan nästan alla kan bli poliser. "Varför vill ni polis Lars?" -Jo, därför jag vill hålla folk på rätt sidan av lagen och förhindra brott och dyl. -Okej, men då kör vi. Hoppa in i polisbilen bara..

Jag tycker du skall göra en anmälan. Det får gå som det går. DOCK, något du borde göra är att skriva en insändare till tidningen och hoppas på att de får upp ögonen för din historia. Även om de inte publicerar det så har du iaf gjort det mesta som står i din väg för att visa att du inte tolererar oprovocerat våld från lagens väktare.

Gör något, gå ner till den polisstation där dessa snubbar jobbar. Be om att få prata med dem och fråga vad de håller på med. Ställ dem mot väggen och fråga ut. Du är inne på en polisstation, det är inte kväll ute på staden. Jag känner att jag yrar iväg nu, det är sömnen som gör sig påmind och jag borde vänta tills imorgon med att skriva detta, men det kunde inte vänta.

Hoppas det löser sig dock!

2008-06-15 05:18
Går inte en anmälan igenom så kan man alltid gå den mediala vägen (hur mycket det hjälper vet jag dock inte, men då sprids ordet om vilka svin dom är, mer än vad dom redan är alltså).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-15 06:33
här skulle jag önska att en eller några polisr dök upp- de är några jävlar som sitter o slänger fyrverkerier ut genom fönstret ned på gatan utanför.
sure kanske inte så många ute nu (men jag var), men folk ska väl iaf få sova utn att få höra fyrverkerier 0600 en söndagmorgon???

självklart hade jag inte mobilen med mig ut, o hann inte se vart de slängde ifrån innan de drog, men en snut hade inte suttit fel.
måste ju vara brott mot alla slags lagar att slänga fyrverkerier på ngn.

2008-06-15 06:40
Välkommen till Sveriges samhälle!

2008-06-15 06:40
för övrigt anar jag att de är samma ungjävlar på typ 15-16 som tror de är hiphopare på högsta nivå såfort deras föräldrar är borta.
så ni kanske finns härinne på whoa- östergatan 14b, this is your mom, go to bed.

2008-06-15 06:55
jepp, när poliser blir rastlösa då är det alltid kul att haffa fulla ungdomar. dom hoppas alltid på lite jidder från deras sida så att dom äntligen kan få använda sig av utbildningen dom fick. välkommen till sverige kompis!
SUCK SHAFT

2008-06-15 07:03
Jag har varit iblandad i ganska många gripanden men har aldrig bevittnat övervåld ...

2008-06-15 09:59
Hur gammal är du, skipp? Bara nyfiken.
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder.
Laila Freiwalds

2008-06-15 10:12
Jag skyller på hiphopen och/eller växthuseffekten. Det är även till viss del Lars Lagerbäcks fel känns det som.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-06-15 10:31
gör en anmälan å börja Blogga!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-06-15 11:41
Det är även till viss del Lars Lagerbäcks fel känns det som.

ALLT är Lagerbäcks fel, man spelar fan inte på resultat i EM !

2008-06-15 11:48
Welcome to Sweden. Enjoy your stay.
Stål från Göteborg: http://www.fotolog.com/jahjahknow

2008-06-15 12:02
eftersom våld mot oönskade individer inte får användas i demokratiska länder används istället förkläden i form av poliser och militär för att ytterligare öka på ett homogeniserat viljelöst samhälle utan någon som helst form av eget tänkande. sovjet, här kommer vi!
http://www.kommandot.se/wp/

2008-06-15 12:11
Min lilla halvtjocka vän sliter av sig skon och kastar på pikébussen och springer så fort han kan (väldigt sakta)

hahahha

2008-06-15 12:11
sluta bråka (på stan) så slipper ni polisen

2008-06-15 12:19
U-nas: jag är 18.

Min bror tog kort med mobilen när dom slog våran polare som låg på golvet i pikébussen men dom tog polisen bort.

Min bror och min polare kom hem för en stund sen med lite blåmärken från batongslag samt en bula strax under tinningen. Dom hade tydligen haft en trevlig natt på polisstation.

Det kom in 5 stycken snutar i min kompis fyllecell och slog han i magen tills han tillslut la sig ner för att han inte kunde andas. Efter det fick han en lugn natt dock.

Min bror fick också lite pisk i sin cell på natten men han har inte berättat riktigt vad som hände.

det var en liten kortfattad uppdatering på händelserna.
mhm

2008-06-15 12:21
gå och få skadorna fotade av läkare
http://www.kommandot.se/wp/

2008-06-15 12:27
detta inträffade i katrineholm men det var inte katrineholmssnutar som spöa dom. tror det var örebro polisens kavalleri.
mhm
Skivsamlare

2008-06-15 13:03
Jag har varit iblandad i ganska många gripanden men har aldrig bevittnat övervåld ...

För min del så är det samma sak men jag har aldrig undgått att bevittna övervåld. Man önskar ju verkligen att det var en sån där helt galen aktivist/rökarmyt men det är verkligen sant. Vid samtliga gripanden jag varit med om, varesig det varit berusade men lugna människor som ska till fyllecellen, snattare, aktivister eller bara sånna här helt oprovocerade grejer, så har det alltid varit övervåld inblandat från polisens sida. Härom året så läste jag på ett tält på någon festival - även om jag tycker att det kan bli lite fånigt med sånna resonemang - "Vem ska man få hjälp av om det är polisen man är rädd för?".
Tyvärr, alltså verkligen tyvärr, så stämmer det så väldigt bra.

Jag skulle säga anmälan och tidningen. Jag tror tidningen nappar om du bara håller tungan vässad rent lingvistiskt och inte låter för mycket som en aktivist.
 http://www.kulturkompaniet.nu/

2008-06-15 13:10
Rätt åt snorungarna. Ge fan i att tjafsa med polisen på fyllan så händer inte sånt här. Man ska visa respekt för lagens upprätthållare. Polisen plockar inte in folk helt utan anledning.
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér

2008-06-15 13:11
Mina compadres vill inte anmäla händelsen alls.

jag försökte få tag på flera poliser igår för att jag ville fråga om hur jag på bästa sättet kunde anmäla skiten men precis varenda snut ignorera mig. jag gick fram till en bil och vinka att han skulle veva ned rutan. Då körde han iväg fort som fan. Bara den grejjen liksom, det kunde ju ha vart vad som helst, att jag såg nån bli våldtagen och ville ha tag på en polis så fort som möjligt liksom men att köra iväg från platsen när han klart och tydligt ser att jag vill han nått viktigt är ju ganska fuckt up det med enligt mig. förresten så tror jag mer det var eskilstuna polisen och inte örebro polisen om jag tänker efter.
mhm

2008-06-15 13:20
Fasa: Det var helt onödigt våld från polisens sida. Dom gjorde inget motstånd vid gripandet det ända dom gjorde var att vara lite uppkäftiga men snuten ska ju inte spöa dom för det. Jag menar är det rätt att få ett batongslag i huvudet vid visitering för att man säger "du måste vara underbetald" sen ska man ju inte vara uppkäftig eftersom dom bara fick mer stryk då. Polisen ska ju kunna hantera situationen utan våld. Det är ju bara enligt mig
mhm

2008-06-15 14:02
Fasa är en sån där naiv person som tror att allt polisen gör är rätt.

2008-06-15 14:21
tyvärr händer ju sånt här allt för ofta, tycker också ni ska anmäla även om det inte kommer hjälpa.

och fasa.. fan vad lurad du är.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2008-06-15 14:25
"Min lilla halvtjocka vän sliter av sig skon och kastar på pikébussen och springer så fort han kan (väldigt sakta) efter kommer 5 poliser och slänger ner han i backen och skriker att han ska lägga sig ner och sätter knän i ryggen på han och drar på han handfängsel. "

hahahahah vafan... va? det där är som taget från nån skön rulle :D
RATED R!

2008-06-15 14:32
teddy: han gör ofta sjuka och inte allt för genomtänkta saker när han fått i sig några öl. man skulle kunna gör en fin komedi om allt han har åstadkommit. Dom är faktiskt mycket glada idag och skrattar åt allting konstigt nog. Själv är jag förbannad även fast jag slapp åka med in och få stryk
mhm

2008-06-15 14:58
ta reda på vart asen bor och klottra ner hela skiten ...

2008-06-15 15:09
jag vet hur örebropolisen funkar och dom är jävligt otrevliga! har råkat ut för deras vrede själv!

2008-06-15 15:38
ta reda på vart asen bor och klottra ner hela skiten ...

Där har vi lösningen på hela problemet!
One chapter a day

2008-06-15 16:31
hehe, fint beskrivet..det är jag som är den lilla halvtjocka vännen :P asså de va helt sjuka slog med batongen å grejer helt sjukt :/
Hej, Träffat Jacob?

2008-06-15 17:18
Haha knubbis :D
Crocodile Dundee for president!

2008-06-15 18:03
Polisen är idioter, hade säkert några invandrar poalre när ni gick runt också. Alltid på oss först.
Vi finns i varje hörn

2008-06-15 18:23
fan omöjligt att få snuten fälld för ett skit, det är bara att svälja och gå vidare

orkar du vara principfast kan du anmäla och vänta på ingenting, för om snuten samlar på sig en miljard anmälningar borde något kunna hända, men det är inte värt det

det är fan svårt att tom anmäla dem, iaf på plats

2008-06-15 18:35
safrioz: Polisen var snälla mot invandrarna faktiskt. dom stoppade nått bråk tidigare på kvällen mellan ett par invandrare som skulle slåss med trasiga flaskor och shit så dom blev nog taggade pga det men dom hände det inget med men det var samma poliser som slog på min bror och polare. (vi hade inget med bråket tidigare på kvällen att göra)
mhm

2008-06-15 19:07
"Min bror tog kort med mobilen när dom slog våran polare som låg på golvet i pikébussen men dom tog polisen bort."

Min vän fick sin kamera mekad med av poliser med. Så här anser www.lawline.se ang. polisers rätt att radera bilder.

"2008-05-02
FRÅGA:
Min vän fotograferade en polis inatt med sin digitalkamera. Polisen valde då att brotta upp han mot ett träd och sedan sätta han i fyllecell. Inga problem där, men däremot undrar jag om poliserna verkligen hade rätt att ta hans kamera och radera bilder ur den? Om man fotograferar för privat bruk på allmän plats så känns det inte som att man kan bråka om det.

SVAR:
Det finns inget som helst stöd för en sådan åtgärd i vare sig polislagen eller ordningslagen. Det borde kunna anses vara egenmäktigt förfarande eller en form av skadegörelse. Kontakta den ansvariga polismyndigheten eller klaga till justitieombudsmannen (JO).

Mvh"

Bra att veta.
www.discotheque.se

2008-06-15 19:33
Har aldrig varit med om att poliser brukat övervåld men däremot för riktigt jävla vidrigt beteende. Det känns härligt beyond reason.

2008-06-15 20:39
Övervåld har jag aldrig bevittnat men det är ju inte ovanligt att dem är direkt hotfulla och "pushiga" när man träffar dem eller blir stoppad på stan. Det är säkert något dem får lära sig på polisutbildning, att vara så otrevliga/skrämande som möjligt för att sätta sig själva i maktposition.. ungefär som terrorister.

2008-06-15 21:33
Och man kan ju inte direkt slå tillbaka heller för då åker man ju dit på våld mot tjänsteman så det är ju bara att ta emot all skit dom ger med ett leende värkar det som.
mhm

2008-06-15 21:44
det är ju inte ovanligt att dem är direkt hotfulla och "pushiga" när man träffar dem eller blir stoppad på stan. Det är säkert något dem får lära sig på polisutbildning, att vara så otrevliga/skrämande som möjligt

tror du på det där själv?
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2008-06-15 21:49
Maktmissbruk, det är det saken handlar om

2008-06-15 22:01
Dom tar ju in lite vilka som helst nu har jag hört, så kanske kan bli bra hela grejen, när vanliga människor kommer in.
Fast dom lär väl sig att knapra anabola o vara otrevliga.
För det är dom, även om man bara ska fråga en löksnut om väg eller en vanlig fråga.
Får man ett äckelsvar.

2008-06-15 22:38
360Flip

Öhum, ja? Det tillämpas även på föhör kan jag informera dig om, om det är så att du aldrig suttit på ett sånt. Generellt sätt finns det ju två sätt att få information ur någon, ett sätt är att "charma" ur personen informationen genom att vara trevlig etc. Det andra är att "skrämma" ur personen vad man nu vill åt genom att vara otrevlig och hotfull.
Det senare tillämpas rätt ofta enligt min mening, specielt ute på stan då dem ska framstå som "aktoritära". saker som; "Tyst med det! Det är vi som ställer frågorna!" går inte precis ihopp med att vara "charmerande".

De där "godag fru Åhgren-pippilångstrups poliserna" som man läser om i sagoböckerna är raka motsattsen till hur vår svenska poliskår ser ut i dagsläget.

2008-06-16 03:40
Fasa är en sån där naiv person som tror att allt polisen gör är rätt.

Och du är ju uppenbarligen ännu mer naiv som tror att alla snorungar som blir illa behandlade av poliser är helt oskyldiga och uppträtt som fromma lam. Man hör ideligen från ungdomar som anser sig blivit felaktigt behandlade av poliser, men naiva personer som du tänker inte på att de berättar saken ur deras perspektiv och hur de "glömmer" nämna kommentaren de fällde eller hur de trotsade polisens uppmaningar vilket störde deras tjänsteutövande.

och fasa.. fan vad lurad du är.

Undrar verkligen vem som är lurad här. Se ovan.
"Göteborg - Ett gruppboende för efterblivna fiskare" - Magnus Betnér

2008-06-16 04:34
fasa P25

Eller så är det inte så svart vitt att det är antingen eller?

Har själv råkat ut för oresonliga maktutövare det var dock ordningsvakter.
 DIF!

2008-06-16 06:35
fasa

du verkar faktiskt vara helt grundlurad. har också råkat ut för saker där poliser använt sig av övervåld. gå och lägg dig och somna in i din sagovärld du. puss o kram
SUCK SHAFT

2008-06-16 09:35
Illsnidig X3

möjligtvis att den gamla skaran av poliser fick det i sin utbildning, dagens polisutbildning är nästan för snäll i mina ögon.

Till trådskaparen

Men situationer som dessa uppstår när personer (i detta fall polisen) inte kan handskas med människor. Kan kanske bero på att polisen har tagit in fler akademiker, måhända smarta, men helt värdelösa på att prata med folk. Folk med mycket hjärna brukar inte alltid ha den sociala kompetensen och detta leder till att de inte kan reda ut situationer på korrekt sätt. En rädd polis är en dålig polis.

Men det verkar ju inte direkt som att ert gäng består av guds bästa barn, beter man sig allmänt stökigt och om man dessutom kastar en sko på en polisbil så får man ju räkna med att ens handlingar får konsekvenser.

Jag var inte där och kan således ikke uttala mig om hurvida polisen gjorde ett bra ingripande eller inte, men om du/ni känner er kränkta av polisens agerande så skall ni självklart göra en anmälan (som givetvis inte kommer leda till något).

2008-06-16 10:25
vardagsmat... välkommen till verkligheten. INGEN kommer tro dig ändå. bara släppa skiten.

händer VARJE dag
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP