I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Göra lumpen när man är dömd?

Övrigt - Blandat

2008-06-08 00:37

Göra lumpen när man är dömd?

Det stod ingenting på deras hemsida och jag förstår att det är väldigt individuellt men jag undrar om någon annan har erfarenhet om att göra lumpen fast man är dömd sen tidigare.

Jag vill helst göra vapenfritjänst, brandförsvar-liknade, känns som det är lättare att komma in på en sådan utbildning? Det är asså bara små ungdomsbrott jag är dömd för kan ju tilläggas.
Undrar mest för att om jag ska satsa på mönstringen vill jag veta om jag överhuvudtaget har en chans att komma in någonstans.
tackar för senast

2008-06-08 01:15
MEN HATA

Ett nytt försök GRR

För att minska antalet mönstrande kommer Pliktverket att sålla bort de som inte har gymnasiebehörighet och de som har någon typ av skada som kan förvärras genom lumpen. Pliktverket vill även att de som finns i polisens brottsregister inte ska behöva mönstra.
– Oftast är en bra soldat en bra människa i övriga samhället. De som har svårigheter i skolan eller begår brott blir inte bra soldater. Det har vi belägg för, säger Björn Körlof, Pliktverkets generaldirektör.

VPN

Pliktverket vill mota fler brottsdömda

Karlstad: Värnpliktiga svenskar som har dömts för lindrigare brott kan få svårare att göra lumpen i framtiden.

Etuna k

Tråd på FB
Producent

2008-06-08 02:40
Oftast är en bra soldat en bra människa i övriga samhället. De som har svårigheter i skolan eller begår brott blir inte bra soldater."

Fyfan, ryser i hela kroppen när jag hör det där.

2008-06-08 04:35
Jag är dömd för ett "ungdomsbrott" i ej myndig ålder. Hamnade på behörighet D under mönstringen (mekaniker, lastbilschaffis eller bevakningssoldat). Iom att jag inte gick fordonslinjen eller ej hade körkort kunde jag få ansöka till bevakningssoldat. Men gubben bakom skrivbordet sa att det inte var lönt då de har väktarbehörighet. Så han "erbjöd" sig att dra i några trådar och låta mig slippa genom att kasta ansökan. På detta sätt kunde han bespara mig förudmjukelsen att få avslag för en sån sak på papper. Jo tackar för den.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-06-08 05:14
Lättast är väll att skicka iväg ett mail, där du säger vad du vill, men inte avslöjar vem du är. Då får du garanterat ett svar,
Can't break necks in boxes
Manager

2008-06-08 12:01
Det är ett bra korkat system om de nekar folk som vill göra lumpen för att de har brytit mot lagen som minderårig.

En klar majoritet av killar begår brott i den åldern men de flesta åker aldrig fast.
Redline!
DJ

2008-06-08 14:49
Dr.Octagon X26
väldigt sant, dock så lever försvaret kvar i 1800 talet
"Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är okej att se ut så"

2008-06-08 19:21
de är inga konstigheter att göra lumnpen om du är dömd.. beror bara på vad de är för någe.. plus att vapenfritjänst är borta. finns inte längre..

2008-06-09 12:09
Skit i lumpen och tänk själv istället.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-09 16:51
"De som har svårigheter i skolan eller begår brott blir inte bra soldater"

Pinsamt uttalande.
Ofta där inte skulle vara en enda person som blivit dömd som kan bli en bra soldat.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-09 17:18
Ofta där inte skulle vara en enda person som blivit dömd som kan bli en bra soldat.

En dömd person har ju i de flesta fall brutit mot lagen, riktlinjer i vardagen som en majoritet väljer att leva efter. Jag vill inte ha en sån människa med ett skarpladdat vapen nära mej. Även om jag säkert känner massor av dömda som skulle klara det..
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.

2008-06-09 17:41
Simba
Så en lirare som drar en graffitimålning på en vägg och blir dömd för skadegörelse är en oberäknelig person eller? Lär dig skilja åt brott.

2008-06-09 17:53
jag tror att det är från fall till fall... jag hade en ganska färsk dom, psykologen frågade mig om den och jag förklarade situationen för honom, och det sades inte mer om det. jag fick göra lumpen

2008-06-09 23:01
Kaneida '

skilja åt brott? alla brott är ju bevis på avsaknad av respekt till de regler och lagar som en majoritet satt upp, och alla borde kunna rätta sig efter.

"do not kill, do not rape, do not steal, these are principles which every man of every faith can embrace."

för att dramatisera det hela.. :P

Och för att vara rakt på sak, nej jag vill inte ha nån whoatoy som kamrat i lumpen heller, iaf inte de som ses på forumet.. :P
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.