[Mattråd] Vad är mitt nästa steg?
Sitter här med en majonäs-ägg-macka. Gott och bra men började direkt spekulera, vad är mitt nästa steg? Vad kan man förstärka mackan med? Funderade lite på groddar men vågade inte göra slag i saken. Därefter slog tanken rot och jag svävade iväg i matpsykologin. Tidigare var jag i princip ointresserad av mat. Med tiden har intresset växt men framför allt smaklökarna. Jag kan äta och uppskatta saker som: Getost Mögelost Squash Aubergine Torsk Vitlök Quinoa Gratinerade plommon i t.ex. rullader Brysselkål Fänkål Selleri Kanske inte så imponerande lista men jag är för trött för att komma ihåg allt. Det jag frågar mig nu är, hur länge ska det här fortsätta? Vad är mitt nästa steg? Och hur långt har ni själva kommit i "matstegen"? Äter du något du aldrig drömde om att äta tidigare? Vad är Ditt nästa steg?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag kom på en sak. Alkohol bör få inräknas. Inte särskilt förtjust i rödvin tidigare men det går bra. Men drycker som konjak, whiskey och liknande, när börjar man uppskatta dem? 25 år? 30? 49? Ja... där tror jag att jag nått någon form av gräns.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag känner igen det där. Från att ha varit en av detta lands kanske mest kräsna vad gäller mat så äter jag i princip vad som hellst idag, och gillar det! (såklart med vissa undantag såsom kapris, färsk koriander och inälvsmat) konjak och framförallt whiskey har jag lärt mig att dricka lite grann. Men det beror lite på situation. Whiskey lärde jag mig att dricka när jag började segla (mor som lärde mig att det absolut bästa sättet att undvika bråk är att alltid ta en hoppilandwhiskey när man lagt till) Aja en sak som jag skulle vilja lära mig att äta är hjärta. Jag har hört att det ska vara det bästa köttet av allt men jag kan inte förmå mig att äta det.
Gerdaman
Nästa steg: ät mackan. Nej men seriöst, en ägg och majonäs macka är väl ganska enkel att piffa upp, jag tycker att groddar var en ganska bra ide, eller någon annan grönsak. Som svar på din fråga så är jag nu tillräckligt gammal/mogen/whatever att uppskatta spenat, något som jag fann ganska vidrigt tills för något år sedan eller så.
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
Ghettogerda, nice. Kapris/färsk koriander tycker jag är nice. Kapris+rödlök+potatis+gurka är en nice sallad. Färsk koriander smakar fräscht tycker jag, perfekt i salsa och så där. FarmorBerit, jaha jag som slängde mackan på golvet efter jag postat tråden, ska jag plocka upp den? :D Spenat har jag inte haft några större problem med konstigt nog. Just ja, torkade tomater. Kan äta såna direkt ur burken nu, det är inte fy skam (iofs föredrar jag dem på mackan men om det kniper så). :)
mackan skall du så klart ha räkor på, lite dill, tomat & pressad citron med. Räkmacka är fina grejer
kronärtskocka har blivit en tokig favorit på senaste. till o med så att jag extrabeställer det när jag ska äta pizza nu för tiden. men det godaste - kronärtskocka och oliver från dom där "montrarna" i butiken där man får plocka själv, som ligger i en massa olja tillsammans med mozzarella. världens bästa tilltugg eller snacks. mums.
skrollade ner och såg att fiyah kompletterade mackan precis så som jag var på väg. annan smaksättning på din macka: löjrom, kaviar jag själv utvecklas som fan inom mina matområden som t ex matvanor och smaklökarna tål mycket mer än det gjorde förra året. väldigt positivt eftersom jag är en ung kock som länge har haft svårt att leka med ingredienser - mycket på grund av att jag inte har varit rädd för att smaka. problemet börjar avta, still got a long way to go though... i dryckesväg kan jag lätt njuta av ett glas rött. cognac/whiskey etc har inte tilltalat mig något speciellt heller men nu kan jag acceptera såser med cognac och whiskey som grund iallafall.
mycket på grund av att jag inte har varit rädd för att smaka correction:mycket på grund av att jag HAR varit rädd för att smaka
Matt-råd?
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa! jewelheist.tumblr.com
Antonq: Mat-tråd tror jag han syftar på
Jag äter det mesta, förutom suspekta grytor som serveras i skolmatkök och liknande med allt i utan smak = blä. Tackar väl min mamma för det för att hon "tvingade" mig att smaka på saker som liten. Rent krasst känner jag att jag skulle kunna äta det mesta så länge det är väl tillagat/tilrett med mera. Känner mig själv sugen på att utvidga mina vyer på soppkanten, sällan man äter/gör god soppa faktiskt.
jag kunde inte äta burkchampinjoner på säkert tolv år, men min lärare i hk på högstadiet tvingande mig. hon sa att man kunde lära sig att gilla mat och fasen vad jag hatade henne för det. men hon hade rätt. sen dess har jag gett brocolli en andra chans och gillart. nästa steg blir aubergine och kronärtskocka men det lär dröja länge länge. blomkål finns ännu inte på kartan. inte heller selleri. sen är det ju en annan sak att bara tycka något är äckligt. surströmming kommer ju vissa aldrig lära sig tycka om. och även om jag personligen älskar en god klämma så förstar jag dem.
Antonq, finns väl ingenting fel med den stavningen? Lite att göra eller så? Fiyah, ja det är alltid gott, och gurka och avokado. Fast det är inget jag stashar direkt. Borde nog börja göra det. Avokado, lime/citron, salt, peppar, chili, in i mixern och vóila, Guacca!
Haha vad torra ni är det var en rolig liten ordvrängargrej jag gjorde fattar ni väääl
Antonq, sluta förstör min tråd!!!! Nä men du får gärna posta ordvistar om det håller sig inom temat: mat eller skötsel av mattor. ;)
Nu kommer vi igång;);) Nä men seriöst mat är fett gott
Jag har faktiskt precis börjat uppskatta whiskey , kan absolut inte påstå att jag är någon typ av expert inom ämnet men jag blev introducerad av en whiskey-cola och det smakade bra, sedan har jag i smyg lite då och då nallat på whiskeyflaskan med några små isbitar som topping. riktigt gott att smutta på när man sitter och småsegar framför datorn med en ciggarett till. I matväg vet jag inte , svamp brukar jag inte käka, det kan jag äta då och då , samma sak så har jag svårt för fisk (förutom sprödbakad torskfilé) men det kan jag nu äta ibland. ost tycker jag är jättegott, blue-cheese är en favvorit fast det kanske inte är så ovanlig att gilla. mitt bidrag, tack för mig. peace!
Niceness!
Jag har nog alltid gillat allt, gillar inte pyttipanna så mycket, om den är köpt. Sen är jag lite sådär fisförnäm ibland, äter bara "fina" oliver, inga sådana små liggandes i lag utan det ska vara stora oliver liggandes i någon sorts olja, helst med kärna.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.
Byt ut majonäsen mot aioli och ha med nån schysst krispig sallad och lite rödlök så har du en bra macka. Ang. att lära sig äta saker. Det finns två typer av ogillande med mat, där den ena är smak och den andra är textur eller konsistens. Och jag personligen tycker att smaker är lättare att lära sig att tycka om än konsistensen. Jag har t.o.m. läst nånstans att om man äter nåt man tycker smakar illa max tio gånger så har man lärt sig att tycka om det. Något jag aldrig drömde om att jag skulle äta är champinjoner (och annan svamp). Det var en konsistensgrej mest. Jag kan äta det idag, men det är fortfarande lite av en kamp och har varit det i över två år nu. Som sagt, texturen är det jobbiga. Men hursomhelst, min "matstege" utvecklades markant sedan jag blev vegetarian för ca två år sedan. Innan åt jag väldigt lite grönsaker, det var typ gurka och sallad. Idag äter jag i princip alla grönsaker förutom aubergine. Fan jag käkar till och med rödbetor och det blev jag itvingad som barn på dagis under gråtfyllda protester. Det kanske är ett tredje ogillande, alltså där ett trauma ligger bakom ogillandet.
Redline!
ÄGG + MAJONÄS + BACON + SALLAD + Grillkrydda på äggen = for the win så ska du piffa upp nästa macka ;) (OBS! stekta ägg)
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
jag är galen på att äta allt, det började med att man käka sill o dyl när man var 3-4 sen dess har jag smakat på allt som kommit i min väg med öppet sinne. Dom flesta som säger att saker inte är goda har ju helt skev inställning, innan dom ens stoppat skiten i munnen tänker dom att det är äckligt. Sen att man kan äta mer "udda" saker när man är äldre kan ju delvis förklaras av att man får mindre smaklökar när man är äldre, vet inte när dom är som bäst men under 16 iaf sen går det utför. Men det finns två saker jag försökt äta varje gång jag blivit serverad det och det är potatisbullar och tortellini. Potatisbullar- stekt halvmosad potatis med stora klumpar i och det är torrt som sahara. tortellini - är typ samma skum konsistens och så är det torrt som fan (även med sås)
i'm always telling the truth even when i'm lying.
Den ultimata aggmackan ar: Pitabrod (eller annat men jag tycker pitabrod ar godast) Lite smor Kokta Agg Kummin & Peppar Mayonas Tonfisk(om du vill, jag tycker det ar gott iaf) Gurka Sallad och Tomater Sen kan du lagga in rodlok om du vill Drick med kall Oboy eller juice Fan blev sugen pa en nu...
damdidam!
jag som trodde det stod matt-råd :(
du kan ju göra massa saker med en ägg-mayo macka, två klassiker är ju antingen tonfisk eller lax (om du inte är vegetarian) böngroddar är alldeles utmärkt, rödlök måste iaf jag ha...shiiiiieeeeeeet...mackor e min grej men jag orkar inte rabbla alla möjliga man kan göra. Jo kan iofs ge tips på en som jag nästan aldrig gör men som är rätt pulig. ciabatta (eller vad man nu föredrar) rostbiff houmoss (ursäkta stavningen) inlagd skivad gurka nån skiva tomat eller två kanske rödlök om man gillar ruccola sallad om du vågar kan du hälla en lite skvätt olivolja på ruccolan och salta o peppra (eller "herbamara") innan du lägger på ovansidan av ciabattan.
äääh kan lika gärna ge ett tips till. lax ciabatta med rom/dill röra lax rödlök (MÅSTE i denna tycker jag) gurka tomat macheté/ruccola/friseé (vad heter den på svenska?) sallad...bara att variera kan toppas med böngroddar el dyl röran: lätt creme fraiché färsk dill (HELST, annars kan man ju köpa den billigare frysta) en burk röd fiskrom 1 lime/citron salta o citron peppra efter smak (kommer dock inte behövas mkt eftersom röran är nice i sig) rör om, smeta på ovansidan av ciabattan sen har du en macka som heter duga! Ska dock poängteras att mackorna jag gör är rätt dyra hehe två tips från mig iaf
Sverige är, tror jag, det land i världen med bredast matkultur. I vilken ICA som helst kan finna hyllor med "smaker från hela världen". Missförstå mig rätt, jag tycker verkligen om kryddstark grön curry, sushi och lätgrillad tonfisk med teriyakiris. Men det känns lite som att svenska kulinariska läckerheter har gått vilse i den här djungeln av färgstarka, ofta lika goda, maträtter. Vart har exempelvis rotmoset tagit vägen? Finns någon annan än jag som ibland känner ett enormt sug efter ärtsoppa med senap? Visst, många av de svenska klassikerna är helt och hållet färglösa och finns med i minnet hos de flesta av oss som något vidrigt hjärnsubstansliknande kladd som mattanterna kastade på våra tallrikar. Men är det inte dags att ge det en ny chans? Vad gäller topic så finns det väl flera vägar att gå. Jag valde den asiatiska vägen för väldigt många år sen när jag först började intressera mig för mat, finns en hel värld av kryddor där som tar år att upptäcka. Sysslar inte mycket med det längre dock. Vad jag gillar nu är pasta och fisk. Lasagne är särskilt roligt. Det mest intressant med det italienska köket tycker jag är olivoljor, det finns hur mycket som helst och jag har precis börjat prova mig igenom. Så till en macka: Ciabatta, eller nåt annat gott bröd. Gnugga en tomat och vitlök mot båda sidorna. Häll på massa olivolja. Släng på ett gäng soltorkade tomater, mozarella och ruccola. Toppa med lite acaciahunung. Smaskens serru.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
din macka lät cool candide, jag hade nog slängt up 2-3 skivor vitlökssalami eller proscioutto (lufttorkad skinka eller vad det nu kallas på svenska) ska testa den....kanske idag tom
candide: Jag tror också att det är just skolmaten som har avskräckt många från att äta svensk mat. De lyckas ju fucka upp allting och majoriteten av maträtterna är svenska (eller var det på 80-talet i alla fall). Jag som icke-svensk har på senare tid börjat prova på de svenska rätterna och de flesta är goda!
Redline!
köttbullar o sånt är ju övernice att göra själv....