Jakten på Stockholms billigaste matvaror!
Nu har det blivit så att jag måste spara in på en hel del cash ett par månader, så jag tänkte kolla om det finns några tips på varor i stockholms matbutiker som är exceptionellt billiga för sin art! Spelar ingen roll vart i länet affären ligger, jag kan gärna åka en bit om jag sparar den där extra tian. Jag tänker mig den typiska student- och ungkarlsfödan i stil med pasta, soppor, pommes, ja till och med pickles. Kvantitet före kvalitet! Eftersom jag är vegetarian söker jag väl i första hand sånt käk, men tar gärna emot tips på billigt kött så kan jag kanske hjälpa en hopplös själ eller två. Om det kan va nåt så kan jag väl tipsa om ett par fynd jag hittade i märsta för ett par dagar sen: 3 kilo fullkorns-spaghetti, 44.90 på Willys 2kilo Euroshopper pommes, 16 spänn på Willys 3 micropizzor margherita, 24.90 på Lidl 1 konserv grönsakssoppa(två portioner) 7 kr ÖoB Reserverar mig för eventuella fel på ören i priserna. Hoppas man får lite hjälp nu så man slipper gräva i soptunnor i slutet av månaden!;)
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Köp gröt så klarar du dig länge med frukosten iaf. Gröt och äppelmos. Gröt 10-20 kr. Äppelmos Euroshopper ca 10 kr. Finns säkert big pack någonstans också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nice! hade inte täckt in frukostkäk i mina planer så tack för tipset! Mer mer mer!!
Nudlar 2 kr / paket då?
^ Smart sagt.
man överlever väl på typ pasta/nudlar gröt vatten och soppor bara.. köp lite vitamintabletter som ersätter det där andra ist för pommes o pizzor. du blir ju slim på cupen också hah
..
yes, nudlar är ju givet!:) klarar mig dock bara ett par dagar på det innan jag får nudeldepression och funderar på hara-kiri!
Sen så kan du ju tänka långsiktigt, istället för att köpa färdiga portioner som de där pizzorna som är "billigt" så blir det ändå billigare att laga större satser av något och sedan frysa in eller något. Storpack = billigare.
^ Smart sagt.
Baka eget bröd till frukost/nattmacka istället för att köpa
^ Smart sagt.
Ja 5 kg havregrynsgröt kostar ju inte många kronor så behöver du bara salt socker och kanel, så har du mat för en hel del dagar fram över. Jag köpte även ett storpack blandförs på prisxtra nordtull (men senaste så var det inte lika billigt dock) och det kan man ju göra biffar på och käka nudlar till det, det räcker till ganska många portioner med :)
DIF!
mjo, ok men vad ska man laga till då? Vilka maträtter kan man göra av extremt billiga råvaror? För mig slutar det ibland med att jag går back när jag ska köpa varor och göra allt från början. Mycket som hinner bli gammalt innan man börjar hugga in på det också.
Daglivs vid Fridhemsplan har jätte billiga grejer, det är typ bäst. Alltid softa erbjudanden, ibland har de 20-kronors-veckor! För tillfället får man 4 paket tuggummi för 10 spänn!
Mickaaaaaan.
jajuste, Daglivs! det är där dom har jävligt billig folkbira va?
ja men sånt vill jag veta, var har dom den billigaste folkölen? :)
hur mkt pengar har du och hur mkt mat ska du ha? dvs hur länge ska det räcka??blir enklare att tipsa då. Spontant känner jag att kistagrossen kan vara värt ett besök.
Precis vid stureplan , om man går kungsgatan upp mot sveavägen så första vänster in finns det plankstek för 89 kr och bärsen där kostar bara 22 kr / st. det är billigt ? =)
Niceness!
Jag körde också med så billig mat som möjligt ett tag för jag trodde att det skulle vara skönt, men sen började jag må dåligt och var tvungen att lägga om mina matvanor. Du är vad du äter stämmer fan bra. Mitt tips är att om du har möjlighet att spara in på annat så gör det. Ät nyttig mat.
Ät
Socker, kanel, ÄPPELMOS!?! Vad är det för lyxatteraljer till morgongröten?! Hursomhelst, 2 kilo potatis lär du hitta billigare än 2 kilo pommes. Och att göra om de till ungsbakade potatisklyftor är inte direkt svårt. Annars är det väl bara att köra på med olika grönsakssoppor och grytor. Lök, morötter, kål, blomkål, broccoli, bönor och linser är bara en handfull billiga och bra matvaror.
Redline!
men varför inte bara storhandla? när jag storhandlar lägger jag ungefär 2000 kr på mat och då räcker dne maten i 3-4 månader sen kan man lägga undan dom andra pengarna man får över dom andra månaderna.
Strunta i allt som heter moral och etik och utför ett kirurgiskt ingrepp på det du fraktar dina dyra skolböcker i (om du nu pluggar). eller stoppa det i brallan. pay is gay. (OBS: mer ett uttryck än ett påhopp)
Skivsamlare
2008-05-28 19:54
Jag håller med SödraMalmö, efter ett par månader då man snålat som fan och bara käkat kass mat och sånt där mår man faktiskt sämre. Jag körde på något liknande när jag flyttade hemifrån. Dra ner på annat om det är möjligt. Men lite tips iaf. Handla i storpack, som ngn skrev. Det går att hitta stora säckar med pasta, ris och potatis väldigt billigt på i princip alla willys, Grönsaker är generellt sett billigt, du kan ju göra massa soppor och sånt. Köp ett enormt paket med pulvermos, 2 kg såntdär skabbpulver blir väl typ ett badkar med äckelmos. Recepttips: Pasta + rödlök + pesto. lätt under 10kr för en måltid. Skaffa "studentkokboken" om du kan, den har rätt många ganska billiga recept, och funkar okej som inspirationskälla.
Pelmeni! Finns i en ryssaffär i Fittja centrum. 25 kr för 500 gram eller 90 kr för 2 kg. Extremt gott och det blir typ en tia per måltid. Asbra! Sen är lever jävligt billigt och gott. Gör skiten med ris. Nyttigt också, till skillnad från pulvermos och all sån trams. Sen finns ju gris och kotunga som nästan är gratis men väldigt svår att hitta. "blä!" tänker nog nu alla. Men om ni inte har smakat tunga så är det bara att hålla käft. Nu var det ju inte nåt veganvänligt men det finns säkert andra som uppskattar mina fenomenala tips.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!