I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag blev fasttagen av polisen - de trodde jag var nazist :S

Övrigt - Blandat

   

2008-06-06 21:01

Jag blev fasttagen av polisen - de trodde jag var nazist :S

Skrev precis en anmälan om hur illa behandlad jag blev av två poliser idag.
Eftersom jag inte orkar skriva typ samma sak igen så kopierar jag in texten jag skrev till min anmälan här (ej helt färdig anmälan dock):

Jag var på Fredagen den 6/6 ute och på väg hem till min hemadress ***. Klockan var ca 18:30.

Jag hade precis pantat burkar på ICA och gick Sandhamnsgatan ner då jag plötsligt blev stoppad av två poliser som kom i en piketbil med registreringsnummer: RGK 795
De var väldigt aggressiva och påstod att de visste vad jag hade gjort, frågade vart jag kom ifrån, varpå jag svarade på ICA. De frågade då vart mina kassar var och jag sa då att jag pantat burkar.

Då började den ena polisen säga att jag inte skulle spela dum och ljuga för dem, de visste minnsan vad jag hade gjort. Jag frågade då vad för något jag gjort och de svarade då att jag var misstänkt för ett allvarligt brott. Vad för brott det var fick jag inte veta förrän långt senare. Det hade nämligen varit ett nazistmöte på Gärdet i närheten av där jag bor, och de var helt säkra på att jag hade varit där och gjort ”sieg heil” hälsningar. De påstod också de hade det på film.

De frågade också om jag hade något vasst på mig och bad mig hålla mina händer mot polisbilen, vilket jag också gjorde. När jag frågade om vad det var frågan om så fick jag ett hårt slag mot huvudet av den ena polisen, varpå han tog min mössa i samma slag och slänge den mot marken.

Sedan skrek han något i stil med ”Du ska svara på frågorna vi ställer, har du något vasst på dig?!!!, ska det vara så jävla svårt att svara på??!!!”
Jag sa då att jag inte hade något vasst på mig varpå de började leta igenom mina fickor, kolla igenom min plånbok efter information och frågade mig om vart jag bodde och jobbade.

Den andre polisen upprepade ständigt hur säkra de var på att det var jag som begått detta brott, men eftersom jag vet att jag inte gjort det så var jag rätt lugn och tyckte situationen var rätt komisk.

De ställde också rätt korkade och komiska frågor; ”Var har du kvittot för burkarna du pantat?”
Jo det gav jag nämligen till kassörskan (som man brukar) och fick därefter pengar. De frågade sedan mig hur mycket pengar det blev varpå jag svarade 34 kronor.
Då började de kolla i min plånbok om det fanns 34 kronor där i.
De påstod också att mina kläder och mitt utseende stämde exakt överens med den person de misstänkte för brottet.

Jag berättade sedan efter att ha fått reda på varför jag blivit fasttagen att jag varit förbi och solat på Gärdet tidigare på dagen (vid 16 tiden), varpå den ena polisen sa ungefär ”Först sa du att du kom från ICA och nu säger du att du varit där på mötet, så det håller ju inte. Vi vet vad du har gjort.”

”Du är ju inte ett dugg solbränd heller så det håller inte”, var nog bland det mest korkade jag hört också. Sedan släpptes jag och fick veta att jag skulle bli inkallad till förhör såsmåningom.

----

Ja vad ska man säga... 2008 års svar på Kling och Klang och oerhört brottsprovocerande från deras sida. Förstår nu mera varför vissa hatar polisen så mycket...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.