I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Restaurangbranschen

Övrigt - Blandat

   

2008-05-26 14:52

Restaurangbranschen

Vad har ni för erfarenheter ifrån restaurang och krog arbete? Jag själv sökte helgjobb och sommarkneg på en restaurang/nattklubb för 1-2veckor sedan, väldigt fräscht ställe som ligger nere vid hamnen med uteservering och hela kittet. Även två dansgolv på två olika våningar när det är öppet som nattklubb på helgerna.

Började med att jag ringde till chefen som styrde och ställde där borta och vi kom överens om att vi skulle bestämma en tid om en anställningsintervju, en vecka senare så träffades vi och jag lämnade över mitt CV och vi snackade om allt möjligt i 10 minuter ungefär, sedan skakade vi hand, skildes åt och jag hoppades på det bästa.

Sen i lördags så ringde han och frågade om jag hade lust att jobba kvällen, sjukt jävla glad så tackar jag såklart ja. Hela dagen så går jag runt i circlar och närvös som fan men peppad till 1000. Allt jag fick veta var att jag skulle komma dit klockan 8 och klä mig svart t-shirt eller piké utan några tryck, så jag antog att jag skulle få arbeta ute på golven och inte bara som diskare eller något annat inne i köket.

Kan också säga det att jag har 0 erfarenheter innom restaurangbranschen och har ingen utbildning eller what so ever. Så utan att den blekaste aningen om vad jag skulle få göra så gled jag ner lagom till 20:00.

När jag kommer dit så får jag hälsa på alla vakter, bartenders och de övriga. Var också en hel del nya anställda där som hade sin första kväll precis som jag. Vi fick en snabb genomgång med chefen, updraget är att jag ska hålla koll på baren så det finns is, sprit och glas. De gångerna det är lugnt i baren så är det diskplock och hålla rent på borden som gäller. Måste även se till att folk försöker bete sig så gott dom kan.

Själva kvällen var väll inte så intressant, helt knökfullt. "Bara" 500st hade köpt förköp. Det jag fick göra var springa runt som en galning och hålla kollen så gott jag kunde. Och det slutar med att jag kommer hem klockan 04:00 trött som ett as med glassplitter i skorna och stinker svett och öl. Gjorde väll en hel del tabbar, men det var min första kväll och jag gjorde mitt bästa. Fick också 50kr dricks från "potten" :)

Så nu undrar jag var ni har för erfarenheter innom branschen? Jobbar ni eller har ni jobbat? Vart isf? Vilka tider? Vilka löner? Ni kanske har någon spännande historia att berätta om :)?

/mvh diskplockaren.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.