Syskon med drogproblem, hjälp?
Min 34-åriga storebror är inne i ett djupt drogberoende. Jag kan dra "historian" lite snabbt.
Det hela började våren 2006 då hans fru begärde skilsmässa och allting brast för honom. Under tiden med henne hade han också brukat droger, men då på en stabil nivå. Det var skilsmässan som tog det steget längre. Hasch, kokain, amfetamin, benso osv osv...
Hösten/vintern 2006 erkände han sitt missbruk för familjen, och grät ut inför mamma och pappa. Han förklarade hur dåligt han mådde och hade åkt på en hel del skulder då. Hade även flera månader gamla räkningar liggandes. Mamma och pappa tog ett lån på 60 000 kr och skrev in honom hos GBC (Gävle Behandling Center) och dit gick han regelbundet i 6 månader.
Det hade nu hunnit bli sommaren 2007, han var ren och fri från droger. För första gången på länge träffade jag honom och han följde med till Östersund, där vår systers dotter skulle döpas. Allt var bra. Han tjänade ihop en hel del pengar på farsans jobb och betalade tillbaka lånet.
Redan vintern 2007/2008 föll han tillbaka. Mamma hade träffat på honom ute och han var klart och tydligt påverkad av något. "Han var som en helt annan person och det gjorde ont att se" sa mamma. Problemet är att min bror vägrar erkänna det och ljuger bort återfallet. Kommer påverkad till jobbet osv osv. Farsan erbjöd honom att göra pissprov under tiden han jobbar men han påstår att det är för kränkande, så nu jobbar han inte.
Våren 2008 blev han och en 25-åring stormade i en lägenhet och gripna. Båda misstänkta för narkotikabrott. Min brorsa påstod att han bara var "på fel plats vid fel tillfälle". Det har inte kommit någon dom än, och jag vet inte om det blir av. Fängelse skulle ju vara en utväg ifrån missbruket, men samtidigt vill jag fan inte se min bror bakom galler.
Det var en dröm jag drömde inatt som fick mig att skriva. I drömmen skrek jag och grät medan han fördärvade sig själv framför mina ögon. Ungefär så känns det. Hur ska vår familj lyckas hjälpa honom? Har nån av er befunnit er i ett liknande missbruk och funnit vägen ut? Snälla, något sätt eller tips att hjälpa honom. Det behövs.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|