Göra lumpen när man är dömd? Det stod ingenting på deras hemsida och jag förstår att det är väldigt individuellt men jag undrar om någon annan har erfarenhet om att göra lumpen fast man är dömd sen tidigare.Jag vill helst göra vapenfritjänst, brandförsvar-liknade, känns som det är lättare att komma in på en sådan utbildning? Det är asså bara små ungdomsbrott jag är dömd för kan ju tilläggas.Undrar mest för att om jag ska satsa på mönstringen vill jag veta om jag överhuvudtaget har en chans att komma in någonstans. tackar för senast
För att minska antalet mönstrande kommer Pliktverket att sålla bort de som inte har gymnasiebehörighet och de som har någon typ av skada som kan förvärras genom lumpen. Pliktverket vill även att de som finns i polisens brottsregister inte ska behöva mönstra.– Oftast är en bra soldat en bra människa i övriga samhället. De som har svårigheter i skolan eller begår brott blir inte bra soldater. Det har vi belägg för, säger Björn Körlof, Pliktverkets generaldirektör.
Pliktverket vill mota fler brottsdömdaKarlstad: Värnpliktiga svenskar som har dömts för lindrigare brott kan få svårare att göra lumpen i framtiden.
Ofta där inte skulle vara en enda person som blivit dömd som kan bli en bra soldat.